Laajis hakusessa

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Vastaa Viestiin
Jarmo666
Viestit: 25
Liittynyt: Marras 04, 2011 16 : 35

Laajis hakusessa

Viesti Kirjoittaja Jarmo666 »

Pääasiallisesti maisema- / astrokuvaukseen etsin laajista itselleni. Tällä hetkellä laukusta löytyy samyangin 8mm fisu ja seuraava lasi onkin sigman 30mm prime. Tarve olisi siis oikealle laajikselle. Runkona toimii Nikonin d300s, eli croppikennolla mennään.

Muutama malli olis mielessä, mutta jonkin sortin käyttäjä kokemuksia kaipaan. Lueskelin arvosteluita, ja kaikki linssit saaneet ihan kiitettävää palautetta.

Tokina 11 - 16mm
Nikkor 10 - 24mm
Sigma 15 - 30mm

Jos mieleen tulee pienellä zoomilla olevia saman hintaluokan laajiksia mieleen, niin niistäkin voi jakaa mielipiteitään.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Avokid »

Jos kerran tähtiä kuvaat, niin 11-16 on aika hyvä vaihtoehto. 15-30 on tehty täyskennolle, älä harkitse sitä.

Ite pidin kovasti Sigman 8-16 lasista, koska se oli tosi terävä jo täydellä aukolla. Tähtienkin kuvaaminen onnistui http://mikkoh.1g.fi/kuvat/Nature/net-0071.jpg
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Avokid kirjoitti:Jos kerran tähtiä kuvaat, niin 11-16 on aika hyvä vaihtoehto. 15-30 on tehty täyskennolle, älä harkitse sitä.

Ite pidin kovasti Sigman 8-16 lasista, koska se oli tosi terävä jo täydellä aukolla. Tähtienkin kuvaaminen onnistui http://mikkoh.1g.fi/kuvat/Nature/net-0071.jpg
Minä haluaisin tähtikuvaukseen tarkoitetulta objektiivilta valovoimaa. Tokinan 11-16 millinen on tässä suhteessa ylivoimainen muihin esitettyihin vaihtoehtoihin nähden.
mixout
Viestit: 266
Liittynyt: Kesä 15, 2009 15 : 14
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja mixout »

Astrokuvaukseen Tokinan 11-16mm. Passaa myös mukavasti maisemakuvaukseen. Itse valitsin Tokinan 12-24mm. Polttovälialue on itselle käytännöllisempi, mutta häviää valovoimassa tuolle 11-16mm. Annoin tässä tapauksessa kuitenkin enemmän painoarvoa tuolle polttovälialueelle.
Jarmo666
Viestit: 25
Liittynyt: Marras 04, 2011 16 : 35

Viesti Kirjoittaja Jarmo666 »

Varmaan valovoimaisuuden takia pääsyn tohon 11-16mm, vaikkakin se on kalliimpi vaihtoehto. Maisemapolttoväliksi tuo 24mm päätepysäkki alkaa olla omaan makuun jo liikaa.

Kiitokset vastanneille.
JPQ
Viestit: 6412
Liittynyt: Huhti 03, 2004 19 : 15
Paikkakunta: Viiala

Viesti Kirjoittaja JPQ »

Tuo Sigma 15-30mm kaiken lisäksi olen jostain ymmärtänyt on digirungoissa aika kauhea ainakin jos ei kropissa käytä. Jossa aloittaja käyttäisi varmaan mutta silti.
Jarmo666
Viestit: 25
Liittynyt: Marras 04, 2011 16 : 35

Viesti Kirjoittaja Jarmo666 »

Mainittakoon vielä, että päädyin tuohon tokinan linssiin ja hankin sen tokinan linssin ja olen erittäin tyytyväinen ko. linssiin
gator
Viestit: 150
Liittynyt: Syys 03, 2012 23 : 59

Viesti Kirjoittaja gator »

nomad kirjoitti:
Avokid kirjoitti:Jos kerran tähtiä kuvaat, niin 11-16 on aika hyvä vaihtoehto. 15-30 on tehty täyskennolle, älä harkitse sitä.

Ite pidin kovasti Sigman 8-16 lasista, koska se oli tosi terävä jo täydellä aukolla. Tähtienkin kuvaaminen onnistui http://mikkoh.1g.fi/kuvat/Nature/net-0071.jpg
Minä haluaisin tähtikuvaukseen tarkoitetulta objektiivilta valovoimaa. Tokinan 11-16 millinen on tässä suhteessa ylivoimainen muihin esitettyihin vaihtoehtoihin nähden.
Miks tarttee valovoimaa? Eikö tähtikuvauksessa käytetä käytännössä aina jalustaa?
Tyhmän on kyseltävä. Tähtikuvausta en o harrastanu siis.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

gator kirjoitti:
nomad kirjoitti:
Avokid kirjoitti:Jos kerran tähtiä kuvaat, niin 11-16 on aika hyvä vaihtoehto. 15-30 on tehty täyskennolle, älä harkitse sitä.

Ite pidin kovasti Sigman 8-16 lasista, koska se oli tosi terävä jo täydellä aukolla. Tähtienkin kuvaaminen onnistui http://mikkoh.1g.fi/kuvat/Nature/net-0071.jpg
Minä haluaisin tähtikuvaukseen tarkoitetulta objektiivilta valovoimaa. Tokinan 11-16 millinen on tässä suhteessa ylivoimainen muihin esitettyihin vaihtoehtoihin nähden.
Miks tarttee valovoimaa? Eikö tähtikuvauksessa käytetä käytännössä aina jalustaa?
Tyhmän on kyseltävä. Tähtikuvausta en o harrastanu siis.
Tähtiä ei voi kuvata määrättömän pitkillä valotusajoilla jos haluaa, etteivät ne mene viiruiksi. Ja herkkyys on tuossa touhussa pääsääntöisesti aika korkealla.
gator
Viestit: 150
Liittynyt: Syys 03, 2012 23 : 59

Viesti Kirjoittaja gator »

nomad kirjoitti:
gator kirjoitti:
nomad kirjoitti: Minä haluaisin tähtikuvaukseen tarkoitetulta objektiivilta valovoimaa. Tokinan 11-16 millinen on tässä suhteessa ylivoimainen muihin esitettyihin vaihtoehtoihin nähden.
Miks tarttee valovoimaa? Eikö tähtikuvauksessa käytetä käytännössä aina jalustaa?
Tyhmän on kyseltävä. Tähtikuvausta en o harrastanu siis.
Tähtiä ei voi kuvata määrättömän pitkillä valotusajoilla jos haluaa, etteivät ne mene viiruiksi. Ja herkkyys on tuossa touhussa pääsääntöisesti aika korkealla.
Asia selvä.
tipitii
Viestit: 357
Liittynyt: Marras 07, 2008 14 : 49
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja tipitii »

Tokina 12-24 on ainakin oman kokemuksen mukaan pirun hyvä. Kyllä sillä maisemia kuvaa, ja muutakin. Eikä ole edes kallis.
Vastaa Viestiin