Lightroomista tulostaminen, profiilit

Printterit, skannerit, online-tulostukset
teemumiikk
Viestit: 86
Liittynyt: Elo 21, 2011 17 : 15

Lightroomista tulostaminen, profiilit

Viesti Kirjoittaja teemumiikk »

Therve!

Elikäs tämmöstä kysyisin, kun olen kuvan kotitulostamisen parissa noviisi.

Mulla on käytössä Mac snow leopardilla ja Canonin Pixma MG6250.

1) Osaan valita develope-moduulista soft proofingin ja suunnilleen tiedän myös mitä sillä tehdään, mutta selittäkää, että kun valitsen siinä tulostimen mukana tulleita profiileja, ni valitaanko siinä niinku paperin profiilia vai tulostimen tulostimen? Osassa niistä puhutaan paperista, osassa taas viitataan MG6300 sarjaan?! Eli mikä siinä pitää valita?

2) Harjoittelen tulostamista tällaiselle Canonin omalle Photo paper plus glossy II -paperille, ja tämän paketin selässä seisoo, että "If Photo Paper plus Glossy II N is not listed in your printer driver...download latest prnter driver and software..." Pitäisikö siis ladata Canonin sivuilta päivitystä, vai eikö paperin ole vielä tässä develope-vaiheessa tarkoituskaan näkyä?

3) No, säätelen siinä gamutit kohalleen ja menen print-moduuliin. Täällähän on nyt siis toinen profiilin valinta kohdassa color management?! Mitäs tässä sitten valitaan, vai valitaanko vaan sama mitä äskenkin (eli en tiedä mitä)? Tässä vaiheessahan LR muistuttaa, että täytyy muistaa kääntää color management pois print dialog boxissa. Tarkoittaako dialog box sitä, mikä hyppää seuraavana, kun painaa print? Jos, niin mikä siellä pitää kääntää pois, kun itse en sieltä color managementtia löydä. Color handlin ja color options kylläkin, mutta ne on jo oletuksena säätämättömissä.

4) No tässä vaiheessa viimein löydän quality ja media välilehdeltä käyttämäni paperin laadun. Valitaanko se nyt tässä vaiheessa?


Apuva.
-----------------------------------------------
Teemumiikkatapio
www.teemumiikkatapiophotography.com
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
teemumiikk
Viestit: 86
Liittynyt: Elo 21, 2011 17 : 15

Viesti Kirjoittaja teemumiikk »

Tajusinkin itse, että menin p*rse edellä puuhun. Kohtaan 4 vastaan itselleni, että aloitan tuolta vasemmasta laidasta kohdasta print settings.

Entä nuo kohdat 1-3?
-----------------------------------------------
Teemumiikkatapio
www.teemumiikkatapiophotography.com
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Re: Lightroomista tulostaminen, profiilit

Viesti Kirjoittaja olli R »

teemumiikk kirjoitti:1) valitaanko siinä niinku paperin profiilia vai tulostimen tulostimen?
Molempia. Yleensä printteriprofiili on nimetty tulostimen ja siinä käytettävän paperin mukaan.

Canonin omat paperikoodit ovat olleet aina mystisiä. Tietääkseni ne menevät nykyään näin:

MP1 Matte Photo Paper 1
PR1 Photo Paper Pro 1
PR2 Photo Paper Pro 2
PR3 Photo Paper Pro 3
PT1 Platinium 1
SP1 Photo Paper Plus Glossy 1
SP3 Photo Paper Plus Glossy 3
SP4 Photo Paper Plus Glossy 4
SG1 Photo Paper Semi Gloss 1
SG3 Photo Paper Semi Gloss 3
GL1 Photo Paper Plus Glossy II 1
GL3 Photo Paper Plus Glossy II 3

Tuo numero on siis laatutaso, jossa pienempi on parempi.
teemumiikk kirjoitti:2) Pitäisikö siis ladata Canonin sivuilta päivitystä, vai eikö paperin ole vielä tässä develope-vaiheessa tarkoituskaan näkyä?
Kyllä sen pitäisi näkyä. Lightroomissa olevaa lyhyttä listaa voi itse muokata ja valita siihen profiileja täydestä listasta siitä "other..." -kohdasta.
teemumiikk kirjoitti:3) Tarkoittaako dialog box sitä, mikä hyppää seuraavana, kun painaa print? Jos, niin mikä siellä pitää kääntää pois, kun itse en sieltä color managementtia löydä.
Macissa Canonin ajurit osaavat havaita onko värin hallinta sovelluksessa vai ajurissa ja hoitavat pois kääntämisen itse.
teemumiikk kirjoitti:4) No tässä vaiheessa viimein löydän quality ja media välilehdeltä käyttämäni paperin laadun. Valitaanko se nyt tässä vaiheessa?
Valitaan uudestaan. Nyt kyseessä on oikeastaan se, että miten paljon mustetta yleensä ottaen käytetään. Jos esimerkiksi käytät jonkun kolmannen osapuolen papereita, niin heidän dokumentaationsa kertoo, mikä canonin paperiasetus tässä valitaan.
teemumiikk
Viestit: 86
Liittynyt: Elo 21, 2011 17 : 15

Viesti Kirjoittaja teemumiikk »

Kiitos Olli Rinne. Näistä oli paljon apua, ja tulosteistahan tuli perhanan hyviä.
-----------------------------------------------
Teemumiikkatapio
www.teemumiikkatapiophotography.com
teemumiikk
Viestit: 86
Liittynyt: Elo 21, 2011 17 : 15

Viesti Kirjoittaja teemumiikk »

Tästä viestiketjusta on jo aikaa, mutta yritän, jos joku vielä lukisi.

Omasta profiilivalikostani en millään löydä noita SP-vaihtoehtoja, joita tulisi kaikkien sivujen mukaan käyttää tuollaiselle Canonin "Everyday Use" paperille (Glossy photo paper). Mistä ne saa? Pitäisikö tehdä joku päivitys vai ladata ne jostain?

Kysyn samalla myös toisen asian: Tarvitseeko tulostuspää kohdistaa kuinka usein, esim. aina patruunoiden vaihdon jälkeen? tarvitseeko siihen välttämättä sen MP-101 paperin, vai voiko tehdä ihan perus A4:llä?
-----------------------------------------------
Teemumiikkatapio
www.teemumiikkatapiophotography.com
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

teemumiikk kirjoitti:Omasta profiilivalikostani en millään löydä noita SP-vaihtoehtoja, joita tulisi kaikkien sivujen mukaan käyttää tuollaiselle Canonin "Everyday Use" paperille (Glossy photo paper). Mistä ne saa? Pitäisikö tehdä joku päivitys vai ladata ne jostain?
Olisikohan niin, että Canon ei noita SP:tä enää välttämättä toimita uusien tulostimien kanssa ja ne on korvautuneet noilla GL-profiileilla. Voisi ensin kokeilla toimisivatko ne. SP:t saattaisivat löytyä Canonin sivuilta, ehkä,,
Kysyn samalla myös toisen asian: Tarvitseeko tulostuspää kohdistaa kuinka usein, esim. aina patruunoiden vaihdon jälkeen? tarvitseeko siihen välttämättä sen MP-101 paperin, vai voiko tehdä ihan perus A4:llä?
Tavallinen paperi käy kaikkiin noihin huoltotoimiin. Itse olen tehnyt noita vain, jos ongelmia on alkanut esiintyä.
Vastaa Viestiin