Low key-harjoittelua

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
Vastaa Viestiin
Kenzy
Viestit: 447
Liittynyt: Touko 21, 2012 14 : 37
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Low key-harjoittelua

Viesti Kirjoittaja Kenzy »

Tulipahan vähän ihmeteltyä tuota kotistudiota uuteen uskoon, jonka tuloksena myös low key onnistuu paremmalla todennäköisyydellä. Samalla pääsi DIY Ikea-beaty dish testiin.

Kuva
JJH_2227 by Janne Heinonen, on Flickr
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
puuhapete
Viestit: 3589
Liittynyt: Tammi 27, 2005 8 : 24

Viesti Kirjoittaja puuhapete »

Mukavan näköistä valoa tuottaa toi diy-dish.

Voi olla mun kalibroimattomasta johtuvaa mutta hiukan liian kirkas highlight taso...nyt näyttää mallin valoisampi puoli olevan sillä rajoilla että tekstuurit häviää.
*Valokuvaeversti Suur-Sawon valokuvamarsalkka Spegen armollisella ylennyksellä*

www.hvahamaa.com
Kenzy
Viestit: 447
Liittynyt: Touko 21, 2012 14 : 37
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kenzy »

Joo, tai itseasiassa pienen lapsen iho on niin uskomattoman sileä ja virheetön, että siihen "tarttuu" valo kyllä herkästi. Ei ole puhki, mutta hyvin lähellä kyllä, sitä vähän hainkin. Tuo on hyvä kampe tuo dishi, Ikean foto-lamppuun kaiverrettu SB:n paikka.

Kuva
puuhapete
Viestit: 3589
Liittynyt: Tammi 27, 2005 8 : 24

Viesti Kirjoittaja puuhapete »

Onkos tuosta tuolla DIY osastolla ollut juttua? Jos ei ole niin mielellään ohjeet tuollasen tekoon haluaisin :)
*Valokuvaeversti Suur-Sawon valokuvamarsalkka Spegen armollisella ylennyksellä*

www.hvahamaa.com
Kenzy
Viestit: 447
Liittynyt: Touko 21, 2012 14 : 37
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kenzy »

En muista, voi olla, että on, voi olla, ettei. Tätä ohjetta mukaillen tallin nurkista löytyvin työkaluin ja tarvikkein tuli oma väkerrettyä: http://www.diyphotography.net/build-a-b ... -ikea-lamp
puuhapete
Viestit: 3589
Liittynyt: Tammi 27, 2005 8 : 24

Viesti Kirjoittaja puuhapete »

Tänks. Pitääpä koittaa jossain vaiheessa väkertää itsekin tuollainen.
*Valokuvaeversti Suur-Sawon valokuvamarsalkka Spegen armollisella ylennyksellä*

www.hvahamaa.com
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Oon Puuhapeten kanssa samoilla linjoilla kasvojen toisen puolen liiasta kirkkaudesta. Tykkäisin jos olisi vähän vähemmän kontrastia :) Lisäksi olisin siirtänyt lampun ehkä hitusen keskemmälle, niin toiselle puolelle kasvoja riittäisi enempi valoa.

Tuo on ihan siistin näkönen diy-laite. Miltäs toinen puoli näyttää?
Kenzy
Viestit: 447
Liittynyt: Touko 21, 2012 14 : 37
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kenzy »

Juu, valon keskemmälle siirto olisi vaan saanut valon vuotamaan taustaan, eikä sitten kuvan alkuperäinen idea olisi toiminut. Tuo on sen verran lyhyt etäisyys seinään kuitenkin, että valon on melkeinpä pakko tulla sivusta..

Heijastinta käytin myös tuon saman setin muissa kuvissa, mutta pehmeni kasvot mielestäni liikaa, tuommoista jyrkkää kontrastia lähdin hakemaan. Varjojen suunnat vähän häiritsee, mutta toisaalta, ei ne niin paljoa. Puomi olisi varmaankin tarpeellinen kampe, jotta saisi yläviistosta rankassa kulmassa valon tulemaan.

Kuva
JJH_7650 by Janne Heinonen, on Flickr
Sarek
Viestit: 1048
Liittynyt: Huhti 23, 2008 9 : 33

Viesti Kirjoittaja Sarek »

Kuva ihan ok, mutta kaukana low key-kuvasta. Paremminkin normipotretti tummalla taustalla.
markoolio
Viestit: 988
Liittynyt: Loka 28, 2004 14 : 20
Paikkakunta: etelä-suomi

Viesti Kirjoittaja markoolio »

Sarek kirjoitti:Kuva ihan ok, mutta kaukana low key-kuvasta. Paremminkin normipotretti tummalla taustalla.
+1

maestro (Karsh) itse omassa kuvassa ja low-keynä

http://theonlinephotographer.typepad.co ... 28a4-popup
Kenzy
Viestit: 447
Liittynyt: Touko 21, 2012 14 : 37
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kenzy »

Joo, tuo on itseasiassa lapsen kanssa yllättävän hankalaa saada aikaiseksi, kun iho on niin siloinen, että kaikki valo "tarttuu" kiinni, eikä muodosta juurikaan tummia varjokohtia. Jos tuossa olisi vanha ihminen tilalla, samoilla asetuksilla ja samalla valon sijoittelulla lopputulos olisi todennäköisesti paljon enemmän low key-mäinen.

Itse istahdin samaiselle jakkaralle testiksi jälkikäteen:
Kuva
puuhapete
Viestit: 3589
Liittynyt: Tammi 27, 2005 8 : 24

Viesti Kirjoittaja puuhapete »

No nyt on varsin mallikelpoinen low key kuva. Joku voisi maun mukaan vieläkin laskea aavistuksen valoisan puolen valoisuutta, mutta se on taas näitä kuka tykkää mistäkin lillukanvarsia..

Edit: Se on tuon valaisun haasteellisuus että jokaiselle mallille pitää hieroa se valaisu aina erikseen. Lapselle pitää käyttää muotilevampaa ja ehkä jyrkempääkin valaistusta jos meinaa saada kasvon muotoja esiin kun taas jonkun vanhan haaskan rypyt ja kolot näkyy vaikka ammut päin pläsiä suoralla salamalla :)
*Valokuvaeversti Suur-Sawon valokuvamarsalkka Spegen armollisella ylennyksellä*

www.hvahamaa.com
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Menemättä kuvien hyvyyteen, eka ei ollut minun käsitykseni mukaan low-key. Toisessakin saisi kirkkaampien kohtien tasoa pudottaa jos oikein kunnolla lajityyppiä halutaan seurata. Sinänsä low-key ei mielestäni tarkoita kutenkaan sitä, että varjot ovat tukossa. Myöskään jyrkkä valaisu ei kai ole low-key kuvan tunnusmerkki?
Kenzy
Viestit: 447
Liittynyt: Touko 21, 2012 14 : 37
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kenzy »

Niin, oikeaoppisessa low-key:ssä pitäisi olla pääasiassa tummia sävyjä, ei niinkään jyrkkää kontrastia. Kyllä se jyrkähkö valaisu siihen lienee kuuluvan aika usein, mutta sen pitäisi tulla enemmän takaviistosta varmaankin, jotta kasvojen valon puolelle ei syntyisi noin vaaleita alueita... täytyy ihmetellä vielä lisää, kunhan saan jonkun muun, kuin itseni malliksi :)
puuhapete
Viestit: 3589
Liittynyt: Tammi 27, 2005 8 : 24

Viesti Kirjoittaja puuhapete »

Itseasiassa kyllä low key valaisuun VOI kuulua myös jyrkkää valaisua ihan niinkuin pehmeääkin. Tärkein tunnusmerkki lienee kuitenkin että kuvassa on pääasiassa tummia sävyjä, mutta ei missään ole määritelty etteikö siinä voi olla kirkkaitakin kohtia.

Itse vältän nykyään puhumasta omissa valokuvissa näistä iänikuisista termeistä koska ne vain monesti aiheuttaa joissain katsojissa sokeutta katsoa itse kuvaa ja huomio kiinnittyy vain katsomaan täyttääkö kyseinen kuva viimeisen päälle tämän termin tunnusmerkit.
*Valokuvaeversti Suur-Sawon valokuvamarsalkka Spegen armollisella ylennyksellä*

www.hvahamaa.com
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

puuhapete kirjoitti: Itse vältän nykyään puhumasta omissa valokuvissa näistä iänikuisista termeistä koska ne vain monesti aiheuttaa joissain katsojissa sokeutta katsoa itse kuvaa ja huomio kiinnittyy vain katsomaan täyttääkö kyseinen kuva viimeisen päälle tämän termin tunnusmerkit.
Sikäli totta, että jos tämmöisellä palstalla kuvan sanotaan oleva low-key, niin silloin katsojat alkavat heti arvioida sitä, että kuinka low-key se onkaan... Huomio keskittyy valokuvan tyylimääritelmään ja unohtuu se pääasia eli valokuva
-Jani-
Viestit: 183
Liittynyt: Joulu 10, 2008 19 : 41
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Jani- »

Kannattaa lukea kirjallisuutta ja käydä kursseilla enemmän kun viettää aikaa keskustelupalstoilla.

Johtopäätösten ja tiukkojen kommenttien tekeminen parin henkilön kommenttien ja yhteiseksi päätetyn totuuden perusteella pohjautuen ei mihinkään, on näiden keskustelupalstojen suurin ongelma. Olkoon sitten kysymys mistä tahansa kuvaamiseen liittyvästä.
miikkaj
Viestit: 219
Liittynyt: Joulu 02, 2007 20 : 53
Viesti:

Viesti Kirjoittaja miikkaj »

Minäpä heitän tähän omani. Ei ollut mielessäkään hakea nimenomaan low-key-valaisua, vaan oli päässä visio kuvasta, joka sopisi "Tamin" olemukseen ja ennen kaikkea sen jutun pääkuvaksi, jota varten tämä kuvattiin. Tuli nyt tätä ketjua lukiessa mieleen että mitä tästä kuvasta ovat alan ihmiset mieltä?

Muotokuvauksesta mulla ei ole kokemusta kuin kokeilujen verran, eikä oikeastaan tule olemaankaan se "juttu" mulle. Välillä näitä vaan tarvii ja olisi hyvä tietää ensi kertaa varten vinkkejä.

Vehkeiden säätöön oli aikaa muutama minuutti. Itse kuvan ottamiseen minuutti tai kaksi. Oli kuvattavalla kiire jo seuraavaan paikkaan. Kuvauspaikka oli kanssa uusi.

Kuva

Taustalla musta kangas ja kohteen toisella puolella SB-700 pienellä softboxilla.
Joku Muu
Viestit: 227
Liittynyt: Joulu 22, 2008 13 : 13
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Joku Muu »

^ vaikea sanoa suoraan miten valo olis muuten parempi, mutta silmissä saisi olla jotain eloa enemmän, nyt menee vähän zombie-osastoon siltä osin, kyse kuitenkin potretista. Päävalo ja filli saisi heijastua vähän silmistä, tai sitten ylimääräinen tuikku olla kameran suunnasta antamassa valoa silmiin.
miikkaj
Viestit: 219
Liittynyt: Joulu 02, 2007 20 : 53
Viesti:

Viesti Kirjoittaja miikkaj »

Joku Muu kirjoitti:^ vaikea sanoa suoraan miten valo olis muuten parempi, mutta silmissä saisi olla jotain eloa enemmän, nyt menee vähän zombie-osastoon siltä osin, kyse kuitenkin potretista. Päävalo ja filli saisi heijastua vähän silmistä, tai sitten ylimääräinen tuikku olla kameran suunnasta antamassa valoa silmiin.
Jep! Olisin itsekin halunnut tuon kuvaajasta katsottuna oikean silmän näkymään. Oli salama vähän liian takana. Huomasin vasta kotona koneella, että silmä oli liian tumma. Ei auttanut enää, joten walking dead siitä tuli.
Vastaa Viestiin