Fuji x20 vs x100s vs x-e1

Casio-digit, Fuji-digit (ei-järjestelmädigejä)
moukkunen
Viestit: 105
Liittynyt: Heinä 10, 2006 11 : 39

Fuji x20 vs x100s vs x-e1

Viesti Kirjoittaja moukkunen »

Tälläiselle peruskuvaajalle, joka nyt kuvailee kaikkea mitä mielenkiintoista ympärillään näkee ja mitä perheen kesken tapahtuu, alkaa olemaan aika vaikea valita noista Fujin kameroista sopivin.
Itse kuvaan oikeastaan aina pelkästään jpegiä ja Fujin kameroiden käyttötuntuma, säädöt ja kuvanlaatu ovat miellyttäneet minua.
Olin jo hankkimassa x-e1:stä+kitillä+35mm:lla, mutta nyt täytyy asiaa puntaroida taas uudestaan kun mielenkiintoiset x20 ja x100s julkaistiin. :)

Fujin X10:iä käytin aikaisemmin noin vuoden verran, joka osoittautui varsin mainioksi kameraksi. Kamerassa oli kuitenkin muutama puute, jotka saivat myymään sen pois.
Nyt uudessa x20:ssä on korjattu tai parannettu niitä seikkoja jotka häiritsivät eniten x10:ssä.
Mutta onko x20:n optinen etsin nyt sitten käyttökelpoinen, kun se näyttää kuvaustietoja? Optinen etsin on monissa tilanteissa hyvä, mutta elektronisen etsimen hyödyt jäävät tietenkin pois. Johtaako tuo siihen että kuvaaminen tapahtuu usein kuitenkin takanäytöltä? Itse en ainakaan ole kovin innokas kuvaamaan takanäytöltä.
Onko x20:n parempi isommilla herkkyyksillä kuin edeltäjänsä? X10 ei mielestäni oikein loistanut hämärissä sisätiloissa isommilla herkkyyksillä, vaikka tuollaiseksi kompaktikameraksi yllättävän hyvä olikin.
Kaikessa kompaktiudessaan x20 lienee kuitenkin lähempänä "oikean" kameran käyttötuntumaa ja saattaa olla aika kovatasoinen paketti.

X100:sta olen käyttänyt nyt noin puolitoistavuotta. Kamera on osoittautunut kaikkien päivitysten jälkeen varsin mahtavaksi kapistukseksi. Kuvaaminen tuolla kameralla on jotenkin parhautta ja parasta mitä millään muulla kokeilemallani digikameralla. Pidän siis kameran vanhanaikaisesta hallinnasta ja etsimestä.
Kiinteä 23mm(kino, 35mm) objektiivi on osoittautunut yllättävän monipuoliseksi ja alun totuttelun jälkeen olen selvinnyt sillä erittäin hyvin.
Hankin kameraan myös laajiskonvertterin(kino, 27mm), joka osoittautui optisesti erinomaiseksi.
Suurimpia puutteita, joskin nykyisin hyvin vähän häiritseviä tekijöitä kamerassa on hitaus(tarkennus ja laukaisun jälkeinen) ja manuaalinen tarkennus.
Uusi x100s vaikuttaa erittäin lupaavalta päivitykseltä, joka saattaakin korjata kaikki edelliset ongelmat tuoden myös muutaman parannuksen käyttömukavuuteen.
Toisaalta aikaisemmin omistamani x10 muistutti siitä, miten helppoa sillä zoomaaminen oli ja miten käytännöllisiä eri polttovälit ovat tietyissä kuvauskohteissa.

X-e1+kitti ja 35mm olisi edelleen toki myös mielenkiintoinen ja hyvä vaihtoehto. Vaihdettavat objektiivit antaisivat vapautta ja laajentamis varaa. Objektiiveistä kaikkein eniten tarvitsisin(noin) 35mm:stä, 50mm:stä ja 90mm:stä.
X-e1:stä on hivenen kritisoitu hitaudesta ja muutoinkin runko lienee hitusen halvemman oloinen kuin x100:n ja nyt kun x100s toi mukanaan muutamia uusia juttuja x-e1 tuntuukin jo vanhanaikaiselta vempeleeltä, vaikka varmasti hyvä onkin.
Täytyy myös muistaa että X-e1+kitti+35mm on jo suurinpiirtein samanhintainen kuin x20 ja x100s yhteensä, joten siinäkin lienee yksi hyvä vaihtoehto tähän kuvaamistarpeeseen.

Aika näyttää kuinka hyviä x20:n ja x100s ovat. Joka tapauksessa ne ovat mielenkiintoisia kameroita.
En tiedä mihin päädyn, enkä varsinaisesti tarkoittanut edellistä kirjoitusta varsinaiseksi kysymykseksi siitä, mikä minun kannattaa hankkia, ennemminkin pohjustin hiukan noiden kolmen kameran heikkouksia/ vahvuuksia oman vinkkelin kautta.
Olisi kuitenkin mielenkiintoista keskustella siitä, miten nämä kolme kameraa vertaantuvat mielestänne toisiinsa ja missä mielessä ne ovat hyviä tai huonoja, vaikka kaikki nuo ovatkin hyvin erilaisia kameroita?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
moukkunen
Viestit: 105
Liittynyt: Heinä 10, 2006 11 : 39

Viesti Kirjoittaja moukkunen »

Jatketaanpa.

Kävin vielä uudestaan kunnolla tutustumassa Fujin X-E1:en ja samalla myös X-Pro1:en. Tutkimusten jälkeen kävi selväksi, että hankkisin ennemmin noista X-Pro1:n sillä silmälasien kanssa kuvatessa, optinen etsin on pakollinen kovassa auringon paisteessa. Silmälasien ja silmän välistä pääsevä kirkas valo estää siis lähes täysin näkemisen elektronisesta etsimestä.
Lisäksi X-Pro1:n jämäkkyys ja koko olivat huomattavasti paremmat käteeni ja lähempänä sellaista jämäkkyyttä millainen X100:n on.
X-Pro1 tuntui siis hyvältä mutta...

X100S

Kaikesta huolimatta näiden tutustumisten myötä päädyin kuitenkin X100S:än. Lähinnä siksi, että X100S oli nyt Fujin uudempaa sukupolvea. Nopeampi käyttää ja käytettävyydeltään asteen parempi kuin edeltäjänsä.
En kuitenkaan myynyt heti vanhaa X100:sta pois, sillä halusin verrata kameroita keskenään. Harkitsin myös kannattaisiko laajiskonvertteria pitää vanhassa kamerassa koko ajan kiinni, jolloin molemmille kameroille olisi oma tehtävänsä.
Aika nopeasti kävi kuitenkin selväksi että uusi X100S on vanhaa mallia nopeampi ja käytettävyydeltäänkin täydellisempi.
Asetusten muuttaminen ja tarkennuspisteen siirto on nyt paljon kätevämpää. Manuaalinen tarkentaminen onnistuu myös erittäin näppärästi. Kaiken kukkuraksi kuvanlaatukin on mennyt ison harppauksen eteen päin ja herkkyyttäkin voi nyt nostaa ISO6400 tietämille ilman suurempia kärsimyksiä.
Eli uusi mallli on sen ässän verran parempi ja täydelllisempi kuin vanha malli. Mallimerkintään lisätty ”S” kuvaa aika pitkälti päivityksen tasoa, eikä päivitys ole kuitenkaan ominaisuuksia tarkasteltaessa mullistavan iso. Nyt kuitenkin kameran jokainen ominaisuus tuntuu toimivalta ja kamera on helppo käyttöisempi ja lisäksi toimintojen nopeus on vikkelämpää. Pienet asiat muuttavat yllättävän paljon kuvaamisen luonnetta ja kuvaaminen X100S:llä on tarvittaessa hyvinkin sutjakkaa ja kameran käyttö on nyt entistäkin vaivattomampaa. X100S tuntuukin varsin täydelliseltä kameralta. Vanha X100:n sai siis lähteä.

Tässä vielä tämän hetkiset X100S:n jpg asetukset jotka olen tallentanut muistiin:

1.(Yleiskuvaukseen)
Provia
Auto ISO 6400/125 tai manuaalisesti
DR Auto
NR -1
Sharpness +1
Color -1
Highlights -1
Shadows -1

2.(maisemakuvauksessa)
Velvia
Auto ISO 6400/125 tai manuaalisesti
DR 100
NR -1
Sharpness +1
Color +1
Highlight -1
Shadows 0

3.(potretteja kuvatessa)
Astia
Auto ISO 6400/125
DR Auto
NR -2
Sharpness +1
Color +1
Highlight -1
Shadows 0
WB Shift: R 2, B -2 (WB-säätö ei tallennu muistipaikkaan, joten sen joutuu tekemään manuaalisesti.)


X20

Kuten jo aikaisemmassa postauksessa mainitsin, olin hivenen epäileväinen X20:n suhteen. Epäilyt X20:n suhteen vain pahenivat kun luin erinäisiä kokemuksia kamerasta ulkomaisilta saiteilta. Lähinnä tuli tunne siitä, että kamera on sitä samaa kuin X10. Jpg laatua parjattiin huonommaksi ja etsinkin olisi käyttökelvoton jne.
Sain kuitenkin pari viikkoa sitten mahdollisuuden tutustua X20:en kunnolla, kuvaten sillä viikonlopun.

X20 on nopea. Etsin toimii yllättävänkin mainiosti. Kuvanlaatu on lisäksi erinomainen(ottaen huomioon kennon koon). Mielestäni kuvanlaatu on käytännössä huomattavasti parempi kuin X10:ssä, on kyse sitten jpg:stä tai Raweista.
X20:stä jäi kokeilun jälkeen erittäin myönteinen kuva. X20:n on äärettömän hauska ja kamera tuntuukin omalla tavallaan aika täydelliseltä kompaktilta, joka on varustettu etsimellä(vaikka parannettavaa toki aina kaikissa kameroissa on). Yllättäen koen että X10:n ja X20:n välinen päivitys olikin huomattavasti suurempi päivitys, kuin mitä X100:n ja X100S:n välinen päivitys(tosin lähtökohtana x100:n oli ehkäpä täydellisempi kuin x10).
Kokeilun jälkeen hankinkin X20:n, X100S:n rinnalle.

Kuvaan useinmiten X20:llä himmenninaukon esivalintaa käyttäen ja aukko valitaan kätevästi kameran takana olevasta rullasta. Optisesta etsimestä näkee himmenninaukon arvon ja valotusajan. Tarkennusalue näkyy etsimestä vasta kun tarkennus on lukittuna, mutta etsimen keskelle valittu piste on yllättävän helppo arvioida. Lisäksi olen ohjelmoinnut fn-napin(laukaisu napin vieressä) ISO-arvon säätöä varten. Painettaessa kerran fn-nappia, optinen etsin näyttää myös ISO-arvon. ISO-säätö tapahtuu tällöin samasta rullasta josta himmenninaukkokin valitaan(valinnan kuittaus onnistuu laukaisunapilla, fn-napilla tai rullasta painamalla).
X20:n kuvanlaatu isommilla herkkyyksillä tuo kohinaa selvästi kuvaan, mutta kuva piirtyy kuitenkin yllättävän tarkasti ilman suttua. Riippuen olosuhteista, yleensä pidän herkkyyden rajana ISO800:a, mutta ISO1600 tai jopa 3200 on varsinkin mustavalkona toimivaa.

Jpeg-säätöinä olen pitänyt NR-säädön -2:ssa, sekä h-tone on ollut -1:ssä ja ISO:n olen säätänyt siis käsin. IS-tila on ollut asennossa "vain kuvatessa". Muutoin säädöt ovat olleet vakiot ja DR automaatilla. Filmisimulaationa olen käyttänyt Proviaa, Velviaa ja Astiaa kohteen ja fiiliksen mukaan.
Akku X20:ssä on sama kuin X10:ssä, joten kannattaa hommata muutama akku varalle. Takanäytön kirkkautta kannattaakin laskea hieman, jolloin akku kestää vähän kauemmin.

Vinkkinä: Näytön kirkkauden saa tarvittaessa täysille(ja takaisin vakio säätöön) kun painaa Q-nappia pitempään. (Sama toimii myös X100S:ssä. Lisäksi X100S:llä Q-nappia painettaessa pohjassa Q-asetuksissa, asetukset saa tallennettua.)
Äänettömän tilan saa päälle/pois painettaessa disp/back-painiketta pitempään. (Sama toimii myös X100S:ssä.)

Näin siis tällä kertaa. Hyvää kesää ja mahtavia kuvaushetkiä kaikille. :)
Tom
Viestit: 37
Liittynyt: Tammi 10, 2003 13 : 05

Viesti Kirjoittaja Tom »

Kiitos moukkunen, olen lainanut Fujin x10 ja todennut se aika sopivaksi kameraksi itselleni. Mutta en ole voinut vielä omaksi sellaista hankkia.

Fuji 10x nippa nappa täyttänyt ne vaatimukset, jotka tarvitsen pikkukameralle. Muiden hyvien ominaisuuksien lisäksi pitäisi olla kevyt, nopea ja riittävän isokokoinen etsin. Kirkaalla kesäpäivänä ei takanäyttöllä kuvaaminen ole kovin mielekästä.

Pitänee odottaa rahavarojen lisääntymistä ja ostaa sitten fuji 20x vai onko muita ehdotuksia?
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Viesti Kirjoittaja niffe »

Tom kirjoitti:Kiitos moukkunen, olen lainanut Fujin x10 ja todennut se aika sopivaksi kameraksi itselleni. Mutta en ole voinut vielä omaksi sellaista hankkia.

Fuji 10x nippa nappa täyttänyt ne vaatimukset, jotka tarvitsen pikkukameralle. Muiden hyvien ominaisuuksien lisäksi pitäisi olla kevyt, nopea ja riittävän isokokoinen etsin. Kirkaalla kesäpäivänä ei takanäyttöllä kuvaaminen ole kovin mielekästä.

Pitänee odottaa rahavarojen lisääntymistä ja ostaa sitten fuji 20x vai onko muita ehdotuksia?
Itse päädyin X-M1-pakettiin, jossa oli 550 euron kokonaishintaan rungon lisäksi Fujinon XC 16-50mm- ja XC 50-230mm-objektiivit. Lisäksi investoin 27-milliseen Fujinon XF-pannariin. X-M1 on em. rungoista pienikokoisin ja siitä saa pannarilla taskuun sopivan kompaktin. Zoomit kattavat puolestaan reissut yms., eikä kyllästymistä yhteen polttoväliin pääse tapahtumaan. Kaikki Fujifilm X-kamerat vaikuttavat saman kameran eri varianteilta, joten päätös tehdään yksipolttovälisen puolinahkaiseen koteloon sujautetun kivannäköisen life style-pokkarin ja kaukosäätimiä ym. high tech-ominaisuuksia sisältävän pienikokoisen X-T1 järkkärimallin väliltä. Kaikki loput mallit sijoittuvat näiden kahden väliin hinnoiltaan ja ominaisuuksiltaan. Vastaava EVF-etsimillinen X-E1-paketti (runko+zoomit) oli taannoin myynnissä hintaan 750 euroa. Oma settini maksoi saman verran laadukkaalla pannarilla ilman EVF-näyttöä.

EDIT: tulipa vastattua vanhaan kyssäriin. Toivottavasti vastauksesta on vielä apua X-sarjalaisia halajaville :)
Vastaa Viestiin