Järkkärin tilalle pokkari. (Pokkari vaihtui Nikon 1 V1..)

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Jonnari
Viestit: 84
Liittynyt: Maalis 29, 2009 12 : 18

Järkkärin tilalle pokkari. (Pokkari vaihtui Nikon 1 V1..)

Viesti Kirjoittaja Jonnari »

Siinäpä tuo lyhykäisyydessään. Muutamia tunteja jo netissä vierähtänyt, ei ole helppoa ei.

Muutamia vuosia takana Nikonin D60 ja D90 kuvaamisella harrastepohjalta, myin kesällä koko kaluston pois. Kyllästyin raahamaan niitä tuubeja mukana, suunnittelin vaihtavani pokkariin kuvausinnon laantuessa.

Mielelläni pysyisin erossa noista vaihdettavista optiikoista, menee muuten alkuperäinen idea kompaktista hukkaan.. Valitettavasti jokin piru ajaa edelleen katselemaan noita Nikon 1 J2 ja Olympus PEN-malleja.. Samsung NX1000 voisi olla myös yksi, tabletille ei hirveämmin ole kyllä käyttöä (Netanttilan paketti).

Tai miksei Sony NEX3..
http://www.dpreview.com/reviews/SonyNex5Nex3

Hemmetti.


Vaihtoehtoja näistä?

Sony DSC-HX20V
http://www.dpreview.com/reviews/sony-cy ... -dsc-HX20v

Olisi HDR modea, pyyhkäisypanoraamaa ja vaikka mitä, mutta muistaakseni moittivat hiukan kuvanlaatua.

Nikon S9300
http://www.dpreview.com/reviews/nikon-coolpix-s9300

Canon SX260 HS
http://www.dpreview.com/reviews/canon-p ... t-sx260-hs

Jokin muu, mikä?

En ole merkkifanaatikko, Nikon tuntui vaan istuvan järkkäristä paremmin kouraani. Järkkärissä mulla oli kiinni enimmäkseen 10-20 laajis ja mukana kulki myös 18-200. Kuvaamiset laidasta laitaan, elukat, luonto, kaupunkia, autoja, jne. Salama oli harvemmin käytössä, irroitettava malli kelpaa myös uudessa.

Bracketing olisi ihan jees, jonkinlaisiin HDR kötöstelyhin, 1080 videokuvaus voisi olla mukava lisä, joskaan en ole tuota filmaamista aiemmin tehnyt kuin kännykällä.. RAW plussaa vaikkei hirveästi tule kyllä fotaria käytettyä. Kuvanlaatu hyvä, sitähän kaikki haluaa ja ehdoton ei paristoille.

Pääkäyttö siis normaali kuvaus, mitä se nyt kullekin onkaan.

Edit: Hintaluokka ehkä lähempänä 400e kuin 500.

Edit 2:Nikon 1 V1 + Nikkor VR 10-30 mm f/3.5-5.6 olisi tarjouksessa 330e Netanttilassa..

Kiitos & anteeksi.
Viimeksi muokannut Jonnari, Joulu 27, 2012 15 : 10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tiedän että kuulemani äänet eivät ole oikeita. Mutta niillä on kyllä ihan hyviä ideoita.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
hansu65
Viestit: 60
Liittynyt: Joulu 24, 2012 10 : 11

Viesti Kirjoittaja hansu65 »

Osta Leica
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

hansu65 kirjoitti:Osta Leica
Miten Panasonic on nyt hyvä valinta, Trolli?

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
tikox
Viestit: 189
Liittynyt: Kesä 24, 2008 21 : 28
Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tikox »

Itsellä on Fujin X10, jota en kyllä ihan varauksettomasti voi suositella vaikka siitä paljon pidänkin.

(Tässä lightroomin läpi pyöräytettyjä X10 jiipeggejä:
http://timokoukkari.kuvat.fi/kuvat/Syksy+2012/
http://timokoukkari.kuvat.fi/kuvat/Suom ... 3%A4+2012/
http://timokoukkari.kuvat.fi/kuvat/China/
)


Sensijaan jos nyt olisin itse vastaavaa kameraa ostamassa niin se olisi hyvin todennäköisesti: Olympus XZ-2

http://www.dpreview.com/articles/236773 ... -cameras/8

Tuossa samassa linkitetyssä artikkelisarjassa nuo muutkin pokkarisarjan vaihtoehdot taitavat olla hyvin pitkälti esiteltyinä...

Mutta itse kyllä silti harkitsisin vakavasti myös m43-järjestelmää, jos nälkä kasvaa syödessä.
- Sony Alpha700 + Fujifilm X10
- Sigma 18-50 f2.8 MACRO, Minolta 70-210 f4, Minolta 50 f1.4, Minolta 28-135 f4-4.5
- M42: Pentacon 135 f2.8 *2, Chinon Auto Reflecta 55 f1.7, Helios 44M-4 58 f2, Industar 50-2 50 f3.5, +loittoja
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Avokid »

Nikon V1 -kitti netanttilasta.
Nopea, toimiva kuvanlaatu, eikä sitä objektiivia tarvii vaihtaa jatkuvasti jos ei halua.

Allekirjoitukseni blogissa lisää kuvia ja juttuja V1:stä.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
hansu65
Viestit: 60
Liittynyt: Joulu 24, 2012 10 : 11

Viesti Kirjoittaja hansu65 »

Eikä niitä tuubeja tarttis kyllä vaihtaa järkkärissäkään, ostat vain superzoomin nokalle joku 18-200mm.
Jonnari
Viestit: 84
Liittynyt: Maalis 29, 2009 12 : 18

Viesti Kirjoittaja Jonnari »

Avokid kirjoitti:Nikon V1 -kitti netanttilasta.
Nopea, toimiva kuvanlaatu, eikä sitä objektiivia tarvii vaihtaa jatkuvasti jos ei halua.

Allekirjoitukseni blogissa lisää kuvia ja juttuja V1:stä.
Vierailinkin jo lähipäivinä kurkkimassa kuvia, hienoja ovat. Nikonin 1 V1 tarttui nyt kuitenkin mukaan, jokin innostus vielä ilmeisesti jäi tuosta järkkäristä..

Ehkä hieman kärjistetty tuo putkien mukana raahaus-kommentti, tosin ihan alkuaikoinahan sitä piti olla kauhea reppu ja koko kalusto mukana.. :) Pärjäsin hyvin enimmäkseen tuolla 10-20 Sigman laajiksella, joskus harvoin tilalle tuli (mutta vain) hetkeksi se 18-200.

Kiitoksia, jatkan häiriköintiä/taustalla tarkastelua tuolla J1/V1-topikissa.
Tiedän että kuulemani äänet eivät ole oikeita. Mutta niillä on kyllä ihan hyviä ideoita.
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »


Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
JS83
Viestit: 39
Liittynyt: Tammi 16, 2011 21 : 12

Viesti Kirjoittaja JS83 »

Itselläni sama homma edessä. Järjestelmä kamera + useampi objektiivi vaihtuu pokkariin koska laiskuuttani en jaksa sitä ikinä kuljettaa mukana suuren koon vuoksi. Paras kamarahan se on se, mikä on mukana...

Hinnan täytyisi olla alle 500€ ja suht pieni kooltaan tietysti hyvällä kuvanlaadulla. Tuskin kovin metsää voi mennä tuossa 400-500€ luokassa ostipa sitten minkä tahansa...

Tätä kuitenkin olen katsellut eniten:

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... mera-musta

Saako tuohon hintaan parempaa? Zoomi tietysti voisi olla hieman parempi...

Vanha pokkarini joka on vielä toiminnassa on http://www.dpreview.com/reviews/panasonictz5 johon olen ollut todella tyytyväinen. Onko kuvanlaatu parantunut huomattavasti 5 viimeiseen vuoteen?
Anie Mist
Viestit: 279
Liittynyt: Huhti 11, 2011 23 : 18

Viesti Kirjoittaja Anie Mist »

Ostin n. vuosi sitten 7D:n kaveriksi Fuji X100:n, jonka jälkeen 7D on kerännyt pölyä kaapissa. X100 on ollut ilo käyttää ja kuvaaminen sillä todella hauskaa, vuoden aikana ei ole montaakaan sataa ruutua tullut Canonilla otettua.

Siksipä myin järkkärin ja kaikki putket ja ostin Fujille kaveriksi Leica X2:n. Näillä olisi tarkoitus mennä jonkin aikaa, kun molemmat ovat niin pirun hauskoja käyttää ja kuvanlaatu minun mittapuulla vähintäänkin riittävää, loisteliasta suorastaan. Jos sitä myöhemmin innostuu taas vaihdettavista linsseistä niin kotiin tulee esim. Oly OM-D, Leica M9 tai vastaava, mutta tuskin enää koskaan isoa DSLR-möhkälettä.
jphakola
Viestit: 96
Liittynyt: Joulu 09, 2004 1 : 55
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jphakola »

Anie Mist kirjoitti:
Siksipä myin järkkärin ja kaikki putket ja ostin Fujille kaveriksi Leica X2:n. Näillä olisi tarkoitus mennä jonkin aikaa, kun molemmat ovat niin pirun hauskoja käyttää ja kuvanlaatu minun mittapuulla vähintäänkin riittävää, loisteliasta suorastaan.
Ihan mielenkiinnosta, mikä sai hankkimaan Fujille kaveriksi oikeastaan spekseiltään liki 1:1 samanlaisen kameran samassa kokoluokassa ja samalla polttovälillä ???
Mystiki
Viestit: 399
Liittynyt: Marras 16, 2011 18 : 25

Viesti Kirjoittaja Mystiki »

JS83 kirjoitti:Itselläni sama homma edessä. Järjestelmä kamera + useampi objektiivi vaihtuu pokkariin koska laiskuuttani en jaksa sitä ikinä kuljettaa mukana suuren koon vuoksi. Paras kamarahan se on se, mikä on mukana...

Hinnan täytyisi olla alle 500€ ja suht pieni kooltaan tietysti hyvällä kuvanlaadulla. Tuskin kovin metsää voi mennä tuossa 400-500€ luokassa ostipa sitten minkä tahansa...

Tätä kuitenkin olen katsellut eniten:

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... mera-musta

Saako tuohon hintaan parempaa? Zoomi tietysti voisi olla hieman parempi...

Vanha pokkarini joka on vielä toiminnassa on http://www.dpreview.com/reviews/panasonictz5 johon olen ollut todella tyytyväinen. Onko kuvanlaatu parantunut huomattavasti 5 viimeiseen vuoteen?
Itsellä kulkee 5d:n mukana Fujin x10, mikä on ollut ihan hyvä hankinta omaan käyttöön.
Hinnan puolesta painii samoissa tuon Canonin s110 kanssa.
Pikkusen valovoimaisempi on Fujin zoomi 2.0/2.8f , mutta pokkariks hieman ison kokoinen.
Järkkäriin tottuneena on Fujissa on optinen etsin, kierrettävä zoomi ja valintakiekot mikä painoi mun vaakakupin minulle vieraalle merkille.
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Mystiki kirjoitti: Järkkäriin tottuneena on Fujissa on optinen etsin, kierrettävä zoomi ja valintakiekot mikä painoi mun vaakakupin minulle vieraalle merkille.
Miten olet tottunut etsimeen ilman mitään tietoja?

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Anie Mist
Viestit: 279
Liittynyt: Huhti 11, 2011 23 : 18

Viesti Kirjoittaja Anie Mist »

jphakola kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta, mikä sai hankkimaan Fujille kaveriksi oikeastaan spekseiltään liki 1:1 samanlaisen kameran samassa kokoluokassa ja samalla polttovälillä ???
Tuolla polttovälillä kuvailin pääasiassa järkkärilläkin, tuntuu olevan minun juttuni.

Mutta varsinainen syy on se iänikuinen puhkikulutettu lause, "paras kamera on se joka on mukana". Koska diggaan ko. kameratyypistä ja sillä kuvaamisesta todella paljon, on minulla nyt kaksi sellaista. Fujin uskallan ottaa nyt mukaan vielä aiempaakin huolettomammin reissuille mukaan, sellaisillekin jotka alkavat kuvaamisella ja päättyvät baariin. Leicalla mennään sitten silloin kun kuvausreissulta tullaan suoraan kotiin/hotelliin.

Ja muutenkin olen aina mielelläni ottanut varakameran pidemmille reissuille mukaan, esim. olen tässä lähdössä NYCiin niin mukavampi ottaa kaksi pikkukameraa mukaan kuin kilotolkulla kameraa ja optiikkaa.

Ai niin, olihan kameran valinnassa vielä yksi juttu, jota en voi väheksyä: Paul Smith - edition oli vastustamattoman makea. Oliko järkeä maksaa ylihintaa pelkästä designista? Eipä kai, mutta minulle valokuvaus on muutakin kuin järkeviä valintoja ja tekniikkaa, pyrin pitämään tunteen ja hauskuuden rakkaassa harrastuksessani.

Ninjaedit: typo
tikox
Viestit: 189
Liittynyt: Kesä 24, 2008 21 : 28
Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tikox »

Huhujen mukaan Fujilta on tulossa X10:lle seuraaja X20 tässä keväällä missä tiedot heijastettaisiin etsimeen mutta mitään faktaa ei oikein vielä ole tarjolla. Tosin hinta lienee nousee.
- Sony Alpha700 + Fujifilm X10
- Sigma 18-50 f2.8 MACRO, Minolta 70-210 f4, Minolta 50 f1.4, Minolta 28-135 f4-4.5
- M42: Pentacon 135 f2.8 *2, Chinon Auto Reflecta 55 f1.7, Helios 44M-4 58 f2, Industar 50-2 50 f3.5, +loittoja
alspe
Viestit: 1060
Liittynyt: Touko 15, 2006 10 : 13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja alspe »

Nostelisinko tätä vähän,

oma kuvaaminen jäänyt tosi vähälle viimeaikoina ja olenkin miettinyt hyvälaatuista pokkaria Pentaxin DSLR-setin tilalle. 1/2,3" ja 1/1,7" tuhnukennot saavat jäädä pois laskuista eli kuvanlaadun lasku ei saisi olla "liian iso".
Mikä nyt olisi fiksu kamera tällä hetkellä? Pentaxin pienestä objektiivista tuli mieleen, että joku 28-60mm FF-vastaava zoomikamera voisi olla omiin tarpeisin sopiva, ainakin jos sillä saisi paremman valovoiman kuin 4-10x zoomeilla.
m43 pokkari 14-30/F4 optiikalla, ketä muita kiinnostaisi? Pitäisi mennä pieneen tilaan.

No joo, haihattelu sikseen.

Päteviä kameroita järkkärin tilalle? Nikon V1 oli, melko OK mutta ei sittenkään. Mieluummin optinen rööri ja joku 35mm FF-vastaava lasi tai hyvä yleiszoomi, 10mm/18,5mm olivat molemmat vähän vääriä.
Pentaxilla saa kuvia
Nipeo
Viestit: 128
Liittynyt: Helmi 15, 2003 16 : 35
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nipeo »

Minä myin Nikon D700 kameran pois. Päädyin valitsemaan Sonyn RX10 kameran (hetken oli käytössä Canon G16)
Sony ei ole kovin pieni ja kevyt mutta kevyempi kuitenkin kuin D700 ja 24-70mm.
Toistaiseksi olen ollut tyytyväinen.
Aidan toisella puolen ruoho on vihreämpää
alspe
Viestit: 1060
Liittynyt: Touko 15, 2006 10 : 13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja alspe »

kapokki kirjoitti:Minä myin Nikon D700 kameran pois. Päädyin valitsemaan Sonyn RX10 kameran (hetken oli käytössä Canon G16)
Sony ei ole kovin pieni ja kevyt mutta kevyempi kuitenkin kuin D700 ja 24-70mm.
Toistaiseksi olen ollut tyytyväinen.
Joo toi on kyllä hauska kamera, hyvä valovoima superzoom-alueella! Taitaa vaan aika paljon olla heikompi kuvanlaatu kuin D700:ssa? Huomaako eroa ulkona (ISO100), entä sisällä kun pitää nostaa herkkyyttä? Toinen vastaa olisi Olympuksen Stylus 1. 28-300mm/2.8, kenno d=9,5mm

Canon G1x olisi periaatteessa jees, mutta valovoima on tuhnu. Fuji X10 on toinen mikä pitää tarkastaa. Siinä on laajis päässä aukko ja telessä 2 aukkoa parempi valovoima.
Pentaxilla saa kuvia
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Avokid »

Kennoa enemmän paneutuisin käytettävyyteen.

Ite ostin loppuunmyynnistä edullisesti Nikon P330:sen ja vaikka siinä on joitakin ikäviä ominaisuuksia, mm. hidas RAW-tallennus ja aika heikko valovoima telepäässä, niin kaikinpuolin muuten kamera sopii käyttötarkoitukseen hyvin.
Etenkin tykkään siitä, ehkä monille huomaamattomasta ominaisuudesta, että kameraa käynnistettäessä kamera zoomaa automaattisesti 35mm polttovälille, koska se nyt on sellainen yleispätevä polttoväli. Ihan kamalahan toi on sisäkuvauksessa muilla kuin laajispäällä, mutta niin ovat lähes kaikki muutkin pokkarit.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
Nipeo
Viestit: 128
Liittynyt: Helmi 15, 2003 16 : 35
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nipeo »

alspe kirjoitti:Joo toi on kyllä hauska kamera, hyvä valovoima superzoom-alueella! Taitaa vaan aika paljon olla heikompi kuvanlaatu kuin D700:ssa? Huomaako eroa ulkona (ISO100), entä sisällä kun pitää nostaa herkkyyttä? ...
En ole huomannut mitään eroa kuvien laadussa. Ehkä ole sokea kuvilleni mutta kameran vaihdolla en mielestäni hävinnyt kuvanlaadussa.
Minulla on ollut käytössä ISO200/400. Enimmäkseen ISO400 sisällä ja ulkona sekä RAW.
Täytyykin tutkia muutamaa sisäkuvaa, onko niissä jotain kohinaa tai muuta.
Ainoa moite on akku, joka ei tunnu kestävän kovin pitkään. Mutta ehkä sekin paranee kunhan lataan sitä vielä muutaman kerran.
Aidan toisella puolen ruoho on vihreämpää
Vastaa Viestiin