Nikon D600

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

nomad kirjoitti:
-vilho- kirjoitti:Sain putsattua tuon kennon hyvin ilmapumpulla ja kameran puhdistusohjelmalla. f22 ei näytä roskia enää. Uudet 100+ laakia ja roskaa tulee taas. Vaikka metodi toimisi maailman tappiin asti, niin aika hankalalta vaikuttaa.

-ville
Eikös tieto mene niin, että maailman tappiin saakka sitä voiteluainetta ei sulkimesta lennä. Ongelma keskittyy ensimmäisiin muutamaan tuhanteen kuvaan. Ei siltikään kivaa :-(
Aika kuivaa voiteluainetta on jos pumpulla lähtee.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

paaton kirjoitti:
nomad kirjoitti:
-vilho- kirjoitti:Sain putsattua tuon kennon hyvin ilmapumpulla ja kameran puhdistusohjelmalla. f22 ei näytä roskia enää. Uudet 100+ laakia ja roskaa tulee taas. Vaikka metodi toimisi maailman tappiin asti, niin aika hankalalta vaikuttaa.

-ville
Eikös tieto mene niin, että maailman tappiin saakka sitä voiteluainetta ei sulkimesta lennä. Ongelma keskittyy ensimmäisiin muutamaan tuhanteen kuvaan. Ei siltikään kivaa :-(
Aika kuivaa voiteluainetta on jos pumpulla lähtee.
Niinpä. Toisaalta aika utooppista olisi kuvitella, että tavalliset roskat keskittyisivät kuva-alalla nimenomaan vasemmalle ylös. Onhan se toki mahdollista...
vilaho
Viestit: 50
Liittynyt: Marras 15, 2010 11 : 35
Paikkakunta: Haaparanta

Viesti Kirjoittaja vilaho »

Käytin omani Jas:lla pari kuukautta sitten. Puhdistivat kennon, kameran ja säätivät jotain virtapiiriä. Näin luki huoltoraportissa. Tuon jälkeen olen ottanut pari tuhatta kuvaa, eikä viime tarkistuksessa likaa kennolla ollut.
D3100, Nikkor DX 35 f1.8G, Nikkor 50 f1.4G
tupica
Viestit: 329
Liittynyt: Huhti 03, 2008 12 : 21

Viesti Kirjoittaja tupica »

Juuri kävivät hakemassa omani kuljetukseen JAS:n suuntaan. Toivottavasti ei nyt kuukausia kestäisi takaisintulo ja pysyisi sitten jatkossakin puhtaana.
miikkaj
Viestit: 219
Liittynyt: Joulu 02, 2007 20 : 53
Viesti:

Viesti Kirjoittaja miikkaj »

Kuvien selaamisesta D600:ssa kysymys.

Onko kuvia mahdollista selata vaikka kymmenen kuvan harppauksin? Joskus kun kamerassa on sen 500 kuvaa ja yritän etsiä puolesta välistä tiettyä kuvaa, kestää selaamisessa melko kauan. Tiedän toki, että vas/oik nuolinäppäintä pohjassa pitämällä kuvat juoksevat ruudulla, mutta onko vielä nopeampaa tapaa? Canoneissa tällainen tarkoittamani selaus kuulemma on.

Ohjekirja ei auttanut tässä asiassa, joten odotukset moiselle ominaisuudelle ovat aika matalat.
-vilho-
Viestit: 150
Liittynyt: Kesä 16, 2005 15 : 04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja -vilho- »

Paina katselunäkymässä - näppäintä kerta, kaksi tai kolme, ruutuun tulee mosaiikki eli näkymässä on läjä kuvia kerralla. Tässä on nopea harppoa ja painaa about halutussa kohdassa + merkkiä ja palata yksittäisen kuvan näkymään.

-Ville
miikkaj
Viestit: 219
Liittynyt: Joulu 02, 2007 20 : 53
Viesti:

Viesti Kirjoittaja miikkaj »

-vilho- kirjoitti:Paina katselunäkymässä - näppäintä kerta, kaksi tai kolme, ruutuun tulee mosaiikki eli näkymässä on läjä kuvia kerralla. Tässä on nopea harppoa ja painaa about halutussa kohdassa + merkkiä ja palata yksittäisen kuvan näkymään.

-Ville
Hitto. Kyllähän tuon olen tiennyt mutta aina ei vaan leikkaa. Ehkä tuo on se mitä olen kaivannut, täytyy testata kun seuraavan kerran kertyy kuvia enemmän.

Mitään näppäinyhdistelmää ei siis ole? Nappi X pohjaan ja rullailisi samalla 10 kuvan harppauksin?
Sakke_K
Viestit: 7548
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

miikkaj kirjoitti:
-vilho- kirjoitti:Paina katselunäkymässä - näppäintä kerta, kaksi tai kolme, ruutuun tulee mosaiikki eli näkymässä on läjä kuvia kerralla. Tässä on nopea harppoa ja painaa about halutussa kohdassa + merkkiä ja palata yksittäisen kuvan näkymään.

-Ville
Hitto. Kyllähän tuon olen tiennyt mutta aina ei vaan leikkaa. Ehkä tuo on se mitä olen kaivannut, täytyy testata kun seuraavan kerran kertyy kuvia enemmän.

Mitään näppäinyhdistelmää ei siis ole? Nappi X pohjaan ja rullailisi samalla 10 kuvan harppauksin?
No ei ole tullut edes mieleen etsiä, koska tuo toimii tuo edellä kuvattu...
--------
Aves!
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Sakke_K kirjoitti:No ei ole tullut edes mieleen etsiä, koska tuo toimii tuo edellä kuvattu...
Testailin eilen D800:ssa rullaa kuvien selaukseen, sen saanee toimimaan D600:ssakin.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Miten olette D600:n kennon likaantumisen kanssa tehneet, lähettäneet kameran huoltoon putsattavaksi vai putsannut sen nesteen ja laapan kanssa itse?? Jälkimmäinen menetelmä on minulle tuttu ja sen hallitsen, mutta takuun kannalta itse putsaaminen ei taida olla hyvä juttu.

Tämä on tosi harmillista. Euroopassahan D600:sia myydään alkaen noin 1500e. Olisin jo aikaa sitten semmoisen ostanut, mutta tämä likaantumisongelma alentaa innostusta aikalailla.
Sakke_K
Viestit: 7548
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

nomad kirjoitti:Miten olette D600:n kennon likaantumisen kanssa tehneet, lähettäneet kameran huoltoon putsattavaksi vai putsannut sen nesteen ja laapan kanssa itse?? Jälkimmäinen menetelmä on minulle tuttu ja sen hallitsen, mutta takuun kannalta itse putsaaminen ei taida olla hyvä juttu.

Tämä on tosi harmillista. Euroopassahan D600:sia myydään alkaen noin 1500e. Olisin jo aikaa sitten semmoisen ostanut, mutta tämä likaantumisongelma alentaa innostusta aikalailla.
Ei kennon puhdistamiseen takuu raukea. Ellet nyt sitä siinä vahingoita... tuo rasva vain lähtee surkeasti nesteilläkään.
--------
Aves!
-vilho-
Viestit: 150
Liittynyt: Kesä 16, 2005 15 : 04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja -vilho- »

Tilaat vaan Euroopasta siihen 1500€ hintaan, niin minä tein. Kamerassa on EU-takuu ja todennäköisesti vien sen nyt 1000 laakin jälkeen JAS:ille. Tarinan mukaan putsaavat ja vaihtavat osia sulkimeen eli vika lienee löydetty eikä siten toistu. Tietysti olisi mielenkiintoista tietää, missä vaiheessa Nikon korjaa tai on korjannut tuon vian tuotantoon, jälkimarkkinointi kun on suhteessa hemmetin kallista.

-Ville
muikkunen
Viestit: 1180
Liittynyt: Tammi 04, 2008 11 : 40

Viesti Kirjoittaja muikkunen »

Miten isoista täplistä noissa oletetuissa rasvaroiskeissa on kyse? Jos ne ovat samaa kokoluokkaa kuin pienet pölyhiukkaset, niin en pitäisi ongelmana omassa käytössä (kuvaan yleensä vain suht isoilla aukoilla). Viime aikoina on aina välillä ollut sellaisia järkyttäviä megaroskia kennolla, että jokunen pikku hiukkanen yläreunassa tuntuisi kovin harmittomalta...

(OT: onko mahdollista, että kameran kenno jotenkin alkaa vetää roskia aiempaa enemmän puoleensa? Joskus aikaisemmin en puhdistanut enkä puhdistuttanut kennoa ollenkaan, kameran oma puhdistusmekanismi riitti. Nyt viimeisen parin vuoden sisällä olen putsaillut kennoa itse, ja todellisia ongelmaroskia tuntuu olevan yhä useammin. Voi toki johtua siitäkin että ehkä vaihdan objektiiveja useammin, mutta silti vähän ihmetyttää.)
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Kyllä nämä niin pahoja ovat, että puhdistaa on pakko. Lisäksi lika keskittyy toiseen yläkulmaan mistä se näkyy helposti, ylhäällä kun usein on taivasta. Käsityksen asiasta saat esim lukemalla Flickrin aihetta koskevaa foorumia.

http://www.flickr.com/groups/d600club/discuss/

Ja eihän tämä sinänsä mikään tuntematon ilmiö ole, kyllä D700:kin uutena jotain roski kennolle. Kysymys on vain ilmiön laajuudesta ja likaantumisen nopeudesta. Ei ole kiva jos esim reisussa saa muutaman sadan kuvan aika kennon aivan likaiseksi.
muikkunen
Viestit: 1180
Liittynyt: Tammi 04, 2008 11 : 40

Viesti Kirjoittaja muikkunen »

nomad kirjoitti:Ei ole kiva jos esim reisussa saa muutaman sadan kuvan aika kennon aivan likaiseksi.
Mulla kamera tuppaa nykyään laukeamaan viikon reissulla vähintään parituhatta kertaa, niin että eipä siinä paljon muuta oheistoimintaa ehtisi harjoittaakaan kuin kennonpuhdistusta... Eikä tarvitsisi miettiä, lähettääkö Jassille vai putsaako itse.

Mutta jos ongelma tosiaan katoaa muutaman tuhannen kuvan ja/tai yhden huoltoreissun jälkeen, niin ei se kovin isolta ongelmalta tunnu.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

muikkunen kirjoitti:
nomad kirjoitti:Ei ole kiva jos esim reisussa saa muutaman sadan kuvan aika kennon aivan likaiseksi.
Mulla kamera tuppaa nykyään laukeamaan viikon reissulla vähintään parituhatta kertaa, niin että eipä siinä paljon muuta oheistoimintaa ehtisi harjoittaakaan kuin kennonpuhdistusta... Eikä tarvitsisi miettiä, lähettääkö Jassille vai putsaako itse.

Mutta jos ongelma tosiaan katoaa muutaman tuhannen kuvan ja/tai yhden huoltoreissun jälkeen, niin ei se kovin isolta ongelmalta tunnu.
Eipä tuo ylitsekäymätön asia ole. On vain yhdessä Suomen korkeiden hintojen kanssa jarruttanut päätöksentekoa.
muikkunen
Viestit: 1180
Liittynyt: Tammi 04, 2008 11 : 40

Viesti Kirjoittaja muikkunen »

nomad kirjoitti:Eipä tuo ylitsekäymätön asia ole. On vain yhdessä Suomen korkeiden hintojen kanssa jarruttanut päätöksentekoa.
Muakin nuo hinnat on vielä pidätelleet, vaikka päätös on tehty. Luulin että D7100 olisi aiheuttanut jotain vipinää hintoihin, vielä mitä... Mikäs tässä on odotellessa niin kauan kuin nykyinen runko vielä pelittää, mutta toisaalta olisi kiva hankkia uusi ennen kuin vanha hajoaa, niin jäisi tuo vanha sitten varakameraksi. Ehkäpä siis piakkoin käännyn jonkun hollantilaisen tms. nettikaupan puoleen.
Isosceles
Viestit: 2452
Liittynyt: Syys 23, 2005 23 : 17
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Isosceles »

Onko kukaan tilannut tätä simplyelectronikista? Onko sieltä tilatuissa vehkeissä euroopan laajunen takuu?
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Isosceles kirjoitti:Onko kukaan tilannut tätä simplyelectronikista? Onko sieltä tilatuissa vehkeissä euroopan laajunen takuu?
Just tätä kameraa en nimenomaan tilaisi Simplystä!!
Isosceles
Viestit: 2452
Liittynyt: Syys 23, 2005 23 : 17
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Isosceles »

nomad kirjoitti:
Isosceles kirjoitti:Onko kukaan tilannut tätä simplyelectronikista? Onko sieltä tilatuissa vehkeissä euroopan laajunen takuu?
Just tätä kameraa en nimenomaan tilaisi Simplystä!!
Jos takuu pelaa JAS:lla niin miksei? Hinnassa kuitenkin 350e ero joka on melko tuntuva.
Vastaa Viestiin