Kannattaako hankkia piirtopöytä kuvien editointiin?

Mikä tahansa valokuvaukseen liittyvä oheislaite
-Q-
Viestit: 542
Liittynyt: Helmi 28, 2007 18 : 10

Viesti Kirjoittaja -Q- »

kebax kirjoitti:Midiviestien musikaalinen alkuperä vissiin tekee tämän protokollan usbiliitäntäisen sovelluksen epäuniversaaliksi?
MIDIhän nimenomaan on yksi niitä harvoja universaaleja kieliä laitevalmistajien välillä. MIDI-käskyiksi vivut muuttuu ehkä vasta ajurissa, jos muuttuu, ja vivut on vaan vipuja joita ajuri kuuntelee. Mun käsittääkseni modernit DAW -ohjaimet juttelee ohjelmien kanssa ihan omilla keinoillaan varsinkin oman merkkisten laitteiden kesken. Se MIDIkin on siellä kyllä käytännössä aina vaihtoehtona ja tuo yhteensopivuutta valmistajien välille. Se vaan vaatii monesti aikamoista konfausta ja nappien mappailua jos softalla ei ole valmista profiilia ko raudalle.

KnobRoom todisti hienosti kuinka asia on "helppo" hoitaa ihan harrastusvoimin. Ongelmahan on tietty se että Adobe ei katso tällaiselle sovellutukselle olevan asiakkaita että hommaan kannattaisi perehtyä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kebax
Viestit: 843
Liittynyt: Touko 15, 2011 16 : 19
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kebax »

Adoben väki on uudistuksissa hidas ja kankea. Mutta vikkelästi onnistuvat kuitenkin rajapintojaan rikkomaan. Mikä viimeisimmän pääversion osalta tuli näkyviin monellakin saralla, mukaanlukien Knobroom.
Jaskari
Viestit: 17
Liittynyt: Loka 04, 2008 20 : 53

Viesti Kirjoittaja Jaskari »

Löytyi tällainen vanha ketju niin nostetaans sitä ylöspäin kysymyksillä kokeneille pöydän käyttäjille ja toivotaan heidän auttavan / neuvovan "avutonta" mietiskelijää ...

On alkanut kiinnostaa kokeilla tuollaista piirtopöytää ja lueskeltuani näitä ( ja muualtakin ) käyttäjien kokemuksia olen "sisäistänyt" muutaman asian

1) Hyvää ja halpaa ei löydy näistäkään >>> Wacom Intuos ???

2) Sopiva koko todella tärkeä >>> ilmeisesti Intuos Pro M / L vast ???

3) Ei sovi kaikille >>> Tähän vastaus löytyy lienee vain kokeilemalla ???

4) Rajalassa tarjouksessa 299 € Intuos 4 medium (sis. LR 3 ) >>> onko tämä vanhempaa mallia toimiiko Win8 kanssa ja onko muita eroja esim pixmania Pro M jonka hinta 339 €
ja ilmeisesti myös vanhempaa ja "isompaa" mallia pixmanian Intuos Touch 5 L hintaan 339 €

Näin yksinkertaisia asioita mietiskelen itseksein mutta solmu ei avaannu ilman apua ...
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Kahta en vaihda, Photoshoppi ja piirtopöytä.

LR 5:nen on koneella, mutta en keksi paljonkaan tekemistä sillä, hiirtä työkoneessa ei ole ollut vuosikausiin.

LR:n käyttöliittymä ei suosi piirtopöytää, jos sillä pääasiassa kuvansa tekee niin saattaa hiiri olla riittävä.

Itse olen yrittänyt käyttää jokavälissä LR:ää...ihan esiversiosta lähtien mutta ei se vaan sovi mun työskentelyrutiiniin. 1.0-1.4 välillä käytin sitä kun senaikainen Photosoppi ei toiminut mun antiikkikoneella kunnolla mutta sen jälkeiset versiot ja nytkin CC-Photari toimii paremmin kuin LR5.

LR:llä ei saa niin tarkkoja paikallisia säätöjä tehtyä helposti kuin photoshopilla, ja niiden tekemisessä piirtopöytä on välttämätön.

Piirtopöydän kaverina mulla on sopivan kokoinen pikkunäppis, jonka pikavalinnoilla homma hoituu vauhdilla, kunhan ei ole kovin pitkiä taukoja että muistaa kaikkien nappuloiden merkityksen ;)
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
baader
Viestit: 255
Liittynyt: Heinä 31, 2008 14 : 27
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja baader »

Jos mahdollista, kannattaa kokeilla eri kokoja.
Toisille on luontaisempaa isompi koko, itsellä on kaikista pienin malli (a6) sopiva.

A4 vaatii jo niin isot liikkeet että en sellaista ottaisi ellei olisi paljon kokemusta piirtämisestä isolle paperille.

Wacomin halvemmatkin mallit on ihan riittävän hyvä suurimmalle osalle käyttäjistä. itsellä on tuollainen:
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... iirtopoyta
-Clubs are for seals-
mremonen
Viestit: 9239
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Mä en ole oppinut tuolla piirtämään. Tuollainen Wacomin Intuos (olisko kolmonen) seisoo tuossa täysin jouten... A5-kokoa taitaa olla.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

mremonen kirjoitti:Mä en ole oppinut tuolla piirtämään. Tuollainen Wacomin Intuos (olisko kolmonen) seisoo tuossa täysin jouten... A5-kokoa taitaa olla.
En minäkään piirtää osaa, peruskoulun päästötodistuksessa tosin on numero 9, se on hyvällä ajoituksella hankittu.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Juppe_85
Viestit: 538
Liittynyt: Joulu 29, 2009 14 : 54

Viesti Kirjoittaja Juppe_85 »

Wacom on laittanut malliston nimet uusiksi entiset Intuokset on Intuos Pro nimella ja entinen Bamboo on pelkka Intuos. Itse ostin tuollaisen Pro:n S kokoisena ja hyvin pelittaa Win8 lapparissa. Turhan vahaiseksi on kaytto jaanyt tyokiireiden takia mutta mita taysin aloittelijana voin sanoa, etta ymmarran nyt laitteen merkityksen esim photai kaytossa. Kylla sita ehka viela joskus oppii kauttamaan, viela on photarikin sen verran hakusessa etta ei saa kaikkea irti piirtopoydasta.
mremonen
Viestit: 9239
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Hannu KH kirjoitti:En minäkään piirtää osaa, peruskoulun päästötodistuksessa tosin on numero 9, se on hyvällä ajoituksella hankittu.
Tarkoitin, että käyttämään. Kuten itsekin toteat, Lr:n kanssa siitä ei saa niin paljoa etua, kuin Ps:n kanssa.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

mremonen kirjoitti: Kuten itsekin toteat, Lr:n kanssa siitä ei saa niin paljoa etua, kuin Ps:n kanssa.
Jup. LR:llä tehdään vain suurpiirteisiä säätöjä/valintoja, siihen hommaan käy hiirikin.

LR:n valikot ovat pitkässä pötkössä, joten niiden valinta kynällä ei ole kivaa, Camera RAW:n valikot löytyy välilehtien takaa, jolloin ne on näppärästi kynällä valittavissa.

Kun käyttää Photoshoppia ja siinä omia tuunattuja pikavalintoja näppiksellä, ei oikein riitä mielikuvitus käyttää LR:ää pikanäppäimillä kun niissä on eri merkitys samoilla toiminnoilla.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Jaskari
Viestit: 17
Liittynyt: Loka 04, 2008 20 : 53

Viesti Kirjoittaja Jaskari »

KIITOKSET kaikille selventävistä kommenteista päädyin sitten tuohon kun pidän itseäni keskivertokäyttäjänä tässäkin asiassa ( kiitokset varsinkin Baaderille - joskus riittää se "halvempikin )
http://www.pixmania.fi/piirtopoyta/waco ... rcid=11012
Alunperin hankinta ajatus lähti siitä kun alkoivat noissa ranteissa kolotus tuosta hiiren käytöstä ja enää ei auttanut vaikka kuinka vaihdoin "hiirikättä" ... Saas nähdä auttaako tuo yhtään ???
mremonen
Viestit: 9239
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Jaskari kirjoitti:Alunperin hankinta ajatus lähti siitä kun alkoivat noissa ranteissa kolotus tuosta hiiren käytöstä ja enää ei auttanut vaikka kuinka vaihdoin "hiirikättä" ... Saas nähdä auttaako tuo yhtään ???
Olen käyttänyt jo vuosia hiiren tilalla trackballia. Ei ole tosin piirtämisessä se parhain väline, mutta kyllä sillä Lr:ää käskee.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Vastaa Viestiin