Nikon J1 ja V1

Nikon-digit, Sony-digit (ei-järjestelmädigejä)
elmar
Viestit: 4890
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Viesti Kirjoittaja elmar »

johtaja kirjoitti:Tunnustaako joku jo tilanneensa sopuhintaisen 70-300:n?
En ole tilannut/ostanut mutta tuo oli viikonloppulainassa V2:n kera (V3 + etsintä ei ollut testattavaksi).

Oma mielipide on että 300 millisen myyminen croppikertoimella 810 millisenä on huijaamista. Kuvan ilme ei ole lähelläkään 800/5.6:n terävyysaluetta ja bokehia. 300/5.6 on 300/5.6 jota on rajusti cropattu eli jälki on aika rujoa.

Kennoon suhteutettuna, setin koko ei ole mitenkään pieni. Esim. 100D + 70-300 DO IS on n. samankokoinen mutta kuvanlaatu 6-0 parempi > http://camerasize.com/compact/#392.417,448.296,ha,t .

Sen verran tinttejä, korentoja ja perhosia ehdin Nipponilla räpsiä että ei kiitos. Kuvanlaatu ei vastaa hintaa ja tarkennus on jo varjossa hyvin epävarma, kesäillan hämärässä ei kannata edes yrittää. 1-systeemi on f/2.8-pannarin kera kiva lomapokkari, mutta luontoteleilyyn pimeillä zoomeilla siitä ei ole.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Pieni kenno on pieni kenno, mutta ei kai objektiivin polttovälin muuttaminen sen kokoa miksikään muuta. Tässä on hyväksyttävä se, että ei mopolla mahdottomia. Aivan vastaavasti voisin sanoa, ja sanonkin, että V1 plus 10mm pannari on samanlaisesta kuvakulmastaan huolimatta vain kalpea aavistus siitä mitä Zeissin 28 millisellä varustettu täyskennoinen tarjoaa.

Nyt ajankohtaisesti on kuvattu superkuuta. Yritin sitä V1:llä ja 70-200 millisellä. Kaveri teki saman 1.4 jatkeella ja 300 millisellä varustetulla D7100:lla. Ei liene epäselvää kumpi onnistui paremmin. Ja ero oli suuri! Telekuvaamisesta en paljon ymmärrä, mutta siinä näyttäisi olla tärkeää, että kohteeseen osuu paljon pikseleitä ja että ne pikselit ovat mahdollisimman hyvälaatuisia. Ja tarkennuskin saisi olla vielä oikein.

1-järjestelmän 70-300mm on houkutteleva ajatus, mutta tässä systeemissä minulle riittää teleksi edullisesta hinnastaan huolimatta hyvälaatuinen 30-110mm tai FT1:n kanssa kytketty 70-200mm. Noiden käyttäminen osoittaa aivan selvästi sen missä tämän systeemin sweet spot on. Kyse ei todellakaan ole kamerasta jolla otetaan kuva pimeässä metsässä lymyilevästä pöllöstä.
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

Minä kyllä ymmärsin mitä elmar tarkoitti. Spegehän pääsee samaan laatuun isommillakin kennoilla.
elmar
Viestit: 4890
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Viesti Kirjoittaja elmar »

nomad kirjoitti:1-järjestelmän 70-300mm on houkutteleva ajatus...
Ehkä, jos lapussa lukisi 299 e eikä 1100 e (= täysin käsittämätön hinta paljon huonommasta zoomista kuin esim. 500 e:n AF-S 70-300 VR).
nomad kirjoitti:Kyse ei todellakaan ole kamerasta jolla otetaan kuva pimeässä metsässä lymyilevästä pöllöstä.
200 mm, MF ja jalustalta ISO 100. Onnistuu 1 Nikonillakin vaikka yöllä.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

elmar kirjoitti:
nomad kirjoitti:1-järjestelmän 70-300mm on houkutteleva ajatus...
Ehkä, jos lapussa lukisi 299 e eikä 1100 e (= täysin käsittämätön hinta paljon huonommasta zoomista kuin esim. 500 e:n AF-S 70-300 VR).
Olet ollut liikaa tekemisissä Canonin kanssa. Nikonin hinnoittelua ei edes pidä yrittää ymmärtää, se on enimmäkseen lähtökohtaisesti käsittämätöntä. Ehkä hieman paremmin ymmärrän kuitenkin 1-järjestelmän 32 millisen 750-800e luokkaa olevan hinnan. Mutta eihän tuotakaan kukaan osta koska obiskan pariksi sopiva V3 on (Nikonin tyylin mukaisesti) hinnoiteltu pilviin. Tonnia emme maksa näin pienikennoisesta kamerasta!
elmar kirjoitti:
nomad kirjoitti:Kyse ei todellakaan ole kamerasta jolla otetaan kuva pimeässä metsässä lymyilevästä pöllöstä.
200 mm, MF ja jalustalta ISO 100. Onnistuu 1 Nikonillakin vaikka yöllä.
Hyvin epätodennäköistä on, että pöllö jaksaisi odottaa kun pystytän jalustani ja asetan lillerikamerani sille. Fiksumpaa olisi ottaa mukaan D7100 ja joku kunnon objektivi. Hätätilassa jopa edullinen 70-300mm VR kelpaa.
elmar
Viestit: 4890
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Viesti Kirjoittaja elmar »

nomad kirjoitti:Tässä on hyväksyttävä se, että ei mopolla mahdottomia.
Tuli mäki tuli hiki... Kenno on pieni ja reso matala että lasit olisi kompakteja ja data-virta sukkelaa, eikö? Tuloksena on "nopea" kamera (lainausmerkit siksi että nopea ohitarkentaminen ei ole oikeaa nopeutta) mutta koko setin massa ei kuitenkaan ole sen pienempi kuin vaikka APS-C:llä. http://camerasize.com/compact/#535.360,392.416,ha,t

Itse vertaan Nikon 1:tä nykyään Sony A6000:n joka on n. samankokoinen ja -nopeuksinen mutta suoritusvarmuus ja kuvanlaatu täysin eri planeetalta. En ymmärrä mitä järkeä tehdä suhteessa älyttömän kallis järjestelmä liian pienen kennon ympärille jos siitä ei ole mitään hyötyä? Itse odotin V3:lta erittäin paljon mutta momentum näyttää menevän Nikonilta ohi ja kohta sillä onkin käsissään kuoleva systeemi.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Olen tuuminut, että pitäisiko 1-systeemin kamat myydä pois. Onhan ne tavallaan kivoja eikä niissä ole paljoakaan rahaa kiinni, mutta kumminkin... Tilanne olisi tietty toinen jos kuvanlaadun / käytettävyyden / hinnan suhde olisi mielekkäämpi.

Kameran koko ei ole kriittinen asia koska pieniä nämä ovat kumminkin. Hinta ja systeemin kehitysnäkymät sensijaan ovat Nikon 1:n pitäisi olla jonkun verran m43:sta edullisempi systeemi. Silloin se voisi saada sen verran suosiota, ettei kysymys ole pelkästä kuriositeetista.

Mutta Nikon on itsepäinen firma. Jos rahaa riittää niin eiköhän ne jatka näiden vääntämistä vielä pitkälle tulevaisuuteen. Kysymys on myös koekentästä jolla kehittää uusia tekniikoita ja patentteja. Peilittömien markkinoilla on hyvä olla mukana vaikka Nikonin dx tai fx peilitön tuntuukin vielä tällä hetkellä hyvin kaukaiselta asialta.
elmar
Viestit: 4890
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Viesti Kirjoittaja elmar »

nomad kirjoitti:... Kysymys on myös koekentästä jolla kehittää uusia tekniikoita ja patentteja. Peilittömien markkinoilla on hyvä olla mukana vaikka Nikonin dx tai fx peilitön tuntuukin vielä tällä hetkellä hyvin kaukaiselta asialta.
Sama juttu EOS M:n kanssa. Vaikka järjestemä on ollut jo pitkään melko alkeellinen, en usko että Iso-C:kään jättää asiaa sikseen. Seuraava malli näyttää jo rahavirran suunnan.

1 Nikonissa ei ole muuta vikaa kuin kilpailijoihin nähden surkea kenno (ja kököt valikot). Jos V3:n sensori olisi RX100:n tasoa, kuvanlaatu olisi tällä pimeällä tele-zoomillakin paremmin ruodussa. Aikoinaan totesin että V2 oli (niiden kolmen valoisan primen kera) parhaita katukuvakameroita joita olen kokeillut. Nyt myöhemmin A6000 osoitti ettei se niin kummoinen sitten ollutkaan.
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Avokid »

Kyllä minäkin pidin D700:sta joskus loistavana kamerana kuvanlaadun puolesta. Sitten ostin D800:n...

V1:llä ja J1:llä tulee kohta kolme vuotta täyteen, eikä ne kyllä edelleenkään tunnu liian vanhoilta kameroilta. Varmatoimisia vehkeitä molemmat. Seuraavana olisi tarkoitus saada niihin jonkinlainen rigi videokuvaamista varten.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Avokid kirjoitti:Kyllä minäkin pidin D700:sta joskus loistavana kamerana kuvanlaadun puolesta. Sitten ostin D800:n...

V1:llä ja J1:llä tulee kohta kolme vuotta täyteen, eikä ne kyllä edelleenkään tunnu liian vanhoilta kameroilta. Varmatoimisia vehkeitä molemmat. Seuraavana olisi tarkoitus saada niihin jonkinlainen rigi videokuvaamista varten.
Mutta kuvanlaatu ei sinua kiusaa? Se ei nimittäin ole D700:n tasolla vaan pikemminkin D200:n tai ekojen m43 kameroiden luokkaa. Siis ok, mutta tuolla tasolla pienetkin erot ovat käytännössä paljon merkityksellisempiä kuin täysikennoisissa. D700-vertaus ontuu sikäli.
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Avokid »

D700-vertaus oli vastine siihen, että A6000 on parempi kuin V2..
Tekniikka kehittyy aina.

En minä voi väittää, että kuvanlaatu minua kiusaisi.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Avokid kirjoitti:D700-vertaus oli vastine siihen, että A6000 on parempi kuin V2..
Tekniikka kehittyy aina.
Tekniikka kehittyy ja Sonyn valikot pitenee.
Avokid kirjoitti:En minä voi väittää, että kuvanlaatu minua kiusaisi.
Pitkistä valikoista huolimatta RX100 on kuitenkin siinä suhteessa kiehtovampi kamera, että alhaisilla herkkyyksillä sen kuvanlaatu on kuin isommasta kennosta konsanaan. Nikon on perustellut 1-järjestelmää nopeudella, mikä toki on hyvä asia, mutta kyllä kuvanlaatukin saisi kehittyä - etenkin kun hinnoittelu on tämä nykyinen.
elmar
Viestit: 4890
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Viesti Kirjoittaja elmar »

Avokid kirjoitti:Kyllä minäkin pidin D700:sta joskus loistavana kamerana kuvanlaadun puolesta. Sitten ostin D800:n...
En ole koskaan pitänyt 1 Nikonia kuvanlaadultaan ns. hyvänä mutta se sopii omaan katukuvailuun koska siinä on kiinteä etsin, kulkee takintaskussa ja on nopea. Vuosi pari sitten ei ollut muita vaihtoehtoja.
Avokid kirjoitti:V1:llä ja J1:llä tulee kohta kolme vuotta täyteen, eikä ne kyllä edelleenkään tunnu liian vanhoilta kameroilta. Varmatoimisia vehkeitä molemmat. Seuraavana olisi tarkoitus saada niihin jonkinlainen rigi videokuvaamista varten.
Kamera on hyvä kun se istuu omaan käyttöön. Muulla ei ole väliä.
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Avokid »

elmar kirjoitti: Kamera on hyvä kun se istuu omaan käyttöön. Muulla ei ole väliä.
Näin. Oikeastaan tuota kilpavarustelua ja kameroista haaveilua oli siihen asti kun hommasi kunnon vehkeet. Sen jälkeen on vain kuvaillut.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
johtaja
Viestit: 64
Liittynyt: Helmi 12, 2011 20 : 47

Viesti Kirjoittaja johtaja »

Itse tilasin 70-300:n kesälomarahoista, mutta se näyttäisi jääneen aika turhaksi ostokseksi. Olen ottanut sillä alle 50 kuvaa. Lasi on hieman turhan suuri taskussa kannettavaksi, ja laukkua en yleensä pidä mukana.

Kuvanlaadussa ei sen sijaan ole moitittavaa, kunhan valoa on 1:lle riittävästi. Tarkennus vaikutti sutjakkaalta, mutta käyttökokemusta on hävettävän vähän.
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Avokid »

johtaja kirjoitti:Itse tilasin 70-300:n kesälomarahoista, mutta se näyttäisi jääneen aika turhaksi ostokseksi. Olen ottanut sillä alle 50 kuvaa. Lasi on hieman turhan suuri taskussa kannettavaksi, ja laukkua en yleensä pidä mukana.
Niin noh. Minä olen viime keväänä hommatulla 80-400:lla ottanut ehkä 5kpl säästettäviä kuvia.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
KMOK
Viestit: 79
Liittynyt: Touko 29, 2003 17 : 49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja KMOK »

Näinkö lyhyeen loppui 1 V3:n lento? Amazon.uk:n mukaan kyseinen rompe on "discontinued by manufacturer" elikkäs valmistus on lopetettu.

DPReview:n keskustelu aiheesta

Amazon.uk:n tuotesivu

Ja Nikonrumorsin "uutinen"
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

KMOK kirjoitti:Ja Nikonrumorsin "uutinen"
V3:sta en tiedä, mutta 50 millisen ja 60mm makron lopettaminen ovat aika epäuskottavia uutisia.
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Avokid »

nomad kirjoitti:
KMOK kirjoitti:Ja Nikonrumorsin "uutinen"
V3:sta en tiedä, mutta 50 millisen ja 60mm makron lopettaminen ovat aika epäuskottavia uutisia.
Samaa mieltä, etenkin 60mm osalta, joka on aivan loistava vehje.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
Matti_JH
Viestit: 12067
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Avokid kirjoitti:
nomad kirjoitti:
KMOK kirjoitti:Ja Nikonrumorsin "uutinen"
V3:sta en tiedä, mutta 50 millisen ja 60mm makron lopettaminen ovat aika epäuskottavia uutisia.
Samaa mieltä, etenkin 60mm osalta, joka on aivan loistava vehje.
Tulee uusi versio 50mm 1,4 (Sigman 50 1,4a vuoksi) ja 60mm microon vakaaja..?

:)
Vastaa Viestiin