Sony RX100

Nikon-digit, Sony-digit (ei-järjestelmädigejä)
sepim
Viestit: 364
Liittynyt: Syys 13, 2008 8 : 28

Viesti Kirjoittaja sepim »

nomad kirjoitti: Canonilla on pari samalle Sonyn kennolle pohjautuvaa pokkaria, mutta ne taitavat olla kokonaisuutena huonompia. .
Millä tavoin Canon huonompi?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

sepim kirjoitti:
nomad kirjoitti: Canonilla on pari samalle Sonyn kennolle pohjautuvaa pokkaria, mutta ne taitavat olla kokonaisuutena huonompia. .
Millä tavoin Canon huonompi?
Ihan spekseistäkin näet oleellisimman, Sonyssa on etsin ja valovoimaisempi objektiivi.
sepim
Viestit: 364
Liittynyt: Syys 13, 2008 8 : 28

Viesti Kirjoittaja sepim »

nomad kirjoitti: Ihan spekseistäkin näet oleellisimman, Sonyssa on etsin ja valovoimaisempi objektiivi.
Jos verrataan Canon G7X ja Sony RX100III, niin niissähän on sama valovoima koko polttovälin alueella, molemmissa F1.8-2.8. Canonissa on ulottuvampi zoomi: 24-100 kun Sonyssa 24-70
Canonissa on hivenen paremmat käsisäädöt, esim valotuksen kompensoinnille om peukalopyörä.
Sonyssa taas on etsin ja pitkäkestoisempi akku.

Canon:
http://www.dpreview.com/reviews/canon-powershot-g7-x/2

Sony:
http://www.dpreview.com/reviews/sony-cy ... rx100-m3/2
jalkkis
Viestit: 223
Liittynyt: Huhti 04, 2013 16 : 25

Viesti Kirjoittaja jalkkis »

Sakke_K kirjoitti:Ihan tyytyväinen tarkoittaa yleensä samaa kuin en ole tyytyväinen? Itse olin kuvanlaadun kanssa vähän myös epäileväinen, kunnes:
- luovuin automaattisesta valkotasapainon säädöstä, jpegit olivat siitä lähtien suurinpiirtein sitä mitä halusin
- seuraava askel oli kuvata pelkkää RAWia, vaikka pokkari saisi mun mielestä riittää jpegillä... mutta, kuvanlaadussa ei ole ollut sen jälkeen enää mitään syytä vaihtaa samantasoiseen toiseen ;-)
- kolmas tärkeä pointti on ottaa AF haltuun: täysin automaattisena tarkennus nappaa melkein poikkeuksetta oikeasti kuva-alan lähimmän kohteen, vaikka se olisi pääkohteen edessä oleva yksi shampanjalasi. Eli, säädöt käyttöön tässä.

Itse en vaihtaisi muuhun pokkariin tätä, huippulaatua kyllä lopulta :-)
Kyllä minä edelleen ihan tyytyväinen olen, joka tarkoittaa, että ei ole mikään pakko tai vimma päivittää. Mutta jos suht pienellä investoinnilla (mk1 -> mk2) saa jotain näkyvää parannusta, esim. 1-2 aukkoa lisää valovoimaa sisätilakuvaamiseen ja kääntyvän näytön, niin kyllähän sitä pientä kalustor****aamista voi harrastaa.
Sakke_K
Viestit: 7548
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

jalkkis kirjoitti:Kyllä minä edelleen ihan tyytyväinen olen, joka tarkoittaa, että ei ole mikään pakko tai vimma päivittää. Mutta jos suht pienellä investoinnilla (mk1 -> mk2) saa jotain näkyvää parannusta, esim. 1-2 aukkoa lisää valovoimaa sisätilakuvaamiseen ja kääntyvän näytön, niin kyllähän sitä pientä kalustor****aamista voi harrastaa.
:-P

Oikeesti: ei kannata :-)
--------
Aves!
mremonen
Viestit: 9240
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

DorianBlue kirjoitti: Hiukan ohi aiheen, mutta riittävän lähellä. Olin "ihan tyytyväinen" Nex5:n kuvanlaatuun, tai olen oikeastaan vieläkin. Mutta tuo tarkennus. En vain osaa tarkentaa takatelkkarilla keskipisteeseen tai yhtään mihinkään. Siksi täällä päivittyi Nex5->a6000. Se etsin, se etsin
NEX5 sillä erillisellä EVF:llä on ihan kingi. Se kun vielä kääntyy pystyyn, niin kameralla voi kuvata kuin kuiluetsimellä. Ainoa huono puoli on sen etsimen hinta ja saatavuus. Tyhmyyksissäni myin omani pois samalla kun luovuin NEX5:stä (vaihdoin silloin kutoseen). Sitten kun varmaan kuukauden päästä päätin hankkia vitosen IR-kuvasta varten, niin etsin piti hakea eBaysta. Veikkaan, että noita irtoetsimiä on Suomessa liikkeellä yhden, korkeintaan kahden käden sormilla laskettava määrä.

Ja RX100 III:n hankin tuossa n. kuukausi sitten näppäilykameraksi. Mulle etsin (EVF tai OVF) on pakollinen varuste.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
sepim
Viestit: 364
Liittynyt: Syys 13, 2008 8 : 28

Viesti Kirjoittaja sepim »

Sony RX100 ei taida tukea (TTL) ulkoisen salaman ohjausta "valon" (IR) avulla?
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Viesti Kirjoittaja niffe »

sepim kirjoitti:
nomad kirjoitti: Canonilla on pari samalle Sonyn kennolle pohjautuvaa pokkaria, mutta ne taitavat olla kokonaisuutena huonompia. .
Millä tavoin Canon huonompi?
Ei millään tavalla. Canonissa on versiossa G7X mkII se uusin oma kuvaprosu. Kuvat ovat silminnähden parempia kuin Sonylla ja kamera toimii huomattavasti liukkaammin kaikilla toiminnoilla. Netin videobloggaava jengi palautteli RX100 mkIV-kameroita, vaikka niissä oli 4K, kun jälki oli muuten niin paljon parempaa out-of-the-box siinä tuunatussa C-vitamiinilla terästetyssä mkIII:ssa. Nomadilla on vaan joku tuotemerkkipäähänpinttymä, joka saa opportunistisesti spekuloimaan brosyyreista opitulla knoppitiedolla.
Waski
Viestit: 466
Liittynyt: Maalis 26, 2013 15 : 54

Viesti Kirjoittaja Waski »

Voi taivaan talikynttilät!!! Huh huh teitä...
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Viesti Kirjoittaja niffe »

Vasamatti kirjoitti:Voi taivaan talikynttilät!!! Huh huh teitä...
Juu, kyllä - näin se kävi elävässä elämässä ja on helppo spekuloida, josko mkIV floppasi pääasiallisen kohderyhmänsä mielipidevaikuttajien täystyrmäykseen. Näitä kameroita ostavat enimmäkseen ihmiset, jotka haluavat laadukkaan pienikokoisen pokkarin video-ominaisuuksilla ja vähän "overridea" urbaanin tauhkan dokumentoimiseen, vloggaamiseen ja blogien kuvittamiseen. Näissä G7X2 uusine ohjelmistoineen ja kuvaprosessoreineen on todella hyvä. Jpegitkin ovat niin hyviä suoraan kamerasta, että vaikeaa on rekonstruoida vastaavaa laatua raw-tiedostoista, jos kuva on edes vähänkin sinne päin valotettu. Bundlattuna vuoden Adoben CC-torpparisopparilla oli tarjoukseen tullessaan todella hyvä ostos. Tällä kommentoin lähinnä tuota edellä mainittua "kommenttiautomaattia", joka tuskin on nähnyt em. sirvilöitä lehtitelinettä lähempänä, mutta arvio irtoaa takuuvarmasti.
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sony RX100

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Kertokaahan raati. Mulla on kohta semmonen keissi että rakas esikoiseni kohta aloittaa sormisyömisen ja alkaa jättää vaimoni hinkit rauhaan. Sitäkin pitää sitten alkaa dokumentoimaan. Videoiden ajattelin tätä tehdä. Siihen ajattelin tämän otsikon kameran hankkia, koska siinä video-ominaisuudet ovat vaan vertaansa vailla. Nyt sitten edessä olisi valinta mikä niistä malleista. Oon tullu tulokseen että valinta käydään IV ja V mallien välillä. Miten on? Oikeuttaako joku noin kolmen huntin lisään tuossa V mallissa? Oikeastaan FullHD:na ajattelin sitä "kamera jalustalle" tyyppisesti kuvata. Joten, mitenkä on?
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sony RX100

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Näinhän siinä sit arvatenkin kävi. Tilaukseen meni mk V. Paremmat video-ominaisuudet vaan mulla painaa kipossa niin paljon. Kallis pirulainen tuo on mutta toivotaan että siinä on pokkaria pitkäksi aikaa.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: Sony RX100

Viesti Kirjoittaja nomad »

nsamppa kirjoitti:Näinhän siinä sit arvatenkin kävi. Tilaukseen meni mk V. Paremmat video-ominaisuudet vaan mulla painaa kipossa niin paljon. Kallis pirulainen tuo on mutta toivotaan että siinä on pokkaria pitkäksi aikaa.
Onneksi olkoon, on M5 varmaan hiukan parempi kuin M4. Se AF :-) RX100 M4 on ylivoimaisesti parhaiten tarkentava kompakti millä olen kuvannut, mutta videoiden perusteella M5 vaikuttaa todella makoisalta. Videota kuvattaessa tarkennus tulee tietysti myös esille, mutta hieman toisella tavalla.
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sony RX100

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Heh. Dänkes juu. Vielä ei oo tilaus kantanu hedelmää. Tai siis kameraa. Mut sitä piti sanomani että tuntuu että tuo rx100 sarja on kuvaajan äärimmäinen sveitsiläinen linkkari. Kaikki onnistuu. Miten muuten toi akun kesto. Ajattelin siihen kylkeen ekstran ostaa. Onko fiksua ostaa kaksi samantien? Ja oliko se tosiaan niin ettei tossa tuu laturia mukaan?
DorianBlue
Viestit: 1209
Liittynyt: Huhti 24, 2008 11 : 03

Re: Sony RX100

Viesti Kirjoittaja DorianBlue »

nsamppa kirjoitti:Miten muuten toi akun kesto. Ajattelin siihen kylkeen ekstran ostaa. Onko fiksua ostaa kaksi samantien? Ja oliko se tosiaan niin ettei tossa tuu laturia mukaan?
Ei ole tuoreesta mallista omakohtaista kokemusta, mutta ykkösversio kulki rouvan mukana reilun viikon nyt reissussa. Kuvia räpsi pari sataa suurinpiirtein. Vara-akku oli mukana, mutta sillä yhdellä pärjäsi eikä tehnyt edes tiukkaa. Mä jouduin kerran lataamaan a6000 akun matkan aikana, kuvia tuli n. 100 enemmän. Mutta sitten se varsinainen villakoiran ydin. Oltiin eka viikko aavikko-olosuhteissa ilman sähköä. Mulla oli matkassa iso ja pieni power bank ja rouvalla pieni (8600 mAh / 4800 mAh), USB-piuhalla siis latasin suoraan kameraan sillä aikaa kun nautimme iltapalaa. Laturia ei ollut kummallakaan mukana. Rouvan pokkarissa se paketissa mukana tullut laturikin on siis USB-mallinen kameraan kytkettävä, mulla on Nex-5 jäljiltä irtolaturi vielä kotona. Erillistä akkulaturia ei mun mielestä välttämättä tarvitse, jos on edes yksi ladattu vara-akku varalla. Veikkaisin, että kyllä noilla varavirroilla muutamaan kertaan noi akut saa ladattua. Videota ei kyllä kuvattu, joten se voi asettaa hiukan tiukemmat vaatimukset varavirralle.
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sony RX100

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Kiitokset mielipiteestä. Harkitaan vielä. Tuntuu vaan käsittämättömältä että pokkarilla hintaa 1200€, eikä messiin tuu erillistä laturia. Oikein henkii premiumia. Sony-style.
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sony RX100

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Miten mulla menny ohi että toi jalusta ruuvi on mukavasti sijoitettu niin ettei akku&muistikorttiluukkua saa auki jos pikakiinnityslevy on mestoillaan. Olisko tossa se taaimmainen idis että tota on loppu viimein suunniteltu käytettävän niin ettei luukkua oikein koskaan ajateltais. Sitä kautta taas ton ruuvin paikkaa ei oikein koskaan oo jaksettu siirtää. Jotenkin niin sonya niin sonya. Vois sanoa että jopa kotoisan tuttua =)
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Sony RX100

Viesti Kirjoittaja niffe »

nsamppa kirjoitti:Miten mulla menny ohi että toi jalusta ruuvi on mukavasti sijoitettu niin ettei akku&muistikorttiluukkua saa auki jos pikakiinnityslevy on mestoillaan. Olisko tossa se taaimmainen idis että tota on loppu viimein suunniteltu käytettävän niin ettei luukkua oikein koskaan ajateltais. Sitä kautta taas ton ruuvin paikkaa ei oikein koskaan oo jaksettu siirtää. Jotenkin niin sonya niin sonya. Vois sanoa että jopa kotoisan tuttua =)
Jep, noissahan on saatavana se NFS-lähisiirtoprotokollaa hyödyntävä (vai mikä v. se oli?) telakka, jolla voi imaista kuvat ilman kortin poistoa tai piuhoja. Mulla ei ole telakkaa, vaan käytän usbia.
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sony RX100

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Ohhoh. Onpa melkoisen oloinen kamera. Hämmästyttävä. Valikko rävellyskin on jo kotoisan tuttu kun noita muita Sonyja on käytössä. Aika paljon tuossakin on opeteltavaa ja konffattavaa, mutta tuon kun saa räpylään niin tuon kanssa voi tulla vielä oikein hauskaa. Todella hyvänoloinen.
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sony RX100

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

ja tättärää! Kuollu pikseli näytössä. Mulla kyllä hämmentävän surkea tuuri näiden kanssa. Grrrr...
Vastaa Viestiin