iPad valokuvaajan kaverina.

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

iPad valokuvaajan kaverina.

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Näin siinä kävi, että kaupasta tarttui mukaan iPad2 + kuori + kamera-adapteri -paketti. Vaikuttaa kyllä oikein mukavalta vehkeeltä, mutta harmikseni huomasin, että laudan valokuvaohjelmistolla ei pysty varmuuskopioimaan raw-tiedostoja. Ohjelma toimii siten, että importtauksessa kuvista väännetään iPadille sopivat pikku-jpg:t.

Suoritin googlauksen ja löysin ohjelman nimeltä Photosmith (http://photosmithapp.com/). Kyseisen ohjelman (+LR plugarin) pitäisi mahdollistaa yhteispeli iPadin ja Lightroomin välillä. Onko kellään kokemuksia tästä? Ajattelin ottaa ohjelman kokeiluun jahka olen paremman nettilinjan päässä. Tulen käyttämään ohjelmaa valokuvien esikatseluun sekä varmuuskopiointiin.

Miten olet käyttänyt omaa iPadiasi valokuvauksen apuvälineenä?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Deprivjuun yleispäätelmä on sama kuin omani. iPad on kiva vempele ja korvaa monessa suhteessa kodin muita tietokoneita. Kuviakin sillä on kiva selailla, kivempi kuin läppärillä, mutta kannettavan tietokoneen korvikkeeksi siitä ei ole.
TomiT
Viestit: 82
Liittynyt: Heinä 27, 2011 6 : 26

Viesti Kirjoittaja TomiT »

Se ärsyttää, että hyväksi havaitun Camera Connection Kitin muistikorttilukija tukee ainoastaan SD-kortteja... Ellei sitten ole tapahtunut jotain mullistavaa ja Apple on vaivihkaa julkaissut myös CF-version. No, jäi yksi Apple-kilke tyhjän pantiksi...
5D3 ja linssikeittoa Sigmalta ja Canonilta.
mtala
Viestit: 680
Liittynyt: Maalis 27, 2003 16 : 33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mtala »

Mielenkiintoinen kokonaisuus, Ipad levyasemalla, näppäimistöllä ja ohjelmistolla täydennettynä Macbook Airin korvikkeena.

http://www.macworld.com/article/160231/ ... drive.html

Mtala
ossipena
Viestit: 4834
Liittynyt: Helmi 27, 2009 13 : 21
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ossipena »

mtala kirjoitti:Mielenkiintoinen kokonaisuus, Ipad levyasemalla, näppäimistöllä ja ohjelmistolla täydennettynä Macbook Airin korvikkeena.

http://www.macworld.com/article/160231/ ... drive.html

Mtala
tosi mielenkiintoinen viritys kun ensin pitää saada pienempi paketti mukaan mutta loppupeleissä lisälaitteet painaa enemmän ja vie varmaankin saman verran tilaa kuin toinen ipadi...
kebax
Viestit: 843
Liittynyt: Touko 15, 2011 16 : 19
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kebax »

TomiT kirjoitti:Se ärsyttää, että hyväksi havaitun Camera Connection Kitin muistikorttilukija tukee ainoastaan SD-kortteja...
Mä vatuloin aika pitkään näiden asioiden parissa ja yksi vaihtoehto oli iPad reppuun ja iMac (tai minimac) pöydälle. En tullut tuota camera connection kittiä sen kummemmin tutkanneeksi mutta nyt viimeistään huomaan että aivan oikeaan suuntaan lähdin kun valitsin Airin. Jos CFää ei pysty lukemaan niin suhteellisen turha laitos olis ollu mulle koko camera connection kit.
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Kamerapaketin mukana tuli myös USB-palikka, jolla kameran saa johdolla kiinni. Ei ole välttämättä nopeimmasta päästä, mutta toimii hyvin reissussa.
ossipena kirjoitti:
mtala kirjoitti:Mielenkiintoinen kokonaisuus, Ipad levyasemalla, näppäimistöllä ja ohjelmistolla täydennettynä Macbook Airin korvikkeena.

http://www.macworld.com/article/160231/ ... drive.html

Mtala
tosi mielenkiintoinen viritys kun ensin pitää saada pienempi paketti mukaan mutta loppupeleissä lisälaitteet painaa enemmän ja vie varmaankin saman verran tilaa kuin toinen ipadi...
Jep. Käyttämättä jää.
kebax
Viestit: 843
Liittynyt: Touko 15, 2011 16 : 19
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kebax »

Ville^K kirjoitti:Kamerapaketin mukana tuli myös USB-palikka, jolla kameran saa johdolla kiinni. Ei ole välttämättä nopeimmasta päästä, mutta toimii hyvin reissussa.
Mun ikivanha D60 purkaantuu letkusta niin hitaasti että aurinko ehtii jäähtyä. Ei toimi reissussa eikä missään muuallakaan.
oh6jih
Viestit: 905
Liittynyt: Joulu 01, 2005 14 : 13
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oh6jih »

Just tulin matkalta ja iPad 2 oli reissukaverina canon 5D mk2 ja panasonicin LX5:sen kanssa.

Kyllä tuo mun vehje siirtää ainakin ihan sen raakakuvan pädille, ja sen voi siirtää sieltä takaisin tietokoneelle. Snapseed-softalla on näppärä tehdä pikku edittejä, ja siihenkin viimeisin päivitys osaa käsitellä nimenomaan sitä raakatiedostoa eikä vain sitä esikatselu-jiipeggiä. Hyvin pelas tuon reissun, kulkee kameralaukussa näppärästi ja kuvat saa nettiin vaikka samantien sikäli kun sattuu löytämään avoimen wlanin (ulkomailla ei hirveesti viitti kuvia latailla nettiin 3G:n kautta).

CF-korttia ei tosiaan saa suoraan kiinni mutta kyllä tuo aika liukkaasti usb-piuhankin kanssa tuntuu siirtyvän. Loistopeli tuohon käyttöön.
Guzmo
Viestit: 2041
Liittynyt: Joulu 14, 2005 20 : 25
Paikkakunta: Narnia

Viesti Kirjoittaja Guzmo »

Hyvin ja tarpeeksi nopeasti toimii USB-kaapelilla kuvien siirto myös itselläni (Nikon & Canon kamerat)
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

oh6jih kirjoitti:Kyllä tuo mun vehje siirtää ainakin ihan sen raakakuvan pädille, ja sen voi siirtää sieltä takaisin tietokoneelle.
Ah...Lightroom osasikin haistaa RAW-kuvat iPadin sisältä. Hieno homma!
fotom
Viestit: 7381
Liittynyt: Tammi 18, 2004 23 : 57

Viesti Kirjoittaja fotom »

kebax kirjoitti:
Ville^K kirjoitti:Kamerapaketin mukana tuli myös USB-palikka, jolla kameran saa johdolla kiinni. Ei ole välttämättä nopeimmasta päästä, mutta toimii hyvin reissussa.
Mun ikivanha D60 purkaantuu letkusta niin hitaasti että aurinko ehtii jäähtyä. Ei toimi reissussa eikä missään muuallakaan.
Johtunee siitä että D60:ssä on usb-1 -väylä joka ei mahdollista millään koneella nopsaa siirtoa.
Sarjassamme perimmäisiä kysymyksiä
jsuorsa
Viestit: 35
Liittynyt: Tammi 20, 2009 12 : 22

Viesti Kirjoittaja jsuorsa »

Moi,

Editoinnissa tuolla ei tee mitään mutta aivan ehdoton esim lomalla kuvien katseluun/esittelyyn kunnon näytöltä. Itse kyllä säilytän kuvat myös kamerassa mutta voisihan tuota hätätilassa käyttää myös kortin tyhjennykseen, Aperture myös löytää ne Raw tiedostot padin uumenista.

Janne
kebax
Viestit: 843
Liittynyt: Touko 15, 2011 16 : 19
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kebax »

Lomalla, työssä tai muuten vaan - Airilla voi katsella aina kuvia. Ja editoida. :)
dlite
Viestit: 508
Liittynyt: Joulu 08, 2007 18 : 43

Viesti Kirjoittaja dlite »

Mitä kuvankäsittelysoftia olette ipadilla käytelleet? Itselle paras vastaan tullut on photoforge2, mutta ei tuokaan tietty aidolle photoshopille pärjää.

Hoitaa kuitenkin perus kroppailut, kontrastit, curvesit jne. paremmin kuin mitä adoben phrotari.
Terjay
Viestit: 322
Liittynyt: Elo 17, 2007 11 : 56

Viesti Kirjoittaja Terjay »

Snapseed on kiva ja siinä on Nikin U-point hässäkkää käytössä. Ei se ihan Viveza oo, mutta tuskin ne haluaiskaan pistää samaa teknologiaa superhalvalla täppärisoftiin.
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Mä olen nyt käytellut tuota aikaisemmin mainitsemaani Photosmithiä. Se ei varsinaisesti ole kuvankäsittelyohjelma, mutta sillä voi esikatsella kuvat oikein kätevästi 100% koossa. Tämän lisäksi tuolla voi läiskiä avainsanat ja järjestellä kuvat reissussa valmiiksi, jotta ne voi tuoda minimivaivalla Lightroomiin kun pääsee kotiin.

Ohjelma on ominaisuuksiinsa nähden toistaiseksi aika kallis. Blogin mukaan tekevät kuitenkin päivitystä kovaa vauhtia, joten olen varsin positiivisella mielellä tästä :)
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Yks syy miksi voisin ostaa omppu-tavaran:

http://elinchrom.com/product/EL-Skyport ... ml#content

Eipä juuri muuta tuu tällä hetkellä mieleen.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
dlite
Viestit: 508
Liittynyt: Joulu 08, 2007 18 : 43

Viesti Kirjoittaja dlite »

http://itunes.apple.com/us/app/lighttra ... 92355?mt=8

Tämä näyttää kyllä myös ihan näppärältä softalta. Joskin kulkee mukana varmasti paremmin iphonella / ipodilla.

http://itunes.apple.com/us/app/sun-seek ... 47123?mt=8
Tämä on about samaa kamaa ilmeisesti?

Onko kenelläkään kokemusta kummastakaan noista?
Vastaa Viestiin