Canonin edullisemmat primet

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
op76
Viestit: 687
Liittynyt: Huhti 13, 2010 13 : 09
Paikkakunta: Pattijoki

Canonin edullisemmat primet

Viesti Kirjoittaja op76 »

Voisiko jotkut kyseisiä linssejä omistaneet kertoa hiukan kokemuksiaan näistä canonin halvemmista primeistä, eli miten tarkennus toimii etenkin vähässä valossa jne? Onko Sigman tai ehkä jonkun muunkin merkin vastaavat yhtä hyviä vai jopa parempia? Ainakin nämä Canon 2.8/f1.8 ja Canon tai Sigma 50mm f1.4:set kiinnostaa.

Oma kokemus on vain siitä halvimmasta Canonin 50mm/1.8:sta, ja ainakaan se mun versio ei meinannut tarkentua kovin hämärässä.

Ja runkona olis ainakin nyt aluksi Canon 550D, mutta eihän sitä hyvästä linssistä haluais luopua, jos päivittää täyskennoseen.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
tonskulus
Viestit: 3426
Liittynyt: Marras 29, 2006 17 : 00
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Minulla on tuo EF 28 1.8 usm. Ei moittimista, tarkennus pelittää oikein mainiosti hyvinkin hämärässä..mitä nyt tietysti vähän hidastuu. Olen käyttänyt objektiivia 20D, 40D, 450D ja 1D mk2 rungoissa. Kaikissa pelannut hyvin.
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
Kemo
Viestit: 139
Liittynyt: Maalis 31, 2009 22 : 39
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kemo »

Itse omistin ennen Sigman 50mm f/1.4:sen (runkona 40D), joka on optisesti varmasti paras edullinen prime. Se on kuitenkin mainitsemastasi linsseistä selkeästi uusinta designia. Jouduin kuitenkin luopumaan omasta yksilöstäni tarkennusongelmien takia. Tarkennus oli vähän väliä missä sattuu..useiten kohteen edessä..ja varsinkin suurilla aukoilla kuvattaessa (hämärässä). Linssi kävi takuuseen säädössä rungon kanssa Fokalla, mutta ongelma ei poistunut. Olen juuri hankkinut tilalle Canonin 50mm f/1.4:n ja olen siihen erittäin tyytyväinen. Lyhyehköllä kokemuksella voin sanoa, että tarkennus toimii jopa ehkä hitusen ripeämmin, kuin Sigmassa ja se osuu paremmin kohdalleen. Kuvanlaatu ei pahemmin jää Sigmasta jälkeen, paitsi pikkasen pehmeämpää se on parilla suurimmalla aukolla. Omaan käyttöön kuitenkin aivan tarpeeksi hyvää...voin suositella.
http://www.fluidr.com/photos/navynielz
Canon AE-1 Program (28mm f/2.8 + 50mm f/1.4 S.C.C.), Yashica Electro 35 GSX, Rolleicord V, GoPro Hero HD
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Mulla on EF 35/2 jossa on ollut onneton AF, vinkui kuin sika kunnes lakkas pelaamasta kokonaan. Tarkennuskin osui kohdilleen ihan kuinka sattuu.

Lähetin sen eilen Jassille AF-remppaan (vaikka meinasinkin heittää sillä vesilintua) katsotaan nytsitten tuleeko kuntoon ja millälailla....

Oli aikomus ostaa sen tilalle EF 35/1,4 L, mutta vaaka on kallistunut EF 24/1,4L:n suuntaan joten jääköön 35-rimpula taloon toistaiseksi edustamaan omaa kuvakulmaansa. Se on kuitenkin näppärän kokoinen pitää mukana 20D:n kanssa jokapaikassa.

EF 50/1,4 on ajanut asiansa aivan hyvin.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Sampe
Viestit: 209
Liittynyt: Elo 04, 2008 18 : 08
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Sampe »

Kemo kirjoitti:Itse omistin ennen Sigman 50mm f/1.4:sen (runkona 40D), joka on optisesti varmasti paras edullinen prime. Se on kuitenkin mainitsemastasi linsseistä selkeästi uusinta designia. Jouduin kuitenkin luopumaan omasta yksilöstäni tarkennusongelmien takia. Tarkennus oli vähän väliä missä sattuu..useiten kohteen edessä..ja varsinkin suurilla aukoilla kuvattaessa (hämärässä). Linssi kävi takuuseen säädössä rungon kanssa Fokalla, mutta ongelma ei poistunut. Olen juuri hankkinut tilalle Canonin 50mm f/1.4:n ja olen siihen erittäin tyytyväinen. Lyhyehköllä kokemuksella voin sanoa, että tarkennus toimii jopa ehkä hitusen ripeämmin, kuin Sigmassa ja se osuu paremmin kohdalleen. Kuvanlaatu ei pahemmin jää Sigmasta jälkeen, paitsi pikkasen pehmeämpää se on parilla suurimmalla aukolla. Omaan käyttöön kuitenkin aivan tarpeeksi hyvää...voin suositella.
Komppaan kyllä.. Minulla on tuosta myös erittäin hyviä kokemuksia.
Sony a7R IV
Aali
Viestit: 654
Liittynyt: Loka 16, 2005 11 : 38
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aali »

tonskulus kirjoitti:Minulla on tuo EF 28 1.8 usm. Ei moittimista, tarkennus pelittää oikein mainiosti hyvinkin hämärässä..mitä nyt tietysti vähän hidastuu. Olen käyttänyt objektiivia 20D, 40D, 450D ja 1D mk2 rungoissa. Kaikissa pelannut hyvin.
Samoin, oikein hyvä ja nopsa tarkentamaan.
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

Osa canonin halvoista primeistä tekee kuvaan ikävää huntua ja värit näyttää toisinaan aivan kuolleilta.
Suosittelen hankkimaan croppirunkoon sigman 30mm ja 50mm primet noiden canonien sijaan. Tällöin värimaailmakin pysyy kasassa...

..
tonskulus
Viestit: 3426
Liittynyt: Marras 29, 2006 17 : 00
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Munt kirjoitti:Osa canonin halvoista primeistä tekee kuvaan ikävää huntua ja värit näyttää toisinaan aivan kuolleilta.
Suosittelen hankkimaan croppirunkoon sigman 30mm ja 50mm primet noiden canonien sijaan. Tällöin värimaailmakin pysyy kasassa...

..
Noille väreille sentään on jotain tehtävissä kuvankäsittelyn yhteydessä, epäluotettavan tarkennuksen aiheuttamia suttuja sensijaan ei pysty fiksailemaan..
Ei sikäli minulle kelpaisi kyllä tuo Sigman 50 1.4 jos vaan sattuisi varmatoiminen yksilö.

Itselläni ei ole kuvanlaatuongelmia ollut EF 28 1.8 ja EF 50 1.4 kanssa. Sensijaan EF 50 1.8II värit joskus vähän latteammat verrattuna noihin kahteen kalliimpaan, samoin vastavaloon kuvattaessa tuo 50 1.8 tekee kyllä melkoiset hunnut joita on hankala poistaa.
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
Heycki
Viestit: 1101
Liittynyt: Tammi 08, 2010 20 : 50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Heycki »

Munt kirjoitti:Suosittelen hankkimaan croppirunkoon sigman 30mm ja 50mm primet noiden canonien sijaan. Tällöin värimaailmakin pysyy kasassa...
30/1.4 sopii juuri ja juuri bilekuvaukseen, mutta ei sitä missään nimessä kannata hankkia, jos kuvanlaatu on prioriteetti. f/2:lla ja sitä suuremmilla IQ on aika karsea. Webbikokoon tietysti riittävä.

Canonin kropeille ei oikein ole halpaa ja hyvää normaalia. Jos tarvitsee AF:n, niin 35/1.4L on ainut vaihtoehto. Ilman AF:ää löytyy esim. Distagon T* 28/2 tai 35/2. Ja Samyang 35/1.4 pitäisi tulla kohtapuoliin, mutta sen laadun suhteen nyt ei tietenkään voi luvata mitään.

EF 50/1.4 on hyvä.
"The problem with internet quotes is that you can’t tell if they are genuine" –Abraham Lincoln
Airwalk
Viestit: 2964
Liittynyt: Joulu 20, 2005 16 : 36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Airwalk »

Itse kanssa pohdiskelin hetki sitten että minkä noin. 30mm:n sitä hankkisi. Aluksi oli tarkoitus ostaa 28mm canoni käytettynä mutta ei löytynyt joten unohdin sitten sen. Canonin 35/2 jätin suosiolla pois koska halusin nopean af:n. Siinä sitten hetken mietin olisiko tuo sigman 30 1.4 vaihtoehto mutta käyttäjien mukaan af muuttuu hämärässä epävarmaksi joten ei siinä sitten ollu enää vaihtoehtoja.

Eli kaupasta 35 1.4L, meni hieman budjetti pitkäksi. Olisihan tietenkin voinut tuon 28 1.8:n hakee uutena mutta oli virhe alkaa lukeen arvosteluja tuosta 35L:stä.
herzi
Viestit: 701
Liittynyt: Touko 05, 2009 22 : 46

Viesti Kirjoittaja herzi »

Itse kuvaan kolmikolla EF 28/1.8 - 50/1.4 - 100/2 (runkoina ollut 5D, 1Ds mkII ja 1D mkIIn) 28/1.8 :n piirto FF:n nurkissa jättää hieman toivomisen varaa, mutta muuten ei ole moitteen sijaa yhdessäkään noista.

Tietysti rahalla saa marginaalista parannusta kuvanlaatuun (paitsi 100/2 jota parempaa ei edes rahalla saa), mutta tuon kolmikon etuna on myös keveys ja näppäryys. Koko settiä on helppo kuljettaa tarvittaessa vaikka taskun pohjalla.

Kokemusta noista on siis vain FF:llä / 1.3 cropilla. Jotenkin tuntuu vain, että 1.6 cropilla menettää kaikkien lasien parhaan terän, joten jos primekuvaus kiinnostaa, hankkisin esim. 5D:n (naurettavan halpoja nykyään) esim. 50/1.4 normaali herää eloon tuon nokalla aivan uskomattomalla tavalla. Uskoo kun kokeilee.
op76
Viestit: 687
Liittynyt: Huhti 13, 2010 13 : 09
Paikkakunta: Pattijoki

Viesti Kirjoittaja op76 »

herzi kirjoitti:Jotenkin tuntuu vain, että 1.6 cropilla menettää kaikkien lasien parhaan terän, joten jos primekuvaus kiinnostaa, hankkisin esim. 5D:n (naurettavan halpoja nykyään) esim. 50/1.4 normaali herää eloon tuon nokalla aivan uskomattomalla tavalla. Uskoo kun kokeilee.
Kelle on, kelle ei...mua naurattaa ainaki näin paljo ;)

Kuva
op76
Viestit: 687
Liittynyt: Huhti 13, 2010 13 : 09
Paikkakunta: Pattijoki

Viesti Kirjoittaja op76 »

Mutta sitte siihen itse asiaankin. Kiitos kaikista hyvistä vastauksista. Ilmeisesti tuosta voi vetää yhteen, että tuuri ratkaisee paljon..tai mahdollisesti ainakin säädättää tarkennukset kohalleen.

Ilmeisesti Canonin usmit on melkolailla lyömättömiä tuossa tarkennuksen nopeudessa ja myös hämärissä olosuhteissa kuvatessa (johon kait nämä valovoimaiset ennenkaikkea on tarkoitettukin). Lähden siis liikkeelle 50/1.4:stä, ja pitää sitä sen aisaparia vielä hiukan mietiskellä...jotain 28-35:n väliltä.
ossipena
Viestit: 4834
Liittynyt: Helmi 27, 2009 13 : 21
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ossipena »

op76 kirjoitti: Ilmeisesti Canonin usmit on melkolailla lyömättömiä tuossa tarkennuksen nopeudessa ja myös hämärissä olosuhteissa kuvatessa (johon kait nämä valovoimaiset ennenkaikkea on tarkoitettukin). Lähden siis liikkeelle 50/1.4:stä...
kyllä tuon viiskymppisen usmi jää jälkeen 85 1.8:n ja 135:n vastaavasta 10-0 mutta ainakin itelle sen tarkennusnopeus on riittänyt mainiosti.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Aika outo ketju.....moni hehkuttaa EF 50/1,4:sta vaikka välistä se haukutaan aivan lyttyyn.

Mulle se kelpaa ainakin toistaiseksi.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
herzi
Viestit: 701
Liittynyt: Touko 05, 2009 22 : 46

Viesti Kirjoittaja herzi »

op76 kirjoitti:
herzi kirjoitti:Jotenkin tuntuu vain, että 1.6 cropilla menettää kaikkien lasien parhaan terän, joten jos primekuvaus kiinnostaa, hankkisin esim. 5D:n (naurettavan halpoja nykyään) esim. 50/1.4 normaali herää eloon tuon nokalla aivan uskomattomalla tavalla. Uskoo kun kokeilee.
Kelle on, kelle ei...mua naurattaa ainaki näin paljo ;)
Joo, totta, eipä minuakaan oikeastaan naurata. Onhan nuo halpoja tai sitten toisaalta älyttömän kalliita (hyvin pitänyt arvonsa) 5v vanhaksi malliksi.

Mutta asiaan, eipä noihin kiinteisiin rahansa laittamalla voi vikaan mennä jos vain polttoväli on ok. Ja jos joskus FF:n hankkii, muuttuu hyvä vain paremmaksi.
Verig
Viestit: 1364
Liittynyt: Marras 12, 2007 15 : 12

Viesti Kirjoittaja Verig »

herzi kirjoitti:Joo, totta, eipä minuakaan oikeastaan naurata. Onhan nuo halpoja tai sitten toisaalta älyttömän kalliita (hyvin pitänyt arvonsa) 5v vanhaksi malliksi.
Hyvin pitänyt myös käytettävyytensä. Jos kiinteät kiinnostaa niin vanha 5D on edelleen aika uskomaton suorittaja kuvanlaadun puolesta. Eihän tuosta oikein urheilukuvaajan kaveriksi ole mutta AF/fps rajoitukset muistaen siitä ei puutu mitään oleellista. Ja tämäkin vain jos vertaa uudempiin kymppeihin / seiskaan / ykkösiin, jos on tottunut satassarjaan, niin tuskinpa mitään vikaa huomaa.
Hieno peli.

(Teetin juuri 40x60 printin 7,3 pikkelsiin kropatusta 5D kuvasta, lasina 50/1.4, kyllä hemmetin pikselitarkka on sitä itseään vaikka vähän suurentelisikin. Täysi 12Mp kuva onkin sitten kuin ikkunasta katsoisi.)
Airwalk
Viestit: 2964
Liittynyt: Joulu 20, 2005 16 : 36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Airwalk »

ossipena kirjoitti:
op76 kirjoitti: Ilmeisesti Canonin usmit on melkolailla lyömättömiä tuossa tarkennuksen nopeudessa ja myös hämärissä olosuhteissa kuvatessa (johon kait nämä valovoimaiset ennenkaikkea on tarkoitettukin). Lähden siis liikkeelle 50/1.4:stä...
kyllä tuon viiskymppisen usmi jää jälkeen 85 1.8:n ja 135:n vastaavasta 10-0 mutta ainakin itelle sen tarkennusnopeus on riittänyt mainiosti.
50 1.4 on micro-usm ja näissä muissa ring-usm niin siitä johtuu tämä ero.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Verig kirjoitti:
herzi kirjoitti: (Teetin juuri 40x60 printin 7,3 pikkelsiin kropatusta 5D kuvasta, lasina 50/1.4, kyllä hemmetin pikselitarkka on sitä itseään vaikka vähän suurentelisikin. Täysi 12Mp kuva onkin sitten kuin ikkunasta katsoisi.)
Sivusta searaajana en voi kun kompata, että 12mpx riittää käytännössä kaikkeen. Enemmän kuin uskotaankaan se todellinen loppupelien resoluutio on kiinni optiikan laadusta ja tarkennuksesta.

Hienoa kuulla että jo iäkkäämpikin digikamera koetaan kuvanlaadultaan hyväksi!
Zuumi
Viestit: 608
Liittynyt: Maalis 27, 2010 20 : 24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Zuumi »

Itse olen tällä viikolla todennäköisesti hommaamassa (jo tilattu Rajalasta) Canonin ef 50mm 1.4:n, mutta nettiä luettuani mieleen tuli jos sittenkin Sigma ois parempi...
Lähinnä noi Sigman mahdolliset tarkennusongelmat mietityttävät: Skarpista lasista oo mitään iloa jos kuvien tarkennus on pielessä.
Toisaalta ei tuo Canonin AF:kään ole kauheasti loistanut tarkkuudellaan, siis ainakaan mitä nettitestejä olen lueskellut.
Siis miten on?
Vastaa Viestiin