Vinkkejä lomakuvaukseen

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Vastaa Viestiin
TomSal
Viestit: 83
Liittynyt: Loka 15, 2010 14 : 42

Vinkkejä lomakuvaukseen

Viesti Kirjoittaja TomSal »

Tuli varattua äkkilähtö parin viikon päähän Teneriffalle Playa de las Américas:iin. Yllättäen vaimo lupasi minulle lastenhoidosta omaa aikaa kuvausretkiä varten. Olisiko hyviä yleisiä vinkkejä? Itseä kiinnostaa luonto- ja maisemakuvaus ja suurin huolenaihe on se, että yleensä perusmatkakuvat (erityisesti maisemakuvat) on tosi tylsiä...ainakin minun ottamani :-) Kannattaisiko hankkia esim puoliharmaa- tai polarisaatiosuodin ennen lähtöä?

Kalustona on D3100, 18-55 kit, 35/1.8, jalustana manfrotto 055 (sitä ei kyllä painon vuoksi voi ottaa mukaan), kevyt halpisjalusta ja Slikin monopod. Mietin jonkun halvan telezoomin ostoa ennen reissua. Mitä kannattaa raahata mukana?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Eipä siellä eteläisellä Teneriffalla nyt niin ihmeellisiä kuvauskohteita ole (valitan). Turisteja on paljon ja ympäristö turisteille rakennettua. Tietenkin maisemia, jos vaikkapa Teidelle suunnistat. Teiden rinteillä etenkin saaren keskiosassaon aika hauskoja paikallisia pikkukaupunkeja, niin kannattanee pysähtyä jos vaikka auton vuokraat. Retkeillä voisi myös saaren pohjoisosaan. Siellä olisi kuvaamisen kannalta kiinnostavia kaupunkeja (joissa ei paljoakaan turisteja näy) ja komeat vehreät vuoret.

Kittizoomi on ihan pätsky objektiivi tuolle reissulle. 1.8/35mm vielä kivempi. Älä ressaa kuvaamisella vaan nauti matkailusta ;-)
op76
Viestit: 687
Liittynyt: Huhti 13, 2010 13 : 09
Paikkakunta: Pattijoki

Viesti Kirjoittaja op76 »

Maisemia vois olla järkevää kokeilla panorama-kuvina, tai jos saat laajakulman käyttöön, niin sitten sillä. Eikai telezoomilla loppupeleissä ole maisemakuvauksessa juurikaan käyttöä, paitsi jos haluat kuvata yksityiskohtia, joita et oikeasti edes nähnyt =)
taikalyhty
Viestit: 278
Liittynyt: Elo 02, 2010 21 : 14

Viesti Kirjoittaja taikalyhty »

Americaksesta löytyy ainakin suihkulähteitä, joiden valaistus on joulun aikaan nätti, miten lie muuten. Kukin katettuja kävelykatuja tehtiin myös vuosituhannen alussa, toivottavasti ovat nyt näyttävässä kunnossa. Liikenneympyräthän saarilla ovat tunnetusti hienot, eli joka ympyrällä on oma teema ja siitähän saa sitten päivän teemakävelyn aikaiseksi.. maisemia alkaa löytyä oikeastaan vasta kun vuokraa auton ja ajelee vähän kauemmas. Toki auringonlaskun aikaan saa nättiä kuvaa aikaiseksi. Erikoisen näköisiä taloja ja autoja, sekä autojen pysäköintejä kyllä sitten bongaa.

Noista löytänee myös vinkkejä ja matkakuumeen nostatusta:
http://plaza.fi/matkalaukku/ulkomaat/eu ... iansaaret/
http://keskustelu.plaza.fi/matkalaukku/ ... iansaaret/
http://keskustelu.suomi24.fi/debate/5298
http://www.google.fi/#hl=fi&biw=1920&bi ... a6d09e5766

Edit: Kalustosta
Kalustona on D3100, 18-55 kit, 35/1.8, jalustana manfrotto 055 (sitä ei kyllä painon vuoksi voi ottaa mukaan), kevyt halpisjalusta ja Slikin monopod. Mietin jonkun halvan telezoomin ostoa ennen reissua. Mitä kannattaa raahata mukana?
Laita tuo halpisjalusta ruumaan, jos sillä jotain kuitenkin tekee, itsellä on pieneen kasaan menevä matkajalusta aina reissussa. Muutenkin ruumaan kaikki vähemmän arvokas, suotimet (harmaasuodinta en ole enää kuskannut, mutta pyöröpola on matkassa), kaukolaukaisimet (vain langallinen matkassa) sun muut (esim. laturi). Käsimatkatavaroihin vain runko, optiikat, akut ja muistikortit. Ja itselläni on tapana kuvata korkeintaan pari päivää samalle kortille, sitten aina uutta korttia kehiin.
Viimeksi muokannut taikalyhty, Tammi 06, 2011 11 : 30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ossipena
Viestit: 4834
Liittynyt: Helmi 27, 2009 13 : 21
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ossipena »

mitäpä jos ostat jostain (jos niitä vielä nyt on) vedenkestävän kertakäyttöfilmipokkarin ja näppäilet parikymmentä hienoa kuvaa perhealbumiin?

ja ihan vinkkinä että ainakin podoksen saarella (noin se siellä kirjoitettiin) jos tahtoi nähdä muutakin kuin turisteja, se vaati about tunnin suuntaansa, skootterilla...

itsellä on melko tiukka linja lomalla kuvaamiseen: evvk. ihan sama kun lomalla ei ole hinku salillekaan eikä tekemään tietokoneavusteista suunnittelua.... sen verran meinasin panostaa että ostan industrar -pannarin zenitin nokalle ennen seuraavaa lomareissua niin pääsee näppäilemään kaikki 36 ruutua perhealbumiin vähän mukavammin kuin canonin mystiikkafilmipokkarilla (A35F) jossa ainut säätö tarkennuksen lisäksi on filmin herkkyys....
taikalyhty
Viestit: 278
Liittynyt: Elo 02, 2010 21 : 14

Viesti Kirjoittaja taikalyhty »

Ossipena on oikeassa tuon kuvauspaineen suhteen lomalla. Itselläkin tulee toivottavasti seuraava reissu olemaan viimeinen, jossa raahaan mukana täyttä kennoa, jatkossa N8 ja luultavasti tuo tuleva Fujin X100 tai oikea Full HD videokamera saa riittää.
eesau
Viestit: 1922
Liittynyt: Maalis 11, 2003 23 : 41

Viesti Kirjoittaja eesau »

Jos nyt välttämättä haluat järkkärin raahata mukaan niin ota vain kittizoomi.
Siitä tuppaa muuten olemaan maku pois koko hommasta kun menee kalustovehtaamiseksi. Älä nyt ainakaan sitä jalustaa ota. Ei sillä tee siellä mitään. Nauti lomasta ja ota hyviä kuvia perheestäsi ja nauti siitä.
Pappa on puhunut!
eesau
Viestit: 1922
Liittynyt: Maalis 11, 2003 23 : 41

Viesti Kirjoittaja eesau »

taikalyhty kirjoitti:Ossipena on oikeassa tuon kuvauspaineen suhteen lomalla. Itselläkin tulee toivottavasti seuraava reissu olemaan viimeinen, jossa raahaan mukana täyttä kennoa, jatkossa N8 ja luultavasti tuo tuleva Fujin X100 tai oikea Full HD videokamera saa riittää.
PEN ja pikkuinen 17 mm on ok. Voi vain räpsiä lomakuvia ja se siitä.
Koskapa laatuun on kuitenkin tottunut niin PEN on ok.
Araneva
Viestit: 2608
Liittynyt: Huhti 03, 2003 17 : 38
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Araneva »

Ihan missä tahansa riittää kuvattavaa, ,mutta jos tuntuu siltä kuin joillakuilla vastaajista, jätä kamera kotiin mitäpä sitä stressaamaan? Mä tykkään kuvaa lomalla eikä mua mitenkään häiritse kantaa 10 kiloa vermettä selässä, jos mä haluan löhöillä tai juoda viinaa, niitä voi harrastaa kotonakin ja paljon halvemmalla :)
taikalyhty
Viestit: 278
Liittynyt: Elo 02, 2010 21 : 14

Viesti Kirjoittaja taikalyhty »

Ja sehän ei tarkoita, että kun matkassa on jalustat ja viisi optiikkaa, että ne kaikki olisi joka päivä matkassa.. eihän niin tehdä kotonakaan. Päivän reissuun otetaan aina sen mitä tarvii ja lomalla voi välillä heittää kameran vaikka aukolla 9-11 ja kuvailla vähän mitä sattuu.. pokkarimoodilla :) En minäkään pelkällä N8:lla taatusti tule pärjäämään, mutta joku pienempi laitos saisi olla kuin tuo täyskenno.. milloin sellainen tehdään, on eri asia. HD videokamerat voisivat taas tuoda toisenlaista askartelua lomalle.. ja jos ei lomalla saa mitään aikaiseksi, niin mikä loma se on :)
ErkkiM
Viestit: 210
Liittynyt: Tammi 09, 2003 19 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ErkkiM »

Araneva kirjoitti:Ihan missä tahansa riittää kuvattavaa, ,mutta jos tuntuu siltä kuin joillakuilla vastaajista, jätä kamera kotiin mitäpä sitä stressaamaan? Mä tykkään kuvaa lomalla eikä mua mitenkään häiritse kantaa 10 kiloa vermettä selässä, jos mä haluan löhöillä tai juoda viinaa, niitä voi harrastaa kotonakin ja paljon halvemmalla :)
Komppaan tätä "filosofiaa".
Kohteesta riippumatta aina on kuvattavaa. Mutta ei tartte kuvata. Mutta jos haluaa, niin siitä vaan. Minulle ainakin se on oiva tapa tutustua johonkin pikkukylään, lahdenpoukamaan, kauppakeskukseen, vanhaan kaupunkialueeseen, linnoitukseen, puutarhaan jne paremmin, tarkemmin kuin normaalisti "vain pelkästään turistina hitaasti kädet eteenpäin edeten".
Linssin takaa kun tarkasteltua asioita eri lailla. Sitten kohta huomaakin että kakkula edellä sitä menee rohkeammin eri paikkoihin, näkee asioita joita tavallinen turisti ei jne. Se on palkitsevaa.
Eli fiiliksen mukaan - runsaalla kalustolla tai keveällä - kukin mielensä ja tilanteen mukaan. Mutta jätä toki se kamera useasti myös hotelliin! Ei kaikkea kannata dokumentoida.
-E
Nikon D5100, Samyang 8mm AE, Sigma 10-20, Nikkor 35/1.8, 18-55 VR, 18-200 VR, SB-600
camcam
Viestit: 1077
Liittynyt: Heinä 16, 2007 16 : 03
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja camcam »

ErkkiM kirjoitti:
Araneva kirjoitti:Ihan missä tahansa riittää kuvattavaa, ,mutta jos tuntuu siltä kuin joillakuilla vastaajista, jätä kamera kotiin mitäpä sitä stressaamaan? Mä tykkään kuvaa lomalla eikä mua mitenkään häiritse kantaa 10 kiloa vermettä selässä, jos mä haluan löhöillä tai juoda viinaa, niitä voi harrastaa kotonakin ja paljon halvemmalla :)
Komppaan tätä "filosofiaa".
Kohteesta riippumatta aina on kuvattavaa. Mutta ei tartte kuvata. Mutta jos haluaa, niin siitä vaan. Minulle ainakin se on oiva tapa tutustua johonkin pikkukylään, lahdenpoukamaan, kauppakeskukseen, vanhaan kaupunkialueeseen, linnoitukseen, puutarhaan jne paremmin, tarkemmin kuin normaalisti "vain pelkästään turistina hitaasti kädet eteenpäin edeten".
Linssin takaa kun tarkasteltua asioita eri lailla. Sitten kohta huomaakin että kakkula edellä sitä menee rohkeammin eri paikkoihin, näkee asioita joita tavallinen turisti ei jne. Se on palkitsevaa.
Eli fiiliksen mukaan - runsaalla kalustolla tai keveällä - kukin mielensä ja tilanteen mukaan. Mutta jätä toki se kamera useasti myös hotelliin! Ei kaikkea kannata dokumentoida.
-E
Näin ajattelen minäkin.
Matti_JH
Viestit: 12067
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

op76 kirjoitti: Eikai telezoomilla loppupeleissä ole maisemakuvauksessa juurikaan käyttöä, paitsi jos haluat kuvata yksityiskohtia, joita et oikeasti edes nähnyt =)
Melkein sanoisin, että päinvastoin. Tele on erinomaisen hyvä maisemakuvaukseen. Itsellä suurin osa maisemakuvista tulee otettua yli 50mm polttoväleillä.
TomSal
Viestit: 83
Liittynyt: Loka 15, 2010 14 : 42

Viesti Kirjoittaja TomSal »

Menipä filosofiseksi =)

Kiitos kaikille vinkkien antajille! Lisää otetaan vastaan!

Itse, aloittelija kun olen, niin nautin ihan vaan kuvaamisesta, eli stressiä siitä en ajatellut ottaa. Minulle on nimenomaan LUKSUSTA, että saa vaikka yhden kokonaisen päivän ihan itselle ja kuvaamista(tai "kuvailua") varten. Näen oman kuvaamiseni vielä tässä vaiheessa myös paljolti harjoitteluna erilaisten sommitelmien ja valaistusten suhteen.

Kyseessä on Finnmatkojen pakettimatka ja tarjoavat mm. vaellusretkeä Mascan alueelle, jonka ajattelin olevan myös kuvailuun soveltuva. Joskin kun kyse on ryhmävaelluksesta niin siellä ei voine jäädä kovin pitkäksi ajaksi jalustoja virittelemään :-) Toinen hyvä kohde voisi tosiaan olla tuo mainittu Teide.

Alustavasti olinkin ajatellut, että halpisjalusta lähtee keveydensä ansiosta mukaan, mutta muuten ehkä mennään ihan kittizoomisetillä. Tuon 35:n tarpeellisuudesta en ole ihan vakuuttunut jos suurin osa kuvista on päiväkuvauksia. Suomessa tosin tähän aikaan vuodesta käytän lähes yksinomaan sitä...

Alkuperäinen
onninpoika
Viestit: 1422
Liittynyt: Helmi 26, 2004 13 : 34
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja onninpoika »

eesau kirjoitti:Jos nyt välttämättä haluat järkkärin raahata mukaan niin ota vain kittizoomi.
Siitä tuppaa muuten olemaan maku pois koko hommasta kun menee kalustovehtaamiseksi. Älä nyt ainakaan sitä jalustaa ota. Ei sillä tee siellä mitään. Nauti lomasta ja ota hyviä kuvia perheestäsi ja nauti siitä.
Pappa on puhunut!
+1
Heycki
Viestit: 1101
Liittynyt: Tammi 08, 2010 20 : 50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Heycki »

TomSal kirjoitti:Itse, aloittelija kun olen, niin nautin ihan vaan kuvaamisesta, eli stressiä siitä en ajatellut ottaa. Minulle on nimenomaan LUKSUSTA, että saa vaikka yhden kokonaisen päivän ihan itselle ja kuvaamista(tai "kuvailua") varten.
Nimenomaan. Kuvaaminen on mukavaa tekemistä lomalla -- muutenhan tulisi vain ryypättyä aamusta iltaan. Jälkimmäinen olisi tietenkin ihan ok elleivät lapset olisi reissussa.

En ole lomaillut aurinkomatkakohteissa vuosiin, mutta Kaakkois-Aasiassa vuokraan aina kaksipyöräisen. Mukavinta on tietenkin ajella porukalla ja niin että kaikki kuvaavat, mutta kyllä se yksinkin menee. Silloin ei vaan kannata ihan halvinta prätkän romua vuokrata. Paikalliset tulevat ihmettelemään kameroita ja juttelemaan jos osaavat sanankin englantia.
TomSal kirjoitti:Alustavasti olinkin ajatellut, että halpisjalusta lähtee keveydensä ansiosta mukaan, mutta muuten ehkä mennään ihan kittizoomisetillä. Tuon 35:n tarpeellisuudesta en ole ihan vakuuttunut jos suurin osa kuvista on päiväkuvauksia. Suomessa tosin tähän aikaan vuodesta käytän lähes yksinomaan sitä...
Jalustalle on käyttöä vain jos haluat kuvata jotain auringonlaskua tms., mutta sellaisenkin selvittää monkeypodilla tai jopa yksinkertaisesti asettamalla kamera johonkin kiinteälle alustalle.

Mä käytän reissukuvaamiseen aika paljon teleä; sanoisin että 50-50 suhteessa normaalizoomiin, josta tulee käytettyä enimmäkseen laajakulmapäätä. 35-milliselle olisi käyttöä vain jossain sisätiloissa. Itse myin Sigma 30/1.4:n pois, koska ei sille ollut käyttöä. Full framella 24, 28 tai 35mm olisi ok.

Tässä pari viikkoa sitten telellä räiskästyjä kuvia Delhistä:

Kuva
Kuva
Kuva
"The problem with internet quotes is that you can’t tell if they are genuine" –Abraham Lincoln
jka71
Viestit: 2022
Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Hel_NiS kirjoitti:
op76 kirjoitti: Eikai telezoomilla loppupeleissä ole maisemakuvauksessa juurikaan käyttöä, paitsi jos haluat kuvata yksityiskohtia, joita et oikeasti edes nähnyt =)
Melkein sanoisin, että päinvastoin. Tele on erinomaisen hyvä maisemakuvaukseen. Itsellä suurin osa maisemakuvista tulee otettua yli 50mm polttoväleillä.
Itse oon huomannu että 70-200mm on "maisemalinssinä" aika pätevä.Mun taidoilla laajiksella ei tahdo saada koko kuva-alalle järkevää kuvattavaa :/
Avaralla rannalla kun usein kuvaan,polttovälin ollessa 16 millistä 200 milliin niin usein käy niin että kotona katsellessa parhaimmiksi valkkautuu kuvia enemmän telepäästä.
op76
Viestit: 687
Liittynyt: Huhti 13, 2010 13 : 09
Paikkakunta: Pattijoki

Viesti Kirjoittaja op76 »

No siksi mulla ei varmaan ole sitten yhtään hyvää maisema kuvaa, ku mulla ei oo ollu teleä :D
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Hel_NiS kirjoitti:
op76 kirjoitti: Eikai telezoomilla loppupeleissä ole maisemakuvauksessa juurikaan käyttöä, paitsi jos haluat kuvata yksityiskohtia, joita et oikeasti edes nähnyt =)
Melkein sanoisin, että päinvastoin. Tele on erinomaisen hyvä maisemakuvaukseen. Itsellä suurin osa maisemakuvista tulee otettua yli 50mm polttoväleillä.
Juu, sillä laajiksella ne kohteet, jotka oikeasti näki, niitä ei kuvissa enää näe ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Vastaa Viestiin