Turvalliset linssin puhdistusaineet

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
markku55
Viestit: 3155
Liittynyt: Tammi 13, 2010 18 : 10
Paikkakunta: Hanko

Turvalliset linssin puhdistusaineet

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Duunin LX3:n linssi on usein sormirasvassa kun se palautuu lainasta.
Voiko linssiä puhdistaa vaikkapa Rader "For LCD screens" puhdistusliinalla tai Akro'n näyttöpääteliinalla?
Onko jokin helposti saatava aine jolla voi turvallisesti poistaa rasvan linssin pinnasta, vai pitääkö mennä apteekkiin selvittämään mihin puhdasta alkoholia tarvitaan?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jmra
Viestit: 2752
Liittynyt: Tammi 11, 2009 11 : 27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jmra »

Minä olen käyttänyt silmälasien puhdistukseen tarkoitettuja nesteitä. Silmälasienkin linssit ovat yleensä pinnoitettuja monellakin tapaa, joten eiköhän nuo turvallisia aineita ole.
ossipena
Viestit: 4834
Liittynyt: Helmi 27, 2009 13 : 21
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ossipena »

jmra kirjoitti:Minä olen käyttänyt silmälasien puhdistukseen tarkoitettuja nesteitä. Silmälasienkin linssit ovat yleensä pinnoitettuja monellakin tapaa, joten eiköhän nuo turvallisia aineita ole.
noita saa joskus optiikoilta ihme tarjouksilla. itse maksoin euron kolmesta suihkuputelista vuonna miekka ja kives enkä ole vielä kerennyt yhtäkään käyttää loppuun.
Jare
Viestit: 474
Liittynyt: Tammi 11, 2003 17 : 15

Viesti Kirjoittaja Jare »

Yksi tuote käy kennoille ja optiikkaan: http://www.digitarvike.fi/product_details.php?p=60. Jos haluaa keveitä aineita, niin suosittelen alkuun ihan tislattua vettä ja kunnollisia puhdistusvälineitä.
EOS 5DmkII, 24-70 F/2.8L II, 35 F/2, 50 F/1.4 USM, 50 F/1.4 SMC Takumar, 100 F/2.8 Macro USM, 70-200 F/2.8L IS II
markku55
Viestit: 3155
Liittynyt: Tammi 13, 2010 18 : 10
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Tilasin tuolta Digitarvikkeesta sen uuden puhdistuskynän jossa on kolmion muotoinen pyyhin - sillä harjoitellaan.
Puhdas tislattu vesi ei poista rasvaa linssin pinnalta, kalvo ehkä ohenee jos on hyvä liina, mutta aina jää rasvaa jäljelle.
onninpoika
Viestit: 1422
Liittynyt: Helmi 26, 2004 13 : 34
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja onninpoika »

Minulla oli ongelmalinssi jonka kanssa menin lopulta huoltoonkin käymään. Sanoivat ammattilaisen toimesta, että kalvo oin puhki eikä asialle voi tehdä mitään. Kokeilin sitten googlettamalla löytää jotain ratkaisua ja jossain threadissa puhuttiin linssinpuhdistukeseta viinietikalla. Juttelivat USA:n kuvaajat, että poistaisi myös ne töhnät jotka jäävät varsinaisilta puhdistusaineilta poistamatta. Ajattelin, ettei tuossa ole paljoakaan hävittävää ja rupesin kokeilemaan. Viinietikkaa ei löytynyt talosta mutta kokeilin väkiviinaetikalla. Kastoin veskipaperia etikkaan ja putsasin varovasti. Sitten pari kierrosta samaa hoitoa raanavedellä. Kuivaus ja kokeilu. Takalinssin "kalvovian" aiheuttama sumennus oli lähes kokonaan poissa!!!
Uusi kierros etikkapesua ja huolellinen huuhtominen veteen kostutetun paperin kanssa ja kuivauksen jälkeet testit. Ei enäään mitään sumentumia/heijastumia. Todella voimakkaan valon alla linssiä tutkimalla huomasin, että pinnassa oli enään hyvin pieniä naarmuja joita siihen on ajan myötä jäänyt. Ei siiinä aikaisemminkaan ollut mitää likaa tai roskaa oli vain jotain outoa taittoa heijastumissa kun sitä tutki paljain silmin.

Oman kokkemuksen myötä suosittelen tuota etikkajuttua.

P.S. kokeilin googlella lens cleaning vinegar ja 647 000 osumaa
HQ
Viestit: 572
Liittynyt: Heinä 21, 2004 2 : 21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja HQ »

Joo, voi kai toimia, etikalla on menestykselliseti karkotettu hyttysiä ja parannettu kihtiä, niin miksei tuotakin. Perinteisesti marttojen touhuissa etikka pesuvedessä on tehnyt ainakin ikkunalasesta kristallinkirkkaita.

Itse kyllä kokeilisin nimenomaan sitä väkiviinaetikkaa, viinietikassa kun kuvittelee olevan kaikenlaista ylimääräistä.
Ei Mitään ongelmaa.
Sakke_K
Viestit: 7548
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Pelkästään tuosta "raanavedestä" jo jää jotain pinnoille, eli ihan tapissa ei tässä ole tavoitteet olleet...? Jos tulos on ok niin ei tietysti valittamista hinta/laatu-suhteessa.
--------
Aves!
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Re: Turvalliset linssin puhdistusaineet

Viesti Kirjoittaja Munt »

markku55 kirjoitti:Duunin LX3:n linssi on usein sormirasvassa kun se palautuu lainasta.
Voiko linssiä puhdistaa vaikkapa Rader "For LCD screens" puhdistusliinalla tai Akro'n näyttöpääteliinalla?
Ensin irtopöly pois kumipumpulla...

http://tinyurl.com/2vyzgkf


...sitten hönkäisy linssiin ja lasi puhtaaksi mikrokuituliinalla.
Tässä on niitä paljon kehuttuja ja oikeasti hyviä puhdistusliinoja, ja lähes ilmaiseksi:

http://tinyurl.com/2w9pxq9

..
kapama-7
Viestit: 4538
Liittynyt: Marras 12, 2004 19 : 48

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

Ei siinä mitään mikrokuituliinoja tarvita. Hönkäys linssin pintaan ja muutamaan kertaan pesty sopivasti pehmennyt flanellipaidan/t-paidan helma hoitaa homman.

kapa
Airwalk
Viestit: 2964
Liittynyt: Joulu 20, 2005 16 : 36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Airwalk »

kapama-7 kirjoitti:Ei siinä mitään mikrokuituliinoja tarvita. Hönkäys linssin pintaan ja muutamaan kertaan pesty sopivasti pehmennyt flanellipaidan/t-paidan helma hoitaa homman.
Sama täällä paitsi flanelipaidan tilalla on yleensä fleecepaita, turhaa hifistelyä moiset ihme aineet ja viimisen päälle testatut liinat.
keskone
Viestit: 3478
Liittynyt: Kesä 15, 2007 13 : 07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja keskone »

Ainakin silmälasien kanssa mikrokuituliinat ovat osoittautuneet moninkerroin hintansa arvoiseksi. Tavallinen vesi , tai hätätilassa sylki, on kuituliinan kanssa yleensä hyvän, mutta vähintään tyydyttävän tuloksen antava puhdistustarpeisto.
Noita mikrokuituliinojakin on sitten tietysti eri tasoisia.
Ehkä otin,ehkä en.
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

kapama-7 kirjoitti:Ei siinä mitään mikrokuituliinoja tarvita. Hönkäys linssin pintaan ja muutamaan kertaan pesty sopivasti pehmennyt flanellipaidan/t-paidan helma hoitaa homman.
Niinhän sitä luulisi, mutta kun ei.
En menisi ikinä pyyhkimään etulinssiä paidalla, filtteriä kylläkin hätätilassa.
Itse en vaan käytä mitään suodatimia, joten se etulinssi on aina tulilinjalla, kun jotain pitää puhdistaa.

Ulkona leijuu tuulisella säällä mieletön määrä erilaista pölyainesta ja osa siitä on kiveä. Sitä tarttuu väistämättä myös vaatteisiin ja miksi ihmeessä siis ehdoin tahdoin pitää käyttää ensinnäkin huonoa kuitua rasvanpoistoon ja toiseksi vieläpä likaista, joka saattaa vahingoittaa pinnoitteita? Paidassa voi olla hikeä ja rasvaa, joten ei se ehkä maailman parasta tähän ole.

Nuo korealaiset paksut liinat voi leikata vaikka kuuteen osaan ja laittaa pieniin minigrippusseihin, joita otetaan reissuun mukaan pari kolme. Näin on aina täydellisen puhdas ja naarmuttamaton hyvin puhdistava kuituliina mukana. Eikä oikeasti maksa juuri yhtään mitään.

Vain täydellinen hölmö ostaa jonkun 1000-2000 euron objektiivin, eikä suostu käyttämään sen asialliseen puhdistukseen euroakaan lisää.

..
Brunberg
Viestit: 675
Liittynyt: Touko 17, 2005 9 : 48

Viesti Kirjoittaja Brunberg »

Henkäsy ja pumpulilappu on hyväksi koettu keino. Lähtee aika hyvin kaikki sonta eikä jätä mitään kalvoa tahi roskia lasiin.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Brunberg kirjoitti:Henkäsy ja pumpulilappu on hyväksi koettu keino.
Tai henkäisy plus paidanhelma?

Vaikeisiin tapauksiin olen joskus käyttänyt kennonpuhdistusnestettä.
Sakke_K
Viestit: 7548
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Itse tein vuosia sitten ns. leica-puhdistusnestettä (ainakin huhutiedon mukaan leican salainen resepti kyseessä... :)), siihen tuli puhdistettua vettä, isopropanolia ja jotain muuta... pari desiä on vielä jäljellä, olisi mukava muistaa mitä siinä on :-D

Tehokasta on lialle, ja näemmä muistille :)
--------
Aves!
savis
Viestit: 105
Liittynyt: Marras 21, 2010 12 : 09

Viesti Kirjoittaja savis »

Markku55, laitoin sinulle yv:tä

savis
Hobsbawm
Viestit: 330
Liittynyt: Kesä 15, 2010 23 : 14
Paikkakunta: Åbo

Viesti Kirjoittaja Hobsbawm »

ossipena kirjoitti:
jmra kirjoitti:Minä olen käyttänyt silmälasien puhdistukseen tarkoitettuja nesteitä. Silmälasienkin linssit ovat yleensä pinnoitettuja monellakin tapaa, joten eiköhän nuo turvallisia aineita ole.
noita saa joskus optiikoilta ihme tarjouksilla. itse maksoin euron kolmesta suihkuputelista vuonna miekka ja kives enkä ole vielä kerennyt yhtäkään käyttää loppuun.
kaveri on optiikka-alalla ja kysyin häneltä mitä noissa silmälasien putsaussuihkeissa on. Fairya ja vettä ;)
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

Hobsbawm kirjoitti: kaveri on optiikka-alalla ja kysyin häneltä mitä noissa silmälasien putsaussuihkeissa on. Fairya ja vettä ;)
Ei kannata käyttää Fairya, koska kaikista saippuoista jää helposti ohut kalvo lasipintoihin. Jokainen tiskiaineilla silmälasejaan pesevä varmaan tietääkin tämän. (mikäli ei ole tosi huononnäköinen)

..
markku55
Viestit: 3155
Liittynyt: Tammi 13, 2010 18 : 10
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Meneepä kiihkeäksi, mutta lisätään höyryä.
Hyvin pestyssä puuvilla kankaassa ei varmaankaan kovin paljoa enää kiviainesta ole, en tietenkään käyttäisi päälläni olevia vaatteita puhdistukseen.
Pölyharjalla varustettu pölypuhallin on ollut käytössä jo neljäkymmentä vuotta, sen harjaosaa pitää vaan aika-ajoin puhdistaa, muuten sillä levittää vaan rasvaa tasaisesti jokaiseen linssiin.
Pelkkä puhallin on kokemukseni mukaan hieman tehoton, mutta ajanee asiansa ainakin osittain sekin.
Mikrokuituliinoista sen verran, että niitä on rakenteellisesti lähes yhtä monta kuin valmistajaakin, no ei vaineskaan, mutta koskaan ei tiedä mikä on muovin ja sitä kautta kuidun ominaisuudet, naarmuttaako se enemmän kuin imee sokkeloihinsa sitä likaa linssin pinnalta.
On myös erittäin vaikea uskoa, että sormirasva lähtee vedellä ja mikrokuituliinalla, mikä sen rasvan linssin pinnalta liuottaisi?
Etikka todella liuottaa rasvaa, ja vesi huuhtelee sen jäänteet pois, eli toiminee. Miten sitten reagoivat muovit ja linssitiivisteaineet etikkaan, se lie vielä arvoitus?
Vastaa Viestiin