infrapunakokeita

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
Vastaa Viestiin
Signifer
Viestit: 47
Liittynyt: Touko 02, 2006 14 : 37
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

infrapunakokeita

Viesti Kirjoittaja Signifer »

Linkin takaa löytyy ip-kuvia viime kesältä. Niin ja sitten voisi komentoida jos joku oli mielestäsi onnistunut tai aivan erityisen huono.

http://picasaweb.google.fi/jussius73/Infrapuna#
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
botseri

Viesti Kirjoittaja botseri »

Hienoja, etenkin neloskuva

mistä tietää voiko kameralla olttaa noita ir kuvia?? voiko canon450D:llä ottaa??
aika jännän näkösiä kuvia, ois kiva opetella tuollasta ;)
Signifer
Viestit: 47
Liittynyt: Touko 02, 2006 14 : 37
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Signifer »

mistä tietää voiko kameralla olttaa noita ir kuvia?? voiko canon450D:llä ottaa??

kertoisin jos tietäisin. Itse ostin suotimen ja aloitin kokeilut. Otin siis hukkaostoksen riskin.

Nikon universumissa asiat näyttäisivät menevän siten, että vanhemmilla malleilla päästään lyhyempiin suljin aikoihin kuin uudemmillla ("kattavassa" vertailussa oli d70s ja d300).
aaro
Viestit: 462
Liittynyt: Marras 25, 2003 21 : 16
Paikkakunta: Lumijoki
Viesti:

Re: infrapunakokeita

Viesti Kirjoittaja aaro »

Hyviä kuvia. Mikä suodatin (nm) oli käytössä, ja minkälaisia suljinaikoja.
Signifer kirjoitti:Linkin takaa löytyy ip-kuvia viime kesältä. Niin ja sitten voisi komentoida jos joku oli mielestäsi onnistunut tai aivan erityisen huono.

http://picasaweb.google.fi/jussius73/Infrapuna#
!!! Sorry, I don't use blurr filter in my camera, film or digital. I use sd Quattro, SD15, SD14 and DP1, DP2, dp2Q, SD1M...;-)
Kyllä pöllö tietää
JuhaM
Viestit: 2886
Liittynyt: Tammi 09, 2003 21 : 38
Paikkakunta: Kurikka (Jurva)

Viesti Kirjoittaja JuhaM »

Ensimmäinen on hieno.
xerya
Viestit: 133
Liittynyt: Kesä 27, 2005 14 : 46

Viesti Kirjoittaja xerya »

Melkein millä vain kameralla voi, mutta mitä tehokkaampi kamera on suodattamaan infrapunaa pois sitä pidempiä valotusaikoja tulee. Itse ainakin olen 400D:llä ja Hoya:n R72:lla onnistuneesti kuvannut, mutta jalusta on käytännössä pakollinen.
7D
Signifer
Viestit: 47
Liittynyt: Touko 02, 2006 14 : 37
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Signifer »

Multa löytyy sama suodin kuin Xeryalta. runkona nikonin D70s. Näytillä olevissa kuvissa suurimassa osassa suljinaika on välillä 1-3s, iso200 ja f10 tai f13. Lyhyin suljin aika mitä olen käyttänyt on 0,1s, iso800, f5,6. Jalustaa siis tarvitaan ja liikeen pysäyttämisestä on turha haaveilla.
saarni
Viestit: 41
Liittynyt: Tammi 06, 2008 16 : 33

Viesti Kirjoittaja saarni »

Nyt tietysti olen ilonpilaaja mutta mitä tämä infrapuna kuvaus oikein on? Minun silmiini kuvat näyttävät vain normaalia terävimmiltä mustavalkokuvilta.
sylbä
Viestit: 67
Liittynyt: Joulu 20, 2006 18 : 36
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja sylbä »

saarni kirjoitti:Nyt tietysti olen ilonpilaaja mutta mitä tämä infrapuna kuvaus oikein on? Minun silmiini kuvat näyttävät vain normaalia terävimmiltä mustavalkokuvilta.
Jos kerron, että kuvat eivät ole otettu talvella, niin huomaatko jotain erilaista tavallisiin mustavalkokuviin verrattuna? ;-)
vostok
Viestit: 612
Liittynyt: Huhti 04, 2007 13 : 38

Viesti Kirjoittaja vostok »

Parhaat ir-kuvat taitaa tulla suotimilla, jotka blokkaavat näkyvää valoa paljon pidemmälle kuin esim. R72. 720 nanometrin aallonpituushan on vielä melkein normaalia punaista. Pidempää IR:ää päästävillä suotimilla taitaa vaan tulla modaamattomien kameroiden kanssa tosi mustia kuvia.

Mutta helpostihan alkuun pääsee kun vaan ostaa suotimen ja kokeilee. Jos ei miellytä niin kameran oma suodin pois. :)
hrKuulapaa
Viestit: 213
Liittynyt: Heinä 05, 2013 20 : 24

Viesti Kirjoittaja hrKuulapaa »

Muistelinkin että olin nähnyt tällaisen aiheen joskus ja pitihän se kaivaa esiin.

Tuo harmaasävymodattu kenno mahdollistaa tehokkaan IR-kuvauksen myös ns pidemmillä filttereillä ja hankin kokeilumielessä siihen 950nm kohdalta leikkaavan filtterin.

Harmittavasti kelit ovat viime aikoina olleen hieman epäkuvaukselliset, mutta tässä pieni vertailu näkyvän ja näkymättömän valon välillä.

Kuva
IR-valotus 20s/f5.6/ISO100
Kasuaali ballistiikka- ja tähtikuvaaja.
www.kuulapaa.com
hrKuulapaa
Viestit: 213
Liittynyt: Heinä 05, 2013 20 : 24

Viesti Kirjoittaja hrKuulapaa »

Pari lisätestiä käsivaralta ja 950nm kohdalta leikattuna.



Kuva

Kuva
Kasuaali ballistiikka- ja tähtikuvaaja.
www.kuulapaa.com
mremonen
Viestit: 9244
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

950nm-filtteri on jo aika rankka, kun oikeastaan mitään muuta kuin IR ei pääse läpi. Erikoiskuvaus on asia erikseen, mutta "normaali"valokuvauksessa 720nm on mielestäni aika hyvä kompromissi, jolloin kuvaan saa vielä hyviä harmaasävyjä ja dramaattisia pilviä.

Joku 590nm sitten, jos haluaa tehdä väärävärikuvia, mutta parin kokeilun jälkeen en oikein niihin ole jaksanut syventyä.

Seuraaavaksi ehkä voisi hankkia 820nm-filtterin hieman "syvempää" IR-kuvausta varten.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Mielenkiintoinen sattuma, kun juuri aamulla katsoin Hoya R72 IR-suotimen hintaa ja tuumin, että tuota olisi kiinnostavaa kokeilla vaikkei kamera olekaan IR-modattu.

Näistäkin kuvista tulee lisää inspiraatiota.

Lauantaina käytiin mremosen kanssa tutustumassa upeaan Nick Brandtin valokuvanäyttelyyn Salossa (kannattaa ehdottomasti mennä, ja lukea Matin blogista lisää visiitistä http://www.remonen.fi/photoblog/hanen-afrikkansa/), jossa näkee myös miten IR voi toimia häkellyttävän hienosti valokuvassa.
http://www.salontaidemuseo.fi/nayttelyt ... fault.aspx
Sapere aude.
---
flickr
janne.
Viestit: 2457
Liittynyt: Maalis 01, 2009 21 : 16
Paikkakunta: Suur-Sawo

Viesti Kirjoittaja janne. »

Kuva

Vaatteista tulee aika tylsiä 850nm suotimella.
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
hrKuulapaa
Viestit: 213
Liittynyt: Heinä 05, 2013 20 : 24

Viesti Kirjoittaja hrKuulapaa »

Näennäisesti läpinäkymättömien esineiden läpinäkyvyys muuttuu aika radikaalisti kun mennään yli 950nm.
Kuva
Kasuaali ballistiikka- ja tähtikuvaaja.
www.kuulapaa.com
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Viesti Kirjoittaja moonshine »

Vastaa Viestiin