Objektiivi koirien/hevosten kuvaamiseen (liikkuvat eläimet)

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Ramchester

Viesti Kirjoittaja Ramchester »

--
Viimeksi muokannut Ramchester, Kesä 14, 2010 17 : 50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

No jos sinulla oli iso arvossa 25600, ja mieluiten kuvaisit varmaan herkkyydellä 1600, niin siitä voipi päätellä jotain tarvittavasta valovoimasta... Melkein sanoisin, että aina ei ole pakko kuvata, vaan voi odottaa myös suotuista valoa.

Kroppikamerassa 135mm antaa aika kapean kuvakulman, mikä taas vähentää niitä kuvaamismahdollisuuksia. Tai ainakin rajoittaa mahdollisia perspektiivejä ja kuvaustilanteita. 2.8 zoomi saattaisi olla joustavampi.
Ramchester

Viesti Kirjoittaja Ramchester »

--
Viimeksi muokannut Ramchester, Kesä 14, 2010 17 : 51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
reksi

Viesti Kirjoittaja reksi »

Tässä pitäisi kysyä, aiotko kuvata paikallaan olevaa koiraa vai liikkuvaa. Ja jos liikkuvaa, niin liikkuuko koira kohti vai ennakoimattomasti. Vinttikoirakisoissa 70-200 osoittautui kaarteessa pikkasen liian kapeaksi ja lähtöä edestä kuvatessa extenderilläkin liian lyhyeksi. Halleissa valoa on vähän, se on yksi syistä jonka takia hankin 200/2:n.
kuisma
Viestit: 120
Liittynyt: Touko 03, 2006 23 : 58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kuisma »

Ramchester kirjoitti:Lyhyesti virsi kaunis eli kumpi näistä nyt olisi oikeasti se parempi vaihtoehto eläinkuvaukseen EF 70-200/2.8IS vai EF 135/2L?
Itse kuvaan 95% koirakuvista juurikin noilla kahdella objektiivilla. Zoomin etu on sen joustavuus kuvaustilanteessa, kaikissa muissa prime voittaa kirkkaasti.
135/2L:n kuvanlaatu on huomattavasti parempi, tarkennus nopeampi ja se on kevyempi kuin 70-200/2.8L.
Tapahtumat joissa liikkuminen on kuvaajan osalta rajattua ovatkin ainoita paikkoja joissa kannattaa näiden kahden kohdalla valita zoom.
Kuvaustilanteiden mukaan, molempi parempi.
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Ramchester kirjoitti:Lauantain vesisateessa tuli testailtua 70-200/4 IS:llä ensimmäistä kertaa elämässä koirakuvausta ja ISO-arvot olivat parhaimmillaan tapissa eli 25600:sa, kun yritti pysyä turilaan perässä.
Onko ongelma ihan varmasti nyt "pimeässä putkessa"?

Meinaan, jos minä laitan kameraan f/4 ja vaikkapa ISO 1600, niin on suorastaan vaikeata saada ulkona päiväsaikaan varjossakin alle 1/1000 aikoja. Eikä rungossa ole oikein tarpeeksi lyhyitä aikoja ulkokuvaukseen ISO 26500:lla. Ei sillä f/2:llakaan saada kuin 4x lyhyemmät ajat tai pienemmät herkkyydet ja syvätarkkuudessa alkaa olla tekemistä.

Eli missä mättää? Minkälaisia suljinaikoja sait kuvatessasi?
Brunberg
Viestit: 675
Liittynyt: Touko 17, 2005 9 : 48

Viesti Kirjoittaja Brunberg »

Ei voinut olla f/4 jos oli noin korkea iso.
Ramchester

Viesti Kirjoittaja Ramchester »

--
Viimeksi muokannut Ramchester, Kesä 14, 2010 17 : 52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Juhom
Viestit: 246
Liittynyt: Elo 12, 2009 22 : 45

Viesti Kirjoittaja Juhom »

No ei siinä tarvi olla ku pilvinenpäivä ja vähän puiden antamaa katvetta niin isot karkaa käsistä.

Jos aukealla kuvaa niin sitten kyllä pärjää. Mutta jos metsään menee niin kyllä koirien kanssa alkaa armoton tuska.
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Ramchester kirjoitti:Esimerkkikuvan exif: ISO6400, f4, 1/500. Ulkokuvat näyttää otetun ISO6400:lla ja f4 aukolla. Ajat vaihtelee 1/30- 1/500 välillä - 1/125-1/250 tuntuu olevan yleisin valoitusaika
Kannattaa harkita kuitenkin joko salamaa tai hiukan parempaa kuvauspaikkaa/aikaa. Tuo (ISO6400,1/125) siis tarkoittaisi, että olet kuvannut päivällä ulkona ja saisit ISO100:lla 1/2 sekunnin valotusajan. Pilvisessäkin säässä pitäisi (ISO100, f/4):llä tulla sellainen 1/100-1/50 (4-5 aukkoa alle aurinkoisen).

Kello on nyt 6:30 aamulla. Kun kuvaan ikkunasta tuota katuvalojen valaisemaa tummaa asfalttia ja saan ISO6400,f/4 ja 1/10 s. Sinä olet saanut pahimmillaan vain pari aukkoa enemmän valoa. Mutta en kyllä kuvittelisikaan meneväni tuonne pimeään kuvaamaan nopeasti liikkuvaa koiraa.

Älkää nyt ihmeitä tai sotilaallista valonvahvistinta odottako.
junnu123
Viestit: 421
Liittynyt: Helmi 21, 2004 22 : 45
Paikkakunta: Kiiminki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja junnu123 »

Tässä on runkona 5dmk2?
Ainakin näppituntumalla on sellanen käsitys, että ei tuon kanssa tarvi 4 aukkoa isompaa putkea action kuvaukseen kun voi huoletta ISO3200 käyttää.
#nikkor,#luontokuva
Ramchester

Viesti Kirjoittaja Ramchester »

--
Viimeksi muokannut Ramchester, Kesä 14, 2010 17 : 52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Ramchester kirjoitti:Silloin pitää kuvata kun kuvatuttaa.
Jos on tuommoinen "asennevamma", niin varmaan kameralaukusta löytyy myös hyvä salamavarustus?
Ramchester

Viesti Kirjoittaja Ramchester »

--
moidites
Viestit: 66
Liittynyt: Tammi 11, 2012 23 : 40
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moidites »

kuisma kirjoitti:Itse kuvaan 95% koirakuvista juurikin noilla kahdella objektiivilla. Zoomin etu on sen joustavuus kuvaustilanteessa, kaikissa muissa prime voittaa kirkkaasti.
135/2L:n kuvanlaatu on huomattavasti parempi, tarkennus nopeampi ja se on kevyempi kuin 70-200/2.8L.
Olisiko jollain näyttää esimerkkikuvia, joissa olisi juoksevia koiria kuvattu croppirungolla ja tällä 135/2L-objektiivilla? Itselläni on EOS 600D ja hakusessa olisi siihen objektiivi juoksevien vinttikoirien kuvaamiseen (ulkona). Olen kahlaillut tuolla linssillä otettuja esimerkkikuvaketjuja, mutta tuntuu että melkein aina runkona on ollut joku kalliimman sarjan runko tai sitten kuvassa aihe on ollut jotain semmoista mitä varten en linssiä ole hakemassa.

Zoomivaihtoehtojakin olen miettinyt, mutta zoomin olemassaolo ei ole ehkä välttämätöntä, koska ei minulla kuvaa ottaessa kuitenkin ole aikaa zoomailuihin. Kuvauspiste on valittu jo paljon ennen kuin koira on siinä kohdassa. Lisäksi omilla lenkeilläni on tärkeää että runko+objektiivi olisi suht kevyt kokoonpano, että sitä viitsii mahdollisimman usein kuljettaa mukana.
digikuva81
Viestit: 1385
Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17

EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II

Viesti Kirjoittaja digikuva81 »

moidites kirjoitti: Olisiko jollain näyttää esimerkkikuvia, joissa olisi juoksevia koiria kuvattu croppirungolla ja tällä 135/2L-objektiivilla? Itselläni on EOS 600D ja hakusessa olisi siihen objektiivi juoksevien vinttikoirien kuvaamiseen (ulkona). Olen kahlaillut tuolla linssillä otettuja esimerkkikuvaketjuja, mutta tuntuu että melkein aina runkona on ollut joku kalliimman sarjan runko tai sitten kuvassa aihe on ollut jotain semmoista mitä varten en linssiä ole hakemassa.

Zoomivaihtoehtojakin olen miettinyt, mutta zoomin olemassaolo ei ole ehkä välttämätöntä, koska ei minulla kuvaa ottaessa kuitenkin ole aikaa zoomailuihin. Kuvauspiste on valittu jo paljon ennen kuin koira on siinä kohdassa. Lisäksi omilla lenkeilläni on tärkeää että runko+objektiivi olisi suht kevyt kokoonpano, että sitä viitsii mahdollisimman usein kuljettaa mukana.
melkein aina runkona on ollut joku kalliimman sarjan runko ihan jo siitä syystä, että 135/2L piirtää ison piirtoympyrän, kun taas sun kameran kenno on APS-C kokoa. APS-C kokoiselle kennolle kannattaa ostaa EF-S objektiivi - siinä on APS-C kokoinen piirtoympyrä.

Eli rautalangasta, sun kameran pikkukennolla 135/2L objektiivin piirtoympyrän pinta-alasta menee 60 % hukkaan.

Osta EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II

http://www.canon.fi/For_Home/Product_Fi ... px?specs=1
Valto.
Viestit: 80
Liittynyt: Marras 09, 2016 14 : 08

Viesti Kirjoittaja Valto. »

Nyt olisi tarkoitus hankkia ensimmäinen putki 18-55 kittilinssille kaveriksi ja olen miettinyt että vaihtoehtona voisi olla 70-200 f2.8 tamron/sigma tai 70-300 f4 canon. Noissa canoneissa ei riitä budjetti L sarjaan ja tamronistakin olen katsellut sitä vanhempaa makro versiota ilman vakaajaa ja on putki mikä hyvänsä, niin käytettynä sen hankin. Budjetti myörii siinä 200-400€ haitarissa, mutta 400 on jo tosissaan ylärajalla.

Kuvailen mitä milloinkin, mutta eniten ongelmia on ollut noiden koirien kanssa tuolla kittiputkella. Ovat niin nopeita liikkeissään, että ei tahdo tuo valovoima riittää kittiputken kanssa ja putkessa loppuu pituus kesken kun harvoin aivan jaloissa pyörivät. Olisiko kellään heittää suosituksia mitä tänäpäivänä kannattaisi tähän käyttöön tuolla budjetilla etsiä? Ja onko tuosta tamronista kokemuksia onko se hyvä lasi vai ei?
tonskulus
Viestit: 3426
Liittynyt: Marras 29, 2006 17 : 00
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

digikuva81 kirjoitti:
moidites kirjoitti: Olisiko jollain näyttää esimerkkikuvia, joissa olisi juoksevia koiria kuvattu croppirungolla ja tällä 135/2L-objektiivilla? Itselläni on EOS 600D ja hakusessa olisi siihen objektiivi juoksevien vinttikoirien kuvaamiseen (ulkona). Olen kahlaillut tuolla linssillä otettuja esimerkkikuvaketjuja, mutta tuntuu että melkein aina runkona on ollut joku kalliimman sarjan runko tai sitten kuvassa aihe on ollut jotain semmoista mitä varten en linssiä ole hakemassa.

Zoomivaihtoehtojakin olen miettinyt, mutta zoomin olemassaolo ei ole ehkä välttämätöntä, koska ei minulla kuvaa ottaessa kuitenkin ole aikaa zoomailuihin. Kuvauspiste on valittu jo paljon ennen kuin koira on siinä kohdassa. Lisäksi omilla lenkeilläni on tärkeää että runko+objektiivi olisi suht kevyt kokoonpano, että sitä viitsii mahdollisimman usein kuljettaa mukana.
melkein aina runkona on ollut joku kalliimman sarjan runko ihan jo siitä syystä, että 135/2L piirtää ison piirtoympyrän, kun taas sun kameran kenno on APS-C kokoa. APS-C kokoiselle kennolle kannattaa ostaa EF-S objektiivi - siinä on APS-C kokoinen piirtoympyrä.

Eli rautalangasta, sun kameran pikkukennolla 135/2L objektiivin piirtoympyrän pinta-alasta menee 60 % hukkaan.

Osta EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II

http://www.canon.fi/For_Home/Product_Fi ... px?specs=1
No en mie nyt lähtis tuollalailla ajattelemaan, enemmän niistä vehkeistä menee hukkaan siinä ettei niitä osata täysin hyödyntää / ottaa kaikkea irti.
Ei tarttis kahtakertaa miettiä kumman ottaisin eläinkuvaukseen kroppikennollekin, 135L ilmanmuuta! Se nyt vaan tekee nätimpää jälkeä (terävyys, bokeh) ja tarkentaa selvästi ripeämmin kuin 55-250mm zoomi.
efs 55-250millisistä paras on uusin IS STM malli, tää on itseasiassa halppistelezoomien parhaimmistoa.

Sigman / Tamronin wanhat 70-200 2.8 vakaajattomat unohtaisin, ne ei toimi kovin hyvin eikä kuvanlaatukaan ole hääviä.
Edullisista telezoomeista oma valintani olisi Canoniin EF 70-200 f/4L USM. Huippu kuvanlaatu sekä erinomainen automaattitarkennus. Siinä missä tämä valovoimassa häviää yllämainituille, voittaa selvästi kaikissa muissa ominaisuuksissa. Ennemmin nostaa aukon verran sitte vaikka herkkyyttä mikäli tarvis, kuvanlaatu pysyy lopullisessa kuvassa silti paremmin läjässä.
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
moidites
Viestit: 66
Liittynyt: Tammi 11, 2012 23 : 40
Viesti:

Re: EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II

Viesti Kirjoittaja moidites »

tonskulus kirjoitti:No en mie nyt lähtis tuollalailla ajattelemaan, enemmän niistä vehkeistä menee hukkaan siinä ettei niitä osata täysin hyödyntää / ottaa kaikkea irti.
Ei tarttis kahtakertaa miettiä kumman ottaisin eläinkuvaukseen kroppikennollekin, 135L ilmanmuuta! Se nyt vaan tekee nätimpää jälkeä (terävyys, bokeh) ja tarkentaa selvästi ripeämmin kuin 55-250mm zoomi.
Samaa mieltä. Vaikken kyselemääni esimerkkikuvaa tuolloin tähän saanut, niin ostin silti 135L:n eikä ole tarvinnut hetkeäkään katua. Minulle se on ollut se käytetyin objektiivi viimeisten vuosien ajan.
tonskulus
Viestit: 3426
Liittynyt: Marras 29, 2006 17 : 00
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

moidites kirjoitti:
tonskulus kirjoitti:No en mie nyt lähtis tuollalailla ajattelemaan, enemmän niistä vehkeistä menee hukkaan siinä ettei niitä osata täysin hyödyntää / ottaa kaikkea irti.
Ei tarttis kahtakertaa miettiä kumman ottaisin eläinkuvaukseen kroppikennollekin, 135L ilmanmuuta! Se nyt vaan tekee nätimpää jälkeä (terävyys, bokeh) ja tarkentaa selvästi ripeämmin kuin 55-250mm zoomi.
Samaa mieltä. Vaikken kyselemääni esimerkkikuvaa tuolloin tähän saanut, niin ostin silti 135L:n eikä ole tarvinnut hetkeäkään katua. Minulle se on ollut se käytetyin objektiivi viimeisten vuosien ajan.
Ja olisihan se muuten hölmöä ostaa vaikka luontokuvaukseen 7Dmk2, 1Dmk4 tms. ammattitason kroppirunko ja siihen nokalle joku hikinen halppis 55-250mm (eikä aps-h kennoiselle 1D4:lle edes ef-s objektiivit sovellu eli on ihan normaalia käyttää EF objektiiveja).
Kyl mä kuvaan kans ihan surutta kroppirunko + EF 400 2.8L tms. supertelee -yhdistelmälläkin, menköötkin osa piirtoympyrästä hukkaan.

Laajakulmapuolella sensijaan löytyy varsin järkeviä, pelkästään kropeille suunnattuja objektiiveja.
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
Vastaa Viestiin