Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
BacWooZ kirjoitti:Tämä selittääkin miksi en ole edelleenkään pyynnöistä / etsinnöistä huolimatta nähnyt yhtään kunnollista peilittömällä otettua kuvaa kohti laukkaavasta koirasta.
Paras mahdollisuus saada manuaalitarkennuksella (ennalta tarkennus tiettyyn kohtaan) on jonkun esteen ylityksen kohdalta. Siis siten että suurin osa kuvista onnistuu. Ilman estettä koiran asento on liian suurella todennäköisyydellä "väärä"
Kiitos graphiksille mahtavista kuvista! Olen monesti yrittänyt etsiä flickristäkin peilittömillä kuvattuja vastaavia, enkä ole löytänyt. Nuo on ylivoimaisesti parhaat mitä olen ikinä nähnyt. Oletko tuossa tukinylityskuvassa tarkentanut ennakkoon tuohon tukkiin?
Shukon linkittämästä videosta pystyy hyvin ymmärtämään kuinka haastava kohde tuollainen on tarkennukselle. Joku kohti tuleva auto tai mopo on ihan naurettavan helppo tuohon verrattuna. Silti vanhallakin peilikameralla homma onnistuu. Lisäksi on syytä huomioida että isommalla kennolla ei tarkennuksen ole varaa mennä yhtä paljon huti (tietty sillä oletuksella että kuvataan suurimmalla aukolla).
Koira on kuitenkin aika pieni kokoinen ja sitten etäisyys on varsin olematon, eli ei ihme jos kameroilla tekee vaikeuksia osua kohdilleen. Aika paljon se auttaa jos pystytään ennakoimaan se koiran liikkuminen suunnan suhteen. Opetettu koira ja mahdollinen avustaja, sekä avonainen tila auttaa hyvin paljon. Tuollainen selkeä este on hyvä paikka, kun voidaan ennakoida mistä hetkestä halutaan saada kuva. Peilittömissä kameroissa on kyllä ihan hyvä etu tuo, että kuvausnopeus on yllättävänkin suuri. Kuitenkin monesti osunut tarkennus ei vielä tarkoita hyvää kuvaa, kun se koiran asento ja ilme pitäisi olla oikea. Tässä mielessä siis autojen kuvaus on tosiaan naurettavan helppoa.
BacWooZ kirjoitti:
Kiitos graphiksille mahtavista kuvista! Olen monesti yrittänyt etsiä flickristäkin peilittömillä kuvattuja vastaavia, enkä ole löytänyt. Nuo on ylivoimaisesti parhaat mitä olen ikinä nähnyt. Oletko tuossa tukinylityskuvassa tarkentanut ennakkoon tuohon tukkiin?
Kiitoksia!
En ole tarkentanut ennakkoon, vaan kamera on asetettu siten, että olen valinnut tarkennus tavaksi AF-C, ja asettanut siten että kamera tarkentaa ainoastaan back button af painikkeesta, tarkennuspisteen valitsen aina keskelle. Sitten seuraan painike pohjassa kohdetta ja sarjalla sitten menemään kun kohta on oikea. Useimmiten tuo GX7 napsii kovalla prosentilla kohdalleen, vaikka tuskin tosiaan peilikameroiden tasolle yltääkään. En kuitenkaan ole intohimoinen action kuvaaja joten tuo GX7 riittää aivan hyvin.
M43 kameroista Panasoniceilla (Aina G6 mallista eteenpäin) nuo onnistuu, mutta Olympus on uusimillakin malleilla melko hidas, ja käytännössä vastaava on täysin toivotonta.
zone6 kirjoitti:
Mutta valmistajista sen verran, että kyseessä on maailman vanhin valokuva-alan valmistaja, Konica, yhdistettynä innovatiiviseen Minoltaan.. Pitkä lista meriittejä kummallakin verrattuna esimerkiksi Nikoniin tai Canoniin, joista kumpikaan ei ole toiminut innovaattorina.
Kumpi on tärkeämpi meriitti kuvaajan kannalta. Se, että kameravalmistajalla on vuosikymmenien kokemus kameroiden tekemisestä valokuvaajien ehdoilla valokuvaajien tarpeeseen, vai se, että keksitään väkisin kaikenlaista, josta suurin osa on turhia ihme hömpötyksiä, ja ympätään niitä jonkinlaisiin puolivillaisiin prototyyppeihin? Minä valitsen mieluummin ergonomisen työkalun, jossa otetaan uudet jutut käyttöön sitten, kun ne ovat osoittaneet hyödyllisyytensä. Ilmeisesti moni muukin, koska nuo "innovaattorit" näyttävät olevan taipuvaisia tekemään persnettoa ja vaihtavat muutaman (kymmenen) vuoden välein omistajaa. Toki se on hyvä, että joku ennakkoluuloton optimisti maksaa tuotekehityksen ja CaNikon voi apinoida oikeasti hyvät jutut ja kehittää ne tuotantokäyttöön sopiviksi.
Videokuvaukseen tuo on aika lyömätön hintaluokassaan. Veikkaan, että se selittää osan korkeasta hinnasta?
Lähelle pääsee vain 1400 Eur maksava Panasonicin GH4, mutta siinäkin pienempi m43 kenno (iso crop-kerroin ja huono ISO-sieto) sekä heikompi dynamiikka.
Sonyn a6300 on monia Sonyn a7s2 mallin ominaisuuksia, mutta maksaa 2000 Eur vähemmän! Toki aps-c kenno pienempi kuin Full frame.
Lisäksi tolla Sonyn a6300 kamaralla saa myös hyviä kuvia useammassa tilanteessa. Sonyllä myös sellaisia linssejä, mitä esim. Nikonilta ja Canonilta vieläkin puuttuvat. Esim. vakaajallinen 35mm ja 50mm.
Eli videokuvaukseen suorastaan edullinen kamera ominaisuuksiinsa nähden:
- Kuvaa 4K:ta suoraan muistikortille. Vaikka lopputuloksen veisi HD:na, niin 4K mahdollistaa esim. videokuvan croppaamisen, vakauttamisen jne.
- 4K:ssa ei pitäisi olla yhtään moirea sillä hyödynnetään koko kennon pinta-alaa toisin kuin esim. tulevassa Nikon D500:ssa.
- Uusi slog3 mikä mahdollistaa erittäin hyvän dynamiikan videoon.
- Hyvä elektroninen etsin.
- 120 fps mahdollistaa kunnon hidastukset.
- Focus peking, zepra, clear image zoom jne. erittäin hyödyllisiä ominaisuuksia, mitkä lähes kaikki puuttuvat Nikoneista ja Canoneista.
- Mukavasti Sonyn omia aps-c linssejä, mitkä soveltuvat videokuvaukseen.
Omiin tarpeisiin kun tuota pohdin niin isoin miinus tuossa kamerassa on 1/8000 suljinajan puute.
Toki huono akkujen kesto ja vähäinen linssivalikoima on puute myös.
Veikkaan, että Canonin 17-55 2.8 IS ei toimi metabonesilla tai vastaavalla. Yksi ratkaisu saattaisi olla Sigma oma adapteri (tämä äsken lanseerattu uutuus).
Fish80 kirjoitti:Videokuvaukseen tuo on aika lyömätön hintaluokassaan. Veikkaan, että se selittää osan korkeasta hinnasta?
...
- JNE.
Niin. Mutta kun tämä on still-kamera...
Videokuvauksen osalta tuosta puuttuu kunnolliset mikrofoniliitännät. XLR:istä en nyt viitsi edes haaveilla, mutta miten tuohon saa kiinni ulkoisen mikin, niin että sillä voi vielä kuvata? (kameralla, ei mikillä)
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
Kunhan hinta menee alle tontun niin aika lähellä hankintaa tuo tulee olemaan... pieni, nopea ja asiallinen iq... ei paljoa muuta voisi toivoa. Noh, toki vakaaja...
kostaja! kirjoitti:Kunhan hinta menee alle tontun niin aika lähellä hankintaa tuo tulee olemaan... pieni, nopea ja asiallinen iq... ei paljoa muuta voisi toivoa. Noh, toki vakaaja...
Joo, kunhan hinta tipahtaa niin tuohan on oiva kakkosrunko A7-sarjalaisen rinnalle. saa vähän lisää millejä pienessä koossa mukaan reppuun :)
bpixels kirjoitti:Veikkaan, että Canonin 17-55 2.8 IS ei toimi metabonesilla tai vastaavalla.
Miten tämä eroaa EF 50L, 85L tai 135L, jotka kaikki testattiin edellisen viestin ensimmäisessä videossa?
Se miksi AF-adaptereita on tarjolla, johtuu ymmärtääkseni siitä, että Canon EF-kannan pantentit ovat rauenneet.
EF-S kannan taas ovat vielä voimassa. Eli tuosta syystä Canonin omat EF-S lasit eivät tod. näk. toimi. Toki voin olla väärässä. Video juttujen yhteydessä tuollaista on tullut vastaan.
On hyvä huomata, että kolmansien valmistajien croppilinssit eivät ole EF-S kannnan obiskoja vaan EF.
nsamppa kirjoitti:Ottaa äänet erikseen? Niin ainakin meikäläinen duunaa.
Pitkälti tietysti riippuu siitä mitä hakee ja miten/mitä/missä kuvaa. Erillinen äänitallennin on aina erillinen äänitallennin.
Lähinnä kritisoin sitä, että näihin röökiaskin kokoisiin vehkeisiin viritellään kaikenlaista videokuvausominaisuutta, mutta ergonomia ja muu käytettävyys on aika kaukana sitten siitä videokamerasta.
Hieman sama, kuin jos Sony olisi a7-sarjan tilalla julkaissut videorunkoisen kameran, jolla saa a7-tasoista still-kuvaa. Sitäkö sitten täällä kaikki kuolaisivat, että nyt on loistava still-kamera. Hankala käyttää, mutta iq on mahtava...
Itse kun kuvaan stilliä, en ole oikein valmis maksamaan ylimääräistä noista video-ominaisuuksista. Ja harmistuneena seuraan kehitystä, joka tällä hetkellä menee väärään suuntaan (mun kannalta). Tosin uskon, että tämäkin on vain ohimenevä vaihe ja ennen pitkää still-kameroissa palataan siihen mihin ne on alunperin suunniteltu. Video ei ole mikään still-kuvan laajennus, vaan ihan oma ilmaisunmuotonsa. Hyvästä still-kuvaajasta ei välttämättä tule koskaan hyvää videokuvaajaa. Still-kuva on vähän niin kuin kahden vapausasteen taidemuoto, kun videokuvaus on neljän (still-kuvan kaksi + ääni + aika).
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi