"Oikeista"järkkäreistä 4/3:iin, näin minä sen näin

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Re: "Oikeista"järkkäreistä 4/3:iin, näin minä sen

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

nomad kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Mua ei haittaa vaikka muut kameran näkeekin, kuvaan yleensä tosissaan. Mk3 ääni on kuitenkin sopivan hiljainen, että ääni ei häiritse.
Semmoinen pointti vielä m43 kameroista, että nehän eivät ole ollenkaan hiljaisia. Ainakaan E-P5 ei ole sellaisia, en kylläkään ole tehnyt vertailua 1/4000 sek sulkimella varustettuiin malleihin. Normikuvauksessa ääni ei ole paha, mutta katukuvauksessa on joskus todella tärkeää, että kamera on käytännössä äänetön.
E-P5:ssä on melko äänekäs mutta onneksi kohtuullisen miellyttävän kuuloinen suljin. Uudemmissa m4/3-rungoissa on mahdollisuus käyttää täysin sähköistä suljinta - tunnettuine rajoitteineen - jos haluaa täydellistä äänettömyyttä. Toimii ulkokuvauksessa hyvin, harmi vain että keinovalossa alkaa helposti valolähteiden värinä näkymään kuvassa. Sähköinen suljin ei siis ole toimiva ratkaisu esim. teatterissa, etenkään suuremmilla suljinnopeuksilla. Jos voi kuvata alle 1/50s suljinajalla koko ajan niin sitten ei ole ongelmaa, mutta harvoinpa se liikkuvien kohteiden kanssa onnistuu.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
zone6
Viestit: 1242
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Maffer kirjoitti:Joltain kennoflarelta toi näyttää. Ihan samaa sotkua tekee A7 Sonylta. A7r vähän vähemmän ja r2 parantaa vielä siitäkin.
Tuollaisia vastaavia ja pahempiakin on Olyn m43:ssa vuosien mittaan ollut. Esimerkin kuvassa sentään uudemman pään kenno jo ja vain tuollainen pallukka.

Vanhemmissa on sellainen kiva monivärinen kuvio jonka voi ounastella tulevan mikrolinsseistä.
Zone VI
Alex
Viestit: 971
Liittynyt: Tammi 30, 2003 14 : 39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Alex »

Hannu KH kirjoitti: Sähköetsin oli olevinaan jotenkin kiva, mutta loppujenlopuksi kunnon optinen etsin vasta kiva onkin.
Komppaan tätä.

--
Primet rulaa!
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Niin, ei taida olla juonnetta vielä: 4/3:ta kameraan, näin minä sen tein.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
temama
Viestit: 11019
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

Alex kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti: Sähköetsin oli olevinaan jotenkin kiva, mutta loppujenlopuksi kunnon optinen etsin vasta kiva onkin.
Komppaan tätä.

--
Ei ole kyllä meikäläisen kokemuksen mukainen. En vaihtaisi elektronista EVF etsintä optiseen! Optinen on ihan jees perus tiirailuun, mutta heti kun esim. tarkennuksen kanssa haluaa olla varma, niin EVF näyttää kyntensä.
Harva sitä maailmaa kuitenkaan kameran optisen ikkunan läpi loputtomiin katselee. Kuvan ottoon ja sommitteluun kunnon EVF sopii aivan yhtä mainiosti, ja tosiaan nuo erikoistoiminnot tuovat sille vielä rutkasti lisää käyttöarvoa.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

temama kirjoitti:
Alex kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti: Sähköetsin oli olevinaan jotenkin kiva, mutta loppujenlopuksi kunnon optinen etsin vasta kiva onkin.
Komppaan tätä.

--
Ei ole kyllä meikäläisen kokemuksen mukainen. En vaihtaisi elektronista EVF etsintä optiseen! Optinen on ihan jees perus tiirailuun, mutta heti kun esim. tarkennuksen kanssa haluaa olla varma, niin EVF näyttää kyntensä.
Harva sitä maailmaa kuitenkaan kameran optisen ikkunan läpi loputtomiin katselee. Kuvan ottoon ja sommitteluun kunnon EVF sopii aivan yhtä mainiosti, ja tosiaan nuo erikoistoiminnot tuovat sille vielä rutkasti lisää käyttöarvoa.
EVF:n kuva on ikävämpi katsoa, mutta tarkennuksen avut sekä live-histogrammi ovat kivoja.
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

temama kirjoitti: Harva sitä maailmaa kuitenkaan kameran optisen ikkunan läpi loputtomiin katselee.
Enkä ole kuullut semmoisestakaan, että joku katseliksi koko elämänsä sähköistä etsintä.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
temama
Viestit: 11019
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

OskuK kirjoitti:
temama kirjoitti: Harva sitä maailmaa kuitenkaan kameran optisen ikkunan läpi loputtomiin katselee.
Enkä ole kuullut semmoisestakaan, että joku katseliksi koko elämänsä sähköistä etsintä.
Nimenomaan. Etsin on tarkoitettu onnistuneen kuvan ottamiseen, eikä maailman ihastelemiseen kirkkaan ja luonnollisen oloisen optisen etsimen läpi. Joka ei edes ole sellainen kuin paremmissa kameroissa, halvemmissa se on vain pimeähkö tunneli.
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

Ville^K kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Joltain kennoflarelta toi näyttää. Ihan samaa sotkua tekee A7 Sonylta. A7r vähän vähemmän ja r2 parantaa vielä siitäkin.
Oho oho. No tämähän on ihan hyvä uutinen. Pitääpä kahtella josko saisi jotain muuta m43-runkoa kokeiluun :)
Testasin tänään ristiin kahta linssiä kahteen runkoon, eli E-P5 ja E-M1 sekä linssit 17mm f/1.8 ja 12-40mm f/2.8. Molemmissa kameroissa täsmälleen samat asetukset ja valotusarvot, sama tarkennusetäisyys ja samat olosuhteet, sama rajaus kuvissa jne. Lopputulos on se, että molemmat kamerat tuottavat oikeastaan täsmälleen saman näköiset kuvat, eli rungoilla ei ole tässä suhteessa merkitystä. Sen sijaan linsseissä oli selvä ero. 17mm f/1.8 flarettaa merkittävästi enemmän, kirkkaista kohteista valuu kuvan keskeltä reunoja kohti valopallot juuri kuten esimerkkikuvassasi. Sen sijaan 12-40mm f/2.8 ei tällaista tee, sillä syntyy melko teräväpiirteinen tähti ja sen ympärille hehku, eikä muuta. Eli kirkkaasta kohteesta ei näytä valuvan mitään palloja ulos.

Huumoriksi testasin myös Voitgländer 40mm f/2 versus Oly 12-40mm f/2.8, aukot ja polttovälit samaksi jne. Voigtländerissä on pienen aavistuksen verran enemmän flarea. Se muodostaa myös tähden mutta ei niin selväpiirteistä, ja tähden ympärille syntyvä hehku on halkaisijaltaan suurempi mutta himmeämpi. Molemmat pärjäsivät mielestäni tässä suhteessa hyvin. 17mm f/1.8 ei sen sijaan näyttänyt kovin hyvältä, etenkään hinta huomioiden. Uskoisin että Panan 15mm f/1.7 olisi parempi valinta, tämä tosin muiden kokemuksiin perustuva mutu.
Maffer
Viestit: 23323
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Noh, ei ny pidä unohtaa että objektiiveissa on tosiaan eroa. Kennoflare on usein semmoinen hehku ja pallukat voi olla vaan kökkö pinnoite obiskassa. Parin vuoden takaa muistelen kun oli OM-D:ssä tommonen 17/1.8 niin ei siitä mitään hyvää vaikutelmaa jäänyt - aikamoinen suttukasa.
nsamppa
Viestit: 6547
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

OskuK kirjoitti:
temama kirjoitti: Harva sitä maailmaa kuitenkaan kameran optisen ikkunan läpi loputtomiin katselee.
Enkä ole kuullut semmoisestakaan, että joku katseliksi koko elämänsä sähköistä etsintä.
En ole kuullut sellaisestakaan, että joku katselisi koko elämänsä optista etsintä.
Hannu KH
Viestit: 7836
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

temama kirjoitti:
Alex kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti: Sähköetsin oli olevinaan jotenkin kiva, mutta loppujenlopuksi kunnon optinen etsin vasta kiva onkin.
Komppaan tätä.

--
Ei ole kyllä meikäläisen kokemuksen mukainen. En vaihtaisi elektronista EVF etsintä optiseen! Optinen on ihan jees perus tiirailuun, mutta heti kun esim. tarkennuksen kanssa haluaa olla varma, niin EVF näyttää kyntensä.
Harva sitä maailmaa kuitenkaan kameran optisen ikkunan läpi loputtomiin katselee. Kuvan ottoon ja sommitteluun kunnon EVF sopii aivan yhtä mainiosti, ja tosiaan nuo erikoistoiminnot tuovat sille vielä rutkasti lisää käyttöarvoa.
Itse kuvailin pääasiassa ihmisiä telkkuetsimellä ja yli puolet studiovaloilla.
Tarkennuksen kanssa en ollut koko aikana niin varma kuin vitoskolmosen kanssa sen jälkeen.
En kaipaa pätkääkään sähköetsintä.

Kuvasuhde 4/3 kamerassa on kiva, se myönnetään.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Hannu KH kirjoitti: Kuvasuhde 4/3 kamerassa on kiva, se myönnetään.
Ihmisiä kuvatessa 4:3 on varmaan hyvä kuvasuhde. Minä taas kaipaan usein 3:2 kuvasuhdetta, tai ehkä vieläkin leveämpää. Paljonkohan maksaisi lisää jos m43 kamerassa olisi ylikokoinen kenno jos ta voisi sitten valita - piirtoympyrä maksimoiden - haluamansa kuvasuhteen välillä 1:1 - 16:9.
temama
Viestit: 11019
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

nomad kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti: Kuvasuhde 4/3 kamerassa on kiva, se myönnetään.
Ihmisiä kuvatessa 4:3 on varmaan hyvä kuvasuhde. Minä taas kaipaan usein 3:2 kuvasuhdetta, tai ehkä vieläkin leveämpää. Paljonkohan maksaisi lisää jos m43 kamerassa olisi ylikokoinen kenno jos ta voisi sitten valita - piirtoympyrä maksimoiden - haluamansa kuvasuhteen välillä 1:1 - 16:9.
APS-C kameroissa on toivomasi ylikokoinen kenno.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

temama kirjoitti:
nomad kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti: Kuvasuhde 4/3 kamerassa on kiva, se myönnetään.
Ihmisiä kuvatessa 4:3 on varmaan hyvä kuvasuhde. Minä taas kaipaan usein 3:2 kuvasuhdetta, tai ehkä vieläkin leveämpää. Paljonkohan maksaisi lisää jos m43 kamerassa olisi ylikokoinen kenno jos ta voisi sitten valita - piirtoympyrä maksimoiden - haluamansa kuvasuhteen välillä 1:1 - 16:9.
APS-C kameroissa on toivomasi ylikokoinen kenno.
Siis DSLR:ssä? Juu, mutta voiko niissä valita kuvasuhteen? Ainakaan minulle ei ole sellaista kameraa vielä käteen sattunut.
temama
Viestit: 11019
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

nomad kirjoitti:
temama kirjoitti:
nomad kirjoitti: Ihmisiä kuvatessa 4:3 on varmaan hyvä kuvasuhde. Minä taas kaipaan usein 3:2 kuvasuhdetta, tai ehkä vieläkin leveämpää. Paljonkohan maksaisi lisää jos m43 kamerassa olisi ylikokoinen kenno jos ta voisi sitten valita - piirtoympyrä maksimoiden - haluamansa kuvasuhteen välillä 1:1 - 16:9.
APS-C kameroissa on toivomasi ylikokoinen kenno.
Siis DSLR:ssä? Juu, mutta voiko niissä valita kuvasuhteen? Ainakaan minulle ei ole sellaista kameraa vielä käteen sattunut.
Niin tietty peilittömiä ja myös DSLR runkoja APS-C kennolla. Voihan niissä kuvasuhteitakin vaihtaa, riippuen kameramalleista, ja EVFllä varustetuissa peilittömissä osaa näyttää valitun kuvasuhteen kokoista aluetta etsimessä. Sitten niihin saa apuviivoja ja ristikoita sommittelua helpottamaan.
Mutta RAW kuva on tietysti aina se APS-C formaatin kuvasuhde 3:2.

Minulle tuo 3:2 on kyllä paras kompromissi. Siitä saa väännettyä sitten ilman liikaa hävikkiä 16:9 tai 1:1 suhdetta jos sattuu joskus tarvitsemaan.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

temama kirjoitti: Minulle tuo 3:2 on kyllä paras kompromissi. Siitä saa väännettyä sitten ilman liikaa hävikkiä 16:9 tai 1:1 suhdetta jos sattuu joskus tarvitsemaan.
Juuri näin. 16mpx m43 kamera muuttuu hyvin äkkiä 10-12mpx kameraksi, kun aletaan hakea leveämpiä kuvasuhteita. Ja jos ajatellaan piirtoympyrän hyödyntämistä, niin 3:2-16:9 kuvasuhteilla se on m43 kamerassa aivan erityisen epäoptimaalista.
Hannu KH
Viestit: 7836
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

nomad kirjoitti:
temama kirjoitti: Minulle tuo 3:2 on kyllä paras kompromissi. Siitä saa väännettyä sitten ilman liikaa hävikkiä 16:9 tai 1:1 suhdetta jos sattuu joskus tarvitsemaan.
Juuri näin. 16mpx m43 kamera muuttuu hyvin äkkiä 10-12mpx kameraksi, kun aletaan hakea leveämpiä kuvasuhteita. Ja jos ajatellaan piirtoympyrän hyödyntämistä, niin 3:2-16:9 kuvasuhteilla se on m43 kamerassa aivan erityisen epäoptimaalista.
Ja 21 mpx 3:2 kenno on äkkiä 16 mpx 4:3 kenno..harmittava juttu.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Hannu KH kirjoitti:
nomad kirjoitti:
temama kirjoitti: Minulle tuo 3:2 on kyllä paras kompromissi. Siitä saa väännettyä sitten ilman liikaa hävikkiä 16:9 tai 1:1 suhdetta jos sattuu joskus tarvitsemaan.
Juuri näin. 16mpx m43 kamera muuttuu hyvin äkkiä 10-12mpx kameraksi, kun aletaan hakea leveämpiä kuvasuhteita. Ja jos ajatellaan piirtoympyrän hyödyntämistä, niin 3:2-16:9 kuvasuhteilla se on m43 kamerassa aivan erityisen epäoptimaalista.
Ja 21 mpx 3:2 kenno on äkkiä 16 mpx 4:3 kenno..harmittava juttu.
Mutta ei yhtä kriittistä kun kuvanlaatua ja pikseleitä on alkuunsa "riittävästi".

Sitäpaitsi 3:2 kuvasuhde on kivasti eri vaihtoehtojen välissä. Siitä saa aika kohtuullisesti niin 4:3 kuin myös 16:9 kuvan.
hyvatti
Viestit: 50
Liittynyt: Huhti 07, 2003 7 : 43
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hyvatti »

Hannu KH kirjoitti:Ja 21 mpx 3:2 kenno on äkkiä 16 mpx 4:3 kenno..harmittava juttu.
Ööö eiks jos 3:2 kuvasuhteesta eli 4,5:3 kuvasuhteesta leikataan 4:3 palanen, niin pikseleitä huku vaan 0,5/4,5 eli 1/9 eli 21 Mpix => 18,7 Mpix..
Vastaa Viestiin