Ensimmäinen vierailu Vanhankaupunginlahdella (Hki) keskellä ruovikkoa kulkevilla Lammassaaren pitkospuilla.
Olin saanut juuri kaivettua kameran esiin, ja eikös pahus siihen porhalla sitruunavästäräkki, laji joka on satunnainen vierailija Suomessa, mutta kuitenkin pesii tällä alueella. Ja se jäi oikeen poseeraamaan seipään nokkaan.
No mina laukomaan kameraa, mutta kun asetuksissa oli servo ja kaikki tarkennustäikät - josta kamera pyrki tarkentamaan aina jotain muuta kuin ton västäräkin, vaikka kuinka yritin. Kuten kuvassa näkyy, nyt ollaan viereisessä seipäässä. Niin hädissäni olin, etten huomannut edes zoomata.
Mulla on vielä tää kamera niin huonosti hallussa, etten shokeeraavassa tilanteessa pystynyt muistamaan mistä ton saa vaihdettua "one shot AF" tilaan ja keskimmäinen piste. Lopulta maltoin mennä setuppiin, ja Fn-juttuja katsomaan ... lopulta resetoin kaikki Fn asetukset. No sit tuli yhden pisteen tarkennus! Edes tällasen sain:

En ole ihan tyytyväinen tän terävyyteen. Mä en ole varma tärisikö kamera käsissä vai onko toi 600mm yksinkertaisesti liikaa. Tamppoonin polttoväli pitäs malttaa jättää 500mm:n kun haluaa oikeen terävää.
En tiedä johtuiko tosta Fn resetistä, vai mikä oli, mutta kotona en saanut ladattua kuvia LR:ään kamerasta USB:n kautta. Sano vaan ettei ole kuvia, mutta kamera suostui kyllä näyttämään ne takapaneelissaan. Sen sijaan toi kameran interface-ohjelma näytti kaikki kuvatiedostot, kuin ne olisivat olleet levyasemia. Onneksi olin ostanut samana päivänä kortinlukijan ja se sentään näytti fileet CF-kortilta oikein ja LR:n tunnistamalla tavalla.