RAW-softat canonin järkkäreille...

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Vastaa Viestiin
ojn
Viestit: 31
Liittynyt: Huhti 05, 2003 0 : 56
Paikkakunta: Savo

RAW-softat canonin järkkäreille...

Viesti Kirjoittaja ojn »

Olen käyttänyt monia raw-softia eniten ja säännöllisimmin
Capture One DSLR:ää ( ennen LE nykyään PRO ) molemmissa olen havainnut onglemia puhkipalaneiden kohtien ympärillä. Esim aurinkoa kuvatessa ( laskut / nousut -> keltaista punaista ) ja kynttilät ja katuvalot palavat puhki aika rumasti tai itseasiassa siirtymä väriliukuun on todella on/off ja jälki on todella rumaa. Olen myös ostanut 10D:n väriprofiilin mutta siitä ei ole mitään apua asiaan.

Onko capture onessa todella bugisuutta, sillä esim samasta kuvasta irtirevityssä JPEGissä ei samaa ongelmaa ole. Esim Canon FileViever selviytyy tilanteesta huomattavasti paremmin. BreezeBrowseria testasin eilen kanssa...sekin selviytyi mallikelpoisesti.

Capture onen käyttö on vain niin jouhevaa ja helppoa että sitä on muuten kiva käyttää, mutta kuviin joissa on esim aurinko se on aika turha.

Tässä muutama esimerkkikuva:

http://koti.mbnet.fi/~ojn/6mpix/preview/comp/c1.jpg
http://koti.mbnet.fi/~ojn/6mpix/preview ... non_fv.jpg

kuvien värejä en ole säätänyt läheskään vastaaviksi ja kuva on otettu hutaisemalla ja on epäterävä mutta pointti varmasti selvinnee.

Mitä muita RAW-softia on olemassa jotka tekee Canon 10D:n kuvia.

PhotoShop CS
Capture one xxx
Canon FileViewer
BreezeBrowser

...


onko muilla ollut vastaavanlaisia probleemia ?
Mielestäni olen havainnut tuota ongelmaa katsellessa muidenkin kuvia... Ensin luulin että vika on kamerassa mutta sitten syyksi paljastuikin softa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jiii
Viestit: 75
Liittynyt: Heinä 31, 2003 21 : 45

Viesti Kirjoittaja jiii »

Kyllähän se puhki palaminen tapahtuu jo siinä kamerassa, digi kun on sellainen.
Kuvasin tässä yhden keikan sisätiloissa ja valaistus erot olivat aika huimia. Lähes kaikissa palaneissa kuvan kohdissa oli sellaisia epämääräisiä väriläiskiä ympärillä. Itse en huomannut mitään eroa kirkkaan pään sävyissä ja noissa väriläisköissä eri softien välillä, paitsi että sain capture one:lla parasta jälkeä.
Luulempa, että kaikki johtuu vain digin surkeasta dynamiikastas.
Kenno vain yksinkertaisesti on ihan kusessa rankkojen huippuvalojen kanssa.

Voisiko se, että capture one tekee huonompaa jälkeä kuin muut softat konvertoimissasi kuvisssa, johtua jostain liiallisesta levelsien säädöstä tai vastaavasta?
Lauriham
Viestit: 67
Liittynyt: Touko 17, 2003 11 : 16
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Lauriham »

mä oon ite käyttäny ihan canonin raw convertteria, sillä saa mukavasti säädettyä WB:tä ja muita olennaisia (sharpen yms.). Yks juttu mikä siinä vaan hämää on se, että siitä löytyy exposure level säädin vaan d60:llä ja 1d:llä otetuille raw kuville. Mistäköhän moinen johtuu, tollanen työkalu olis ihan kätevä, tosin onnistuuhan se photarissakin mutta olis kiva saada se tohon convertteriin. 16 bittinen tiffi on onneks sen verran dynaaminen että kuvaa voi veivata suuntaan ja toiseen eikä se pahemmin siitä miksikään mene, mutta kyllä sen piloillekin saa :)

BTW (vähän offtopic mutta tuli just mieleen): millä työkalulla te säädätte photarissa yli/alivalottuneita kuvia? Itse käytän layereita ja sitten sieltä multiple/screen toimintoja.
ojn
Viestit: 31
Liittynyt: Huhti 05, 2003 0 : 56
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja ojn »

niin unohtui mainita että tuo capture one on ihan defaulteilla tehty kuva. millään asetuksilla en saanut tuosta auringon ympäryksestä mieluista... päädyin defaultiin

file viewerillä tehty kuva on säädetty makuni mukaan... sen kuva on kaikilla asetuksilla tuollainen pehmeämpi värisiirtymien osalta.
jiii
Viestit: 75
Liittynyt: Heinä 31, 2003 21 : 45

Viesti Kirjoittaja jiii »

Lauriham kirjoitti:mä oon ite käyttäny ihan canonin raw convertteria, sillä saa mukavasti säädettyä WB:tä ja muita olennaisia (sharpen yms.).
Se canonin softa on aika kökkö verrattuna tuohon Capture one:een
Tosin ihan hyvä vaihtoehto, varsinkin kun on ilmainen.
Lauriham kirjoitti: 16 bittinen tiffi on onneks sen verran dynaaminen että kuvaa voi veivata suuntaan ja toiseen eikä se pahemmin siitä miksikään mene, mutta kyllä sen piloillekin saa :)
Joo, mutta vain verrattuna 8 bittiseen. Kyllä tuo digien dynamiikka on aika olematon negaan ja mahdollisesti jopa diaan verrattuna
Lauriham kirjoitti:BTW (vähän offtopic mutta tuli just mieleen): millä työkalulla te säädätte photarissa yli/alivalottuneita kuvia? Itse käytän layereita ja sitten sieltä multiple/screen toimintoja.
Tuo layer tekniikka on aika hyvä tapa.
Ylivalottunutta kuvaa vain ei voi korjata mitenkään, kun ei sielä ole mitään sävyjä, mitä kaivaa esiin.
jiii
Viestit: 75
Liittynyt: Heinä 31, 2003 21 : 45

Viesti Kirjoittaja jiii »

ojn kirjoitti:niin unohtui mainita että tuo capture one on ihan defaulteilla tehty kuva. millään asetuksilla en saanut tuosta auringon ympäryksestä mieluista... päädyin defaultiin

file viewerillä tehty kuva on säädetty makuni mukaan... sen kuva on kaikilla asetuksilla tuollainen pehmeämpi värisiirtymien osalta.
Canonin softa blurraa niitä kuvia aika paljon. Se saattaa keventää sitä värisiirtymää.
Täytyypäs tesmailla tässä joillakin hankalilla kuvilla näkyykö niissä selkeitä eroja esim. canonin softan ja C1 välillä.
ojn
Viestit: 31
Liittynyt: Huhti 05, 2003 0 : 56
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja ojn »

laitathan havainnot tänne sitten !
ojn
Viestit: 31
Liittynyt: Huhti 05, 2003 0 : 56
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja ojn »

http://koti.mbnet.fi/~ojn/6mpix/raw_software.jpg

Tuossa on nytten vertailu eri raw softien välillä.

Mikähän ihme tuota C1:stä vaivaa... minkään valtakunnan Color Editorin asetuksillakaan en saanut kuvasta kunnollista.

C1 on muuten niin mukava softa : (
ojn
Viestit: 31
Liittynyt: Huhti 05, 2003 0 : 56
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja ojn »

Ongelman ydin selvisi... lisää aiheesta: http://www.6mpix.com
Lauriham
Viestit: 67
Liittynyt: Touko 17, 2003 11 : 16
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Lauriham »

Olipas kumma bugi. Itse en ole vielä mitään kaupallisia raw softia hommannut kun en ole kun vasta muutaman kuukauden raweja kuvannut. Eilen päivitin canonin raw convertterin canonin file viewer utilityyn, samahan ohjelma se about on, ehkä vähän mukavampi käyttöliittymä, mutta aikas kankea käyttää. Kuvanlaatu on kyllä kumman hyvä ilmaiseksi softaksi, mutta kankeus vähän häiritsee :(
puijo
Viestit: 44
Liittynyt: Kesä 22, 2003 14 : 34
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja puijo »

Jos ottaa Canon S 50 kameralalla raw kuvia niin ymmärtääkö tuo capture one niitä vai millä ohjelmalla muutos kannattaa tehdä?
ojn
Viestit: 31
Liittynyt: Huhti 05, 2003 0 : 56
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja ojn »

ei ymmärrä. en tosin tiedä mikä olisi hyvä. useimmat tukevat vain dslr kameroita. varmaan canonin omaa fileviewer utilityä kannattaisi kokeilla.
KeijoK
Viestit: 1424
Liittynyt: Tammi 10, 2003 7 : 27
Paikkakunta: Nurmijärvi, Klaukkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KeijoK »

puijo kirjoitti:Jos ottaa Canon S 50 kameralalla raw kuvia niin ymmärtääkö tuo capture one niitä vai millä ohjelmalla muutos kannattaa tehdä?
Photoshop CS:n muunnin muuntaa sujuvasti ainakin Canon S45:ne RAW -kuvia.
jahon1
Viestit: 83
Liittynyt: Huhti 25, 2003 23 : 18
Paikkakunta: Helsinki

EOS viewer utility

Viesti Kirjoittaja jahon1 »

laitankin tämän omaksi aiheeksi :)
pmu

Viesti Kirjoittaja pmu »

Itse olen suht tyytyväinen canonin omiin raw -softiin, mutta se ärsyttää, että säätömahdollisuudet riippuu ilmeisesti käytetystä kamerasta. Eli itse monesti kaipaisin exposure level/valotuksen korjailu -toimintoa omiin kuviini. Käytössä antiikkinen D30 - file viewerissä tahi zuum brauserissa ei ole mahdollisuutta valotusta korjailla D30 kuviin. Osaako joku kertoa onko asia korjattavissa joko jollain päivityksellä tai kokonaan jollain muulla RAW softalla? Siis ilmainen tai tosi halpa ohjelma, kiitos.
reittila
Viestit: 457
Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja reittila »

ojn kirjoitti:http://koti.mbnet.fi/~ojn/6mpix/raw_software.jpg

Tuossa on nytten vertailu eri raw softien välillä.

Mikähän ihme tuota C1:stä vaivaa... minkään valtakunnan Color Editorin asetuksillakaan en saanut kuvasta kunnollista.

C1 on muuten niin mukava softa : (
Ongelma on Phase Onella tiedossa/korjauksen alla.
\\Pekka
Tuoppi76
Viestit: 28
Liittynyt: Touko 04, 2003 15 : 14

Viesti Kirjoittaja Tuoppi76 »

Minuakin kiinnostaisi tuo valotuksen korjailu, kun käytössä on Canonin File Viewer ja G2. Kannattako RAW-kuvat siis korjailla valkotasapainon ja kontrastin suhteen Canonin File Viewer -ohjelmistolla ja sitten siirtää 16 bittiseksi tiffiksi ja suorittaa valotuksen korjailu jossain muussa ohjelmassa. Mikä ohjelma tähän sopisi ja millä työkalulla tehdään?

Ongelmana valotuksen suhteen on yleensä taustan puhkipalamsen takia alivalottuneeksi säädetty RAW-kuva.
torwinen
Viestit: 901
Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 43
Paikkakunta: Brexit

Viesti Kirjoittaja torwinen »

Tuoppi76 kirjoitti:Minuakin kiinnostaisi tuo valotuksen korjailu, kun käytössä on Canonin File Viewer ja G2. Kannattako RAW-kuvat siis korjailla valkotasapainon ja kontrastin suhteen Canonin File Viewer -ohjelmistolla ja sitten siirtää 16 bittiseksi tiffiksi ja suorittaa valotuksen korjailu jossain muussa ohjelmassa. Mikä ohjelma tähän sopisi ja millä työkalulla tehdään?

Ongelmana valotuksen suhteen on yleensä taustan puhkipalamsen takia alivalottuneeksi säädetty RAW-kuva.
Valotuksen korjaus kannattaa aina tehdä raakadatakonvertterissa.
Muuten joudut korjaamaan jälkikäteen histogrammin, saturaation ja
gamman. Itse en kyllä käytä Canonin softia, mutta kyllä kait se valotuksen korjaus niillä onnistuu.

Marko
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Tuoppi76 kirjoitti:Minuakin kiinnostaisi tuo valotuksen korjailu, kun käytössä on Canonin File Viewer ja G2. Kannattako RAW-kuvat siis korjailla valkotasapainon ja kontrastin suhteen Canonin File Viewer -ohjelmistolla ja sitten siirtää 16 bittiseksi tiffiksi ja suorittaa valotuksen korjailu jossain muussa ohjelmassa. Mikä ohjelma tähän sopisi ja millä työkalulla tehdään?

Ongelmana valotuksen suhteen on yleensä taustan puhkipalamsen takia alivalottuneeksi säädetty RAW-kuva.
Canonin RAW-kirjastot eivät tarjoa G2:lle valotuksen korjailua. Tuo ehdottamasi 16-bittiseksi muuttaminen on ihan hyvä tapa. Ongelma taitaa sitten olla sopivan ohjelman löytäminen 16-bit tiffin jatkokäsittelyyn. Photoshop tietenkin tuon tarjoaa, mutta onkin sitten kalliinpuoleinen.

Photoshop CS:n Raw-konvertteri osaa G2:n tiedostoja lukea ja tarjoaa kaikki säätömahdollisuudet. C1 ei tue G2:ta.

BreezeBrowser (www.breezesys.com) voisi olla myös edullinen vaihtoehto. Siitä noita säätövaihtoehtoja löytyy paremmin myös G2:lle.
Vastaa Viestiin