Vuoden luontokuva 2017

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
Villaristi
Viestit: 259
Liittynyt: Touko 05, 2011 10 : 18

Re: Vuoden luontokuva 2017

Viesti Kirjoittaja Villaristi »

talonherra kirjoitti: Mulla ei itsellä hirveetä hinkuu oo tuohon karhun kuvaamiseen, mutta jos haluisin kuvata, niin etsisin luonnon karhun jota ei ole totutettu ruokailupaikalle..
Ajassa eläminen ja tekniikan apuna käyttäminen ei myöskään ole väärin, mutta juurikin siksi arvostan enempi perinteisellä tapaa luotua otosta.

Mutta tsemppiä jatkoon ja toivottavasti saatte hyviä kuvia karhuista. :) Ja muista elukoista. Automaatilla tai ilman. Pääasia että harrastaa ja saa tulosta.:)
Melko pientä on tieto luonnosta jos kuvittelee kuvaavansa tässä maassa rajusti vainotun karhun ilman ruokintaa. Se ei onnistu kuin sattumalta ns. kerran eläessä tilanteessa joka kestää max. muutaman sekunnin. Itse olen muutaman kerran karhun näin yllättänyt, mutta ei niillä kuvilla mitään tee.
Eihän tuo karhun kaatokaan onnistu murhastajilta ilman laitonta haaskaa:
http://www.kainuunsanomat.fi/kainuun-sa ... -kuhmossa/
Tänä vuonna jäi ennätyksellinen määrä karhuista kaatamatta, koska rajavartiolaitos ja poliisi teki tehovalvontaa laittomien haaskojen pidosta. mm. v. 2016 näitä metsästäjien pitämiä laittomia haaskoja löytyi yksin Kuhmosta 61 kpl. Matkailuyrittäjillä on Kuhmossa laillisia karhun katselupaikkoja alle 10 kpl, jotka lähes poikkeuksetta sijaitsevat rajavyöhykkeellä. Tänä vuonna jopa Kuhmon riistapäällikkö oli 3 vrk pidätettynä laittomasta karhun kaadosta.
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ympä ... a-1.202756
Tässä vähän taustaa siihen kuinka helppoa on kairassa kohdata karhu kameran kanssa ilman ruokintaa.
Kannattaako enää edes elää, sillä Kovanen hautaa niin halvalla?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 21618
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Vuoden luontokuva 2017

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Sotkamon Hiidenportissa 2010 tuli rotkon toisella puolella karhu vastaan omaan kulkusuuntaani. Ei kaukaa mennyt ja varmasti ainakin näki että liikun siellä. Se vähän mietitytti tuleeko itsestä jauhelihaa ja mihin suuntaan menisin etten törmäisi siihen vahingossa myöhemmin. Toisen kerran 2015 Ristikalliolla seisoessa Heinäkuisena iltana vastapuolen kalliolla näyttäytyi karhu, mikä ei tosin kauaan siinä viihtynyt. Turistit kävi riehumaan kännyköidensä kanssa.

Tänä kesänä Liikasenvaaralla oli karhut kyntäneet paikkoja ympäri mökkien pihoilla. Alkavat tuolla Oulangan suunnalla näköjään pelottomiksi.
Villaristi
Viestit: 259
Liittynyt: Touko 05, 2011 10 : 18

Re: Vuoden luontokuva 2017

Viesti Kirjoittaja Villaristi »

Maffer kirjoitti: Alkavat tuolla Oulangan suunnalla näköjään pelottomiksi.
Tuskin tulevat tällä tahdilla pelottomiksi, sillä kanta on lähes tuhat yksilöä pienempi kuin vuosituhannen vaihteessa, jolloin kanta oli huipussaan eli n. 2500 kpl. Tänä vuonna kepuliministerit antoivat murhaluvan 250 yksilölle, joka on aivan liikaa. Itseasiassa jokainen tapettu karhu on "jumalmurha", sillä karhua ei muinainen kalevalalainen tappanut lainkaan. Vasta kristinuskon mukana tänne tuontitavarana tuotiin tuo hillitön petoviha ja entisistä jumalistamme "tehtiin" petoja ja perkeleitä.
Täälläkin oli kuulema karhu riehunut ja kaivanut muurahaispesiä aivan Kouvolan keskustan tuntumassa, mutta kun kävin tarkistamassa paikan niin palokärkihän se vain oli ollut!
Kannattaako enää edes elää, sillä Kovanen hautaa niin halvalla?
Maffer
Viestit: 21618
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Vuoden luontokuva 2017

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ei mulla ole mitän karhuja vastaan :) Tänä kesänä seikkailin tuolla väärällä puolen kalliota ja siellä on aikamoinen määrä karhun repimiä puita. *sensuroitu* fiilis yksin siellä räpeltää menemään kesäyössä.
aikaarska
Viestit: 12007
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Vuoden luontokuva 2017

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Mukava kuulla L.Mantere, että olet aktivoitunut taas kuvauksiin oikein kunnolla!

Osallistu ihmeessä DC foorumin turinoihin enemmänkin. Täällä on ollut melko hiljainen meininki jonkun aikaan, olisi todella kiva jos saataisiin foorumin sisältöön jotakin uutta kaltaiseltasi kokeneelta luontokuvaajalta.

Esimerkiksi kuvat ja galleria osastolla olisi kiva nähdä välillä näytteitä kunnon luontokuvista ja taustaa niiden tekemisestä.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Villaristi
Viestit: 259
Liittynyt: Touko 05, 2011 10 : 18

Re: Vuoden luontokuva 2017

Viesti Kirjoittaja Villaristi »

aikaarska kirjoitti: Esimerkiksi kuvat ja galleria osastolla olisi kiva nähdä välillä näytteitä kunnon luontokuvista ja taustaa niiden tekemisestä.
Pystyykö sinne lataamaan suoraan kuvia vai pitääkö ne ladata ensiksi jonnekin palvelimelle?
Kannattaako enää edes elää, sillä Kovanen hautaa niin halvalla?
talonherra
Viestit: 1341
Liittynyt: Heinä 16, 2014 23 : 10

Re: Vuoden luontokuva 2017

Viesti Kirjoittaja talonherra »

Lasketko laittomiksi vain metsästäjien haaskat vai ilmoittamattomat?
Kyllähän karhuja ja susia on liikaa kun pihaan tulevat, niitä joutaakin metsästää kannan pitämiseksi kurissa. Jos metsästäminen nimetään murhastamiseksi niin yhtä vastuutonta toimintaa on haaskaltakuvaus missä luonnon elukka tottuu ihmisiin ja alkaa sitten palloilla likellä asuinalueita.
Vaikeahan se on luonnon karhu likelle päästä, sillä kirjoitinkin, korhaisin vähä ;) , kun on niin helppo muuten kuvata haaskalta automaatilla;) , mutta ei tuo nyt nyky kannantiheyksillä niin järjettömän vaikee oo, tallusteleehan noita nyt melkeen joka paikkakunnalla. Tiukka lähipotretti nallesta tietenkin vaikea saada, mikäli ei sitten jahdin yhteydessä kaatokuvassa.
Instagram: jani.honkala
Flickr: Jani Honkala
Villaristi
Viestit: 259
Liittynyt: Touko 05, 2011 10 : 18

Re: Vuoden luontokuva 2017

Viesti Kirjoittaja Villaristi »

talonherra kirjoitti:Lasketko laittomiksi vain metsästäjien haaskat vai ilmoittamattomat?
Kyllähän karhuja ja susia on liikaa kun pihaan tulevat, niitä joutaakin metsästää kannan pitämiseksi kurissa. .
En minä mitään laske, laskennan suorittavat viranomaiset.
Tottakai ne Kainuussa ( ja muuallakin) tulevat pihapiirin kun laittomilla haaskoilla houkutellaan.
Susia oli Luken laskennan mukaan keväällä n. 140 kpl. Virallinen laskenta suoritetaan aina DNA:n perusteella, mihin on syynsä. Kun DNA:n perusteella tutkittiin metsästäjien jälkihavaintoja, niin parhaillaan sama susi oli ilmoitettu eri yksilöksi jopa kuusi kertaa.
On tämä outo maa ja kansa. Italiassa ja Espanjassa on yli 10 kertainen määrä susia ilman ongelmia kuin täällä ja siellä on sentään kymmenen kertaa enemmän ihmisiä kuin täällä. Tämä tästä, jos järjetön petokeskustelu täällä jatkuu, niin jatkukoon, mutta ilman minua, sillä poistun takaviistoon. Puhukaa kuvista. AAMEN.
Kannattaako enää edes elää, sillä Kovanen hautaa niin halvalla?
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Re: Vuoden luontokuva 2017

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Ei DC.netissä ole tapana puhua valokuvista.
Sapere aude.
---
flickr
talonherra
Viestit: 1341
Liittynyt: Heinä 16, 2014 23 : 10

Re: Vuoden luontokuva 2017

Viesti Kirjoittaja talonherra »

Ehdottomasti lopetetaan. Villaristi.
harrastusten tasavertaisuuden vuoksi.
Ei ole vain yhtä oikeaa harrastusta. :) Toinen tykkää äidistä, toinen tytöstä. Jotkut molemmista. ;)
Pistäkää tokikin niitä karhu ja muutakin kuvia, hyviä otoksia on aina ilo katsoa, oli ne mistä aiheesta tahansa. :)

Ja juu Kryptos, se karkaa aihe aina joskus =D.. intohimoinen porukka nääs..

Itse ammun välillä Canuunalla, välillä Berettalla.
Instagram: jani.honkala
Flickr: Jani Honkala
aikaarska
Viestit: 12007
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Vuoden luontokuva 2017

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Kryptos kirjoitti:Ei DC.netissä ole tapana puhua valokuvista.
No, siihen olisi varmaan ihan hyvä saada vaihtelua ;-)

Villaristi:

Suoraan ei saa ladattua kuvaa tänne, eli jollakin palvelimella pitää olla. Itse olen linkitellyt tänne usein Dpreviewn profiilin galleriastani, kuten vaikka:

Kuva

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Villaristi
Viestit: 259
Liittynyt: Touko 05, 2011 10 : 18

Re: Vuoden luontokuva 2017

Viesti Kirjoittaja Villaristi »

aikaarska kirjoitti: Villaristi:
Suoraan ei saa ladattua kuvaa tänne, eli jollakin palvelimella pitää olla. Itse olen linkitellyt tänne usein Dpreviewn profiilin galleriastani, kuten vaikka:
Kiitoksia.
Kokeilin tuonne osioon linkkejä kuvista, mutta täällä on joku typerä 1500 px rajoitus. Käyttääkö joku nykyisin niin pieniä kuvia/näyttöjä, johan Faceen lataan kaikki kuvani minimi 2048 px?
Latasin Dpreviewiin kokeesi 20 kpl karhuja, mutta sekin hieman "mössää" kuvia. Pitää ilmeisesti katsoa galleriasta tuo originaali koko, jotta saa jotain selvää.
https://www.dpreview.com/galleries/3115 ... 5/_9044771
Eihän näin pienistä kuvista saa mitään selvää ja sitä seuraavaa kokoa ei saa tänne linkitettyä?
Kuva
Viimeksi muokannut Villaristi, Loka 26, 2017 16 : 01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kannattaako enää edes elää, sillä Kovanen hautaa niin halvalla?
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Re: Vuoden luontokuva 2017

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Flickr on hyvä kuvapalvelu. Sinne saa vaikka täysikokoisina.
Sapere aude.
---
flickr
Villaristi
Viestit: 259
Liittynyt: Touko 05, 2011 10 : 18

Re: Vuoden luontokuva 2017

Viesti Kirjoittaja Villaristi »

Kryptos kirjoitti:Flickr on hyvä kuvapalvelu. Sinne saa vaikka täysikokoisina.
Varmaan on, mutta ei jaksa laittaa miljuunaan eri paikkaan.
Kannattaako enää edes elää, sillä Kovanen hautaa niin halvalla?
Sakke_K
Viestit: 7551
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Re: Vuoden luontokuva 2017

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Tänään työpaikalla ruokatunnilla ihan spontaanisti kolme ihmistä, jotka eivät koskaan aloita keskustelua valokuvauksesta (ainakaan siis työpaikalla), kysyivät minulta mitä mieltä olen tämän vuoden luontokuvasta. Kukaan näistä "taviksista" ei pitänyt kuvaa hyvänä... ehkä juuri se on hyvän kuvan merkki? ;-)

Enkä ollut sanonut sanallakaan, että ei tämä tämän vuoden voittaja kuulu minunkaan täyssuosikkeihin.
--------
Aves!
Villaristi
Viestit: 259
Liittynyt: Touko 05, 2011 10 : 18

Re: Vuoden luontokuva 2017

Viesti Kirjoittaja Villaristi »

Sakke_K kirjoitti: Enkä ollut sanonut sanallakaan, että ei tämä tämän vuoden voittaja kuulu minunkaan täyssuosikkeihin.
Minä tykkäsin kovasti voittokuvasta ja sen erilaisuudesta aiempiin vuosiin verrattuna. Ehkä tämä erilaisuus ja uudenlainen näkemys/kuvakulma myös viehätti tuomaristoa.
"Se on makuasia", sanoi koira kun muniaan nuoli. :)
Kannattaako enää edes elää, sillä Kovanen hautaa niin halvalla?
aikaarska
Viestit: 12007
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Vuoden luontokuva 2017

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Villaristi kirjoitti:
aikaarska kirjoitti: Villaristi:
Suoraan ei saa ladattua kuvaa tänne, eli jollakin palvelimella pitää olla. Itse olen linkitellyt tänne usein Dpreviewn profiilin galleriastani, kuten vaikka:
Kiitoksia.
Kokeilin tuonne osioon linkkejä kuvista, mutta täällä on joku typerä 1500 px rajoitus. Käyttääkö joku nykyisin niin pieniä kuvia/näyttöjä, johan Faceen lataan kaikki kuvani minimi 2048 px?
Latasin Dpreviewiin kokeesi 20 kpl karhuja, mutta sekin hieman "mössää" kuvia. Pitää ilmeisesti katsoa galleriasta tuo originaali koko, jotta saa jotain selvää.
https://www.dpreview.com/galleries/3115 ... 5/_9044771
Eihän näin pienistä kuvista saa mitään selvää ja sitä seuraavaa kokoa ei saa tänne linkitettyä?
Kuva
Yep, jos haluaa tänne dpreviewn galleriasta tänne tietynkokoisen, niin sinne pitää melkein ladata sitten valmiiksi tietyn resoinen kuva.
Mutta meneehän se näinkin, että linkittää tänne tuon pikkukuvan "näytteeksi" ja sitten kiinnostunut voi katsoa pelkästä linkistä isompaa versiota.
Ihan hyvin toimi tälläkin kertaa. Upeita kuviahan sulla siellä on. Kiitoksia.
P.S. Dpreviewn Olympus foorumilla oltaisiin muuten varmaan hyvin otettuja sinun kokemuksista ja luontokuvista Olyn välineillä otettuna.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Villaristi
Viestit: 259
Liittynyt: Touko 05, 2011 10 : 18

Re: Vuoden luontokuva 2017

Viesti Kirjoittaja Villaristi »

aikaarska kirjoitti: P.S. Dpreviewn Olympus foorumilla oltaisiin muuten varmaan hyvin otettuja sinun kokemuksista ja luontokuvista Olyn välineillä otettuna.
Säännöllisen epäsäännöllisesti olen sinne kuviani postaillut, viimeksi tänään ja joitain vinkkejä kameran säädöistäkin kertonut.
Kannattaako enää edes elää, sillä Kovanen hautaa niin halvalla?
MakaJu
Viestit: 1583
Liittynyt: Maalis 28, 2016 22 : 29

Re: Vuoden luontokuva 2017

Viesti Kirjoittaja MakaJu »

Villaristi kirjoitti:
aikaarska kirjoitti: P.S. Dpreviewn Olympus foorumilla oltaisiin muuten varmaan hyvin otettuja sinun kokemuksista ja luontokuvista Olyn välineillä otettuna.
Säännöllisen epäsäännöllisesti olen sinne kuviani postaillut, viimeksi tänään ja joitain vinkkejä kameran säädöistäkin kertonut.
Kyllä siellä (MFT foorumilla) on ihaillen pällistelty joukolla Laurin karhukuvia, todella upeita ovatten! Moni on ihmetellyt, miten niin upeita nallekuvia voi ottaa joutumatta itse välipalaksi?
MakaJu
"Elämä on kuvauksellista"
https://www.flickr.com/photos/139785057@N08/" onclick="window.open(this.href);return false;
jopisalo
Viestit: 943
Liittynyt: Joulu 02, 2016 17 : 04

Re: Vuoden luontokuva 2017

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

tervehdys.
Reilusti aiheen vierestä, sanon kumminkin: 70-80-luvuilla tuli melkein joka viikonloppu römmittyä pohjoissatakunnan metsiä, joskus kamera, marjaaikaan ämpärit mukana, joskus muutenvaan. Hirviä joskus näki, ketunkin, parina vuonna riekkoja. En minä siellä mitään havainnut puuttuvan vaikkei yhtäkään karhua tai sutta ollut... Enkä kaivannut. Monen marjastajan retkiä ne tänä päivänä varjostavat, todennäköisesti rajoittavatkin.
Vastaa Viestiin