Sony RX100

Nikon-digit, Sony-digit (ei-järjestelmädigejä)
nsamppa
Viestit: 6433
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sony RX100

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Kertokaahan raati. Mulla on kohta semmonen keissi että rakas esikoiseni kohta aloittaa sormisyömisen ja alkaa jättää vaimoni hinkit rauhaan. Sitäkin pitää sitten alkaa dokumentoimaan. Videoiden ajattelin tätä tehdä. Siihen ajattelin tämän otsikon kameran hankkia, koska siinä video-ominaisuudet ovat vaan vertaansa vailla. Nyt sitten edessä olisi valinta mikä niistä malleista. Oon tullu tulokseen että valinta käydään IV ja V mallien välillä. Miten on? Oikeuttaako joku noin kolmen huntin lisään tuossa V mallissa? Oikeastaan FullHD:na ajattelin sitä "kamera jalustalle" tyyppisesti kuvata. Joten, mitenkä on?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nsamppa
Viestit: 6433
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sony RX100

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Näinhän siinä sit arvatenkin kävi. Tilaukseen meni mk V. Paremmat video-ominaisuudet vaan mulla painaa kipossa niin paljon. Kallis pirulainen tuo on mutta toivotaan että siinä on pokkaria pitkäksi aikaa.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: Sony RX100

Viesti Kirjoittaja nomad »

nsamppa kirjoitti:Näinhän siinä sit arvatenkin kävi. Tilaukseen meni mk V. Paremmat video-ominaisuudet vaan mulla painaa kipossa niin paljon. Kallis pirulainen tuo on mutta toivotaan että siinä on pokkaria pitkäksi aikaa.
Onneksi olkoon, on M5 varmaan hiukan parempi kuin M4. Se AF :-) RX100 M4 on ylivoimaisesti parhaiten tarkentava kompakti millä olen kuvannut, mutta videoiden perusteella M5 vaikuttaa todella makoisalta. Videota kuvattaessa tarkennus tulee tietysti myös esille, mutta hieman toisella tavalla.
nsamppa
Viestit: 6433
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sony RX100

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Heh. Dänkes juu. Vielä ei oo tilaus kantanu hedelmää. Tai siis kameraa. Mut sitä piti sanomani että tuntuu että tuo rx100 sarja on kuvaajan äärimmäinen sveitsiläinen linkkari. Kaikki onnistuu. Miten muuten toi akun kesto. Ajattelin siihen kylkeen ekstran ostaa. Onko fiksua ostaa kaksi samantien? Ja oliko se tosiaan niin ettei tossa tuu laturia mukaan?
DorianBlue
Viestit: 1209
Liittynyt: Huhti 24, 2008 11 : 03

Re: Sony RX100

Viesti Kirjoittaja DorianBlue »

nsamppa kirjoitti:Miten muuten toi akun kesto. Ajattelin siihen kylkeen ekstran ostaa. Onko fiksua ostaa kaksi samantien? Ja oliko se tosiaan niin ettei tossa tuu laturia mukaan?
Ei ole tuoreesta mallista omakohtaista kokemusta, mutta ykkösversio kulki rouvan mukana reilun viikon nyt reissussa. Kuvia räpsi pari sataa suurinpiirtein. Vara-akku oli mukana, mutta sillä yhdellä pärjäsi eikä tehnyt edes tiukkaa. Mä jouduin kerran lataamaan a6000 akun matkan aikana, kuvia tuli n. 100 enemmän. Mutta sitten se varsinainen villakoiran ydin. Oltiin eka viikko aavikko-olosuhteissa ilman sähköä. Mulla oli matkassa iso ja pieni power bank ja rouvalla pieni (8600 mAh / 4800 mAh), USB-piuhalla siis latasin suoraan kameraan sillä aikaa kun nautimme iltapalaa. Laturia ei ollut kummallakaan mukana. Rouvan pokkarissa se paketissa mukana tullut laturikin on siis USB-mallinen kameraan kytkettävä, mulla on Nex-5 jäljiltä irtolaturi vielä kotona. Erillistä akkulaturia ei mun mielestä välttämättä tarvitse, jos on edes yksi ladattu vara-akku varalla. Veikkaisin, että kyllä noilla varavirroilla muutamaan kertaan noi akut saa ladattua. Videota ei kyllä kuvattu, joten se voi asettaa hiukan tiukemmat vaatimukset varavirralle.
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
nsamppa
Viestit: 6433
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sony RX100

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Kiitokset mielipiteestä. Harkitaan vielä. Tuntuu vaan käsittämättömältä että pokkarilla hintaa 1200€, eikä messiin tuu erillistä laturia. Oikein henkii premiumia. Sony-style.
nsamppa
Viestit: 6433
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sony RX100

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Miten mulla menny ohi että toi jalusta ruuvi on mukavasti sijoitettu niin ettei akku&muistikorttiluukkua saa auki jos pikakiinnityslevy on mestoillaan. Olisko tossa se taaimmainen idis että tota on loppu viimein suunniteltu käytettävän niin ettei luukkua oikein koskaan ajateltais. Sitä kautta taas ton ruuvin paikkaa ei oikein koskaan oo jaksettu siirtää. Jotenkin niin sonya niin sonya. Vois sanoa että jopa kotoisan tuttua =)
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Sony RX100

Viesti Kirjoittaja niffe »

nsamppa kirjoitti:Miten mulla menny ohi että toi jalusta ruuvi on mukavasti sijoitettu niin ettei akku&muistikorttiluukkua saa auki jos pikakiinnityslevy on mestoillaan. Olisko tossa se taaimmainen idis että tota on loppu viimein suunniteltu käytettävän niin ettei luukkua oikein koskaan ajateltais. Sitä kautta taas ton ruuvin paikkaa ei oikein koskaan oo jaksettu siirtää. Jotenkin niin sonya niin sonya. Vois sanoa että jopa kotoisan tuttua =)
Jep, noissahan on saatavana se NFS-lähisiirtoprotokollaa hyödyntävä (vai mikä v. se oli?) telakka, jolla voi imaista kuvat ilman kortin poistoa tai piuhoja. Mulla ei ole telakkaa, vaan käytän usbia.
nsamppa
Viestit: 6433
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sony RX100

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Ohhoh. Onpa melkoisen oloinen kamera. Hämmästyttävä. Valikko rävellyskin on jo kotoisan tuttu kun noita muita Sonyja on käytössä. Aika paljon tuossakin on opeteltavaa ja konffattavaa, mutta tuon kun saa räpylään niin tuon kanssa voi tulla vielä oikein hauskaa. Todella hyvänoloinen.
nsamppa
Viestit: 6433
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sony RX100

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

ja tättärää! Kuollu pikseli näytössä. Mulla kyllä hämmentävän surkea tuuri näiden kanssa. Grrrr...
nsamppa
Viestit: 6433
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sony RX100

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Hoi rx100:n onnelliset omistajat! Mun oli pakko poistaa tohon se lisä grippi. Vähän arveluttaa ku se on pelkästään teipillä/liimalla kiinni. Onks täällä jengillä kokemuksia tuosta gripistä? Pysyykö se kiinni ko tauti?
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: Sony RX100

Viesti Kirjoittaja nomad »

nsamppa kirjoitti:Hoi rx100:n onnelliset omistajat! Mun oli pakko poistaa tohon se lisä grippi. Vähän arveluttaa ku se on pelkästään teipillä/liimalla kiinni. Onks täällä jengillä kokemuksia tuosta gripistä? Pysyykö se kiinni ko tauti?
Pysyy erittäin hyvin kiinni. Minulla on ollut grippi kahdessa RX100:ssa, eikä se liikahda minnekään - ei edes tropiikin kuumuudessa.

Kun olet laittanut gripin paikoilleen niin odota yön yli. Muutama tunti siinä taitaa mennä, että liima kovettuu täysin.

Sinänsä tyhmää, ettei Sony varusta RX100 gripillä heti tehtaalla, niin paljon ote kameraan tuon ansioista paranee.
nsamppa
Viestit: 6433
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sony RX100

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

nomad kirjoitti:
nsamppa kirjoitti:Hoi rx100:n onnelliset omistajat! Mun oli pakko poistaa tohon se lisä grippi. Vähän arveluttaa ku se on pelkästään teipillä/liimalla kiinni. Onks täällä jengillä kokemuksia tuosta gripistä? Pysyykö se kiinni ko tauti?
Pysyy erittäin hyvin kiinni. Minulla on ollut grippi kahdessa RX100:ssa, eikä se liikahda minnekään - ei edes tropiikin kuumuudessa.

Kun olet laittanut gripin paikoilleen niin odota yön yli. Muutama tunti siinä taitaa mennä, että liima kovettuu täysin.

Sinänsä tyhmää, ettei Sony varusta RX100 gripillä heti tehtaalla, niin paljon ote kameraan tuon ansioista paranee.
No mutta hyvä. Kyllä toi otetta parantaa huomattavasti ja ihmetellä täytyy miksi sitä ei oo suoraan? Vähän tullu siihen tulokseen että Sony suunnittelee speksejä ja kamerat tulee siinä vähän kuin mukana. Vuorokauden ajattelin sen antaa kovettua, vaikka vaikea tuosta on näppejään irti pitää. On toi kuitenkin tooosi kiva.
mremonen
Viestit: 9261
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Sony RX100

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Pysyy ja parantaa ergonomiaa satakertaisesti. Ihan pakollinen hankinta RX100:een.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
nsamppa
Viestit: 6433
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sony RX100

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

mremonen kirjoitti:Pysyy ja parantaa ergonomiaa satakertaisesti. Ihan pakollinen hankinta RX100:een.
Joo mä vähän ihmettelin että miten siitä olisi tarkoitus pitää kiinni. Jo se et ruuvas pohjaan arcaswiss levyn jeesas mun mielestä saamaan vähän kulmaa siihen. Hyvä kuitenkin tietää että voi suht levollisin mielin olee sen kanssa.
Sakke_K
Viestit: 7551
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Re: Sony RX100

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

nomad kirjoitti:
Sinänsä tyhmää, ettei Sony varusta RX100 gripillä heti tehtaalla, niin paljon ote kameraan tuon ansioista paranee.
Ulkonäkökysymys varmaan, ei niin kivan näköinen toi kahva ;-)
--------
Aves!
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: Sony RX100

Viesti Kirjoittaja nomad »

Sakke_K kirjoitti:
nomad kirjoitti:
Sinänsä tyhmää, ettei Sony varusta RX100 gripillä heti tehtaalla, niin paljon ote kameraan tuon ansioista paranee.
Ulkonäkökysymys varmaan, ei niin kivan näköinen toi kahva ;-)
Tämä on tätä Sonya... RX100 on jo viidennessä versiossaan ja kaikki ovat koko ajan moittineet sitä liukkaaksi saippuapalaksi. Mitään ei ole otteen parantamiseksi kuitenkaan tehty vaikka käytännössä kaikki muu kamerassa on muuttunut ja parantunut (paitsi akku - sekin on aika huono).

Kiinnostaisi kuulla mitä mietitte etsimestä? Mielestäni se on hiukan yliarvostettu. Minulla on mkIV jonka etsin on kyllä terävä, mutta se on pieni. Ja silmälaseilla kun kuvaan, niin etsin painuu kovin helposti osittain eteen/sisään. Toivoisin että etsin lukittuu selkeämmin paikoilleen kun se vedetään taakse käyttöasentoon.
Sahaaja
Viestit: 1497
Liittynyt: Loka 07, 2009 21 : 04

Re: Sony RX100

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

Meneekö asia näin että g7xII on parempi kuvanlaatu (jpeg, 14bit raw) ja käytettävyys, Sonylle jää sitten parempi video ainakin joiltain osin?
Sahaaja
Viestit: 1497
Liittynyt: Loka 07, 2009 21 : 04

Re: Sony RX100

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

Vielä tyhmä kysymys.
S-log 2 ja mitä noita nyt onkaan, täytyykö kys. videot aina jollain ohjelmalla käydä läpi ennen kuin videoon tulee tavaliset värit? Muuten haaleat...
MjrPayne
Viestit: 192
Liittynyt: Marras 24, 2009 19 : 40

Re: Sony RX100

Viesti Kirjoittaja MjrPayne »

Sahaaja kirjoitti:Vielä tyhmä kysymys.
S-log 2 ja mitä noita nyt onkaan, täytyykö kys. videot aina jollain ohjelmalla käydä läpi ennen kuin videoon tulee tavaliset värit? Muuten haaleat...
Kyllä. Eli S-log 2 vatii oman LUTin joka tuo värit esiin. Useimmista editointisoftista löytyy S-Logille tuo LUT.
Vastaa Viestiin