Polttomoottorikäyttöinen Drone?

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.

Viesti Rockford » Tammi 11, 2017 10 : 41

zone6 kirjoitti:Sähköiset himmelitkin pitävät sellaista metakkaa ettei sitä kukaan mielellään kuuntele tai joudu yhtäkkiä lentävän kameran alueelle.

Kaverin koptereita olen pari kertaa katsonut/kuvannut ja minusta ainakaan vanhasta Phantomista ei kuulunu paljon mitään edes lähietäisyydeltä eikö reilusti isompikaan heksakopteri paria kymmentä metriä kauempaa kuulunut ollenkaan.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Rockford
 
Viestit: 6568
Liittynyt: Loka 05, 2004 9 : 06
Paikkakunta: Oulu

Viesti tvap » Tammi 11, 2017 12 : 40

Käytetyillä potkureilla, ja niiiden tasapainotuksella, on todella suuri merkitys melutasossa.
tvap
 
Viestit: 452
Liittynyt: Helmi 09, 2004 22 : 15

Viesti Maffer » Tammi 11, 2017 12 : 52

Siis tämän pointtihan on lentää pakkasessa.
Puoliterävää 3D-höttöä: http://mjkoski.1g.fi/kuvat/
Maffer
 
Viestit: 5784
Liittynyt: Elo 20, 2008 16 : 32

Viesti tvap » Tammi 11, 2017 14 : 35

Ellei tavoite ole pelata polttomoorien kanssa, niin on vaikea nähdä mitään järkeä, kiinteäsiipisissäkään (pl. isommat lennokit bensamoottorilla). Multikoptereista puhumattakaan. Semminkin jos tarkoituksena on liikuttaa kameraa.
tvap
 
Viestit: 452
Liittynyt: Helmi 09, 2004 22 : 15

Viesti Rockford » Tammi 11, 2017 15 : 11

Maffer kirjoitti:Siis tämän pointtihan on lentää pakkasessa.

Pakkanen lienee ongelma ainoastaan akuille (jos nyt unohdetaan potkurien jäätyminen yms. mikä koskee yhtälailla polttomoottoristakin koptreria). Tuntuis näin 100% mutu-pohjalta, että ois paljon helpompi/halvempi/yksinkertaisempi rakentaa (vaikka sitten erillisellä pikkuakulla toimiva) akkujen lämmitys sähköiseen multikopteriin kuin alkaa asentamaan siihen tuollaista polttomoottoriagregaattia virtalähteeksi.

LiPo-akuissa taitaa sisäinen vastus olla niin pieni, että akkujen purkaminen suurellakaan virralla ei hirveästi niitä itsestään lämmitä. RC-autolla muistelen aikoinaan ajelleeni muutaman kerran myös pakkasilla, mutta joku -10°C tai enemmän tuntui jäädyttävän kuskin sormet ja lyhentävän myös akkujen kestoa selvästi.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Rockford
 
Viestit: 6568
Liittynyt: Loka 05, 2004 9 : 06
Paikkakunta: Oulu

Viesti tvap » Tammi 11, 2017 15 : 18

Rockford kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Siis tämän pointtihan on lentää pakkasessa.

Pakkanen lienee ongelma ainoastaan akuille (jos nyt unohdetaan potkurien jäätyminen yms. mikä koskee yhtälailla polttomoottoristakin koptreria). Tuntuis näin 100% mutu-pohjalta, että ois paljon helpompi/halvempi/yksinkertaisempi rakentaa erillisellä pikkuakulla toimiva akkujen lämmitys sähköiseen multikopteriin kuin alkaa asentamaan siihen tuollaista polttomoottoriagregaattia virtalähteeksi.


Näin äkkiä ajatellen kokeilisin ensimmäisenä normaalin akun päälle lämpöeristettä. Ja jos ei hukkalämpö pidä sitä lämpöisenä, niin lisälämmitin ja sähkö sille suoraan ko. akusta.
tvap
 
Viestit: 452
Liittynyt: Helmi 09, 2004 22 : 15

Viesti Maffer » Tammi 11, 2017 16 : 00

Jos nyt palataan todellisuuteen hetkeksi niin kuinka helposti jotain avaruustäkkiä saa ängettyä sinne akkukoteloon akun lisäksi? Mitenkä ihmeessä ne lämmityselementit sinne askarrellaan särkemättä laitetta ensin atomeiksi?

Vai joudunko nyt kasaamaan vekottimen DIY-tyylillä alusta asti?
Puoliterävää 3D-höttöä: http://mjkoski.1g.fi/kuvat/
Maffer
 
Viestit: 5784
Liittynyt: Elo 20, 2008 16 : 32

Viesti Rockford » Tammi 11, 2017 17 : 10

Mun oletus tässä oli, että käytät kuitenkin kuvaamisessa niin isoa kameraa että tarttet kohtuu ison dronen etkä mitään koteloilua DJI:n pikkumallia. Noissa isoissa mitä oon ite nähny akut on ollu aikalailla nakuna joten niihin kyllä sais viriteltyä eristettä ja lämmitystä.

DJI Inspire 2 mainostetaan olevan akkulämmityskin vakiona: http://multicoptercenter.fi/djipro/dji- ... -2737.html
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Rockford
 
Viestit: 6568
Liittynyt: Loka 05, 2004 9 : 06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Maffer » Tammi 11, 2017 17 : 54

Nojjoh. Tuossa alkaa olla jo kaikenlaista tarpeellista systeemiä.
Puoliterävää 3D-höttöä: http://mjkoski.1g.fi/kuvat/
Maffer
 
Viestit: 5784
Liittynyt: Elo 20, 2008 16 : 32

Viesti niffe » Tammi 11, 2017 20 : 58

Puristettava geeli akun ympärille ja kierros foliota varmaan riittäisi lämmitykseen. Miten se sitten tungetaan akkuslottiin? Älkää minulta kysykö :D
niffe
 
Viestit: 386
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Viesti Maffer » Tammi 11, 2017 22 : 08

Noniin juuri. Täytyy varmaan ostaa joku romu että oppii lentämään pusikossa ilman haavereita ensin. Sellaisen kehtaa jo purkaakin ja katsoa miten sellaista voisi modata. Tuollainen 6000e akunlämmittimistä on vähän suolainen hinta.
Puoliterävää 3D-höttöä: http://mjkoski.1g.fi/kuvat/
Maffer
 
Viestit: 5784
Liittynyt: Elo 20, 2008 16 : 32

Viesti mremonen » Tammi 12, 2017 8 : 55

Vaikka niissä hyvä gimbaalit ja gyrot onkin, niin voi olla haaste saada 30 sek veitsenteräviä tilt-shift -valotuksia aikaiseksi. Tai mistäs minä tiedän...

Jonnii verran kauas Maffer tästä nykyisestä "luomu"kuvauksesta olet kyllä suuntaamassa.

Tosson mahveri sulle platformi ja tavoitetta: http://www.digitaltrends.com/cool-tech/ ... one-swarm/

Jos ei jaksa katsoa kokonaan, niin ajassa -1.12 voi kuunnella "ampiaispesää".
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
mremonen
 
Viestit: 6661
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki

Viesti niffe » Tammi 12, 2017 12 : 06

Itsellä on kokemusta Yuneecin Typhoon H:sta, jolla meidän juniori on kyntänyt lepikkoa. Potentiaalia tuossa laitteessa on, mutta kyllä se muutaman tunnin ottaa ennen kuin kaikki sujuu niin mutkattomasti kuin mainosklippien perusteella voisi kuvitella :)
niffe
 
Viestit: 386
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Viesti Maffer » Tammi 12, 2017 12 : 57

En usko että se aivan mahdottoman haasteellinen laite on vs. radio-ohjattava helikopteri jollaista olen lennättänyt muutamia kertoja rikkomatta sitä.
Puoliterävää 3D-höttöä: http://mjkoski.1g.fi/kuvat/
Maffer
 
Viestit: 5784
Liittynyt: Elo 20, 2008 16 : 32

Viesti villeh » Tammi 12, 2017 13 : 00

Maffer kirjoitti:
Vai joudunko nyt kasaamaan vekottimen DIY-tyylillä alusta asti?


Riippuu vähän mitä olet rakentamassa. Nykytekniikalla ja "suoraan kaupasta" -tyylisesti valikoimaa on n. 7000€ asti. Sanotaanko että sitten kun budjetti menee yli 10.000€ niin voi alkaa olla kannattavaa rakentaa itse.

Siinäkin tapauksessa se todnäk kootaan kuitenkin valmiista osista esim Dji M600, järeä gimball ym.. mutta modausta on mahdollista tehdä enemmän ja tuo tosiaan täytyy "rakentaa" itse.

Inspire2 pakettiin asti ja siittä alaspäin ei ole tuollaista setuppia enää mitään järkeä rakentaa itse. Vaikka saisit sen ilmaan niin kuvanlaatu + gimbalin toimintaan joudut käyttämään todnäk kymmeniä ellei satoja tunteja että pääset edes lähelle valmista ratkaisua.

2-3 vuotta sitten taas vaihtoehtona ei ollut muu kuin rakentaa itse.. Siittä on hyviä esimerkkejä että yli 10.000 - 15.000€ setuppeja pyörii ihan kopterit.net palstallakin nyt myynnissä 2000€ hintaan, jopa alle.
"If your pictures aren't good enough, you're not close enough." - Robert Capa
villeh
 
Viestit: 863
Liittynyt: Maalis 16, 2003 1 : 27
Paikkakunta: Nevada

EdellinenSeuraava

Paluu Digikuvaus

Paikallaolijat

Käyttäjät lukemassa tätä aluetta: Ei yhtään rekisteröitynyttä käyttäjää ja 0 vierailijaa