Polttomoottorikäyttöinen Drone?

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
tvap
Viestit: 460
Liittynyt: Helmi 09, 2004 22 : 15

Viesti Kirjoittaja tvap »

Rockford kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Siis tämän pointtihan on lentää pakkasessa.
Pakkanen lienee ongelma ainoastaan akuille (jos nyt unohdetaan potkurien jäätyminen yms. mikä koskee yhtälailla polttomoottoristakin koptreria). Tuntuis näin 100% mutu-pohjalta, että ois paljon helpompi/halvempi/yksinkertaisempi rakentaa erillisellä pikkuakulla toimiva akkujen lämmitys sähköiseen multikopteriin kuin alkaa asentamaan siihen tuollaista polttomoottoriagregaattia virtalähteeksi.
Näin äkkiä ajatellen kokeilisin ensimmäisenä normaalin akun päälle lämpöeristettä. Ja jos ei hukkalämpö pidä sitä lämpöisenä, niin lisälämmitin ja sähkö sille suoraan ko. akusta.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 21491
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Jos nyt palataan todellisuuteen hetkeksi niin kuinka helposti jotain avaruustäkkiä saa ängettyä sinne akkukoteloon akun lisäksi? Mitenkä ihmeessä ne lämmityselementit sinne askarrellaan särkemättä laitetta ensin atomeiksi?

Vai joudunko nyt kasaamaan vekottimen DIY-tyylillä alusta asti?
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Mun oletus tässä oli, että käytät kuitenkin kuvaamisessa niin isoa kameraa että tarttet kohtuu ison dronen etkä mitään koteloilua DJI:n pikkumallia. Noissa isoissa mitä oon ite nähny akut on ollu aikalailla nakuna joten niihin kyllä sais viriteltyä eristettä ja lämmitystä.

DJI Inspire 2 mainostetaan olevan akkulämmityskin vakiona: http://multicoptercenter.fi/djipro/dji- ... -2737.html
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Maffer
Viestit: 21491
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Nojjoh. Tuossa alkaa olla jo kaikenlaista tarpeellista systeemiä.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Viesti Kirjoittaja niffe »

Puristettava geeli akun ympärille ja kierros foliota varmaan riittäisi lämmitykseen. Miten se sitten tungetaan akkuslottiin? Älkää minulta kysykö :D
Maffer
Viestit: 21491
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Noniin juuri. Täytyy varmaan ostaa joku romu että oppii lentämään pusikossa ilman haavereita ensin. Sellaisen kehtaa jo purkaakin ja katsoa miten sellaista voisi modata. Tuollainen 6000e akunlämmittimistä on vähän suolainen hinta.
mremonen
Viestit: 9181
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Vaikka niissä hyvä gimbaalit ja gyrot onkin, niin voi olla haaste saada 30 sek veitsenteräviä tilt-shift -valotuksia aikaiseksi. Tai mistäs minä tiedän...

Jonnii verran kauas Maffer tästä nykyisestä "luomu"kuvauksesta olet kyllä suuntaamassa.

Tosson mahveri sulle platformi ja tavoitetta: http://www.digitaltrends.com/cool-tech/ ... one-swarm/

Jos ei jaksa katsoa kokonaan, niin ajassa -1.12 voi kuunnella "ampiaispesää".
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Viesti Kirjoittaja niffe »

Itsellä on kokemusta Yuneecin Typhoon H:sta, jolla meidän juniori on kyntänyt lepikkoa. Potentiaalia tuossa laitteessa on, mutta kyllä se muutaman tunnin ottaa ennen kuin kaikki sujuu niin mutkattomasti kuin mainosklippien perusteella voisi kuvitella :)
Maffer
Viestit: 21491
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

En usko että se aivan mahdottoman haasteellinen laite on vs. radio-ohjattava helikopteri jollaista olen lennättänyt muutamia kertoja rikkomatta sitä.
villeh
Viestit: 1008
Liittynyt: Maalis 16, 2003 1 : 27

Viesti Kirjoittaja villeh »

Maffer kirjoitti:
Vai joudunko nyt kasaamaan vekottimen DIY-tyylillä alusta asti?
Riippuu vähän mitä olet rakentamassa. Nykytekniikalla ja "suoraan kaupasta" -tyylisesti valikoimaa on n. 7000€ asti. Sanotaanko että sitten kun budjetti menee yli 10.000€ niin voi alkaa olla kannattavaa rakentaa itse.

Siinäkin tapauksessa se todnäk kootaan kuitenkin valmiista osista esim Dji M600, järeä gimball ym.. mutta modausta on mahdollista tehdä enemmän ja tuo tosiaan täytyy "rakentaa" itse.

Inspire2 pakettiin asti ja siittä alaspäin ei ole tuollaista setuppia enää mitään järkeä rakentaa itse. Vaikka saisit sen ilmaan niin kuvanlaatu + gimbalin toimintaan joudut käyttämään todnäk kymmeniä ellei satoja tunteja että pääset edes lähelle valmista ratkaisua.

2-3 vuotta sitten taas vaihtoehtona ei ollut muu kuin rakentaa itse.. Siittä on hyviä esimerkkejä että yli 10.000 - 15.000€ setuppeja pyörii ihan kopterit.net palstallakin nyt myynnissä 2000€ hintaan, jopa alle.
"If your pictures aren't good enough, you're not close enough." - Robert Capa
villeh
Viestit: 1008
Liittynyt: Maalis 16, 2003 1 : 27

Viesti Kirjoittaja villeh »

Jovala kirjoitti:Siihen aikaan (jokunen vuosi sitten) alkoi joku suomalainen kehittää laskuvarjosysteemiä, jolla saa rikkoutuneen/hallitsemattoman koneen maahan. Järjestelmä on kuulemaa nykyään myynnissäkin.
Tuossa oli vaan sellainen ongelma että se painaa n. 600-800g jolloin kopterin lentoajaksi (riippuen laitteesta) muodostui muutamia minuutteja. Eli se syö tehoa jopa 50%
"If your pictures aren't good enough, you're not close enough." - Robert Capa
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

villeh kirjoitti:Tuossa oli vaan sellainen ongelma että se painaa n. 600-800g jolloin kopterin lentoajaksi (riippuen laitteesta) muodostui muutamia minuutteja. Eli se syö tehoa jopa 50%
Liekö eri tuote, täällä näkyy olevan paljon kevyempiäkin malleja pienille koptereille: https://www.skycat.pro/
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Alpine
Viestit: 339
Liittynyt: Touko 22, 2003 9 : 29
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alpine »

Pakkanen ei tunnu olevan kovinkaan iso ongelma ainakaan DJI Phantom 3 Standardille.

Viime viikolla kävin lentämässä -29 C pakkasessa ja hyvin se ilmassa pysyy ja lentoaikaa oli riittävästi. Sormet jäätyivät, kun ei ne ohuet kosketusnäyttöhanskat paljoa lämmitä. Piti sitten lentää takaisin ennen akun tyhjentymistä.

Phantom ei vaan suostu nousemaan ilmaan, jos akku on pakkasen puolella. Mutta kun lämpimän akun avulla kopterin saa ilmaan, niin eipä ole mitään ongelmiä sen jälkeen.
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Kyselin tänään työkaverilta kokemuksia pakkasessa lennättämisestä ja sanoi lentäneensä Phantomilla yli 20 asteen pakkasessa ongelmitta kunhan vain akku oli lämpimässä lentoonlähtöön saakka.

Isompaan kopteriinsa oli viritellyt joskus jotain telttapatjaa akkujen ympärille jäähtymistä hidastamaan.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Maffer
Viestit: 21491
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Okei, no hyvä tietää. Vähän kaikenlaista infoa tarjolla asiasta, jossain sanotaan etteä nouse edes ilmaan ja ilmeisesti kuitenkin vispilä lentää jahka startissa on lämmin akku. Lämpeneekö se sen verran käytössä kuitenkin?

Tommonen Sony A7 voisi olla hyvä peli gimbalin jatkeeksi. Ei paino niin kamalasti rajoita muttei toisaalta ihan suttua ole kuvakaan.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Viesti Kirjoittaja niffe »

Coxin Babe Been diesel-versio voisi olla taloudellinen moottori, mutta käynnistelyssä menisi kyllä hermo. Nitrometanolilla lähtee laakista ;) https://www.youtube.com/watch?v=5LrO0ZjhNcM. Toinen leffa https://www.youtube.com/watch?v=yTMTqlM134o.
villeh
Viestit: 1008
Liittynyt: Maalis 16, 2003 1 : 27

Viesti Kirjoittaja villeh »

Maffer kirjoitti:Okei, no hyvä tietää. Vähän kaikenlaista infoa tarjolla asiasta, jossain sanotaan etteä nouse edes ilmaan ja ilmeisesti kuitenkin vispilä lentää jahka startissa on lämmin akku. Lämpeneekö se sen verran käytössä kuitenkin?

Tommonen Sony A7 voisi olla hyvä peli gimbalin jatkeeksi. Ei paino niin kamalasti rajoita muttei toisaalta ihan suttua ole kuvakaan.
Tarttet A7 hexan minimissään.. että saat sen ilmaan. Rahaa tulee uppoon 5000€+

Ainoastaan Dji kamppeissa on se lämpötila+softa mittari ja rajoitin. Jos rakennat itse niin tietty sit sitä ei ole ja silloin riittää kun rakennat jonkinlaisen kennokohtaisen mittarin ja tunnet hyvin akkutekniikan.
"If your pictures aren't good enough, you're not close enough." - Robert Capa
villeh
Viestit: 1008
Liittynyt: Maalis 16, 2003 1 : 27

Viesti Kirjoittaja villeh »

Rockford kirjoitti:Kyselin tänään työkaverilta kokemuksia pakkasessa lennättämisestä ja sanoi lentäneensä Phantomilla yli 20 asteen pakkasessa ongelmitta kunhan vain akku oli lämpimässä lentoonlähtöön saakka.

Isompaan kopteriinsa oli viritellyt joskus jotain telttapatjaa akkujen ympärille jäähtymistä hidastamaan.
Noilla pakkasilla vaan tulee huomioida se mitä on maailmalla tapahtunut aika paljon eli propelleihin alkaa muodostua jäätä ja noste häviää ja kopteri tulee alas kuin kivi.
"If your pictures aren't good enough, you're not close enough." - Robert Capa
Jospa
Viestit: 176
Liittynyt: Maalis 03, 2006 11 : 49

Viesti Kirjoittaja Jospa »

https://youtu.be/At3xcj-pTjg

Tuon on varmaan jo lähes kaikki nähneet.
Tekniikasta ei mitään kerrota, mutta näyttävän näköistä menoa.
Oletettavasti vielä halpaa kuin saippua :)
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Jospa kirjoitti:https://youtu.be/At3xcj-pTjg

Tuon on varmaan jo lähes kaikki nähneet.
Tekniikasta ei mitään kerrota, mutta näyttävän näköistä menoa.
Oletettavasti vielä halpaa kuin saippua :)
Katsoin aluksi, että kaikkea jossakin Kanadassa saa tehdä, Suomessa jos yrittäisi niin heti kiellettäisiin.... Kunnes taustalla alkoi vilahtaa tuttuja liikennemerkkejä ja kauppoja :O
Zone VI
Vastaa Viestiin