Kuulapään talvihuolto

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
Vastaa Viestiin
mikko696
Viestit: 582
Liittynyt: Maalis 19, 2008 13 : 08

Kuulapään talvihuolto

Viesti Kirjoittaja mikko696 »

Onko kukaan purkanut ja laittanut pakkasen kestäviä rasvoja sisälle? Joku kevyt voiteluahan siellä on. Pää räjähtää ton siruin k-40:sen ja kuitujalustan kanssa. Kuula valuu muutamia millejä, tai on niin tönkkö, ettei liiku juuri mihinkään. Näpit jäässä saa kiriä ja säätää kohtuuttoman paljon. Tämä ongelmana siis vaan nyt kovemmilla pakkasilla ja kun tulee useampi tunti ulkona pällisteltyä. Ja nyt on vasta ulkoilut alkamassa, niin suunnittelin tällä operaatiolla helpottaa tulevaisuuden elämää.

Suunnittelin siis purkavani, puhdistavani ja heittämällä vaikka superlubea (toimii kalavehkeissä talvella hyvin) pikkasen sisuksiin. Onko järeköyhää hommaa?

Siruin kuitujalustan lukot ja putkien tahmaaminen, saati holkkien pois paikaltaan hyppiminen on sitten oma lukunsa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 21495
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No hyvä kun varoittelit noista Siruin vekottimista. Juurikin katsomassa uutta kuitujalustaa ja ei kyllä järki kestä jos lukot falskaa. Benrolla yhtä tuskaa ollut kun joka paikka jumissa jatkuvasti.

Tuntuu että Manfroton pikalukot on ainoita toimivia vaikka muuten olisi kuinka ronkeleita ties kenen mielestä.
AkuM
Viestit: 491
Liittynyt: Elo 20, 2004 19 : 57
Paikkakunta: Espoo

Kuulapään talvihuolto

Viesti Kirjoittaja AkuM »

-34 astetta oli liikaa Arca Swiss Monoball-Z:n rasvoille. Sai tosissaan vääntää, mutta kuvat sain sentään otettua. Kaipasin Abloyn lukkoöljyä.

Gitzon kierrettävät jalustalukot vielä toimivat ja Canonin kamera kesti pitempään kuin mies.
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Peruskysymys ja arvatenkin turha, mutta olet tietenkin säätänyt kitkajarruruuvin passeliksi siitä kiristysnupista? Minullakin on Siruin jalusta ja kuulapää (K-30X muistaakseni) ja kitkaruuvin sopiva asento vaikuttaa merkittävästi. Voiteluaineet jähmettyvät jo matalassa lämpötilassa, jolloin sen merkitys vain korostuu. Olen itsekin kyllä tuuminut, pitäisikö voitelulle tehdä jotakin.

Jalustan lukoissa olen klipsimiehiä, valtavirrasta poiketen. Eivät ole vielä tuottaneet ongelmia ja näen ainakin että ovat kiinni.
Sapere aude.
---
flickr
mikko696
Viestit: 582
Liittynyt: Maalis 19, 2008 13 : 08

Viesti Kirjoittaja mikko696 »

Juu, kyllä sitä on tullut säädettyä
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Näin arvelin. On niissä voiteluaineissa parantamisen varaa kylmiin olosuhteisiin. Minulla ei tosin ole kokemusta Benron tai muiden kalliiden merkkien kuulapäistä. Muuten Sirui on mielestäni laadukas.
Sapere aude.
---
flickr
Maffer
Viestit: 21495
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Manfroton perus tilttipääkin toimi hyvin pakkasessa. Pitää varmaan siirtyä sen tapaiseen systeemiin taas vaihteeksi.
mikko696
Viestit: 582
Liittynyt: Maalis 19, 2008 13 : 08

Viesti Kirjoittaja mikko696 »

Kyllä se on ihan laadukas ja toimiva kapistus ns normikeleillä. Jalustaa kun on nyt viime ajat koko ajan käyttänyt, huomaa miten ärsyttäviä ne pienet puutteet on.. Kunhan saan toimenpiteen aikaiseksi, kerron sitte miten kävi
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Viesti Kirjoittaja emerik »

Itse olen pyyhkinyt kuivalla liinalla sen Siruin kuulan. Muuten se jumittuu pakkasella. Jalkojen kiinnityksessä ei ole ollut ongelmia.
Jyrki Auti
Viestit: 133
Liittynyt: Joulu 21, 2005 22 : 39
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrki Auti »

Minä olen purkanut varmaankin kaikki omistamani kuulapäät ja joko vaihtanut rasvat tai poistanut kokonaan. Viimeksi ennen joulua, kun halpis Induro bhd2 kuulapää lakkasi kääntymästä pakkassäässä kokonaan.
Rakenteeltaanhan nuo ovat hyvin simppeleitä, pohjassa olevan reijän kautta neljä pientä ruuvia irti niin rupeaa purkautumaan, sisällä ei ole kuin muutama nailon rengas ja/tai kuppi.
Indurosta esim. pitää muistaakseni irroittaa pohjassa oleva kromi rengas jonka alla on 4 ruuvia jotka pitävät kiinni panoraama laakeria tai mikä sitten onkaan viralliselta nimeltään, sieltä vaseliinit pois ja pakkasen kestävää tilalle.
Laitoin itse kokeeksi silikoni pohjaista rasvaa, mutta en päässyt pakkasella kokeilemaan miten pelittää, jos ei niin poistan kokonaan ja korvaan jollain ohuemmalla.
http://autiotravelguide.kuvat.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.flickr.com/photos/jyrki66/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sony A7r2, Fe 2/28, Fe 1,8/55, Fe 1,8/85, MB-t4, M, 70-200II, 100IS, 580....
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Viesti Kirjoittaja zone6 »

emerik kirjoitti:Itse olen pyyhkinyt kuivalla liinalla sen Siruin kuulan. Muuten se jumittuu pakkasella. Jalkojen kiinnityksessä ei ole ollut ongelmia.
Siruista (N-3204X) lötkähti kesken kuvaamisen (tietenkin ulkomailla ja keskellä korpea) jalan sisukset lukkorenkaineen ulos. Sai sen kasaan, mutta sen jälkeen sisukset lentävät pois jos vähänkin varomattomasti avaa.

Ei ihan ole luottamussuhde syntynyt. Nyt talvella voisi kiikuttaa takuuseen jos saisi luotettavammaksi.
Zone VI
JuhaM
Viestit: 2886
Liittynyt: Tammi 09, 2003 21 : 38
Paikkakunta: Kurikka (Jurva)

Viesti Kirjoittaja JuhaM »

mikko696
Viestit: 582
Liittynyt: Maalis 19, 2008 13 : 08

Viesti Kirjoittaja mikko696 »

Just tota sama tekee yks jalka itellä ku zonella. Kiva kaivella osia hangesta.

Suurimpia harmituksia elämässäni on, kun myin oman acratechin vuosia sitten pois :(
PAP
Viestit: 1768
Liittynyt: Tammi 09, 2003 20 : 10
Paikkakunta: Sovjet Finlandija

Viesti Kirjoittaja PAP »

Manfrottot ovat pelanneet täällä perä-Pohjolassa moitteetta vuosia, myös kunnon pakkasissa. Nykyinen malli on joku reilu parin sadan morkula. (MH054) Ehken hieman joutuu enemmän kiristämään pakkasella mutta se kuuluu asiaan.
Tuores tuttavuus on Uniqballin tupla-kuula http://www.uniqball.eu/ josta ei kyllä moitteen sijaa löydy muutaman kuukauden käytön perusteella. Suosittelen myös koviin pakkasiin.
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Viesti Kirjoittaja emerik »

zone6 kirjoitti:
emerik kirjoitti:Itse olen pyyhkinyt kuivalla liinalla sen Siruin kuulan. Muuten se jumittuu pakkasella. Jalkojen kiinnityksessä ei ole ollut ongelmia.
Siruista (N-3204X) lötkähti kesken kuvaamisen (tietenkin ulkomailla ja keskellä korpea) jalan sisukset lukkorenkaineen ulos. Sai sen kasaan, mutta sen jälkeen sisukset lentävät pois jos vähänkin varomattomasti avaa.

Ei ihan ole luottamussuhde syntynyt. Nyt talvella voisi kiikuttaa takuuseen jos saisi luotettavammaksi.
Jos se metalliliuska (2) on poissa sisältä, niin se jalka tippuu pois. Ei se muuten pitäisi tulla pois.
RT--
Viestit: 100
Liittynyt: Maalis 01, 2015 13 : 10
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja RT-- »

PAP kirjoitti: Tuores tuttavuus on Uniqballin tupla-kuula http://www.uniqball.eu/ josta ei kyllä moitteen sijaa löydy muutaman kuukauden käytön perusteella. Suosittelen myös koviin pakkasiin.
Täällä on kans uniikkipallo, ollut kohta puolitoista vuotta. Mitään huippupakkasia en ole tosin kokeillut; -24 kylmin tähän mennessä.
mikko696
Viestit: 582
Liittynyt: Maalis 19, 2008 13 : 08

Viesti Kirjoittaja mikko696 »

emerik kirjoitti:
zone6 kirjoitti:
emerik kirjoitti:Itse olen pyyhkinyt kuivalla liinalla sen Siruin kuulan. Muuten se jumittuu pakkasella. Jalkojen kiinnityksessä ei ole ollut ongelmia.
Siruista (N-3204X) lötkähti kesken kuvaamisen (tietenkin ulkomailla ja keskellä korpea) jalan sisukset lukkorenkaineen ulos. Sai sen kasaan, mutta sen jälkeen sisukset lentävät pois jos vähänkin varomattomasti avaa.

Ei ihan ole luottamussuhde syntynyt. Nyt talvella voisi kiikuttaa takuuseen jos saisi luotettavammaksi.
Jos se metalliliuska (2) on poissa sisältä, niin se jalka tippuu pois. Ei se muuten pitäisi tulla pois.
Tossa ne on kuitulärpäkkeet, väärin niitä ei saa laitettua muuta ku voimalla. Testatessa toimii hyvin, jalka toppaa kun vetää ulos, mutta jossain vaiheessa ne on siellä putkn sisällä hypänny pois paikaltaan ja putki jää käteen. Korjaantuu varmasti vaihtamalla, pitää kevään päälle kysellä takuuseen korjausta. .

Noh, rupesin kuulapäätä pistämään atomeiksi, pohjassa olevista kolmesta ruuvista en saanu yhtään auki. Homma loppui siihen :D
Vastaa Viestiin