Missä vika kun Elinchrom BX 500Ri ei aina välähdä?

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Missä vika kun Elinchrom BX 500Ri ei aina välähdä?

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Mulla on pari tollasta salamaa mitkä ostin käytettynä. Päällisin puolin olivat aika uudenveroisen näköisiä.

Olen kuvannut noilla nyt kaksi kertaa ja havainnut sellaisen ongelman, että toinen salama alkaa jonkin aikaa lämmettyään jättämään enenevässä määrin välähdyksiä välistä. Kokonaan se ei kuitenkaan lopeta toimintaansa vaan välillä aina välähtää ihan normaalisti, eikä näyttöön tule mitään vikakoodia joita salaman pitäisi osata joistain ongelmista antaa. Salamassa on tuuletin ja sekin toimii, lisäksi ylikuumenemisesta pitäisi tulla vikakoodi näyttöön, kuten myös tuulettimen viasta.

Kun vika on päällä salaman valmiusvalo palaa testinapin vieressä ja testinapista salaman laukaistessa sisältä kuuluu hiljainen naksaus (oisko rele joka liittyy kondensaattorin lataukseen?). Tästä hetken päästä kuuluu normaali valmiuspiippi jos piipperi on päällä. Eli toiminta tältäkin osin tuntuu normaalilta, vain se välähdys puuttuu.

Ainoa korjausyritys jonka olen tähän mennessä tehnyt on välähdysputken vaihto. Manuaalin mukaan se voi olla syynä jos salama ei välähdä mutta kaikki näyttää muuten olevan kunnossa. Tämä ei kuitenkaan vaikuttanut salaman toimintaan mitenkään.

Onko kukaan tutkaillut tarkemmin studiosalamojen sielunelämää tai jopa purkanut sellaista? Ajattelin avata salaman jossain vaiheessa ja tukailla löytyykö jotain ilmeistä vikaa kun ei noin halpaa laitetta kannata oikein korjauttamaankaan lähteä. Luulis että avaamalla saisi ainakin selville purkautuuko kondensaattori kun salaman laukaisee testinapista vaikka välähdystä ei tule.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
AkuM
Viestit: 491
Liittynyt: Elo 20, 2004 19 : 57
Paikkakunta: Espoo

Missä vika kun Elinchrom BX 500Ri ei aina välähdä?

Viesti Kirjoittaja AkuM »

Sytytyspuolella on salamissa tavallisesti sytytysmuuntaja jonka "ensiön" läpi puretaan sytytyskondensaattori (kokoluokka 100 - 220 nF). Tällöin muuntajasta saatu usean kilovoltin suuruinen jännitepulssi johdetaan välähdysputken ympärille kiedottuun ohueen metallilankaan, mikä taas saa aikaan isojen välähdyskondensaattorien purkautumisen putken läpi.
Laitteessasi on elektronikkaa ohjaamassa tuota sytytyskondensaattorin purkua, mutta todennäköisin vika on kuitenkin sytytysmuuntajassa tai sytytyskondensaattorissa.
AkuM
Viestit: 491
Liittynyt: Elo 20, 2004 19 : 57
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja AkuM »

Lisätietoa sytytyskomponenteista ao. linkistä.
Tuo EG&G:n sytystysmuuntaja on tarkoitettu studiosalamia järeämpiin sovelluksiin, mutta auttaa ehkä toiminnan ymmärtämisessä.
http://www.excelitas.com/downloads/dts_ ... former.pdf
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

On aika monimutkaisia sisältä, siskonmies joka ymmärtää aika paljon sähköstä laittoi EL 500:n kuoret hiljaa takaisin kun olis pitänyt ottaa orjakenno pois toiminnasta.

Vanhoissa EL 250 ja 500 Elinkoissa on semmonen ominaisuus että eivät toimi kirkkaassa auringonpaisteessa jos niiden orjakennoa ei ole otettu pois toiminnasta. Pelkkä napin painaminen ei riitä vaan piuhat pitää ottaa sisältä irti.
Uudempia Elinkoja en oo auringonpaisteessa käyttänyt, mulla on 5 x Style RX 300:a ja 7x ELää.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Kiitos infosta AkuM! Mun ongelma näkyikin olevan tämä:
https://www.youtube.com/watch?v=3DbqcqTViz4

Eli ilmeisesti ei mitään varsinaista elektroniikkapuolen vikaa vaan paremminkin joku mekaaninen kontaktiongelma haarukassa joka tarjoilee tuon mainitsemasi jännitepulssin välähdysputken ympärille kiedottuun lankaan. Mullakin iskee pienen kipinän tuosta metallilangasta metalliseen heijastimeen silloin kun salama ei testinapista välähdä.

EDIT: Käytin välähdysputken sekä tuon triggerihaarukan irti ja kiristelin haarukan kiinnityksen kontaktia putkeen mihin se kiinnittyy. Tuntui välähtävän nyt nopeasti testattuna aika lähelle 100%.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
AkuM
Viestit: 491
Liittynyt: Elo 20, 2004 19 : 57
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja AkuM »

Rockford kirjoitti:Kiitos infosta AkuM! Mun ongelma näkyikin olevan tämä:
https://www.youtube.com/watch?v=3DbqcqTViz4

Eli ilmeisesti ei mitään varsinaista elektroniikkapuolen vikaa vaan paremminkin joku mekaaninen kontaktiongelma haarukassa joka tarjoilee tuon mainitsemasi jännitepulssin välähdysputken ympärille kiedottuun lankaan. Mullakin iskee pienen kipinän tuosta metallilangasta metalliseen heijastimeen silloin kun salama ei testinapista välähdä.

EDIT: Käytin välähdysputken sekä tuon triggerihaarukan irti ja kiristelin haarukan kiinnityksen kontaktia putkeen mihin se kiinnittyy. Tuntui välähtävän nyt nopeasti testattuna aika lähelle 100%.
Hyvä että sait toimimaan.

Youtube linkissäkin kuulostaa tapahtuvan tuollainen kipinäylilyönti.

Minulla on vanhempi Elinchomen Style 400BX malli ja siinä tuon Y-haaran yläpäiden välissä on ohut jousi, jonka tarkoitus on puristaa se Y-haara lankaan kiinni.

Onko sinulla vastusmittaria jolla voisit tarkistaa pätkiikö Y-haaran sähköinen kontakti siihen ohueen lankaan ? Jos kontakti puuttuu, niin sytytysmuuntaja ei kuormitu riittävästi ja Jännite nousee suunniteltua suuremmaksi mistä seuraa ylilyönti.

400BX salamassa Y-haaran ja sateenvarjopidikkeen alumiiniputken väli on vajaa sentti, joten ylilyönti on todennäköisin juuri siinä kohdassa tuolla yli 10 kilovoltin jännitteellä.

Minulla ei 400BX:n kanssa ole ollut ongelmia.
Olin taannoin mukana yhdessä reprokuvausprojektissa, jossa tarvittiin kahdella välähdysputkella varustettuja salamalaitteita jatkuvassa käytössä useamman vuoden. Niissä kuluvia osia olivat juuri välähdysputket ja sytytysmuuntajiakin tuli muutamat vaihdettua.
effeuno
Viestit: 385
Liittynyt: Elo 28, 2008 13 : 14

Viesti Kirjoittaja effeuno »

Rockford kirjoitti: Mulla on pari tollasta salamaa mitkä ostin käytettynä


Tämä on yleensä merkki siitä, että välähdys putket ovat tulleet tiensä loppupäähän.


Effeuno
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

effeuno kirjoitti:Rockford kirjoitti: Mulla on pari tollasta salamaa mitkä ostin käytettynä


Tämä on yleensä merkki siitä, että välähdys putket ovat tulleet tiensä loppupäähän.
Kuten kirjoitinkin, mun eka korjausyritys oli juurikin välähdysputken vaihtaminen. Se vain ei auttanut mitään.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Vastaa Viestiin