Nikon DL

Nikon-digit, Sony-digit (ei-järjestelmädigejä)
esseli
Viestit: 54
Liittynyt: Kesä 27, 2007 11 : 49

Nikon DL-sarja?

Viesti Kirjoittaja esseli »

Onko tietoa DL-sarjan kauppoihin tulosta?
Nyt on odotettu kohta vuosi, onko kellään havaintoja näiden tulosta esim. Euroopan ulkopuolella?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
hassel
Viestit: 3703
Liittynyt: Tammi 18, 2013 21 : 24

Re: Nikon DL-sarja?

Viesti Kirjoittaja hassel »

esseli kirjoitti:Onko tietoa DL-sarjan kauppoihin tulosta?
Nyt on odotettu kohta vuosi, onko kellään havaintoja näiden tulosta esim. Euroopan ulkopuolella?
Toimitusten pitäisi alkaa näillä näkymin tammi-helmikuu vaihteessa 2017.
Suomeen rantautunee kuukauden tai pari sen jälkeen(tämä toistaiseksi vain arvio, ei vielä varma tieto).
arn
Viestit: 3945
Liittynyt: Huhti 25, 2003 21 : 45
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Nikon DL-sarja?

Viesti Kirjoittaja arn »

hassel kirjoitti:
esseli kirjoitti:Onko tietoa DL-sarjan kauppoihin tulosta?
Nyt on odotettu kohta vuosi, onko kellään havaintoja näiden tulosta esim. Euroopan ulkopuolella?
Toimitusten pitäisi alkaa näillä näkymin tammi-helmikuu vaihteessa 2017.
Suomeen rantautunee kuukauden tai pari sen jälkeen(tämä toistaiseksi vain arvio, ei vielä varma tieto).
... uskon noiden DL kameroiden tulevan myyntiin vasta kun näen niitä siellä omin silmin. Aivan liikaa ovat joka tapauksessa myöhästyneet. Nikonin olisi sama tuoda saman tien myyntiin v2 mallit. Tosin kukaan ei varmaan uskoisi niidenkään enää tulevan myyntiin...
mremonen
Viestit: 9185
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Tuo DL oli kyllä Epic Fail... montakohan japanilaista on syöksynyt miekkaan tuon mokan vuoksi?
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: Nikon DL-sarja?

Viesti Kirjoittaja nomad »

arn kirjoitti:
hassel kirjoitti:
esseli kirjoitti:Onko tietoa DL-sarjan kauppoihin tulosta?
Nyt on odotettu kohta vuosi, onko kellään havaintoja näiden tulosta esim. Euroopan ulkopuolella?
Toimitusten pitäisi alkaa näillä näkymin tammi-helmikuu vaihteessa 2017.
Suomeen rantautunee kuukauden tai pari sen jälkeen(tämä toistaiseksi vain arvio, ei vielä varma tieto).
... uskon noiden DL kameroiden tulevan myyntiin vasta kun näen niitä siellä omin silmin. Aivan liikaa ovat joka tapauksessa myöhästyneet. Nikonin olisi sama tuoda saman tien myyntiin v2 mallit. Tosin kukaan ei varmaan uskoisi niidenkään enää tulevan myyntiin...
Nyt kun myös 1/cx järjestelmä on laiminlyöty (käytännössä tapettu), niin Nikonin on pakko olla mukana 1" pokkareiden markkinoilla. Alkuperäiset DL-kamerat vaikuttivat hyviltä, mutta ne ovat jo menettäneet hohtoaan. Jos ajatellaan normizoomimallia vs. Sony RX100 V, niin Sonyssakin on jo nyt vaihetarkennus kennolta, erittäin nopea toiminta sekä tämän lisäksi DL:stä puuttuva etsin.

Yksi esimerkki Nikonin töppäilystä. Odottelin aikani DL:n myyntiin tuloa, mutta kun mitään ei kuulunut, niin ostin äskettäin RX100 IV:n hyvää alennushintaan. Samanlaisia tarinoita lienee kymmenintuhansin - näin markkinaosuutta menetetään.
mremonen
Viestit: 9185
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Mulla tuo etsimen puuttuminen pudotti DL:n vaihtoehdoista pois. En ole montaa kertaa sitä RX100:n etsintäkään tarvinnut, mutta silloin kun sitä tarvitsee, se on hyvä olla olemassa.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Sahaaja
Viestit: 1497
Liittynyt: Loka 07, 2009 21 : 04

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

Ymmärsin että DL:ssä sama kenno kuin Sonyny rx100- sarjassa, joka kuitenkin mennä porskuttaa, eikö Sony nyt vain myy kennojaan eteenpäin?
Tuotannon rajoitus tms.
mremonen
Viestit: 9185
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Eikös siellä ollut joku maanjäristys tai tulva? Heinäsirkat? Seitsemän Samuraita?
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

mremonen kirjoitti:Mulla tuo etsimen puuttuminen pudotti DL:n vaihtoehdoista pois. En ole montaa kertaa sitä RX100:n etsintäkään tarvinnut, mutta silloin kun sitä tarvitsee, se on hyvä olla olemassa.
RX100:n etsin on lähinnä lisäominaisuus. Uskoisin myös, että jos etsintä todella tarvitsee, niin DL:n kameran päälle kiinnittyvä erillinen etsin on parempi kuin Sonnyn kukkuluuru. RX100 IV:ssä etsimen resoluutio on erittäin hyvä, eikä siinä sähköisesti ole muutakaan moitittavaa. Etsimen koko on kuitenkin pieni ja lisäksi silmälaseilla tulee helposti tökättyä etsimen okulaari sisään.
Sahaaja kirjoitti:Ymmärsin että DL:ssä sama kenno kuin Sonyny rx100- sarjassa, joka kuitenkin mennä porskuttaa, eikö Sony nyt vain myy kennojaan eteenpäin?
Tuotannon rajoitus tms.
Nikonin virallinen selitys taisi kuitenkin olla, että DL-kameroiden myöhästyminen johtui prosessorista, tai osasta prosessoria. Ei kennosta.

Tarkennusominaisuuksista päätellen DL:ssä olisi sama kenno kuin RX100 V:ssä. Sonyn jpg on kuitenkin yhä välttävää. Nikonilla jpg:n laatu on taas nykyisin varsin ilahduttava. Näin siis jos jpg:n laadulla on merkitystä.

Kyllä Nikonilla olisi ollut annettavaa tähän sarjaan, mutta jos nämä DL:t tulee koskaan myyntiin, niin niiden malli-ikä jää varsin lyhyeksi. DL2 sukupolven kameroiden tuotekehityksen on paras olla jo varsin pitkällä sillä tuotteiden on oltava kuluttajilla ensi vuonna joulumarkkinoilla.
mremonen
Viestit: 9185
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

nomad kirjoitti:
mremonen kirjoitti:Mulla tuo etsimen puuttuminen pudotti DL:n vaihtoehdoista pois. En ole montaa kertaa sitä RX100:n etsintäkään tarvinnut, mutta silloin kun sitä tarvitsee, se on hyvä olla olemassa.
RX100:n etsin on lähinnä lisäominaisuus. Uskoisin myös, että jos etsintä todella tarvitsee, niin DL:n kameran päälle kiinnittyvä erillinen etsin on parempi kuin Sonnyn kukkuluuru. RX100 IV:ssä etsimen resoluutio on erittäin hyvä, eikä siinä sähköisesti ole muutakaan moitittavaa. Etsimen koko on kuitenkin pieni ja lisäksi silmälaseilla tulee helposti tökättyä etsimen okulaari sisään.
Tästä olen eri mieltä. Ensinnäkin erillinen etsin on (yleensä) kohtuuttoman kallis. Toisekseen se on erillinen. Se pitää muistaa ottaa mukaan ja ruuvata kiinni, kun sitä tarvitsee. Tai jos se on koko ajan kiinni, sitä saa varoa hullun lailla. BTDT, mulla on NEX-5N:ssä erillinen etsin, joten puhun kokemuksesta.

Mitä silmälaseihin tulee, niin itse kuvaan aina ilman laseja. Siksi mulla on laseissa sellainen naru, josta saan ne roikkumaan kaulalle tai nostan otsalle kun kuvaan. Silmälaseista ei kuvatessa ole kuin haittaa.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

mremonen kirjoitti:
nomad kirjoitti:
mremonen kirjoitti:Mulla tuo etsimen puuttuminen pudotti DL:n vaihtoehdoista pois. En ole montaa kertaa sitä RX100:n etsintäkään tarvinnut, mutta silloin kun sitä tarvitsee, se on hyvä olla olemassa.
RX100:n etsin on lähinnä lisäominaisuus. Uskoisin myös, että jos etsintä todella tarvitsee, niin DL:n kameran päälle kiinnittyvä erillinen etsin on parempi kuin Sonnyn kukkuluuru. RX100 IV:ssä etsimen resoluutio on erittäin hyvä, eikä siinä sähköisesti ole muutakaan moitittavaa. Etsimen koko on kuitenkin pieni ja lisäksi silmälaseilla tulee helposti tökättyä etsimen okulaari sisään.
Tästä olen eri mieltä. Ensinnäkin erillinen etsin on (yleensä) kohtuuttoman kallis. Toisekseen se on erillinen. Se pitää muistaa ottaa mukaan ja ruuvata kiinni, kun sitä tarvitsee. Tai jos se on koko ajan kiinni, sitä saa varoa hullun lailla. BTDT, mulla on NEX-5N:ssä erillinen etsin, joten puhun kokemuksesta.

Mitä silmälaseihin tulee, niin itse kuvaan aina ilman laseja. Siksi mulla on laseissa sellainen naru, josta saan ne roikkumaan kaulalle tai nostan otsalle kun kuvaan. Silmälaseista ei kuvatessa ole kuin haittaa.
Sonyn etsin olisi ok (ei pelkästään näppärä) jos okulaaria ulos vedettäessä (tai sisään työnnettäessä) olisi selkeä naksaus joka lukitsee okulaarin ulos. Jälleen tämmöinen 20 sentin moka kalliissa kamerassa :-/ Jos asia olisi RX100 suunniteltaessa ajateltu kunnolla läpi, niin en tässä valittaisi.

Nikonin erillinen etsin on toki irrallinen härveli, ja Nikonin tyyliin varmaan järjettömän kallis. Kuvista katsottuna sen suunnittelu vaikuttaa kuitenkin melko hyvältä. Muistuttaa Olympuksen VF-4 etsintä jonka ostin Ebaystä satasella ja jota olen pari vuotta käyttänyt menestyksellä Oly E-P5:ssä.
arn
Viestit: 3945
Liittynyt: Huhti 25, 2003 21 : 45
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Nikon DL-sarja?

Viesti Kirjoittaja arn »

nomad kirjoitti:Yksi esimerkki Nikonin töppäilystä. Odottelin aikani DL:n myyntiin tuloa, mutta kun mitään ei kuulunut, niin ostin äskettäin RX100 IV:n hyvää alennushintaan. Samanlaisia tarinoita lienee kymmenintuhansin - näin markkinaosuutta menetetään.
Juu, itse odottelin noita DL:iä ja väsyttyäni ostin sitten m43 Olympuksen E-M10II:n Panasonicin pannukakkuzoomilla ja parilla muulla objektiivilla. Ällistyttävän kompakti ja suorituskykyinen setti, eikä hinta pienellä zoomilla ja yhdellä nopealla kiinteäpolttovälisellä ole enempää kuin DL kamerat.

Mitä etsimeen tulee, niin itselleni se on kuvaamisessa aivan ehdoton, ihan siellä tärkeimmissä kameran varusteissa. DL:n kohdalla olisin kuitenkin hyväksynyt lisävaruste-EVF:n käytön. Nyt kun on käytössä about saman kokoinen m43 systeemi, kuin mitä nuo DL:t etsimellä, niin Nikonin tulee olemaan vaikeaa saada minusta enää ostajaa.
ruutu
Viestit: 1312
Liittynyt: Tammi 10, 2007 22 : 44

Viesti Kirjoittaja ruutu »

itse olisin mieluiten ottanut V1:n seuraajaksi V4:n. Ostin alennuksesta aikanaan EM 5:n ja Olyn käyttöliittymä on kyllä aika sekava nikonin pikkukameroiden simpppeliiin menuun verrattuna. Kuvanlaadussa Oly hitusen isommalla kennolla pärjää paremmin luonnonvalossa, mutta sisätilojen sekavalossa en olisi enää niin varma lopputuloksesta...
gabriel
Viestit: 29
Liittynyt: Touko 10, 2012 20 : 19

Viesti Kirjoittaja gabriel »

Vähän asian vierestä, mutta sallittakoon ? Onko missään ollut viisaampia spekulaatioita Nikonin 1 sarjasta ? Tämän linkin http://www.cameracomparisonreview.com/2 ... 2016-2017/ mukaan ainakin 1j-malli olisi saamassa jatkoa pienen hiljaiselon jälkeen. Huhujahan nämä ovat mutta kuitenkin.
Vähän mieli tekis tulevalle kesälle vaellusreissuille pientä kameraa parilla objektiivillä, mutta pitkällä tähtäimellä sitten arveluttaa, mikäli 1 sarja sitten kuopataankin näiden nykyisten jälkeen. Jää sitten taasen käytämätöntä härpäkettä pyöriin laatikoihin.
ruutu
Viestit: 1312
Liittynyt: Tammi 10, 2007 22 : 44

Viesti Kirjoittaja ruutu »

Ei nyt ihan offtopic, sillä tuolla DPReviewin puolella kysellään DL-sarjan perään Nikon1-ketjussa. Ei siis ole 1-sarjan tulevaisuudesta mitään tietoa. Thomas Stirr on ansiokkaasti kirjoitellut arvioita Nikon1-sarjasta ja Thom Hogan on Sans mirror- sivustollaan pohtinut sarjan tulevaisuutta. Mutta toistaiseksi kaikki tieto on toistaiseksi spekulaatiota. Pidän omat romppeeni ainakin kunnes hajoavat - tulkoot uusia runkoja tai ei, sillä eipä tuo nykyinen pokkaritarjontakaan paljon parempaa tarjoa kuvanlaadussa tai keveydessä.
Matti_JH
Viestit: 12067
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Re: Nikon DL

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Kuva
Vastaa Viestiin