OM-D E-M5 -ketju.

Minolta-digit, Olympus-digit (ei-järjestelmädigejä)
janu5
Viestit: 461
Liittynyt: Kesä 22, 2011 18 : 07

Viesti Kirjoittaja janu5 »

-
Viimeksi muokannut janu5, Helmi 02, 2024 6 : 52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Hintakin sen verran realistinen että voisi jopa dipterisäätöön tipauttaa pikaliimaa, kun tehtaalla ei tuo tuotekehitys oikein onnistu ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
mfrost
Viestit: 38
Liittynyt: Elo 22, 2015 14 : 02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mfrost »

[quote="janu5"]Kaksi ja puoli vuotta vanha em-5 sanoi sopimuksen irti. No... laitetaan uutta tilalle kun näitä vielä kaupasta saa
/quote]

Toisenlainen vaihtoehto:

Minulla teki saman tempun mutta päätin kokeilla korjauttamista vaikka takuu olikin jo mennen talven lumia. Tein huoltopyynnön, pistin postiin ja parisen viikkoa piti odotella ennen kuin korjausehdotus tuli. Hintaa tuli 150EUR joten korjautin, oli puolet tuosta uuden verkkokaupan koneen hinnasta.

Korjausehdotuksen hyväksymisen jälkeen kamera tuli viikon päästä perille.
Mukana tullut lasku oli kyllä hieman himmeä: IBANia sai etsiä suurin piirtein suurennuslasin kanssa ja viitteitäkin oli kaksi. Maksuehto oli saapumista edelliselle päivälle ja laskussa luki että maksettava vastaanottaessa. DHL ei kuitenkaan mitään perinyt luovuttaessaan paketin.

Muodon vuoksi nitkutin asiasta huollolle. Business Support Manager vastasi että ovat tietoisia laskun puutteista mutta päämaja ei sitä ole korjannut pyynnöistä huolimatta.

Noin viikon tuon jälkeen tuli vielä kertaalleen samainen himmeä lasku postissa vaikka sen olin jo maksanutkin. Ilmeisesti paketin mukana oli kopio ko. laskusta.

Että tuon verran muutin aikaa rahaksi ainakin lyhyellä aikavälillä - saa sitten nähdä miten kauan pelittää korjattuna.
--
janu5
Viestit: 461
Liittynyt: Kesä 22, 2011 18 : 07

Viesti Kirjoittaja janu5 »

Mikä kamerassasi oli vikana, mfrost?

Omassa kamerassani hajosi ilmeisesti suljin juuri ennen kesälomareissua joten hommasin mahdollisimman nopeasti uuden tilalle.

Olisihan se hyvä olla olemassa vararunkokin vastaisuuden varalle.
mfrost
Viestit: 38
Liittynyt: Elo 22, 2015 14 : 02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mfrost »

janu5 kirjoitti:Omassa kamerassani hajosi ilmeisesti suljin juuri ennen kesälomareissua joten hommasin mahdollisimman nopeasti uuden tilalle.
Itse asiassa tuo EM5:n suljin kyykähti minulta jo aikaisemmin, olikohan puolitoista tai kaksi vuotta sitten ja se meni takuuseen. Huoltoajat muistaakseni samanlaiset silloinkin, mutta ei tarvinnut arvioiden kanssa pelata vaan paketti tuli ilman kyselyjä takaisin.

Tällä kertaa ulospäin näkyvä ongelma oli että virtakytkin ei enää kytkenyt kameraa päälle, mutta kyllä sammutti sen. Sen sai kuitenkin päälle ensin ottamalla akun pois, laittamalla virtakytkimen ON-asentoon ja laittamalla sitten akun takaisin paikoilleen.
Ei kätevin tapa käyttää kameraa varsinkaan kahvan kanssa...

Tarkka syy sitten jäi vähän epäselväksi; kustannusarviossa oli merkintä "nestevahinko" ja huoltolomakkeen korjaustoimenpiteinä oli emolevyn sekä murtuneen takakannen vaihto. Laskussa oli sitten kaikkiaan merkittynä 15 eri osaa joista kalleimmat tuo emo ja takakansi.

Itselläni ei ollut kovaa kiirettä uutta kameraa hankkimaan kun GM5 on perheessä toisena kamerana.
jaeaetee
Viestit: 437
Liittynyt: Huhti 18, 2007 23 : 13
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja jaeaetee »

mfrost kirjoitti:kustannusarviossa oli merkintä "nestevahinko" ja huoltolomakkeen korjaustoimenpiteinä oli emolevyn sekä murtuneen takakannen vaihto. Laskussa oli sitten kaikkiaan merkittynä 15 eri osaa joista kalleimmat tuo emo ja takakansi.


Nestevahinko + emolevyn vaihto tarkoittanee, että sulla on päässyt vesi sisään emolle, joka on se suurin piirilevy näppäinten (ja virtakytkimen) takana. Kiva että meni takuuseen, useinhan tällaiset ei mene.

E-M5 kanssa saakin olla varovainen sääsuojauksesta huolimatta. Kun katsoo, miten liittimiä ja luukkuja on tiivistelty, ei herätä erityisen paljon luottoa. Erityisesti jos laitteella on ikää jo vuosia..

Onhan M5:ssa ollut kyllä muutenkin kaikenlaista mekaanista rakenneongelmaa. Olympuksellahan oli se finanssiskandaali 2011, ja tämä "huippumalli" tuli 2012. Luulen, että kiire on ollut, ja suunnittelussa sekä valmistuksessa on tullut hiukan kustannuspainekupruja..
jmagic
Viestit: 260
Liittynyt: Maalis 21, 2007 17 : 43
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jmagic »

Ostin Verkkokaupasta nyt vielä toisen E-M5:n 299e:llä, edelliseen kappaleeseen tuli ulkoisen voiman aiheuttamaa hämähäkki-tyyppistä näyttövikaa (ikää olikin jo 4v ja 50000 kuvaa.)

Kamerassa ei olut valmistuspäivää, mutta akun päiväys oli lokakuuta 2013 ja se oli kerennyt menemään jo täysin tyhjäksi. Lataus kuitenkin onnistui, mutta pitää käytössä vielä seurata miten se pitää varausta.

Pakkauksen mukaan tämä kamera oli alunperin osa 12-40 kittiä.
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

Ville^K kirjoitti: Ei ole mitään järkevää parempaa mihin vaihtaa jos pysyy m43-leirissä :)
E-M5:n hinta/laatu on tällä hetkellä aika lyömätön, huomioiden että siinä on käytännössä identtinen kuvanlaatu kuin D700:ssa. Erinomainen ostos mielestäni tänäkin päivänä.

Mitä tulee m4/3-runkojen kehitykseen, niin itse en niinkään odottele kuvanlaatuloikkaa, vaan enemmän kiinnostaa jatkuva tarkennus, virkistystaajuus, black outin pituus ja EVF:n yleinen kuvanlaatu (resoluutio, dynamiikka) sekä akun kesto. Nää kaikki asiat on melko pitkälti sidoksissa toisiinsa. Ensimmäiset kolme asiaa vaativat sitä että kenno pystytään lukemaan merkittävästi nykyistä nopeammin. Kaksi jälkimmäistä taas riippuvat siitä kuinka paljon virtaa kolmeen ensimmäiseen on varaa uhrata.

Kuvalaatupuolella E-M1:n seuraajassa huhutaan olevan 1/60s high resolution mode, joka on jo kohtuullisen merkittävä edistysaskel. Se tarkoittaisi noin 40-50MP kuvia joissa jokainen pikseli tallentaa kaikki värit, eli bayer-filtteri on sivuutettu. 1/60s riittää kuitenkin jo aika moneen lähtöön. Suurin sudenkuoppa tämän tekniikan tiellä lienee liikkuvien kohteiden taltiointi, eli millaisia artefakteja mahtaa kuviin tulla. Jää nähtäväksi kuinka hyvä tuo toteutus käytännössä on.
ruutu
Viestit: 1312
Liittynyt: Tammi 10, 2007 22 : 44

Viesti Kirjoittaja ruutu »

Filmiaikaan 1/60 sekuntia 400 asan filmillä sisätiloissa ilman salamaa olisi olllut jo ylellisyyttä ....;-)
OlyT 75
Viestit: 255
Liittynyt: Tammi 30, 2015 20 : 43

Viesti Kirjoittaja OlyT 75 »

Täytyy myöntää, olen luovuttanut. Joko käsien tärinä on karannut vanhemmiten kokonaan kontrollista niin ettei siihen vakaajatkaan pure, tai olen onnistunut omistamaan jonkun uskomattoman shuttershock-haupitsin.

Liian iso osa otoksista (1/60 ja nopeammat suljinajat) sisältävät ihan liikaa outoa mössöä. Analogiaikanakin osumatarkkuus oli parempi.

Nimim. kaikkea kokeillut, pikkuhuljaa väsähtänyt
Chilivaari
Viestit: 14
Liittynyt: Tammi 11, 2015 20 : 38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Chilivaari »

OlyT 75 kirjoitti:Täytyy myöntää, olen luovuttanut. Joko käsien tärinä on karannut vanhemmiten kokonaan kontrollista niin ettei siihen vakaajatkaan pure..

Liian iso osa otoksista (1/60 ja nopeammat suljinajat) sisältävät ihan liikaa outoa mössöä.
Yli seitsemänkymppisenä käsien tärinä on myös lisääntynyt erityisesti hankalissa asennoissa, mutta M5_II on pelastanut monesti.

1/60 on vaikea minullekin, mutta laskepa nopeus tarkoituksellisesti ⅓ -1/15 niin osumatarkkuus lisääntyy. Ihmettelin tätä itsekin aluksi, mutta muutaman testin jälkeen olen vakuuttunut, että pitkät valotusajat S-valinnalla onnistuvat suuremmalla prosentilla kuin P-valinnan 1/60 tai 1/90. Nuo ovat minulle ja kameralleni vaikeimmat valotusajat
OlyT 75
Viestit: 255
Liittynyt: Tammi 30, 2015 20 : 43

Viesti Kirjoittaja OlyT 75 »

Kuullostaa uskomattomalta mutta täytyypä testata! Ilmiö on kummaa mönjää joka pienellä terävöinnillä vain pahenee karheaksi hiekkapaperiksi. Se tuntuu ilmaantuvan nimenomaan niillä suht turvallisilla suljinajoilla. Mistään kunnon selkeästä tärähtämisestä ei mielestäni ole kyse. Ilmiön huomaa sitäpaitsi vasta jälkikäsittelyssä ruudun ääressä. Joten se on melko turhauttavaa. Osa kuvista sitten kuitenkin on ihan smoothia, eli periaatteessa tiedän mihin kennon pitäisi pystyä kykenemään.

Oon tähän asti järkeillyt, että olen vaan ihan *sensuroitu*. Ei silti voihan se kaikesta huolimatta olla myös niinkin.
Isosceles
Viestit: 2452
Liittynyt: Syys 23, 2005 23 : 17
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Isosceles »

Chilivaari kirjoitti:
OlyT 75 kirjoitti:Täytyy myöntää, olen luovuttanut. Joko käsien tärinä on karannut vanhemmiten kokonaan kontrollista niin ettei siihen vakaajatkaan pure..

Liian iso osa otoksista (1/60 ja nopeammat suljinajat) sisältävät ihan liikaa outoa mössöä.
Yli seitsemänkymppisenä käsien tärinä on myös lisääntynyt erityisesti hankalissa asennoissa, mutta M5_II on pelastanut monesti.

1/60 on vaikea minullekin, mutta laskepa nopeus tarkoituksellisesti ⅓ -1/15 niin osumatarkkuus lisääntyy. Ihmettelin tätä itsekin aluksi, mutta muutaman testin jälkeen olen vakuuttunut, että pitkät valotusajat S-valinnalla onnistuvat suuremmalla prosentilla kuin P-valinnan 1/60 tai 1/90. Nuo ovat minulle ja kameralleni vaikeimmat valotusajat
Hetkinen, siis 1/60 ajalla otokset eivät ole tarkkoja ja tästä pari pykälää alemmilla suljinajoilla on, niinkö?

Nimittäin pari viikkoa em5markII näplänneenä, olen alkanut epäillä että jotain häikkää Olympuksessa ja IBIS:ssä. Kädet ei tärise, mutta tuntuu että vakaaja toimii "hanakammin" kun suljinaika pitenee. Eli todellakin 1/60 suljinajan kieppeillä kuvat ovat suttua vrt. 1/15 tjms.

Onkohan näissä rungoissa jotain häikkää..
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

E-M5mk2:ssa on mahdollista käyttää elektronista etuverhoa, mikä merkittävästi vähentää shutter shockin vaaraa. Anti-shockiksi sitä kutsutaan, pitää kytkeä päälle valikosta valitsemalla asetus "0 sec", eli ilman viivettä toimivana. Tämän jälkeen kuvausnopeusvalintoihin tulee se timantin kuvalla varustettu vaihtoehto näkyviin. Suosittelen käyttämään pelkästään sitä, mitään haittapuolia ei tietääkseni ole.

mk1:ssä ei tätä vaihtoehtoa valitettavasti ole.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Humminbird kirjoitti:E-M5mk2:ssa on mahdollista käyttää elektronista etuverhoa, mikä merkittävästi vähentää shutter shockin vaaraa. Anti-shockiksi sitä kutsutaan, pitää kytkeä päälle valikosta valitsemalla asetus "0 sec", eli ilman viivettä toimivana. Tämän jälkeen kuvausnopeusvalintoihin tulee se timantin kuvalla varustettu vaihtoehto näkyviin. Suosittelen käyttämään pelkästään sitä, mitään haittapuolia ei tietääkseni ole.

mk1:ssä ei tätä vaihtoehtoa valitettavasti ole.
Jos kädet tärisevät, kuten edellä keskustellun ongelman ymmärsin, niin ei siinä silloin sulkimen viritykset auta. Tärinä kun ei tule kamerasta vaan sitä pitävistä käsistä.

Voi pikemminin tuumia miten vakaaja kykyenee käsien tärinään reagoimaan. Periaatteessa varmaan kyllä, mutta en tiedä minkälaisen liikkeen tunnistamiseen vakaaja on optimoitu. Toinen on kameran paino. Pysyisikö painavampi yhdistelmä paremmin vakaana. Yleensä näin on.
OlyT 75
Viestit: 255
Liittynyt: Tammi 30, 2015 20 : 43

Viesti Kirjoittaja OlyT 75 »

Omalta kohdalta käsien tärinä oli ehkä tarinan värittelyä (ainakin toivottavasti). Se ei poista sitä tosiasiaa, että otteet tuskin tästä enää vakautuvat kun ikä pikkuhiljaa vaikkakin vääjäämättömästi lisääntyy. Mutta vakaajan pitäisi lähinnä auttaa, ei häiritä siinä hommassa.

Epäilisin shutter shockia, yritin vain pitkään etsiä syitä muualta, eli ensisijaisesti itsestä (en kuitenkaan peilistä, huom vitsi, vaikkakaan ei hauska). En uskonut että kamera voisi tuottaa itsessään tuollaista. Ja kun konservatiivinen olen, en ole vakaajasta huolimatta uskaltanut viedä suljinaikoja käsivaralta paljoakaan vanhan 1/polttoväli sek. nyrkkisäännön hitaammalle puolelle.

Mikä on loogisesti saattanut johtaa siihen, että olen päätynyt touhuilemaan juuri siellä rungon kannalta heikoimmalla alueella. On tullutkin ihmeteltyä, että ennen muinoin mekaniikalla ja analogilla ilman himmeleitä tai hyrräkompasseja sai välill siistimp jälkeä aikaan. 0sek anti shockia originaali-Empusta ei löydy, kuten Humminbird mainitsi. Ja minkään viiveiden kanssa en lähde pelleilemään.

Kiitoksia neuvoista kaikille! Voihan olla että on osunut tahmainen maanantai-suljin omaan kappaleeseen.
jaeaetee
Viestit: 437
Liittynyt: Huhti 18, 2007 23 : 13
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja jaeaetee »

OlyT 75 kirjoitti: Ja kun konservatiivinen olen, en ole vakaajasta huolimatta uskaltanut viedä suljinaikoja käsivaralta paljoakaan vanhan 1/polttoväli sek. nyrkkisäännön hitaammalle puolelle.

Mikä on loogisesti saattanut johtaa siihen, että olen päätynyt touhuilemaan juuri siellä rungon kannalta heikoimmalla alueella.


Näin on varmaan käynyt joo :)

Itsellä myös E-M5 ja en usko että sulla sen kummempaa maanantaikappaletta on, tai kellään muullakaan. Näiden perinteisemmällä sulkimellla varustettujen peilittömien ominaisuus on tuo shutter shock. Keveyskään ei tietenkään auta asiaa. Uudemmissa on parempia sulkimia (Panasonic, oliko G80 mallissa tms) ja juurikin se uudempien sähköinen 1.verho auttaa.

Veikkaan, että osa ongelmaa on sulkimen tuplaliike. Kun se on auki kokoajan, tulee sulkimen mennä ensin kiinni, sitten auki halutun ajan, taas kiinni ja sen jälkeen jäädä auki. Peilikamerassa suljin on lähtöjään jo kiinni..

Itsekin yritän välttää about 1/60 - 1/120 aikoja, siinä välillä tulee eniten suttua. Tosin mielestäni sen verran vähän, että ei sillä henk.koht. ole käytännön merkitystä.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

OlyT 75 kirjoitti: Epäilisin shutter shockia, yritin vain pitkään etsiä syitä muualta, eli ensisijaisesti itsestä (en kuitenkaan peilistä, huom vitsi, vaikkakaan ei hauska). En uskonut että kamera voisi tuottaa itsessään tuollaista. Ja kun konservatiivinen olen, en ole vakaajasta huolimatta uskaltanut viedä suljinaikoja käsivaralta paljoakaan vanhan 1/polttoväli sek. nyrkkisäännön hitaammalle puolelle.

Mikä on loogisesti saattanut johtaa siihen, että olen päätynyt touhuilemaan juuri siellä rungon kannalta heikoimmalla alueella. On tullutkin ihmeteltyä, että ennen muinoin mekaniikalla ja analogilla ilman himmeleitä tai hyrräkompasseja sai välill siistimp jälkeä aikaan. 0sek anti shockia originaali-Empusta ei löydy, kuten Humminbird mainitsi. Ja minkään viiveiden kanssa en lähde pelleilemään.
Ei tuo olisi mahdotonta ollenkaan. Monissa m43 kameroissa on ollut jonkinasteisia suljinongelmia. Kuvaan tällä hetkellä E-P5:llä jossa on 1/8000 sek aikaan kykenevä suljin. Sen kanssa oli aluksi lievää tärähdysongelmaa jossain 1/100-1/200 sek välillä. Kameraan tuli myöhemmin softapäivitys joka ratkaisi asian mielestäni kokonaan.

Olympuksen kameroista voi olla montaa mieltä, eikä ne tosiaankaan ole virheettömiä kokonaisuuksia. Mutta en ole kuullut kenenkään moittivan vakaajaa. Pikemminkin vakaaja jaksaa aina ällistyttää. Kuvaan täysin pokkana käsivaralta aina 1/4 sek aikoihin saakka ja onnistumisprosentti on erittäin hyvä. Kannattaa siis tuulettaa niitä perinteisiä ennakkoluuloja!
mvuori
Viestit: 2725
Liittynyt: Marras 29, 2003 13 : 50

Viesti Kirjoittaja mvuori »

OlyT 75 kirjoitti:Ja kun konservatiivinen olen, en ole vakaajasta huolimatta uskaltanut viedä suljinaikoja käsivaralta paljoakaan vanhan 1/polttoväli sek. nyrkkisäännön hitaammalle puolelle.
Se sääntö on tehty kinofilmikameroiden kuvakulmalle, joten olet jo selvästi käyttänyt vakaajan kykyä tuplata tärähtämättömät valotusajat.
Matti Vuori
Chilivaari
Viestit: 14
Liittynyt: Tammi 11, 2015 20 : 38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Chilivaari »

Tästähän tulikin mielenkiintoinen keskustelu. Saatoin puuttua väärään ketjuun, kun minulla tosiaan on uudempi II-versio kamerasta ja vakaaja saattaa olla erilainen. Hummingbirdin mainitsemaa "timantin kuvaa" olen käyttänyt laukaisutapana ja menussa lukee silloin tärähdyksenesto. Siitä huolimatta perusnopeudet 1/60 - 1/90 tuottavat useammin tärähtäneitä kuin hitaammat nopeudet. Vakaaja tunnistaa ilmeisesti käsieni tärinätavan niillä paremmin.

Tehkääpä testi, kuten minäkin tein. Valottakaa sarja sekunnista sadasosaan vaikkapa näillä keleillä sisätiloissa se käy muuttamatta kovin paljon herkkyysasetuksia. Hyvään testiin pitäisi tietysti kuvata useita otoksia joka nopeudella, mutta muutamakin on saanut minut vakuuttuneeksi, että jopa täydellä sekunnilla voi saada tärähtämättömän kuvan, mutta 1/60 epäonnistuu. Ei toki aina, mutta useammin. M5_II:n vakaaja on ihmelaite ja se oppii minun käsieni liikkeen, mutta vasta hitailla ajoilla. Näin minä sen olen pähkäillyt.
Vastaa Viestiin