Canon eos 5D MK IV

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
mremonen
Viestit: 9241
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

nomad kirjoitti:5D mkIV on tosin sen verran ammattimainen kamera, että siinä video-ominaisuudet voidaan perustella lehtikuvaajien tarpeilla.
Tätä perustelua kuulee tosi usein ja lienen sitä itsekin käyttänyt. Mutta jos nyt ajatellaan muitakin journalistisia tilaisuuksia kuin Liperin Maatalaousmarkkinat, niin missä roolissa video sitten oikeasti on noilla (lehti)kuvaajilla? Mitä nyt olen Vesa Koivusta vaikka seurannut, niin tuskin hän paljon Pietarista ja/tai Moskovasta videota otti saatikka lähetti. Taisi siellä olla hieman järeämmät liikkuvan kuvan kalustot, kuin Vesalla konsaan, vaikka DeeVitosilla menikin (kolmella tai neljällä).

Eli onko se kuitenkin ominaisuus joka tänä päivänä on "pakko" olla, vaikkei sitä lähes kukaan käytä?
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Tervo
Viestit: 496
Liittynyt: Helmi 11, 2003 8 : 46
Paikkakunta: Joroinen

Viesti Kirjoittaja Tervo »

mremonen kirjoitti: Eli onko se kuitenkin ominaisuus joka tänä päivänä on "pakko" olla, vaikkei sitä lähes kukaan käytä?
Sama tuntuma. Vai olisiko kuitenkin niin, että toimittajat, jotka kuvaa ja haastattelee, tarvii tällaista sanelukoneena?
Fifty-forty
burmanm
Viestit: 469
Liittynyt: Elo 31, 2015 21 : 44

Viesti Kirjoittaja burmanm »

temama kirjoitti:ps. peilittömien AF muuten kehittyy vauhdilla, ja on vain ajan kysymys milloin se menee ohi peililäpsyistä. Ehkä pari vuotta vielä.
Onko ne keksineet jotain suurta ja mullistavaa? Se bayer siinä edessä haittaa edelleen sitä kenno-AF:ää, peililäpsyinhokkisi kun ei käytä sellaista poistamassa valoa.

Puhumattakaan et kun haluat sen mahtavan EVF:si seuraamaan täydellisesti sitä oikeaa kuvaa, niin se joutuu laittamaan vähän aperturea kiinni -> AF:ltä katoaa vieläkin enemmän valoa.

Vai onko ne keksineet et paras tapa päästä näistä ongelmista olisi kehittää jokin kennon ulkopuolinen AF? Siihen voisi vaikka jollain peilillä ohjata valoa..
aikaarska
Viestit: 11975
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Tervo kirjoitti:
mremonen kirjoitti: Eli onko se kuitenkin ominaisuus joka tänä päivänä on "pakko" olla, vaikkei sitä lähes kukaan käytä?
Sama tuntuma. Vai olisiko kuitenkin niin, että toimittajat, jotka kuvaa ja haastattelee, tarvii tällaista sanelukoneena?
Sanelukoneista puheenollen. Ihmettelen suuresti miksi kameravalmistajat ovat jättäneet audiomemoa pois uusista kameramalleista. Joskus muutamia vuosia sitten se oli mielestäni yleisempi ominaisuus.
Tottakai nykyisin saa taltioitua ääntä kännyköillä ja erillisillä äänitallentimilla, mutta satunnaiseen käyttöön pelkän äänen tallentaminen kamerassa olisi ihan kätevää, kun kuitenkin mikrofonit ovat valmiina ja äänen taltioimiseen tarvittava tekniikka muutenkin!
Sonyn peilittömiin saa nykyisin suhteellisen vaatimatonta appsia jolla voi tallentaa ääntä still-kuviin. Parempi sekin kuin ei mitään. Hieman kuitenkin ärsyttää kun tietää miten helppoa olisi tehdä koko toiminnosta paljon monipuolisempi. Itse en käytä ääntä juurikaan haastatteluihin, mutta äänimaailman luomiseen kuvaesityksiin.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

mremonen kirjoitti:
nomad kirjoitti:5D mkIV on tosin sen verran ammattimainen kamera, että siinä video-ominaisuudet voidaan perustella lehtikuvaajien tarpeilla.
Tätä perustelua kuulee tosi usein ja lienen sitä itsekin käyttänyt. Mutta jos nyt ajatellaan muitakin journalistisia tilaisuuksia kuin Liperin Maatalaousmarkkinat, niin missä roolissa video sitten oikeasti on noilla (lehti)kuvaajilla? Mitä nyt olen Vesa Koivusta vaikka seurannut, niin tuskin hän paljon Pietarista ja/tai Moskovasta videota otti saatikka lähetti. Taisi siellä olla hieman järeämmät liikkuvan kuvan kalustot, kuin Vesalla konsaan, vaikka DeeVitosilla menikin (kolmella tai neljällä).

Eli onko se kuitenkin ominaisuus joka tänä päivänä on "pakko" olla, vaikkei sitä lähes kukaan käytä?
Riippuu lehdestä missä kuvaaja työskentelee. Täällä Keski-Suomessa näkyvät ottavan päivässä videota muutamasta aiheesta, saadaan nettilehteen liikkuvaa kuvaa. Eli kyllä noita videointitilanteita kuvaajalle sattuu vähintään muutamia viikossa. Eri asia on sitten se, millaisella kameralla tuo hoituu kätevimmin. Epäilen, että usein hyvä pokkari olisi ihan pätevä.
hkoskenv
Viestit: 4411
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

nomad kirjoitti:Riippuu lehdestä missä kuvaaja työskentelee. Täällä Keski-Suomessa näkyvät ottavan päivässä videota muutamasta aiheesta, saadaan nettilehteen liikkuvaa kuvaa. Eli kyllä noita videointitilanteita kuvaajalle sattuu vähintään muutamia viikossa. Eri asia on sitten se, millaisella kameralla tuo hoituu kätevimmin. Epäilen, että usein hyvä pokkari olisi ihan pätevä.
Niin, aika harvoin nettilehtien uutisvideot ovat muuta kuin suttumössöksi pakattua 720x576 pikselistä kuraa. Video-ominaisuudet lienevät loppupeleissä enemmän spekseillä myyntiä varten. Ne on aika halpa lisätä järkkäreihin, koska voidaan lainata videokameroiden tuotekehitystä, mutta järkkärit rampautetaan kuitenkin joiltain yksityiskohdiltaan (ääni, ergonomia ym.) niin, että vakavat videoharrastajat ja -ammattilaiset eivät viitsi niitä käyttää, vaikka ne kuvanlaatuspeksien puolesta kelpaisivat. Toivottavasti eivät mene siihen, että karsivat still-kuvausominaisuuksia videon takia.
Hannu
hkoskenv
Viestit: 4411
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

mremonen kirjoitti:Ei oikein lähde Canon-keskustelu käyntiin.
Ei kai tuo yritäkään olla muuta kuin mark 3 nykyaikaisella kennolla. Se on hyvin kiinnostava asia, onko Canon saanut kennoteknologiansa kilpailijoiden tasolle, mutta siitä on aika vaikea sanoa mitään ilman kuvia ja mittaustuloksia. Toivon, että Canon on onnistunut, mutta ei tuo siinäkään tapauksessa herätä mitään mahdottomia päivityshaluja Mk3:sta. Sen rahan sijoittaminen vaikka johonkin objektiiviin antaa harrastukselle paljon enemmän.
Onko se nyt niin, että Canon alkaa panostaa ominaisuuksissa enemmän videopuolelle? Tietysti voidaan ajatella, että still-puoli on "riittävän hyvä", joten sinne ei ole pakkoa laittaa kehitysresursseja. Tämä on tietysti still-kuvaajan kannalta ikävä asia.
Kamera- ja tekniikkaharrastajalle se on ikävä asia, mutta valokuvaajalle se voi olla myös hyvä asia, että tekniikka on kehittynyt kypsään vaiheeseen eikä tarvitse koko ajan kärsiä puutteista ja vaihtaa joka vuosi uuteen vähän vähemmän huonoon kalustoon. Totuus kuitenkin on se, että tämän tason kameroiden rajat tulevat vastaan aika äärimmäisissä kuvausoloissa.
Itse olen edelleen sitä mieltä, että jos haluaisin videokameran, ostaisin sellaisen. Se mitä mulla on videon kuvaamisesta kokemusta, on että ääni on siinä taiteenlajissa aika suuressa merkityksessä ja noilla rungossa olevilla "mikrofoneilla" ei tee käytännössä mitään. Tai näin se ainakin oli omassa videokuvauksesa: jos halusi kunnon ääntä, piti olla erilliset (XLR-liitäntäiset) mikit.
Se on liiketalouden kannalta aika selvää, miksi järkkärit rampautetaan. Kuvateknologialtaan saman tasoiset videokamerat näyttävät olevan monta kertaa kalliimpia ja arvatenkin katteet ovat sen mukaiset. Firmat eivät halua, että yksikään videokuvausta niin vakavasti tekevä, joka on potentiaalinen videokameran ostaja, päättääkin tyytyä murto-osahintaiseen järkkärirunkoon. Perustahvoille on hyvä näyttää, että "tämä on yhtä hyvä kuin kymppitonnin videokamera", vaikka totuus on se, että vain joku yksittäinen tekninen ominaisuus on yhtä hyvä ja todellisuudessa laite ei juuri sovellu satunnaisia kokeiluja vakavampaan videotyöskentelyyn.
Hannu
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Kyllähän järkkäreilläkin saa videota tehtyä. Ammattimaisestikin. Mutta nousee siinäkin hinta kummasti eikä silti helposti kuvata ilman jalustaa / yksijalkaa.

Parempi mikrofoni on vajaasta sadasta eurosta useisiin satoihin. Ulkoinen näyttö jota on helpompi katsoa ja jossa on focus peaking yms. ominaisuudet. Sitten tarkennukseen apuvälineet. Äkkiä koko rig jotta kameran saa kantoon... Mennään jo kaukana videokameran käyttömukavuuden ulkopuolella, mutta jos isomman rahan tuotantoa tehdään niin siellä kamerat ovat muutenkin aika järeitä.

Kääntymättömältä takatelkkarilta "ojo-videointi" on jotakin tuskaa pahempaa.


5D -sarja on kuitenkin ollut Canonilla se videon lähes pro -sarja, joten sille puolelle on pakko satsata myös IV:ssä.
Zone VI
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Vaikka video-ominaisuudet ovatkin minulle täysin yhdentekeviä, en lopulta usko että niiden sisällyttäminen on merkittävästi kamerapuolelta pois. Ymmärrän kameravalmistajia. Kun kenno ja optiikka kykenevät laadukkaaseen videoon, lienee se kuitenkin siinä määrin helposti toteutettavissa, että työmäärän katsotaan olevan perusteltu suhteessa ominaisuuden tuomaan etuun tuotteen markkinoitavuudessa.

Sitähän tässä kenties pelätään, että videokuvausominaisuuksiin investoidut tuotekehityspanokset vaikuttaisivat epäsuotuisasti kameran valokuvapuolen ominaisuuksiin, johtuen joko teknisistä kompromisseista, resurssien jakamisesta tai jostakin muusta sellaisesta. Tätä voimme vain arvella, mutta jopa Hasselbladin H6D-100c saa video-ominaisuudet. Heidän ei ehkä kuitenkaan segmentistään johtuen tarvitse tehdä kompromisseja.

Ehkä asiassa on positiivinenkin puoli. Videokuvaaminen tuottaa lämpöä ja kenno on kyettävä jäähdyttämään tehokkaasti ongelmien välttämiseksi. Ehkä videon prosessointi tarvitsee enemmän tehoa, joka on sitten myös käytettävissä still puolella. No, tämä on tyhjää spekulaatiota.

En usko, että kamerapuoli merkittävästi kärsii videon kuulumisesta ominaisuuksiin. Se on joka tapauksessa de-facto ominaisuus lähes kaikissa kameroissa. Tämän tosiasian huomioiden, olen ehkä sittenkin vain tyytyväinen että video-ominaisuudetkin ovat mahdollisimman hyvät. Vaikken itse tarvitse tai käytä niitä, maksan kuitenkin huomattavan summan kamerasta, jossa ne joka tapauksessa ovat. Mieluummin otan "kylkiäisinä" hyvät video-ominaisuudet, kuin huonot.

Lopuksi, katson asiaa positiivisesti siten, että joskus halutessani myydä kameran eteenpäin, sen jälleenmyyntimarkkinat ovat laajemmat kuin mikäli video-ominaisuuksia ei olisi, tai jos ne olisivat huonot.
Sapere aude.
---
flickr
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Kryptos kirjoitti:Vaikka video-ominaisuudet ovatkin minulle täysin yhdentekeviä, en lopulta usko että niiden sisällyttäminen on merkittävästi kamerapuolelta pois. Ymmärrän kameravalmistajia. Kun kenno ja optiikka kykenevät laadukkaaseen videoon, lienee se kuitenkin siinä määrin helposti toteutettavissa, että työmäärän katsotaan olevan perusteltu suhteessa ominaisuuden tuomaan etuun tuotteen markkinoitavuudessa.
Video näyttää kuitenkin ajavan kennokehitystä eteenpäin. Jos katsot esim millainen kamera on Sony A7s, niin stillien ja videon erilaiset vaatimukset hahmottuvat aika äkkiä.

Täyskäreissähän on paljon puutteita erityisesti 4k videossa. Esim Nikonin uusi D5 kroppaa kennoa aika rajusti 4k:ssa. Olikohan peräti 2x kroppi. Toisaalta Nikon ei ole panostanut videoon likikään yhtä rajusti kuin Canon - mikä saattaa olla suht iso kaupallinen virhe.
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

hkoskenv kirjoitti:
mremonen kirjoitti:Ei oikein lähde Canon-keskustelu käyntiin.
Ei kai tuo yritäkään olla muuta kuin mark 3 nykyaikaisella kennolla. Se on hyvin kiinnostava asia, onko Canon saanut kennoteknologiansa kilpailijoiden tasolle, mutta siitä on aika vaikea sanoa mitään ilman kuvia ja mittaustuloksia. Toivon, että Canon on onnistunut, mutta ei tuo siinäkään tapauksessa herätä mitään mahdottomia päivityshaluja Mk3:sta. Sen rahan sijoittaminen vaikka johonkin objektiiviin antaa harrastukselle paljon enemmän.
80D:n mittaustulokset antaa aika hyvää suuntaviivaa siitä missä tasossa Canonin kennofabit tällä hetkellä menee. Tuo kennohan on jotakuinkin vuoden 2014 Sony/Nikon tasoa. Eteenpäin on siis tultu ihan merkittävästi, mutta lähtökohdan ollessa jossain myöhäisellä rautakaudella ei ihan tähän päivään olla päästy, kun ei kilpailijat ole paikallaan seisseet. Matalilla ISO:illa aiemmin todella suurta eroa on siis kurottu merkittävästi kiinni, mutta vastaavasti korkeilla ISO:illa kilpailijat on menneet 2/3 stopin verran karkuun ja hävitään jopa marginaalisesti omille vanhoille kennoille. Valitettavasti 1DX II:n kennoja ei ole mitattu vielä, siitä voisi irrota lisää askelmerkkejä.

Alla olevassa kuvassa Canon ennen, Canon nyt ja kilpailijat nyt kennon koon ollessa APS-C. Näkisin että tässä suorituskyvyssä suhteessa kilpailijoihin on jotakuinkin Canonin tulevan 5D IX:n worst case, tästä voi sitten parantaa joskaan en pitäisi toista merkittävää hyppyä lyhyen ajan sisään kovin todennäköisenä, kyse on kuitenkin aika pitkälti kyvystä tehdä tietyn suorituskyvyn "kennolevyä" kunakin ajanjaksona ja leikellä siitä sitten eri kokoisia palasia.

Kuva
hkoskenv
Viestit: 4411
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

nomad kirjoitti:Toisaalta Nikon ei ole panostanut videoon likikään yhtä rajusti kuin Canon - mikä saattaa olla suht iso kaupallinen virhe.
Ei välttämättä. Olen käsittänyt, että Nikonilla ei ole varsinaista videokameratuotantoa niin kuin Canonilla. Olettaisin niiden käyttävän pitkälti samoja prosessoreita ja ohjelmia, joten Canon voi käyttää videopuolen tuotekehityksen, joka on rahoitettu videokameroita myymällä, tuloksia varsin suoraan järkkäripuolella. Sen pitää vain olla tarkkana, että järkkärit ovat sopivasti rampautettuja, ettei suuri videokuvaava porukka kelpuuta niitä. Nikonille olisi suuri ja riskialtis siirtymä yrittää vallata siivu videokameramarkkinoilta puhtaalta pöydältä ja videoon liittyvän kehityksen maksattaminen järkkärien ostajilla ei välttämättä onnistuisi.
Hannu
hkoskenv
Viestit: 4411
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

zone6 kirjoitti:Kyllähän järkkäreilläkin saa videota tehtyä. Ammattimaisestikin. Mutta nousee siinäkin hinta kummasti eikä silti helposti kuvata ilman jalustaa / yksijalkaa.
Aina on porukkaa, joka ottaa puutteellisen kaluston mielenkiintoisena haasteena ja saa iloa siitä että pystyy omalla neuvokkuudellaan ja työnteolla selättämään puutteet ja tuottamaan priimaa jälkeä. Minä en sinänsä mitään videokuvaamisesta tiedä, mutta näiden keskustelujen perusteella näyttää selvältä, että siinä joutuu tinkimään aika paljon monesta asiasta, jos yrittää väkisin kuvata videota järkkäreillä. Suurin osa ammattilaisista ja vakavista harrastajista ei ole halukas tekemään sellaista kompromissia, vaan maksaa vähän enemmän työnteon mahdollisimman helpoksi, tehokkaaksi ja mukavaksi tekevistä työkaluista.
Hannu
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

hkoskenv kirjoitti:
nomad kirjoitti:Toisaalta Nikon ei ole panostanut videoon likikään yhtä rajusti kuin Canon - mikä saattaa olla suht iso kaupallinen virhe.
Ei välttämättä. Olen käsittänyt, että Nikonilla ei ole varsinaista videokameratuotantoa niin kuin Canonilla. Olettaisin niiden käyttävän pitkälti samoja prosessoreita ja ohjelmia, joten Canon voi käyttää videopuolen tuotekehityksen, joka on rahoitettu videokameroita myymällä, tuloksia varsin suoraan järkkäripuolella. Sen pitää vain olla tarkkana, että järkkärit ovat sopivasti rampautettuja, ettei suuri videokuvaava porukka kelpuuta niitä. Nikonille olisi suuri ja riskialtis siirtymä yrittää vallata siivu videokameramarkkinoilta puhtaalta pöydältä ja videoon liittyvän kehityksen maksattaminen järkkärien ostajilla ei välttämättä onnistuisi.
temama tuolla aikaisemmin tosiaan uhosi videoista, peilittömyydestä ja ties mistä maailman muutoksesa. Ehkä se johti tätä keskustelua hieman turhan paljon pois pilikameroiden varsinaiselta vahvuusalueelta, eli stilleistä.

Canon ja Nikon ovat ne iso pelurit tässä luokassa, mutta en näe niiden kilpailevan toisiaan vastaan kovinkaan verisesti. Vaikka Nikon onkin teknisesti ottaen edellä kuvanlaadussa, niin kummallekin järjestelmälle riittää käyttäjiä. 5D mkIV on vieläpä markkina-asemaltaan aika suojassa koska Nikonilla ei ole sille suoraa kilpailijaa. IV mallista tulee varmasti erittäin suosittu kamera. X-mallin tilanne on sitten problemaattisempi koska siinä Canonin heikkoudet dynamiikassa korostuvat (ajattelen matalia herkkyyksiä ja esim maisemakuvausta) samaan aikaa kun D810/820 on erittäin varma perussuorittaja.
temama
Viestit: 10019
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

nomad kirjoitti:
hkoskenv kirjoitti:
nomad kirjoitti:Toisaalta Nikon ei ole panostanut videoon likikään yhtä rajusti kuin Canon - mikä saattaa olla suht iso kaupallinen virhe.
Ei välttämättä. Olen käsittänyt, että Nikonilla ei ole varsinaista videokameratuotantoa niin kuin Canonilla. Olettaisin niiden käyttävän pitkälti samoja prosessoreita ja ohjelmia, joten Canon voi käyttää videopuolen tuotekehityksen, joka on rahoitettu videokameroita myymällä, tuloksia varsin suoraan järkkäripuolella. Sen pitää vain olla tarkkana, että järkkärit ovat sopivasti rampautettuja, ettei suuri videokuvaava porukka kelpuuta niitä. Nikonille olisi suuri ja riskialtis siirtymä yrittää vallata siivu videokameramarkkinoilta puhtaalta pöydältä ja videoon liittyvän kehityksen maksattaminen järkkärien ostajilla ei välttämättä onnistuisi.
temama tuolla aikaisemmin tosiaan uhosi videoista, peilittömyydestä ja ties mistä maailman muutoksesa. Ehkä se johti tätä keskustelua hieman turhan paljon pois pilikameroiden varsinaiselta vahvuusalueelta, eli stilleistä.

Canon ja Nikon ovat ne iso pelurit tässä luokassa, mutta en näe niiden kilpailevan toisiaan vastaan kovinkaan verisesti. Vaikka Nikon onkin teknisesti ottaen edellä kuvanlaadussa, niin kummallekin järjestelmälle riittää käyttäjiä. 5D mkIV on vieläpä markkina-asemaltaan aika suojassa koska Nikonilla ei ole sille suoraa kilpailijaa. IV mallista tulee varmasti erittäin suosittu kamera. X-mallin tilanne on sitten problemaattisempi koska siinä Canonin heikkoudet dynamiikassa korostuvat (ajattelen matalia herkkyyksiä ja esim maisemakuvausta) samaan aikaa kun D810/820 on erittäin varma perussuorittaja.
ai nyt mä olen syyllinen siihen, että Canon vahvistelee videopuolta järkkäreissään (ehkä muita puutteita - kenno - peililäpsy - peittäessään)?
eikä mun jutut ja kommentit ole myöskään mitenkään ristiriidassa sen kanssa että ihmiset haluavat kameroiltaan muuta (kin) kun perusvehkeen still kuvaamiseen. se nyt on fakta nykyään ettei pelkkä still riitä, eihän nää valmistajat muuten änkeisi epätoivoissaan kaikkea muuta näihin koneisiin!
Maffer
Viestit: 21575
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No sitä ne juuri tekee. Sony on paras esimerkki. Kunhan tulee speksilistalla CIPA awardseja niin muulla ei niin väliä. Ihan perusfeaturet on sitten hukassa.
Tony_A
Viestit: 433
Liittynyt: Elo 19, 2009 15 : 32
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Tony_A »

DxO:n DR testit näyttää nykypäivänä kertovan sen, mikä kamera pitää ostaa.

Sama laulu oli ikivanhaa kennotekniikkaa sisältävän 7D2:n kanssa, kun Sonyn saippuapalan kokoisen kameran natiivi-ISO pieksi sen mennen tullen. En sitten tiedä, miten tuo kuvaus sillä käyttäen 70-200 F2.8 zoomia, lintutötteröistä puhumattakaan, tarraa liikkuvaan kohteeseen. Mutta ei olisi sitten jäänyt taivaan puhkipalamisia kuviin...

Omat 2 senttiä veikkaa, että 5D IV omaa riittävästi sisältöä, että myynti kulkee edes sen verran, kuin 5D III tähän asti. Kuka ihan oikeasti voi verrata jotakin A6300 kameraa 5DIII tai 5D IV kameraan? Täysin eri stoorihan on sitten Nikonin D750 ja D8XX sarja, jossa tosin saattaa olla Sonyn kenno. Mutta on niissä jotakin muutakin. Näihin vertailun kyllä ymmärrän.
temama
Viestit: 10019
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

Tony_A kirjoitti:DxO:n DR testit näyttää nykypäivänä kertovan sen, mikä kamera pitää ostaa.

Sama laulu oli ikivanhaa kennotekniikkaa sisältävän 7D2:n kanssa, kun Sonyn saippuapalan kokoisen kameran natiivi-ISO pieksi sen mennen tullen. En sitten tiedä, miten tuo kuvaus sillä käyttäen 70-200 F2.8 zoomia, lintutötteröistä puhumattakaan, tarraa liikkuvaan kohteeseen. Mutta ei olisi sitten jäänyt taivaan puhkipalamisia kuviin...

Omat 2 senttiä veikkaa, että 5D IV omaa riittävästi sisältöä, että myynti kulkee edes sen verran, kuin 5D III tähän asti. Kuka ihan oikeasti voi verrata jotakin A6300 kameraa 5DIII tai 5D IV kameraan? Täysin eri stoorihan on sitten Nikonin D750 ja D8XX sarja, jossa tosin saattaa olla Sonyn kenno. Mutta on niissä jotakin muutakin. Näihin vertailun kyllä ymmärrän.
en tiedä puhuiko joku tässä ketjussa sinänsä varsin erinomaisesta KROPPI A6300 sonysta, mutta itse ainakin tarkoitin sonyn kinopeilittömiä kun kinocanon ketjussa ollaan. Sony kinopeilitöbn sarjassa on useita malleja ja olisko ainakin 5 erillaista kennoa eri malleissa, eli ns. jokaiseen makuun löytyy jotakin.

DxO testejä en arvosta lainkaan vaikka sony niissä pärjäisikin. Liian yksioikoista makuuni. totta kuitenkin, että melko suorituskyky keskeiseksi on kilpailu järkkärimarkkinoilla mennyt.
jmra
Viestit: 2752
Liittynyt: Tammi 11, 2009 11 : 27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jmra »

Tunnustukseksi täytyy Tenama sanoa että hyvin olet onnistunut Sony vastaisuutta kasvattamaan örveriksi menneellä hehkutuksella.
temama
Viestit: 10019
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

jmra kirjoitti:Tunnustukseksi täytyy Tenama sanoa että hyvin olet onnistunut Sony vastaisuutta kasvattamaan örveriksi menneellä hehkutuksella.
ahh, jospa se olisikin ollut missioni täsä koko touhussa? lol! Äh, ei tässä mitään missiota ole ollut. olen vaan ollut kyllästynyt peililäpsyihin ja innostunut sonyn peilittömien tarjoamista uusista kuvioista fotohommissa. vois kieltämättä yrittää fokusoida jo muuhun elämään.
Vastaa Viestiin