Nikon D70 on kova pakkaus

Nikon D5500, Nikon D3300, Nikon D5300 jne.
JuhaH
Viestit: 2332
Liittynyt: Tammi 13, 2003 9 : 22
Paikkakunta: Espoo

Re: Nikon D70 on kova pakkaus

Viesti Kirjoittaja JuhaH »

jpp kirjoitti:D 100:lla on herkkyys 6400:een asti, mutta eipä niillä kuvilla mitään kyllä teekkään
Tein testin 300D:n kyvyistä. Ohessa kuva virtuaali-ISO6400:lla. Kuva otettu ISO1600:lla, alivalottamalla nopeaa suljinaikaa käyttäen pari aukkoa. Sen jälkeen RAW-konversiolla ylivalotettu (tai siis korjattu) se pari aukkoa, jonka jälkeen tehty aika rankat kohinanpoisto-operaatiot NeatImagella. Kuvasta on kohinaa poistettu hieman liikaa ja siitä on tullut muovisen näköinen, mutta kyllä siitä hyvin selvän saa. Vieressä vertailun vuoksi kuva, minkä kamera tallensi samassa valossa samalla aukko-aika -yhdistelmällä herkkyyden ollessa ISO400. [ISO6400]
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
simos
Viestit: 502
Liittynyt: Tammi 26, 2003 18 : 41
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja simos »

D70 testikuvia, ja varsin asiallisen oloisia... ISO1000 ja ISO800 kuvia mukana. Kuvat otettu AF-S DX 18-70mm f/3.5-4.5G ED IF objektiivilla, joten sekin vaikuttaisi aika hyvältä.

http://www.digitalreview.ca/cams/NikonD70_samples.shtml

Simo
www.wildkite.net
trombi
Viestit: 1125
Liittynyt: Helmi 27, 2003 10 : 57

Viesti Kirjoittaja trombi »

http://www.kenrockwell.com/nikon/d70.htm

Hands-on review, mutta ei mitään uutta infoa sen kummemmin.
Reijol
Viestit: 349
Liittynyt: Tammi 16, 2003 12 : 38
Paikkakunta: Hämeenlinna

On se

Viesti Kirjoittaja Reijol »

Tuli tässä katseltua nykyajan HD-telkkarista vanhoja Nikon D70:lla kuvattuja juttuja vuodelta 2005 ja eteenpäin. Ja voi pahus kun ne näyttivät hyviltä. Maisemiahan minä kuvaan enimmäkseen joten niistä puhun. Terävyys riittää täysin, valotus on hyvin kohdallaan P-asetuksella ja värimaailma ei ainakaan häviä nykysonyille, nikoneille ja fujeille mistä kokemuksia on.

Kaivoin kameran esiin ja ihmeekseni akku vielä latautui ihan hyvin. Mutta tuo vinyyli kameran päällä on muuttunut inhottavan tahmaiseksi. Minoltan laukussa tuota on säilytetty mutta joku nyt ei sovi yhteen. Onneksi kaikki namiskuukkelit toimivat joten antaa kameran ilmastoitua, jospa se siitä.

Paras opetus kuitenkin on puusalainen perustotuus, yhtään ei ole kuvani parantuneet vaikka tekniikka on kehittynyt. Tälläkin kameralla varmasti luodaan ne hyvät kuvat kunhan oma näkemys riittää. Ei ollut I. K. Inhalla ihan tällaisiakaan vehkeitä.
-Reijo-
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Re: On se

Viesti Kirjoittaja emerik »

Reijol kirjoitti:Tuli tässä katseltua nykyajan HD-telkkarista vanhoja Nikon D70:lla kuvattuja juttuja vuodelta 2005 ja eteenpäin. Ja voi pahus kun ne näyttivät hyviltä. Maisemiahan minä kuvaan enimmäkseen joten niistä puhun. Terävyys riittää täysin, valotus on hyvin kohdallaan P-asetuksella ja värimaailma ei ainakaan häviä nykysonyille, nikoneille ja fujeille mistä kokemuksia on.

Kaivoin kameran esiin ja ihmeekseni akku vielä latautui ihan hyvin. Mutta tuo vinyyli kameran päällä on muuttunut inhottavan tahmaiseksi. Minoltan laukussa tuota on säilytetty mutta joku nyt ei sovi yhteen. Onneksi kaikki namiskuukkelit toimivat joten antaa kameran ilmastoitua, jospa se siitä.

Paras opetus kuitenkin on puusalainen perustotuus, yhtään ei ole kuvani parantuneet vaikka tekniikka on kehittynyt. Tälläkin kameralla varmasti luodaan ne hyvät kuvat kunhan oma näkemys riittää. Ei ollut I. K. Inhalla ihan tällaisiakaan vehkeitä.
Se teki ihan hyvää jälkeä, mutta sen hintana oli moireilu. 6mpix ihan hyvin pärjäsi ja se on varmaan yksi syy terävyyteen. En tiedä vaikuttiko miten tuo CCD kenno? Niissä väreissä ei ole moittimista itselläkään. Nikon Capturen kautta tuli ne NEF käännettyä. Omalta osalta paras kuva on tuolla kameralla otettu.

Mielenkiintoista että joltakin löytyy vielä ylipäätänsä toimiva D70. Oli muuten myös aika vanhan topicin nosto. :)
Reijol
Viestit: 349
Liittynyt: Tammi 16, 2003 12 : 38
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Reijol »

Moireilua en ole koskaan huomannut, liekö omaa puusilmäisyyttä. Kuvia olen ottanut tasaisesti jpeggiä ja neffiä, hyvin on tuo kamera mielestäni helpoissa olosuhteissa pärjännyt jpegginäkin.

Piti vielä varmemmaksi vakuudeksi ottaa tuo päivän kävelylenkille mukaan rapeaan pakkaseen. Hyvin selvisi. Kuvat ovat yhtä teräviä kuin ennenkin mutta valotus joissain kuvissa selvästi meni tumman puolelle. Yleensähän kamera valottaa harvinaisen oikein, nyt tuli joukkoon jostain syystä alivalotuksia.

Tärkein huomio kuitenkin on se että ainakin omaan kuvaamiseeni nähden kaikenlainen laiterun***us on ollut ihan turhaa, telkkarista katsottuna D70:lla saa ihan yhtä hyviä kuvia kuin nykykameroillakin. Ja sieltä minä niitä kuvia katselen. Ei ole mitään tarvetta tehdä 1:1 suurennoksia.

Toki nykykameroissa on käyttöä helpottavia ominaisuuksia mutta tarvitaanko niitä? Inhan kamerassa tuskin oli 96 tarkennuspistettä ja erilaisia valotusohjelmia mutta kuvia tuli siitä huolimatta. Siis senkin puolesta D70:lla pitäisi pärjätä hyvinkin. Ehkä tämä kannustaa muitakin retroilemaan...
-Reijo-
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Reijol kirjoitti:Toki nykykameroissa on käyttöä helpottavia ominaisuuksia mutta tarvitaanko niitä?
Toimivaa AF:ää tarvitsin aikoinaan ja se oli pääsyy miksi D70:stä piti luopua. Liikkuvia kohteita kuvatessa nykykameroilla on huimasti paremmat onnistumisen mahdollisuudet.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Reijol
Viestit: 349
Liittynyt: Tammi 16, 2003 12 : 38
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Reijol »

Rockford kirjoitti: Toimivaa AF:ää tarvitsin aikoinaan ja se oli pääsyy miksi D70:stä piti luopua. Liikkuvia kohteita kuvatessa nykykameroilla on huimasti paremmat onnistumisen mahdollisuudet.
Toki nykykamerat ovat avanneet aivan uusia mahdollisuuksia, hyvä niin. Mutta meikäläisen maisema/dokumentti/pönötyskuvaukseen ei juurikaan ole uusia apuja tullut. En todellakaan ole kehityksen vastustaja mutta on mukavaa todeta että vanhemmallakin kalustolla saa ainakin itseä tyydyttävää jälkeä. Kunhan vaan äijä kameran takana ymmärtää jotain.
-Reijo-
aladdin
Viestit: 56
Liittynyt: Helmi 02, 2003 11 : 56

Viesti Kirjoittaja aladdin »

Kävi tuossa Reijolin kirjoituksessa silmiin:

"Mutta tuo vinyyli kameran päällä on muuttunut inhottavan tahmaiseksi. Minoltan laukussa tuota on säilytetty mutta joku nyt ei sovi yhteen. Onneksi kaikki namiskuukkelit toimivat joten antaa kameran ilmastoitua, jospa se siitä. "

Omani oli myös muuttunut tuollaiseksi "sure grip"-pinnoiteiseksi. Tämähän korjaantuu sillä, että otat mahdollisimman puhdasta alkoholia ja kankaanpalan tms, ehkä hammasharjakin olisi hyvä ahtaissa koloissa, ja hankaat kumipinnat sillä. Tahmeus lähtee.

Ei kuitenkaan kannata rynnätä baarikaapille, Kossu on liian laimeata. Itse löysin tallista pullon paineilmajarrujen jäänestoa, olisiko ollut jotain 95% alkoholia, mutta varmaan Sinolit Masinolit ym. käy hyvin.
Reijol
Viestit: 349
Liittynyt: Tammi 16, 2003 12 : 38
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Reijol »

Kiitos neuvosta, täytyy kokeilla. Hyllystä löytyy isopropanolia ja bensiinin jäänestoa, eiköhän nuo toimi.
-Reijo-
hrKuulapaa
Viestit: 213
Liittynyt: Heinä 05, 2013 20 : 24

Viesti Kirjoittaja hrKuulapaa »

Kappas, se on vanha threadi lämmitetty ja vielä väitteellä "kova pakkaus".

Voin sanoa että on! ~141.000 klikkiä! kamerassa takana ja edelleen palvelee tyttären käytössä.

Jäähdytetty aikoinaan jopa -32C lämpötilaan pari kertaa tähtikuvauksissa ja höyrytetty toisinaan tropiikin lämmössä. Siellä tosin alkoi tilttailemaan, liekö syynä kosteus ja itse tehdyt rungon läpiviennit timelapsekuvausta varten. Tokeni kuitenkin kun taas kuivui.

Kuvaushommassa pysyy kunnes menehtyy.
Kasuaali ballistiikka- ja tähtikuvaaja.
www.kuulapaa.com
Reijol
Viestit: 349
Liittynyt: Tammi 16, 2003 12 : 38
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Reijol »

Kameran tahmeus korjautui alkoholilla, kuvaajalle varmaan toimisi sama keino. Tänään kuitenkin lähdin taas retroilemaan ja nyt ilmeni uusi ilmiö. Joka toinen otettu kuva on selkeästi ylivalottunut. Ja se on tosiaan joka toinen, riippumatta kuvien ottotiheydestä. Kyllä niistäkin käsittelyllä kelvollisia saa, kunhan totesin. Mutta tulipa reissulla muutama itseä tyydyttävä kuva kuitenkin, mikäs sen parempaa. Vanhoiksi tullaan molemmat, minä ja kamera, hyväksytään molempien puutteet puolin ja toisin.
-Reijo-
tippiwatti
Viestit: 90
Liittynyt: Huhti 17, 2016 12 : 08

D70

Viesti Kirjoittaja tippiwatti »

Sulla on valotuksen haarukointi päällä ja sieltä semmonen asetus millä se ylivalottaa asetuksen mukaisesti joka toisen kuvan.
Yhtä hyvin se vois olla joka kolmas kuva ja vaikka alivalotus.

Sen saa kyllä säädettyä sieltä asetuksista ihan mielensä mukaiseksi : )
Tarkista BKTset.

Ei D70:set ole mihinkään kadonneet.
Ostin pari viikkoa sitten elämäni ensimmäisen digikameran ja tuo nyt on sattumalta D70 : )
Ihan hieno kamera tuntuu olevan.

Osaan kyllä kuvata järkkärillä,filmi-semmonen on ollut joskus 25 vuotta sitten.
Innostuin asiasta uudelleen,melkein harmittaa et kiva harrastus on ollut näin kauan unohduksissa...

Noilla automatiikoilla ei tosin minun mielestäni tee oikeastaan mitään. Siis A,S ja P:tä lukuunottamatta.
Niistä jotakin voi pitää päällä ihan oletuksena siltä varalta,et tulee tilanne missä ei ehdi ajattelemaan tai tekemään muuta kuin painamaan napista.
No ehkä tuo yömuotokuvaus on käyttökelpoinen johtuen sen käyttämästä salama-automatiikasta.
tippiwatti
Viestit: 90
Liittynyt: Huhti 17, 2016 12 : 08

Viesti Kirjoittaja tippiwatti »

Nikonin sivuilta löytyi muuten firmwaren päivityskin.
Nyt on uusin 2.0 versio käytössä : )

En kyllä tiedä oliko siitä muuta iloa kuin kosmeettinen apu valikoihin,kuvissa ei kyllä ole mitään eroa.
Kuulemma sen pitäis ainakin parantaa AF-C:n ollessa käytössä jotakin mikä ei aiemmissa versioissa toiminut.

Eli päivityksen jälkeen tuon pitäis olla samanlainen kuin D70s.
Tosin yhdessä vanhassa nettiartikkelissa pyydettiin erikseen huomioimaan,että: päivitys ei suurenna näytön kokoa : )
Ehkä se oli jenkkien tuotevastuulakien vuoksi jouduttu lisäämään siihen juttuun,ettei tule ylimääräisiä oikeudenkäyntejä...
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Viesti Kirjoittaja emerik »

tippiwatti kirjoitti:..Ostin pari viikkoa sitten elämäni ensimmäisen digikameran ja tuo nyt on sattumalta D70 : )
Ihan hieno kamera tuntuu olevan.

Osaan kyllä kuvata järkkärillä,filmi-semmonen on ollut joskus 25 vuotta sitten.
Innostuin asiasta uudelleen,melkein harmittaa et kiva harrastus on ollut näin kauan unohduksissa...
Jos yhtään vain digikameralla kuvaaminen maistuu, niin kannattaa päivittää sitten vaikka D7X00 sarjalaiseen. Sen verran kehitystä kuitenkin tapahtunut tässä välissä.
tippiwatti kirjoitti: automatiikoilla ei tosin minun mielestäni tee oikeastaan mitään. Siis A,S ja P:tä lukuunottamatta.
Niistä jotakin voi pitää päällä ihan oletuksena siltä varalta,et tulee tilanne missä ei ehdi ajattelemaan tai tekemään muuta kuin painamaan napista.
No ehkä tuo yömuotokuvaus on käyttökelpoinen johtuen sen käyttämästä salama-automatiikasta.
Aloittelijoille ne on suunnattu ja uusista rungoista myös löytyy nuo avustavat toiminnot. Myös sitten erilliset muistipaikat (U1, U2) rullassa joihin voi säätää valmiiksi omat asetukset. Nuo on ihan hyviä.
tippiwatti kirjoitti:Nikonin sivuilta löytyi muuten firmwaren päivityskin.
Nyt on uusin 2.0 versio käytössä : )

En kyllä tiedä oliko siitä muuta iloa kuin kosmeettinen apu valikoihin,kuvissa ei kyllä ole mitään eroa...
Nikonin päivitykset on aika "huuhaata", eli korjaavat jotain bugeja suurin piirtein. Mitään isoja muutoksia ne ei tuo.
Reijol
Viestit: 349
Liittynyt: Tammi 16, 2003 12 : 38
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: D70

Viesti Kirjoittaja Reijol »

tippiwatti kirjoitti:Sulla on valotuksen haarukointi päällä ja sieltä semmonen asetus millä se ylivalottaa asetuksen mukaisesti joka toisen kuvan.
Yhtä hyvin se vois olla joka kolmas kuva ja vaikka alivalotus.
Olin heti valmis kirjoittamaan että ei ole BKT päällä, kun en sitä juuri koskaan käytä. Mutta olipas pahus tuo BKT näytöllä. Näin sitä käy kun kuvaaja ja kamera vanhenevat...
-Reijo-
tippiwatti
Viestit: 90
Liittynyt: Huhti 17, 2016 12 : 08

Viesti Kirjoittaja tippiwatti »

On tuossa filmijärkkäriin nähden ihan asiallisiakin automatiikkoja ja toimintoja.
Kaikkein parasta asiassa on se,että voi kokeilla määrättömästi ja ihan mitä tahansa ilman että se maksaa mitään.

Tällä D70:llä on kuvattu shuttercountin mukaan reilut 28 000,se ei ilmeisesti sitten ole paljoa mitään?

Oli muuten ihan sama ongelma sen tahmaisuuden suhteen.
Ajattelin,että asialla on ollut joku kuka laittaa ilmastointiteippiä tms. teippiä "pidon" vuoksi jokaiseen mahdolliseen paikkaan ja hämmästelin,että onko sitä nyt ollut ihan pakko laittaa kameraankin : )
Ilmeisesti siihen pinnalle käsistä tullut hiki reagoi ajan mittaan (puhdistamattomana/käyttämättömänä) niin,et siitä tulee tahmainen.
Minulta se tahmeus lähti miedolla astianpesuaine liuoksella pois.

Ainoa "vika" tuossa on se,et kenno on pölyinen. Ostinkin sen riskiostoksena (35e) sillä mielellä,et musta pilkku kuvien yläkulmassa saattaa olla ikuinen.
No pölyä se ilmeisesti on.

Täytyy tilata ilmapumppu ja yrittää puhaltaa niitä pölyjä pois sieltä kennolta.
Tosin on käynyt mielessä,et pitäiskö nyt yhdesti ja aluksi maksaa huollolle siitä puhdistuksesta oletuksena,et silloin sinne kennolle ei jää mitään mikä vaivaisi mieltä.
Periaatteessa ja yleensä en maksa mistään minkä pystyy tekemään/opettelemaan itse kenellekään yhtään mitään,mutta tuo on tavallaan eri asia.
Kun kamera on minulle muutenkin uusi,niin sellaisen huollon jälkeen se olisi siltä osin uuden veroinenkin.
-kivaa,kun "filmi" ei maksa mitään-
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Viesti Kirjoittaja emerik »

tippiwatti kirjoitti:..

Täytyy tilata ilmapumppu ja yrittää puhaltaa niitä pölyjä pois sieltä kennolta.
Tosin on käynyt mielessä,et pitäiskö nyt yhdesti ja aluksi maksaa huollolle siitä puhdistuksesta oletuksena,et silloin sinne kennolle ei jää mitään mikä vaivaisi mieltä.
Periaatteessa ja yleensä en maksa mistään minkä pystyy tekemään/opettelemaan itse kenellekään yhtään mitään,mutta tuo on tavallaan eri asia.
Kun kamera on minulle muutenkin uusi,niin sellaisen huollon jälkeen se olisi siltä osin uuden veroinenkin.
Ei ilmapumpulla saa puhtaaksi. Kennon voi puhdistaa itse tai sitten ihan huollossa sen tehdä. Kuitenkin kannattaa asennoitua sillä tavalla, ettei kenno ole koskaan puhdas. Aiheesta löytyy oma topic foorumilta.
tippiwatti
Viestit: 90
Liittynyt: Huhti 17, 2016 12 : 08

Viesti Kirjoittaja tippiwatti »

Tätä ketjua näköjään luetaan edelleenkin...

Kamerana on vieläkin D70 ja exif-tiedostojen mukaan kuvia reilut 35 000.
Eli minä olen kuvannut tuolla n.7000 kuvaa ja ilmeisesti oppinutkin jotain deleten käytön lisäksi.
On kai makuasia,et riittääkö se 6.1Mpix kenno,mut kun en croppaile enkä harrasta kuvankäsittelyä tai kuvien suurentamista julistekokoon,niin en näe mitään syytä vaihtaa muuhun pelkästään sen vuoksi.
Ehkä minun näkökulmani on rajoittunut sen vuoksi,etten ole kokeillut millään uudemmalla tai "paremmalla" kuvaamista.
(en ole kyllä ajanut Jaguarillakaan,mut toisaalta en tykkää Ladastakaan ja vielä vähemmän tasapaksuista japanilaisista autoista)

Mutta minun mielestäni ihan hieno kamera siinä mielessä,et objektiivienkin,telejatkeiden ym. suhteen voi kokeilla ja opetella kaikenlaista -- > ruuvitarkennus.
Eli asiaan ei tule rajoitteita mielenkiinnon ja kustannusten suhteen kun ruuvitarkenteisetkin kelpaavat.
Ja ainakin telepäähän tulee "ilmaisia" millejä,tosin se sitten näkyy toisessakin päässä; 28mm ei olekaan laajakulma vaan 42 millinen mikä vääristää kuvaa kuin laajakulma,vaikka ei olekaan käytännössä sellainen.
No 35mm kohdalla mikä vastaa ns. (50mm) normaaliobjektiivia sitä ei enää niinkään huomaa kuvista,mutta kuitenkin.

Nii,en siis tarkoita ym. polttoväleistä sanomalla DX-objektiiveja,vaan vanhempia DX-kennolla.

Ainoa asia mikä sen suhteen vähän harmittaa on se,et siihen ei kelpaa ammattikameroiden lailla vanhat käsitarkenteiset objektiivit.
Tai sopiihan ne,mut kameran oma valotusmittari lakkaa toimimasta...

Automatiikkaa en ainakaan tarvitse yhtään lisää.
AF-C:n osalta saattaisi olla parempi/mukavempi jos tarkennuspisteitä olisi kymmeniä viiden sijaan.
Kun noista viidestä ei ole vastaavaa hyötyä,vaan käytän melkein poikkeuksetta keskustapainotteista tarkennusta lukituksella.
Tai ehkä se onkin vaan osaamattomuutta ja huomaan joskus jonain päivänä sen todellisen hyödyn asian suhteen...

Ajattelin vielä kaiken lisäksi hommata toisen samanlaisen kaappiin siltä varalta,et jos tuon suljin lakkaa toimimasta,tiputan sen tms. : )
-kivaa,kun "filmi" ei maksa mitään-
tippiwatti
Viestit: 90
Liittynyt: Huhti 17, 2016 12 : 08

Viesti Kirjoittaja tippiwatti »

emerik kirjoitti:
tippiwatti kirjoitti:..

Täytyy tilata ilmapumppu ja yrittää puhaltaa niitä pölyjä pois sieltä kennolta.
Tosin on käynyt mielessä,et pitäiskö nyt yhdesti ja aluksi maksaa huollolle siitä puhdistuksesta oletuksena,et silloin sinne kennolle ei jää mitään mikä vaivaisi mieltä.
Periaatteessa ja yleensä en maksa mistään minkä pystyy tekemään/opettelemaan itse kenellekään yhtään mitään,mutta tuo on tavallaan eri asia.
Kun kamera on minulle muutenkin uusi,niin sellaisen huollon jälkeen se olisi siltä osin uuden veroinenkin.
Ei ilmapumpulla saa puhtaaksi. Kennon voi puhdistaa itse tai sitten ihan huollossa sen tehdä. Kuitenkin kannattaa asennoitua sillä tavalla, ettei kenno ole koskaan puhdas. Aiheesta löytyy oma topic foorumilta.
Se kennon puhdistus on tullut opeteltua ilman huoltoliikkeen apua.
Ja pakkohan se onkin ainakin silloin,kun niitä objektiiveja tms.. vaihtaa ulkona luonnossa.
Alkuun (silloin huhtikuussa) hirvitti koko homma,varsinkaan kun se ei alkuun onnistunut vaan oikeammin asia paheni entisestään : )

Mut kyllä sen oppii yrittämällä ja tekemällä.

On siellä nyttekin joku roska mikä täytyisi puhdistaa pois,mutta empä ole viitsinyt kun se ei ole isommin haitannut.
Saattaa niitä olla kakskin.
Olen vältellyt asiaa aukon valinnoilla : )

Täytyykin ottaa huomisen asiaksi...
-kivaa,kun "filmi" ei maksa mitään-
Vastaa Viestiin