(2013 - 2017 ) Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
aikaarska
Viestit: 12011
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

A7RII akkuluukku

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Maffer & Co:

Muistaakseni maffer joskus kirjoitti, ettei A7RII:n akkuluukussa ole pientä aukkoa minkä läpi saisi kulkemaan virta-adapterin piuhan....

Onko tämä asia muuttunut uusimmissa A7RII malleissa koska ainakin minun rungossa sellainen lisäaukko näyttäisi olevan?

Kuva

Idea siis, että tälläisen akkuadapterin virtapiuhan saisi kulkemaan kannen läpi niin, ettei akkukantta tarvitsisi pitää auki:

Kuva

Hyvä homma kuitenkin, että tuo lisäaukko löytyy. Saan käytettyä lisävirtalähdettä paremmin.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 21619
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

En kyllä muistaakseni ole tuollaista maininnut. Kyllä tossa omassa myös tuollainen on. Siitä vaan menee kaiken maailman päästäiset sisään kun ei ole enää tiivis se kotelo.
aikaarska
Viestit: 12011
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Maffer kirjoitti:En kyllä muistaakseni ole tuollaista maininnut. Kyllä tossa omassa myös tuollainen on. Siitä vaan menee kaiken maailman päästäiset sisään kun ei ole enää tiivis se kotelo.
Ok. Se liittyi johonkin toiseen juttuun sitten, olisiko ollut fujin vastaava asia sitten...jokatapauksessa hyvä että tuo aukko löytyy kun muutakaan keinoa ei ulkoiseen virtasyöttöön ole (paitsi akkukahva).
Saahan virtajohdon tyveen jonkun pienen silikoniköntin tai vastaavan pehmusteen tiivistämään aukkoa kun läpi kulkee virtapiuha.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
eetu1978
Viestit: 1186
Liittynyt: Tammi 09, 2011 21 : 14

Viesti Kirjoittaja eetu1978 »

aikaarska kirjoitti:
Maffer kirjoitti:En kyllä muistaakseni ole tuollaista maininnut. Kyllä tossa omassa myös tuollainen on. Siitä vaan menee kaiken maailman päästäiset sisään kun ei ole enää tiivis se kotelo.
Ok. Se liittyi johonkin toiseen juttuun sitten, olisiko ollut fujin vastaava asia sitten...jokatapauksessa hyvä että tuo aukko löytyy kun muutakaan keinoa ei ulkoiseen virtasyöttöön ole (paitsi akkukahva).
Saahan virtajohdon tyveen jonkun pienen silikoniköntin tai vastaavan pehmusteen tiivistämään aukkoa kun läpi kulkee virtapiuha.
Akkukahva ottaa virran tuon saman aukon kautta, ainakin a6000.
temama
Viestit: 10026
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

eetu1978 kirjoitti:
aikaarska kirjoitti:
Maffer kirjoitti:En kyllä muistaakseni ole tuollaista maininnut. Kyllä tossa omassa myös tuollainen on. Siitä vaan menee kaiken maailman päästäiset sisään kun ei ole enää tiivis se kotelo.
Ok. Se liittyi johonkin toiseen juttuun sitten, olisiko ollut fujin vastaava asia sitten...jokatapauksessa hyvä että tuo aukko löytyy kun muutakaan keinoa ei ulkoiseen virtasyöttöön ole (paitsi akkukahva).
Saahan virtajohdon tyveen jonkun pienen silikoniköntin tai vastaavan pehmusteen tiivistämään aukkoa kun läpi kulkee virtapiuha.
Akkukahva ottaa virran tuon saman aukon kautta, ainakin a6000.
juuh, mut arska tarkoitti varmaan luukkua luukussa eli sitä pientä hiirenpimpsaa akkuluukussa joka on suojattu kumiläpällä normaalikäytössä.
Suurin osa akkukahvoista kuitenkin työntää tanakan akun kokoisen vehkeen kameran sisään.
burmanm
Viestit: 469
Liittynyt: Elo 31, 2015 21 : 44

Viesti Kirjoittaja burmanm »

temama kirjoitti:Suurin osa akkukahvoista kuitenkin työntää tanakan akun kokoisen vehkeen kameran sisään.
Tekeekö joku muu kuin Canon näin? Ai Sony.. eihän sen pitänyt kopioida dinosauruksia.
eetu1978
Viestit: 1186
Liittynyt: Tammi 09, 2011 21 : 14

Viesti Kirjoittaja eetu1978 »

temama kirjoitti:
eetu1978 kirjoitti:
aikaarska kirjoitti: Ok. Se liittyi johonkin toiseen juttuun sitten, olisiko ollut fujin vastaava asia sitten...jokatapauksessa hyvä että tuo aukko löytyy kun muutakaan keinoa ei ulkoiseen virtasyöttöön ole (paitsi akkukahva).
Saahan virtajohdon tyveen jonkun pienen silikoniköntin tai vastaavan pehmusteen tiivistämään aukkoa kun läpi kulkee virtapiuha.
Akkukahva ottaa virran tuon saman aukon kautta, ainakin a6000.
juuh, mut arska tarkoitti varmaan luukkua luukussa eli sitä pientä hiirenpimpsaa akkuluukussa joka on suojattu kumiläpällä normaalikäytössä.
Suurin osa akkukahvoista kuitenkin työntää tanakan akun kokoisen vehkeen kameran sisään.
Samaa hiirenpimpsaa mä tarkoitin :D
A6000:ssa itse akkukotelon kansi ei irtoa, ainakaan ilman väkivaltaa ;)

Sinne taidettiin laittaa akun tilalle adapteri, josta tuli nastat tuosta reiästä, jonka kautta sitten virta kulki.
nsamppa
Viestit: 6432
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Niinpä. Tänään taas tuli sitä Sonyismia harrastettua tai pikemminkin työskenneltyä. Piti firman pomomiehen videotervehdys kuvata. Hyviä puolia. A7II:ssa kiinni Zeissin 35 f2 ja A7S:ssä Leican 90 f2. Eri linssejä saa laitettua kiinni miten huvittaa. Valotuksen säätö ym. härvääminen kääntyvien näyttöjen ansiosta aika miellyttävää. Tärkeimmät säädöt on mulla suoraan pikanäppäinten takana, joten käyttö on aika ripeää. Zebrat myös oikein näppärät. Tarkennussuurennoksella saa tarkennuksen aikas tarkasti kohdilleen. Voi rällytellä isoilla aukoilla. Vielä voi olla aika varma että videonlaatu on hyvää.

Sitten taas se Sonyvero. Pari kertaa siinä säätäessä A7II ihan vaan kaatu. Otin testikuvia ja se vaan kyykähti. Siihen sitten perus PC-tyyppinen ränkslytiränkslyti. Ärsyttähän se, mutta se on se vero. Onneksi ei sentään tarvinnu kertoa mikä maa mikä valuutta. Mut mulla on se vero aika usein varaa maksaa. Tarkkaillahan niitä pitää todella kun ei niihin oikein kannata luottaa, mutta usein mä kyllä jonkin otoksen pystyn ottamaan uusiksi. Pitää vaan olla skarppina että huomaa sen koska nää sekoilee.

Tämmöisiä nämät.
temama
Viestit: 10026
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

nsamppa kirjoitti:Niinpä. Tänään taas tuli sitä Sonyismia harrastettua tai pikemminkin työskenneltyä. Piti firman pomomiehen videotervehdys kuvata. Hyviä puolia. A7II:ssa kiinni Zeissin 35 f2 ja A7S:ssä Leican 90 f2. Eri linssejä saa laitettua kiinni miten huvittaa. Valotuksen säätö ym. härvääminen kääntyvien näyttöjen ansiosta aika miellyttävää. Tärkeimmät säädöt on mulla suoraan pikanäppäinten takana, joten käyttö on aika ripeää. Zebrat myös oikein näppärät. Tarkennussuurennoksella saa tarkennuksen aikas tarkasti kohdilleen. Voi rällytellä isoilla aukoilla. Vielä voi olla aika varma että videonlaatu on hyvää.

Sitten taas se Sonyvero. Pari kertaa siinä säätäessä A7II ihan vaan kaatu. Otin testikuvia ja se vaan kyykähti. Siihen sitten perus PC-tyyppinen ränkslytiränkslyti. Ärsyttähän se, mutta se on se vero. Onneksi ei sentään tarvinnu kertoa mikä maa mikä valuutta. Mut mulla on se vero aika usein varaa maksaa. Tarkkaillahan niitä pitää todella kun ei niihin oikein kannata luottaa, mutta usein mä kyllä jonkin otoksen pystyn ottamaan uusiksi. Pitää vaan olla skarppina että huomaa sen koska nää sekoilee.

Tämmöisiä nämät.
niinpä. viallinen elektroniikka.

Tämä on ainakin toinen kerta kun raportoit samasta ongelmasta samassa kamerassa, kaatuminen.

http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... c&start=94

kiva kun jaksat ottaa sen kevyesti sonyverona vain, minä kutsuisin sitä henk.koht. välinpitämättömyys veroksi. Itse kiikuttaisin viallisen härvelin huoltoon varsinkin jos oikein töitä pitäis sillä tehdä. Onko takuu voimassa?
nsamppa
Viestit: 6432
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Niinpä. Epäluotettava kamera. Samaa tekee A7S ja samaa tekee nex6. Samaa teki myös A7.

Mikäs puudeli se sinä olet kun mun viestien perässä juokset?

Ja kyllä, ihan töitä pitäisi tehdä. Ja onnistuukin:

https://www.youtube.com/watch?v=6soC8ImI0Uk
https://www.youtube.com/watch?v=xZ3Z-Kr0zCE
https://vimeo.com/126358929

Harrastuksetkin sujuu näillä:

https://www.youtube.com/watch?v=MWBhMlPGn8Y
https://www.youtube.com/watch?v=7ghQjB9FbIA

Kunhan vaan muistaa että se sonyvero on maksettava. Varakamera, vara-akkuja taskut täynnä, pitkää pinnaa ja tarkkaavaisuutta. Ja joo, vähän mä chilpakkaasti näiden kanssa oon oppinut ottamaan. Turhaa näille on vittusaatanaa huutaa. Menee vaan fokus pois tekemisestä.
Maffer
Viestit: 21619
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Viiraako adapterin kiinnitys? Jos toi oli se canon mount 35mm f2 ni pienikin klappi kontakteissa kaataa helposti koko setin.
temama
Viestit: 10026
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

nsamppa kirjoitti:Niinpä. Epäluotettava kamera. Samaa tekee A7S ja samaa tekee nex6. Samaa teki myös A7.

Mikäs puudeli se sinä olet kun mun viestien perässä juokset?

Ja kyllä, ihan töitä pitäisi tehdä. Ja onnistuukin:

https://www.youtube.com/watch?v=6soC8ImI0Uk
https://www.youtube.com/watch?v=xZ3Z-Kr0zCE
https://vimeo.com/126358929

Harrastuksetkin sujuu näillä:

https://www.youtube.com/watch?v=MWBhMlPGn8Y
https://www.youtube.com/watch?v=7ghQjB9FbIA

Kunhan vaan muistaa että se sonyvero on maksettava. Varakamera, vara-akkuja taskut täynnä, pitkää pinnaa ja tarkkaavaisuutta. Ja joo, vähän mä chilpakkaasti näiden kanssa oon oppinut ottamaan. Turhaa näille on vittusaatanaa huutaa. Menee vaan fokus pois tekemisestä.
En ihan muistisairas puudeli kuitenkaan kun tuohon edelliseen valitukseesi vastasinkin. Eikä ole kovin pitkä aika siitä.

Itse veisin kameran takuuhuoltoon.
aikaarska
Viestit: 12011
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Maffer kirjoitti:Viiraako adapterin kiinnitys? Jos toi oli se canon mount 35mm f2 ni pienikin klappi kontakteissa kaataa helposti koko setin.
Minulla kaatui kanssa a7r2 canon smart adapterin kanssa. Ei auttanut kun akun poisto.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
nsamppa
Viestit: 6432
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Maffer kirjoitti:Viiraako adapterin kiinnitys? Jos toi oli se canon mount 35mm f2 ni pienikin klappi kontakteissa kaataa helposti koko setin.
Hmmm... Tällä kertaa se tosiaan oli se canon pyrstöinen 35. Välissä siinä on Metabones IV. Se kolmosversio on vähän knöhnömpi. Sitä saa veivaa koko ajan. Mun mielestä noi on vähän aina sekoillu ni en vaan jaksa siitä niin ressata. Kuhan ei kesken videon kaadu, niin kattelen kyllä läpi sormien.

Ja temamalle. Vois ton kiikuttaa huoltoon jos sais lainalaitteen siks aikaa. Nyt taas vähän skidiä hoppua, eikä oikein oo varaa tulla yllätetyks "housut kintuissa". Noi haastikset ku tarvii aina vähintään sen kaks kameraa. Muuten tulee vähän tylsää leikkuupöydällä.
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

nsamppa kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Viiraako adapterin kiinnitys? Jos toi oli se canon mount 35mm f2 ni pienikin klappi kontakteissa kaataa helposti koko setin.
Hmmm... Tällä kertaa se tosiaan oli se canon pyrstöinen 35. Välissä siinä on Metabones IV. Se kolmosversio on vähän knöhnömpi. Sitä saa veivaa koko ajan. Mun mielestä noi on vähän aina sekoillu ni en vaan jaksa siitä niin ressata. Kuhan ei kesken videon kaadu, niin kattelen kyllä läpi sormien.

Ja temamalle. Vois ton kiikuttaa huoltoon jos sais lainalaitteen siks aikaa. Nyt taas vähän skidiä hoppua, eikä oikein oo varaa tulla yllätetyks "housut kintuissa". Noi haastikset ku tarvii aina vähintään sen kaks kameraa. Muuten tulee vähän tylsää leikkuupöydällä.
Tuossa kyllä kaataa melkoisen varmasti adapteri kameran ja kamerassa ei ole mitään vikaa. Kuten aiemmin jossain kirjoittelin Art 35 ja MB III vetää A7R II kamera turvat joka kerta kun shutteriin koskee (MC-11:sta odotellassa kokeilin) ja Metabones Mark II:n kanssa samaa teki joskus Canon 100/2.8L. Mulla on varmaan joku 15K ruutua A7RII:lla ja tuota MB III + Sigma 35 kaatuilua lukuunottamatta kyykkyjä 0, kun MB III + Zeiss APO 135:sta lukuunpottamatta en käytä kuin natiivi tai LA-EA3+Sony laseja.
Maffer
Viestit: 21619
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Takuulla on adapterista kiinni. Jos väkisin väänän vinoon tota MB4:sta niin hienosti vetää lipat.
nsamppa
Viestit: 6432
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Silloin tietää että on vahvoilla kun viesti alkaa sanoilla no mutku...


No mutku se kaatuu myös kesken timelapsesarjojen. Samoin ku se kaatuili viimeksi niin kaukolaukaisimella testailin. Sepä se tässä riemukasta onkin kun se voi olla adapterissa. Ja varmaan onkin. Mutta se voi olla myös kaukolaukaisimen kanssa toimiessa. Niin tai näin ni kyllä mä sen kanssa pystyn elelemään. Kunhan vaan ei kesken videoiden kaadu ja korruptoi koko fileksiä, ja sitä ei tee kumpikaan. Siinä menis mun raja.
aikaarska
Viestit: 12011
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

testailua...

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Morjensta taas!

Ollut mielenkiintoinen ja puuhakas viikko A7RII:n kanssa!

Olen testaillut hyvin erillaisia objektiivi kombinaatioita sen kanssa: manuaalisia adaptereita mm. Minolta MD, Nikon AI, m42, Sony Alpha (minolta A) ja tietysti Pentax K . Tämän lisäksi sähköisillä Sony LA-EA3 adapterilla Minolta/Sony A-mount laseja ja Viltrox EF-NEX II adapterilla Canon EOS optiikkaa.

Yleisfiilis on kyllä positiivinen tässä vaiheessa testailua niin A7R2 kamerasta kuin erillaisten objektiivien suorituksista sen kanssa. Tottakai paljon myös suttutuloksia, mutta se oli odotettavissa. Jos ei odota liikoja niin voi yllättyä positiivisesti ;-)

Positiivisista kombinaatioista voisin mainita mm.:

- Minolta MD 35/2.8 (terävä pikku prime, täydelläkin aukolla täysin käyttökelpoinen)
- Minolta MD 35-70/3.5 (laatuzuumi. käsittääkseni sama lasi kuin Leica Vario-Elmar-R 35-70mm f/3.5 jonka minolta teki Leicalle, pinnoitteet ei modernia digiaikaa jonka varmasti näkyy kuvien kontrastissa, mutta kyllä kunnon laatukin näkyy, täydestä aukosta lähtien, hyvä persoonallinen objektiivi, nykylaseihin vaihtelua hyvässä mielessä)
- Pentax M 20/4 (todella pieni laajisprime, varsinkin himmennettynä antaa kivoja kuvia)
- Minolta AF 35-105/3.5-4.5 (ns. legenda minolta, ja kyllä sen omanlainen hohdokkuus kantaa vielä A7RII:n kanssa, hyvä zuumi)
- Samyang 14/2.8 (asiallinen laajakulma, ei liian suttu)
- Samyang 12/2.8 fish.eye (edellisträ vielä terävämpi kalansilmä, tällä aion kuvailla vielä tähtitaivasta!)
- Carl Zeiss FE sonnar 55/1.8 (hieno lasi!! Ei oikeastaan mitään moitittavaa edes 100% pixelipiippauksella)
- Tamron 70-300 USD (toimii myös kinokennolle hienosti, sanoisin että tässä erittäin kiva perustele kinokennoisiin)
- Sigma 24/2.8 super-wideII (toimii OK, täydellä aukolla vähän softi, mutta paranee mukavasti kun himmentää, hyvä myös shift adapterini kanssa)
- Sony E 16-50 PZ OSS (todellinen pannukakkuzuumi, APS-C, vinjetoi kinotilassa tietty, mutta kun tarvitsee todella pientä komboa niin kyllä tällä ihan kuvia saa jos ei vaadi priimaa, tyydyttävää jälkeä tekee ainakin minun kopioni)
- Pentax DA 35/2.4 (hyvä moderni pikku prime, APS-C pentax, mutta toimii myös kinotilassa ilman liikoja vinjetointeja!)
- Pentax FAJ 18-35/4-5.6 (erittäin pieni ja kevyt muovinen kinolaajiszuumi, mutta toimii OK, 18mm polttoväli paras tällä, täydellä aukolla softi nurkista/laidoilta, mutta f/8-f/11 antaa jo ihan kivaa kuvaa, kun ottaa huomioon tämän painon ja koon, niin varmasti toimiva objektiivi hyvässä valossa kuvaamiseen)...Minulla oli myös Sigma 17-35mm f/2.8-4 EX jota kokeilin, mutta ei se oikeastaan ollut tätä pentaxia kummoisempi, melkein 2x isompi vain...myin sen pois.

Että tälläistä tässä vaiheessa. Antoisaa keväistä kuvausintoa kaikille!

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
hkoskenv
Viestit: 4413
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: testailua...

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

aikaarska kirjoitti:Tottakai paljon myös suttutuloksia, mutta se oli odotettavissa. Jos ei odota liikoja niin voi yllättyä positiivisesti ;-)
Onhan se noinkin. Mutta eikö se ole vaikeaa perustella tuhansien eurojen sijoittamista harrastusvälineeseen, jolta ei odota huippusuorituskykyä (ainakin suhteessa omaan harrastustasoon ja resursseihin)? Ainakin minä tunnen tehneeni hukkaostoksen, jos sellainen sijoitus ei anna selvää kehitysaskelta harrastusmahdollisuuksissa.
Hannu
aikaarska
Viestit: 12011
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: testailua...

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

hkoskenv kirjoitti:
aikaarska kirjoitti:Tottakai paljon myös suttutuloksia, mutta se oli odotettavissa. Jos ei odota liikoja niin voi yllättyä positiivisesti ;-)
Onhan se noinkin. Mutta eikö se ole vaikeaa perustella tuhansien eurojen sijoittamista harrastusvälineeseen, jolta ei odota huippusuorituskykyä (ainakin suhteessa omaan harrastustasoon ja resursseihin)? Ainakin minä tunnen tehneeni hukkaostoksen, jos sellainen sijoitus ei anna selvää kehitysaskelta harrastusmahdollisuuksissa.
Olisihan se kiva jos kaikki objektiivini antaisi huipputuloksia, mutta sellainen ei ole realistista kun puhutaan vanhoista objektiiveista ja hi-res kinokennosta. Erityisesti laajispuolella sen huomaa.

Sen verran laitefiikki olen (tai ainakin kameralaite friikki), että tunnustan pitäväni erillaista objektiiveista vaikka ne eivät olisi täydellisiä . Vähän kuin luokanopettaja joka näkee oppilaissaan yksilöinä hyvää vaikka kaikki eivät olisi huippuoppilaita ;-)

Ja etsimistä tämä myös on. Että löytää ne omat suosikit kymmenien joukosta.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Vastaa Viestiin