Lightroom 6

Kuvankäsittelyä, mitä vain
PAP
Viestit: 1768
Liittynyt: Tammi 09, 2003 20 : 10
Paikkakunta: Sovjet Finlandija

Viesti Kirjoittaja PAP »

Prkl... Tuorein LR CC-versio päivitti Sigma Art 50/1.4 -lasin Zeissin Milvus 1.4/50 ZE:ksi. Eli tunnistaa linssin väärin.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Valdenaut
Viestit: 33
Liittynyt: Loka 13, 2008 20 : 00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Valdenaut »

Informaatioähky yllätti, joten laitan suoran kysymyksen.

Olen käyttänyt nyt jonkinaikaa Picasaa matkakuvien käsittelyyn ja jakamiseen Google+:n kautta. Viime reissulla tuli kuvattua myös jokunen video ja tarvitsisinkin ohjelman joka toimisi Picasan tapaan, mutta jolla saisi helposti editoitua ja jaettua myös videot.

Vanhasta muistista ajattelinkin jo tilata Photoshop / Premiere-elements paketin. Hain myös tietoa, olisiko tällaiselle satunnaiskäyttäjälle tarjolla jotain ilmasvaihtoehtoa tai kilpailevaa ohjelmistoa. Silkypics minulle onkin jo tullut kameran oheisohjelmistona. Tarkempaa tietoa näistä ohjelmista etsiessäni törmäsin suosituksiin "ainoana ohjelmana jonka tarvitset" Adobe Lightroomiin.

Suora kysymys: Onko näin? Eli kuvat ja videot simppelein perus editoinein. Arkistointi ja kuvien jakaminen samassa ohjelmassa?
PAP
Viestit: 1768
Liittynyt: Tammi 09, 2003 20 : 10
Paikkakunta: Sovjet Finlandija

Viesti Kirjoittaja PAP »

PAP kirjoitti:Prkl... Tuorein LR CC-versio päivitti Sigma Art 50/1.4 -lasin Zeissin Milvus 1.4/50 ZE:ksi. Eli tunnistaa linssin väärin.
Peruskorjaus:

https://forums.adobe.com/thread/2051697 ... 0&tstart=0
Valottaja
Viestit: 172
Liittynyt: Syys 16, 2004 16 : 05

Viesti Kirjoittaja Valottaja »

Mitäköhän tuli tyrittyä.

Yritin päivittää LR6:n tammikuu-paketin ja se epäonnistui.
Nyt näyttää versio tuon epäonnistuneen yrityksen jälkeen pudonneen 6.3:sta 6.0:aan ja tuosta käsittääkseni olisi pitänyt tulla onnistuneella päivityksellä 6.4.
Mitä tehdä?
Yritin jo päivitystä uudestaan yhtä huonolla menestyksellä.

Kyseessä siis 'stand alone'-versio.
Valottaja
Viestit: 172
Liittynyt: Syys 16, 2004 16 : 05

Viesti Kirjoittaja Valottaja »

^No enpä tiedä, mutta loggauduin sitten kokeellisesti Adoben 'Manage My Account'-sivulle eikä muuta - tuon jälkeen päivitys onnistui.

Pahoittelen turhaa häiriötä.
Gamma
Viestit: 1725
Liittynyt: Tammi 13, 2004 14 : 14
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gamma »

Onko muille tullut uuteen standalone versioon panoraamatyökalun Boundary Warp ominaisuus?

Eli tuonne: Photo->Photo Merge->Panorama.

http://blogs.adobe.com/lightroomjournal ... -html.html

Tuossa pitäisi olla noiden valintanappien alla Boundary Warp liukusäädin
Kuva

Minulla ei tullut. LR versio nyt 6.4 ja Camera Raw 9.4
Villaristi
Viestit: 262
Liittynyt: Touko 05, 2011 10 : 18

Viesti Kirjoittaja Villaristi »

Gamma kirjoitti:Onko muille tullut uuteen standalone versioon panoraamatyökalun Boundary Warp ominaisuus?


Minulla ei tullut. LR versio nyt 6.4 ja Camera Raw 9.4
Mulla on Mäcin puolella CC-versio ja siihen Boundary Warp-ominaisuus tuli, mutta kannettavaan puuceehen, missä on stanalone-versio ko. ominaisuutta ei tullut. Adobe ei ilmeisesti halua tuoda mitään uutuuksia niille jotka maksoivat vain kertakorvauksen?
Gamma
Viestit: 1725
Liittynyt: Tammi 13, 2004 14 : 14
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gamma »

Villaristi kirjoitti:
Gamma kirjoitti:Onko muille tullut uuteen standalone versioon panoraamatyökalun Boundary Warp ominaisuus?


Minulla ei tullut. LR versio nyt 6.4 ja Camera Raw 9.4
Mulla on Mäcin puolella CC-versio ja siihen Boundary Warp-ominaisuus tuli, mutta kannettavaan puuceehen, missä on stanalone-versio ko. ominaisuutta ei tullut. Adobe ei ilmeisesti halua tuoda mitään uutuuksia niille jotka maksoivat vain kertakorvauksen?
Niinhän se tuolla linkin takana näkyy lukevankin.

"Lightroom CC 2015.4 / 6.4 now available

Lightroom CC 2015.4 and Lightroom 6.4 are now available on Adobe.com. The goal of this release is to provide additional camera raw support, lens profile support and address bugs that were introduced in previous releases of Lightroom. This release also includes a new Boundary Warp feature for Creative Cloud members."
mremonen
Viestit: 9261
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Villaristi kirjoitti:Adobe ei ilmeisesti halua tuoda mitään uutuuksia niille jotka maksoivat vain kertakorvauksen?
No, näinhän se Adobe on sen kyllä aika lailla selvästi kertonutkin jo aikaa sitten.

Ja miksi pitäisikään tuoda? Kyseessä on kaksi eri tuotetta: Adobe Photoshop Lightroom CC ja Adobe Photoshop Lightroom 6.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
DorianBlue
Viestit: 1209
Liittynyt: Huhti 24, 2008 11 : 03

Viesti Kirjoittaja DorianBlue »

Olen tässä nyt tän aamun arponut, saisinko lisäarvoa LR6:sta. CC:hen en aio missään tapauksessa mennä, se on täysin overkill meikäläiselle. Mulle riittää, kun saan Canuunan (5DmkII + 40D) ja Sonyn (a6000) RAWit konvertoitua. Kolmen ohjelman (DPP 3.x + 4.x + Capture One Express) kanssa kikkailu houkuttelee aina vaan vähemmän. Lisäarvoa saisin ehkä paremmasta konvertterista? Vai saisinko? Onko LR6 merkittävästi parempi lopputuloksen kannalta kuin DPP 4? Capture Onea en ole testiä enempää käyttänyt, eli joudun joka tapauksessa opettelemaan uuden työnkulun, kun a6000 pääsee reissuun. Todennäköisesti sillä tulee otettua kuitenkin selvästi enemmän kuvia kuin 5DmkII:llä.

Mulla tuskin tulee runkopäivityksiä lähivuosina ja putketkin on pääsääntöisesti ostettu. Mahdolliset putkihankinnatkin kohdistuvat vanhaan valikoimaan mitä suurimmalla todennäköisyydellä. Jos niillä nyt tuon konvertterin kannalta edes suurta merkitystä on.

Mulle on keskusteluista ja Adoben sivuilta jäänyt hiukan vielä epämääräiseksi, saako tuohon standaloneen mitään päivityksiä? Tosi vaikeaksi on ainakin tehty löytää.
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
Rockford
Viestit: 7278
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Toistaiseksi standalone-versioon on tullut päivityksiä eli nyt on LR 6.4 tuorein versio, johon päivitys tuli kai tämän vuoden puolella. Sitä en tiedä kauanko noita päivityksiä vielä tulee.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
rautaperä
Viestit: 246
Liittynyt: Marras 24, 2009 20 : 41

Viesti Kirjoittaja rautaperä »

LR 6.4:ksi päivittyy kun painaa update nappia.
Omaa Adobe-tiliä kun katsoo niin siinä lukee että minulla on LR6 CC-versio, joka on ilmainen. Ostin siis alunperin sen stand-alone-version.
Onko siis kyseessä aivan sama ohjelmisto kummassakin tapauksessa?
Tai aletaanko minulta jossain vaiheessa periä maksuja vaikka en missään vaiheessa ole ostanut cc-lisenssiä?
DorianBlue
Viestit: 1209
Liittynyt: Huhti 24, 2008 11 : 03

Viesti Kirjoittaja DorianBlue »

rautaperä kirjoitti:LR 6.4:ksi päivittyy kun painaa update nappia.
Eli se update on osana ohjelmaa itseään, ei mistään tukisivuilta löytyvä päivityspaketti?

PS. Pienen selvittelyn jälkeen 6.3 -> 6.4 on nimenomaan piilotettu jonnekin tukisivujen uumeniin. Update tarjoaa vain CC:tä.
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
Maffer
Viestit: 21621
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

mremonen kirjoitti:
Villaristi kirjoitti:Adobe ei ilmeisesti halua tuoda mitään uutuuksia niille jotka maksoivat vain kertakorvauksen?
No, näinhän se Adobe on sen kyllä aika lailla selvästi kertonutkin jo aikaa sitten.

Ja miksi pitäisikään tuoda? Kyseessä on kaksi eri tuotetta: Adobe Photoshop Lightroom CC ja Adobe Photoshop Lightroom 6.
Ei ole kaksi eri tuotetta. Sama *sensuroitu* erilaisella konffauksella ja kairataan asiakasta ahteriin. Itsellä standalone ja se näkyy Adobe Cloud -käynnistysvalikossa ihan Lightroom CC versiona ja päivittyykin sellaisena.

Teennäistä *sensuroitu* koko homma.
DorianBlue
Viestit: 1209
Liittynyt: Huhti 24, 2008 11 : 03

Viesti Kirjoittaja DorianBlue »

Varmaan tässä pitkässä ketjussa kerrottukin, mutta kerrataan varmuuden vuoksi. Adobe selittelee tuota ominaisuuksien lisäämättömyyttä 6.x:ään jollain puolivillaisella lailla. Ostettua ohjelmaa ei saa muuttaa jälkikäteen... Lisenssillä päivitettävää tuo ei tietenkään koske. Tämähän on täysin luonnollista ja ymmärrettävää.

Pystymetsästä kun tämän kohdalla kirjoittelen, niin ymmärrän kyllä, että LR6 on LR6 ja LR7 toisi nämä uudet dehazed ja boundary warpit mukanaan. Kai sellainen on tulossa ja kai siihen saa päivitysalennuksen LR6:sta?
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
mremonen
Viestit: 9261
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Maffer kirjoitti:Ei ole kaksi eri tuotetta. Sama *sensuroitu* erilaisella konffauksella ja kairataan asiakasta ahteriin. Itsellä standalone ja se näkyy Adobe Cloud -käynnistysvalikossa ihan Lightroom CC versiona ja päivittyykin sellaisena.
Hmmm... mulla kun oli vitosversio stand-alonena niin se kyllä näkyi ihan erillisenä, ei CC:nä. Ehkä tämä on sitten kutosessa muuttunut, kun tuo vitosen s-a -versiohan julkaistiin ennen kuin pilveä oli kaupan.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
rautaperä
Viestit: 246
Liittynyt: Marras 24, 2009 20 : 41

Viesti Kirjoittaja rautaperä »

DorianBlue kirjoitti:
rautaperä kirjoitti:LR 6.4:ksi päivittyy kun painaa update nappia.
Eli se update on osana ohjelmaa itseään, ei mistään tukisivuilta löytyvä päivityspaketti?

PS. Pienen selvittelyn jälkeen 6.3 -> 6.4 on nimenomaan piilotettu jonnekin tukisivujen uumeniin. Update tarjoaa vain CC:tä.
Update (help valikosta) tarjoaa cc:tä mutta stand alone päivittyy sitäkin käyttäen ihan normaalisti
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

rautaperä kirjoitti:
DorianBlue kirjoitti:
rautaperä kirjoitti:LR 6.4:ksi päivittyy kun painaa update nappia.
Eli se update on osana ohjelmaa itseään, ei mistään tukisivuilta löytyvä päivityspaketti?

PS. Pienen selvittelyn jälkeen 6.3 -> 6.4 on nimenomaan piilotettu jonnekin tukisivujen uumeniin. Update tarjoaa vain CC:tä.
Update (help valikosta) tarjoaa cc:tä mutta stand alone päivittyy sitäkin käyttäen ihan normaalisti
Ei vain meinaa standalone 6.3 päivittyä millään. Ei vaikka latasin 6.4 version.
http://prodesigntools.com/adobe-cc-2015 ... #lightroom
Päivitystiedosto vain ei lähde käyntiin.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

kohan kirjoitti:
Ei vain meinaa standalone 6.3 päivittyä millään. Ei vaikka latasin 6.4 version.
http://prodesigntools.com/adobe-cc-2015 ... #lightroom
Päivitystiedosto vain ei lähde käyntiin.
No nyt onnistui. Vaatii näköjään oman IP osoitteen paljastamisen.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
jv
Viestit: 230
Liittynyt: Loka 08, 2003 20 : 12
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja jv »

Moi

Tyhmiä kysyy.

Minulla on se laatikko -versio LR6 (ei CC). Olen yrittänyt sitä päivittää sillä Adoben update toiminolla aiemmin ja kun mennään version 6.11 yli, niin siitä on tullut CC ja demo sellainen (30pv).

Missä menin metsään? Ja onko tuo 6.4 päivitys sellainen, joka kuuluisi mennä tähän ei CC -versioon?
Vastaa Viestiin