X-Pro1 tai XE-1

Casio-digit, Fuji-digit (ei-järjestelmädigejä)
The SeQuel
Viestit: 36
Liittynyt: Maalis 05, 2012 8 : 57

X-Pro1 tai XE-1

Viesti Kirjoittaja The SeQuel »

Minulla on Fujifilmin XE-1 kamera ja sen aivan loistava! Tykästyin kuitenkin X100 hybridietsimeen jota ei XE-1 ole.

Nyt mietin onko kellään kokemusta X-Pro1 sekä XE-1? Mitä eroja on kuvauskokmuksen kannallta?

Kysymykseni ei siis liity mitenkään spekseihin tai muihin teknisiin detaljeihin.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kve
Viestit: 1
Liittynyt: Elo 07, 2015 19 : 37

Viesti Kirjoittaja kve »

X-E1 pannarilla on aika lahella X100:a monissa tilanteissa. Tarkennus edellisessa hiukan nopeampi ja kenties rahdun luotettavampi, mutta kummassakaan ei varsinaisesti mitaan ongelmia. X100:ssa on ND napin painalluksen paassa, erittain hyva juttu. Samoin jos kirkkaassa valaistuksessa on ongelmia elektronisen etsimen kanssa, X100:n optinen pelastaa tilanteen. Minua kiintea 35 ei usemmiten rajoita, painvastoin se vain selkeyttaa ja pelkistaa kuvaustilannetta. Mutta tietty esim. sisalla, ruuhkassa jne. kunnon laajakulma voi toisinaan olla toiveissa. XF14 on yksi niista, huippulasi. X100 tarkentuu hyvin lahelle, toisin kuin X-E1. Eli jossain tilanteessa sillakin ominaisuudella voi kuvia kehitella.

X-E1:n kanssa voi tietty kokeilla mahdollisesti varastossa olevaa vanhaa optiikkaa. Jotkut toimii, monet ei, eika varsinkaan superlaajakulmat. Fujin tarjoama adapteri on lievaa huijausta: Leican lyhyt (ei edes 35mm) M-lasi ei piirra kunnolla. Ja manuaalitarkenteinen tavara on hidasta, silla ei toimintaa kuvata, niin se vain on.

Minulle X100 oli "ensirakkaus", ensimmainen digikamera, josta oikeasti tykkasin (filmi-Leican jalkeen). Ja nain on edelleen, vaikka sinansa kamerana X-E1 on monipuolisempi.

-Kari
Vastaa Viestiin