Back focus testi?

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Tapiol2003
Viestit: 2202
Liittynyt: Syys 28, 2003 16 : 03

Viesti Kirjoittaja Tapiol2003 »

seppot kirjoitti:Pienemmällä kennolla on valmiiksi suurempi terävyysalue ja jos ei käytössä ole 25/f1.4 linssiä niin ei voi edes kuvitella kuinka lyhyt terävyysalue on 50/1.8 satasen Nikkorilla, esimerkiksi. Älkää viilatko pilkkua, esimerkki on vaan suuntaa-antava.
Ei todellakaan ole.
Less Is More
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
ISSPES
Viestit: 222
Liittynyt: Tammi 28, 2008 18 : 32

Viesti Kirjoittaja ISSPES »

Tapiol2003 kirjoitti:
seppot kirjoitti:Pienemmällä kennolla on valmiiksi suurempi terävyysalue ja jos ei käytössä ole 25/f1.4 linssiä niin ei voi edes kuvitella kuinka lyhyt terävyysalue on 50/1.8 satasen Nikkorilla, esimerkiksi. Älkää viilatko pilkkua, esimerkki on vaan suuntaa-antava.
Ei todellakaan ole.
Foorumien parhaat keskustelut tulee ehdottomasti siitä, kun vastataan melkein viisi vuotta vanhaan viestiin.
Tapiol2003
Viestit: 2202
Liittynyt: Syys 28, 2003 16 : 03

Viesti Kirjoittaja Tapiol2003 »

ISSPES kirjoitti:vastataan melkein viisi vuotta vanhaan viestiin.
Sori vaan. aivan oikeassa. My bad.

Mutta sama harha kulkee mukana vuositolkulla.
Less Is More
kinnujo
Viestit: 12
Liittynyt: Helmi 14, 2005 23 : 04

Viesti Kirjoittaja kinnujo »

Itse olen käyttänyt seuraavanlaista testiä tarkennuksen hienosäätöön.
(Vaatii tietenkin kameran, jossa AF-Fine Tune on)

- Kuvataan jalustalta kaukolaukaisimella, vakiovalaistuksessa testitaulua automaattitarkennuksella.
- Kuvataan järjestyksessä kaikilla AF-fine tune asennoissa.
(Esim. Nikon D700 -20, -19 ... 0,..., +19, +20, 41 kuvaa)
- Pakataan kuvat reippaalla jpeg pakkauksella.
- Kuva, jonka tiedostokoko on suurin, sisältää eniten informaatiota,
joten oikea AF-fine tune asetus on sitä kuvaa vastaava.
Apexi
Viestit: 203
Liittynyt: Joulu 13, 2010 13 : 41

Re: Back focus testi?

Viesti Kirjoittaja Apexi »

Hei, mulla on ongelmaa D7200 ja Nikon 35mm tarkennuksen kanssa. Ei meinaa millään saada kohdilleen tarkennusta. +20 laitettu ja silti tarkentaa liian eteen. Noh kuvaat uudestaan ja näyttää, että liian taakse vuorostaan tarkentaa. Löytyy SpyderLensCal.

Onko yleensä objektiivissä jotain häikkää vai rungon puolella? Että voisiko toinen Nikon 35mm yksilö tarkentua paremmin? Tai sitten vaan lähettää JAS:lle säädettäväksi.
niko_a
Viestit: 59
Liittynyt: Touko 03, 2018 21 : 35

Re:

Viesti Kirjoittaja niko_a »

kinnujo kirjoitti:Itse olen käyttänyt seuraavanlaista testiä tarkennuksen hienosäätöön.
(Vaatii tietenkin kameran, jossa AF-Fine Tune on)

- Kuvataan jalustalta kaukolaukaisimella, vakiovalaistuksessa testitaulua automaattitarkennuksella.
- Kuvataan järjestyksessä kaikilla AF-fine tune asennoissa.
(Esim. Nikon D700 -20, -19 ... 0,..., +19, +20, 41 kuvaa)
- Pakataan kuvat reippaalla jpeg pakkauksella.
- Kuva, jonka tiedostokoko on suurin, sisältää eniten informaatiota,
joten oikea AF-fine tune asetus on sitä kuvaa vastaava.
Ei tarvitse kuvata 41 kuvaa, kokeile vain tätä

https://www.ebay.co.uk/itm/Camera-Lens- ... SwFyhaKJkr" onclick="window.open(this.href);return false;
julmistus
Viestit: 190
Liittynyt: Marras 25, 2017 17 : 08

Re: Back focus testi?

Viesti Kirjoittaja julmistus »

Mikä on vikana? Ovatko jotkut kuvat epätarkkoja vai kaikki? Tiedätkö tämän?

Uudella Sonyn A7R III:lla jotkut kuvat olivat epätarkkoja ja toiset eivät. Tämän johdosta tein näin.

Kuvasin jalustalta 45 asteen kulmasta tarkennuskorttia useammalla aukolla ja useammalla eri tarkennusastuksella. Kameran ja kuvan etäisyys taisi olla n. 1 metri. Tarkennus kortin keskelle 0-kohtaan pienenä keskialueen neliönä. Otin aivan samalla asetuksella aina neljä kuvaa niin ettei mikään tai kukaan koskenutkaan kameraan. Kuvia taisi tulla kaikkiaan n. 100 kpl. Kuvista näki myös syvyysterävyyden hyvin käytännössä. Syvyysterävyyden laskenta ja toteuma, niiden pitäisi vastata toisiaan. Välillä näin olikin. Lopputulos: jotkut saman asetuksenkin kuvat olivat tarkkoja ja toiset taas epätarkkoja. Epätarkkoja kuvia oli eri asetusten joukossa. Kelvottomia kuvia oli n. 30 %. Tällä testillä näkee myös sen, minne epäonnistuneen kuvan tarkennus on mennyt. Johtopäätös: kuvausjärjestelmä on epästabiili. Myyjä otti kameran ja linssin takaisin heti ilman vastaväitteitä.

Jos vika olisi ollut kaikissa kuvissa sama, olisi mahdollisen korjauksen suunnittelu ehkä helpompaa. Tässä minun tapauksessa korjaamisessa taisi olla haasteita.
***
Lisään vielä tämän: jos epätarkkuutta selviteltäessä olisin ottanut yhden tai kaksi kuvaa, ei vika ja sen esiintyminen olisi mahdollisesti tulleet esille lainkaan. Ottakaa useita kuvia siis.
Vastaa Viestiin