Kuljetus: Kamera+super telexoom

Mikä tahansa valokuvaukseen liittyvä oheislaite
Vastaa Viestiin
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Kuljetus: Kamera+super telexoom

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Tuli Tammukka 150-600mm eilen ja nyt ei ole mitään millä kuskata (on tää tuskaista).
Mun kamera + tammukka yhdistelmän kokonaispaino on 2918g (kameran olkahihna mukaan luettuna ja keittiövaa'alla punnittuna:). Toi kameran olkahihna ei yhdistelmän painoa kestä, joten tarvitaan myös toinen, joka kannattaa objektiivin.
Yhdistelmällä on pituutta 33cm. 42cm kun vastavalosuoja on oikein päin, jolloin se suojaa hieman etulinssiä. Ja pituutta on älyttömästi kun zoom on 600mm asennossa. Piti oikeen mitata: 50cm.

1) Ihmiset on kuskanneet kameraa pelkässä olkahihnassa, kun ovat aikeissa kuvata. Tällöin vastavalosuoja on ainoa kameraa suojaava osa. Muutamia olkahihnoja, jotka saa kiinnitettyä objektiivin jalustapantaan:

The SNIPER STRAP “STEEL“ 59€
http://www.sun-sniper.com/en/sniper-str ... l-489.html
Huom. Tän suurin sallittu kuorma on 1,5kg, mutta valmistajalla on myös malli joka kestää 3kg.

BlackRapid RS-4, Classic 69,90€
http://www.digitarvike.fi/blackrapid_rs-4_classic

Mitä tuolta hihnalta kannattaa vaatia? Noissa linkkien videoissa tulee hyvin esille myyntimiesten ajatukset, mutta onko jotain mitä myyntimies ei halua kertoa.

2) Kun on keskellä korpea, ja alkaa sataa tai tulee pimeä, ja on jo aika taivaltaa autolle, on kamera hyvä saada parempaan suojaan. Oliskos tässä kätevä tollanen ratkaisu, jossa objektiivia voi säilyttää muutenkin:

Pro Digital Zoom 10 Model 5630 89€
Kuva
http://www.tamrac.com/products/prodigitalzoom10/
Tämä on sisämitoiltaan 20 x 16 x 31cm, joten hieman ahdistaa, mutta taipunee (kamera+objektiivi) 33cm pituuteenkin. Ja mahtunee toi jalustapantakin tuonne.

Mä alunperin havittelin tuon tapaista laukkua, josta kameran sais kuvausvalmiina hetkessä ulos. Vastavalosuojakin oikein päin. Mutta 42cm taitaa olla liikaa vaadittu miltään laukulta.
Pitäis mennä reppuratkaisuun, mutta selän tila on jo varattu päivärepulle tai rinkalle.
Viimeksi muokannut Jovala, Huhti 22, 2015 20 : 40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Naranek
Viestit: 684
Liittynyt: Heinä 20, 2013 15 : 50

Viesti Kirjoittaja Naranek »

Hommaat sellaisen kamerarepun jossa menee retkikamojen lisäksi se kamera? sellaisia on käsittääkseni aika monella valmistajalla. Tamrac, Löwepro.

Rinkka ja noin pitkät putket on minulle tuntematonta aluetta. Kannan omat putkeni yleensä lantiovyössä olevissa objektiivikoteloissa joista suurimpaan menee 70-200, sen pidempää en omista. Ja kamera menee rinkassa jos ei ole hihnassaan viilekkeessä kiinni, eli aika harvoin. Ehkä tipukuvaajat osaavat auttaa.

Blackrapidin hihna kiinni jalustapantaan, siitä kestää kantaa.
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Naranek kirjoitti:Hommaat sellaisen kamerarepun jossa menee retkikamojen lisäksi se kamera? sellaisia on käsittääkseni aika monella valmistajalla. Tamrac, Löwepro.
Toi putki tarvii myös säilytyspaikan kotioloihin: sen mukana ei tullut kuin pahvinen pakkauslaatikko. Ajattelin samalla ratkaisevani sen, miten otan kameran pitkällä putkella päivittäisille kävelylenkeille (heh, katsotaan nyt toteutuuko), jos ei viitsi ihan repun kanssa kuljeskella.
Naranek kirjoitti:Rinkka ja noin pitkät putket on minulle tuntematonta aluetta.
Niin mullekin. Rinkan kanssa mä olen kulkenut lähinnä Lapin erämaita ja silloin sinne ei ole mahtunut järjestelmäkameraa, kun hammasharjakin on pitänyt sahata kahtia:) Joskus on ollut pieni pokkari.

Sattui tuosta Tamrac:n laukusta silmiin:
http://www.amazon.com/Tamrac-5630-Digit ... B001E3XLZI
I was recently caught in a sudden downpour wearing the Tamrac on my chest. I didn't want to risk the gear inside my backpack, so I walked for three hours in steady rain without protecting the Tamrac. By the time I got to shelter, my camera and lenses were damp, and the Tamrac was saturated. I did not expect the Tamrac to be waterproof, and knew that my gear could handle a little dampness. Luckily, water did not puddle inside the case, as this would have resulted in some problems. If rain is anticipated, I highly recommend stowing the Tamrac with camera gear inside a waterproof case.
Kuinkahan kovassa sateessa herra on ollut.
Viimeksi muokannut Jovala, Huhti 22, 2015 20 : 42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Saksan Amazonista lähti tilaukseen:
Tamrac 5630 Pro Digital Zoom Tasche 10 schwarz yhteensä 58,78€ (josta toimituskulut on 6,87€).

Kestää 6-8 päivää. mutta kait se on kestettävä. Rajalasta olis ehkä saanut heti, kun olis maksanut pari kymppiä lisää.

Kantohihnaksi aion yrittää aluksi (jos pääsis tänään ulos kuvailemaan) Clas Ohlsonista löytyvää. Jos niiltä saa myös ton kiinnityslenksun ruuveineen jalustapantaan.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Kantohihnaksi aion yrittää aluksi (jos pääsis tänään ulos kuvailemaan) Clas Ohlsonista löytyvää. Jos niiltä saa myös ton kiinnityslenksun ruuveineen jalustapantaan.
Siellä mitään ollut. Ei yhtään mitään.

Lampsin läheiseen Rajalaan, eikä sielläkään ollut oikein mistään kotoisin toi tarjonta. Yksi oli, mutta siinä ei ollut minkäänlaista levennystä olkapään kohdalla, pelkkä suht kapea hihna. Minusta noille kantohihnanvalmistajille pitäis näyttää kuinka kunnon viilekkeet tehdään. Niin kuin rinkoissa ja hyvissä repuissa (monissa) on.

Reissulta palattuani tulistuneena koneen ääreen ja etsimään muita vaihtoehtoja.
Mä pitäytyisin mielelläni Manfrotton vehkeissä, kun mulla on ennestään jo pari niiden pikakiinnitysvehjettä.

1) Hihnan kiinnityslenksukka jonka saa kameraan tai objektiivin pantaan
Tällä voi korvata Manfrotton pikakiinnikkeessä olevan ruuvin, samalla tämän pitäisi kestää jonkinlaista painoa. En löytänyt tosin mistään speksiä painonkestävyydestä.
Kuva
Schwarz Rapid FastenR-T1 für die Verwendung mit Manfrotto RC2-Platten (EUR 22,76)
http://www.amazon.de/Schwarz-FastenR-T1 ... 28FR-T1%29

Pistin tästä kyselyn painonkestävyydestä blackrapidille.

2) Pikakiinnityslevy jolloin ei tarvitse irrottaa hihnan kiinnityslenksukkaa kun kiinnittää monopodiin/jalustaan
Mutta hihna pitää kyllä irrottaa lenksukasta, joten tää ei ole niin kätevä kuin tossa Sirussa. Tosin tässä oleva alkuperäinen lenksukka kestää vain ruuvin vääntämistä, ei kameran roikottamista. Joten kiristysruuvi korvataan yo. Schwarz Rapid FastenR-T1 ruuvilla.
Kuva
Manfrotto 200PL Schnellwechselplatte (EUR 17,90)
http://www.amazon.de/Manfrotto-200PL-Sc ... pd_cp_ph_1

3) Sitten kun on noi hankittuna/tilattuna, voi vapaasti etsiä tarjonnasta itse hihnaa Muun muassa seuraavanlaisia tuli vastaan haulla "heavy-duty shoulder strap"

3.1) Absolute Shoulder Strap ($30.00)
Kuva
http://www.tombihn.com/PROD/TB0505.html

3.2)Claw Shoulder Strap $25.00
Kuva
http://www.redoxx.com/Claw-Shoulder-Strap/92008/product

Yks kaks laskien, noista tulisi hintaa 70€ (ilman toimituskuluja).

PS. Onkohan toi kuvien linkittäminen näin ihan sallittua? Siis kun mukana on myös linkki itse tuotteeseen myyjän/tehtailijan sivulle.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Sain vastauksen kysymykseeni: Jaksaako "Schwarz Rapid FastenR-T1" kantaa mun 3kg putken + kameran painon:
Thank you for your email and support of BlackRapid. The FRT1 would bear the weight of your gear, it is designed to carry all professional level cameras and equipment.


Please let us know if you have any additional questions. Have a great day!


Kristin
BlackRapid Customer Relations
Aika tiukasti todettu tuo "suunniteltu kantamaan kaikki ammattitason kamerat ja laitteet".
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
jtiiippan
Viestit: 310
Liittynyt: Loka 26, 2004 8 : 44

Viesti Kirjoittaja jtiiippan »

Itellä Lowepron reppu ja BlackRapidin hihna. Hyvin toimii.

1. Kamera ja objektiivi eivät kuvatessa ole koskaan missään pussukassa ;)
2. Kuljetettaessa reppuun mahtuu muitakin objektiiveja kuin Tamronin hirviözoomi

Ainoa asia, mitä ole harkinnut ovat valjaat. Kun roikottaa kolmea kiloa koko päivän hihnassa yhdellä olkapäällä kerrallaan, niin tietää roikottaneensa. Muuten BR on loistava tapa kantaa kameraa.
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Reppu
Mulla on vanhastaan päiväretkiä varten hyväkantoinen Deuterin Air-Comfort päiväreppu. Siihen mahtuu hyvin toi tilaamani Tamrack Pro Digital Zoom 10 Model 5630. Joten sateen sattuessa, ja Deuterin ollessa matkassa, saan koko hirviözoomin laukkuineen reppuun. Reppuun on olemassa vielä erikseen sadesuoja. Deuterin kanssa kameran + objektiivin + Tamrac:n (597g) yhteispaino (3,6kg) ei tunnu missään.

Rinkan kanssa Lapinreissut aloitettiin aika usein luokkaa 25kg olevilla lähtöpainoilla, kolmen viikon reissuilla meni 30kg:aan asti. Aina oli ensimmäiset kaksi päivää elimistö hieman shokissa, mutta tottui, ja lopulta kun ruuat väheni ja rinkan paino putosi alle 20kg, se ei ollut taakka enää ollenkaan. Päin vastoin: pysy jalat vaan tukevasti maassa ja ilman rinkkaa oli olo hutera.

Siru:n pikakiinnityslevy
Toisesta säikeestä:
KTH kirjoitti:Minä olen roikottanut tammukkaa jalustapannasta tälläisellä http://www.sun-sniper.com/en/sniper-str ... l-489.html
Ja olen luottanut vastavalosuojaan,kyllähän kauppias yritti myydä jotain satasen suojasuodinta,en ostanut.Ei tuota kovin kauan viitsi käsissä pitää ojennuksessa,yksijalka on ehdoton jos pitää jotain väijyä valmiina.Tälläinen http://www.digitarvike.fi/sirui_ty-lp70 ... teensopiva levy niin ei tarvitse hihnaa irrottaa kun laittaa jalalle.
Mua inhottaa niin toi ajatus irrottaa objektiivi hihnasta, kun sen kiinnittää monopodiin. Manfrotton pikakiinnikkeellähän näin joutuu tekemään. Tai jos pikakiinnikettä ei ole ollenkaan.
Taidankin sortua sekavarustukseen ja varautua monopodin ostoon Siru:n pikakiinnityslevyllä:
Kuva
Eihän mulla monopodi ja Manfrotton kolmijalka ole samaan aikaan matkassa. Luulisin.

Kantohihnan levennys
Kuinka tukeva toi viilekkeen levennys, joka tulee olkapäätä vasten, on noissa aiemmin mainituissa kantohihnoissa?
Luulis että: lerpulla levennyksellä olkapäähän painuu juuri ton hihnan levyinen osa. Mutta leveällä ja leveyssuuntaan jäykähköllä sekä hyvin pehmustetulla kasvaa painoa olkapäätä vasten kannattava alue - mihin kait pitäisi pyrkiä. Sen sijaan suuri kitka, liukumisen estämiseksi, ei kait ole mitenkään hyödyllinen ominaisuus (kun hihna menee diagonaalisesti selän yli, niin se tuskin pääsee liukumaan olkapäältä).
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
KTH
Viestit: 634
Liittynyt: Loka 30, 2011 18 : 11
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja KTH »

Suosittelen siirtymään heti kun on mahdollista Arca Swiss kiinnitykseen.Itse tein sen virheen kun alussa haalin käytettyjä osia halvalla niin nyt on sekaisin kolmen systeemin vehkeitä(Arca Swiss,Manfrotton ja Velbon)Manfrottolla on vielä useita eri levyjä.Nyt osa vehkeistä makaa kaapissa turhina.Onneksi osaan on saanyt vaihdettua Arca Swiss pohjan.
Ja unohdat tuon rimpula jalustan ja hommaat paremman Arca Swiss yhteensopivalla päällä oli se sitten kuulapää tai muu.

Tuossa minun kantoremmissä on mukavan tukeva tuo olkapehmike,sen sisään saa piilotettua hihnan pituussäädön.
Toisena hihnana on LensLoopin jokin vanhempi malli http://www.thephoblographer.com/2011/11 ... lassic-xl/
Kannattaa sitten kiinnittää tuo silmukkamutteri tiukkaan ja tarkistaa usein ettei ole löystynyt,kaksi kertaa oli alussa kaluston tontitus karvan päässä kun kameraa asentoon nostaessa irtosi kamerasta tai objektiivista..
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Kun hakee netistä "Camera Sling Strap", niin tulee just näitä, mitä tässä tarvitaan. Ja palajo! Pelkästään Amazonistakin, niin pal, ettei niitä jaksa selata läpi.

Mulla oli aluksi näköjään oikeat hakusanat kadoksissa. Nyt on sit päänsärky, kun on liikaa ja ei oikein vielä ole yksikään ollut selkeästi sellainen, että olkapäät sun muut tykkäis.

Kyllä osaa olla vaikeaa!
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Niin pahasti polttelee päästä uuden putken kanssa ulos, että päädyin Foto Tapiolaan katsomaan heidän kauppaamaansa kantohihnaa.
No niin siinä kävi, että hihnan lisäksi ostin tilt headin ja monopodin. Kun toi Slik oli tarjouksessa!

Hama Quick Shoot Strap
https://www.hama.com/00027205/hama-quick-shoot-strap

Manfrotto 234RC
Monopod Quick Release Head (pikakiinnityslevy mukana)
http://www.manfrotto.com/monopod-quick-release-head

Slik Pro Pod 382 Carbon Fiber Monopod - 618382
http://www.amazon.com/Slik-Pro-Carbon-F ... op?ie=UTF8

Ensikäden ajatuksia:
- Hama:n kiinnitys on sellainen, että laattaan saa myös Manfrotton (tai minkä tahansa 1/4 kierteellisen) pikakiinnityslevyn, tai monopodinkin suoraan. Very nice! Näin pysyn pelkästään Manfrotton kiinnitysjärjestelmissä. Eli monopodin saa irti, eikä hihnaa tarvitse irrottaa putkesta.
- Kuvaaminen, eritoten 600mm:llä, on myös monopodin kanssa haastavaa. Kamera kääntyy sivusuunnassa tosi helposti.
- Kuinka hiilikuituinen yksijalka kestää, jos käytän sitä myös vaellussauvana.
- Toi pikakiinnitys on hyvä, kun ei tarvi ruuvata jos haluaa irrottaa yksjalan.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
jiiällä
Viestit: 435
Liittynyt: Tammi 11, 2003 21 : 02

Laukku ja levy

Viesti Kirjoittaja jiiällä »

Olen ollut tyytyväinen "pystymalliseen" Tamrac 5670 laukkuun (vanha malli, mitat luokkaa 32x32x20 cm). Yhdellä väliseinällä jaettuna siihen mahtuu "isompi" optiikka rungon kanssa toiseen osaan ja toiseen esim. pari optiikkaa (päällekkäin). Kun rungossa on "pienempi" optiikka mahtuu se toiseen osaan ison optiikan vallatessa toisen puolen. Laukun kyljessä on lisävarusteena hankittu kotelo, johon mahtuu salama tai neljäs optiikka. Etutasku on litteä. Vaikka laukku on isohko, on sen kanssa liikkuminen helppoa, ainakin helpompaa kuin perinteisen matalamman mallisen isomman laukun kanssa. Erilaisia muitakin laukkuja ja reppukin löytyy, mutta noita tulee käytettyä harvemmin.

Tuli hommattu Manfroton Geared head, joten piti siirtyä RC4 pikakiinnityslevyihin. Erittäin tukevia, mutta muoto voisi olla parempikin. Geared Head'ista en osaa sanoa muuta puutetta kuin ettei se salli kameran suuntaamista jyrkästi ylös. Tyypillisessä jalustakuvauksessa pää on erinomainen. Tämäkin on tietysti vain mielipide.
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Laukku (Tamrac Pro Digital Zoom 10 Model 5630) tuli.
Ajatus on käyttää sitä Canon 30d + Tamron 150-600 zoom yhdistelmällä. Tlatessa hieman epäilin:
Tämä on sisämitoiltaan 20 x 16 x 31cm, joten hieman ahdistaa, mutta taipunee (kamera+objektiivi) 33cm pituuteenkin. Ja mahtunee toi jalustapantakin tuonne.

Mutta kyllä ne sinne meni kantohihnoineen päivineen. Jonkun verran joutuu asettelemaan, ei mene ihan huitasemalla tai tipauttamalla. Vetoketju menee kuitenkin kiinni ilman hampaiden kiristelyä.

Hihna on hyvä ja vaikuttaa kätevältä kantaa. Hyvä hankinta.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Vastaa Viestiin