Vanheneekohan nykyinen järjestelmädigi enää?

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Hel_NiS kirjoitti:Mutta tämä off topicista :)
Keskustelun väliyhteenvedoksi esitän, että konsensus vallitsee ainakin siitä, että kätevyydeltään kamerat saisivat kehittyä. Ja kameroita saisi olla erilaisia erilaisille ihmisille. Esimerkiksi etsinten suhteen Potkalle (poissaolevana) evf, Mafferille ei mitään ja minä voin vanhanaikaisena ihmisenä tyytyä antiikkiseen ovf-viritykseen.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Ja nimenomaan se antiikkinen OVF, joka ei ole pieni ja pimeä reikä täynnä vilkkuvaloja.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
Naranek
Viestit: 684
Liittynyt: Heinä 20, 2013 15 : 50

Viesti Kirjoittaja Naranek »

Hel_NiS kirjoitti: Monesti kun olen esitellyt kuviani tai muuten vain kun luontokuvaaminen on tullut puheeksi olen saanut kuulla, että luontokuvaaminen on varmasti rentouttavaa. Saa istuskella ja napsia kuvia kaikessa rauhassa, kuunnella, tuoksutella ja
mietiskellä syntyjä syviä. Yhtä monesti olen joutunut kaatamaan nämä mielikuvat :)
Ideaalitilanteessa asia on juurikin näin, mutta usein kuvien takana on hikeä, kiirettä kilometrien rämpimistä, kastuneita vaatteita ja monenlaista kommellusta.
Eihän tämä mikään offtopic ole. Se kertoo siitä millaisia ominaisuuksia pitää kamerassa missäkin olosuhteissa olla.

Olen aika monen vuosikymmenen kuvauskokemuksella täysin eri mieltä kanssasi. Ero johtunee nimenomaan meistä, eli erilaisesta tavastamme kuvata. Ei tulisi mieleenkään juoksennella ja höslätä maisemia kuvattaessa, minusta sellainen on jotain ADHD juttuja jos ei edes tässä hommassa osaa rauhoittua näkemään ja odottamaan.

Joskus olen odottanut jopa huomista päivää, kun on luvattu puolipilvistä ja sitten kun se puolipilvinen tulee, olen odottanut että pilvet ja aurinko liikkuvat oikeaan kohtaan ja tietty kohta maisemasta valaistuu. Rämpiminen, märät vaatteet sun muut on täysin eri asia. Ne kuuluvat siihen että pääsee sinne paikalle missä aikoo kuvata, ihan normi meininkiä eikä se mitään kiirettä ole sekään.
Naranek
Viestit: 684
Liittynyt: Heinä 20, 2013 15 : 50

Viesti Kirjoittaja Naranek »

JKyytinen kirjoitti:Ja nimenomaan se antiikkinen OVF, joka ei ole pieni ja pimeä reikä täynnä vilkkuvaloja.
Ääni tälle täältä. Vaikka D800:n etsin pääseekin lähelle, on ero suuri muinaisiin etsimiin nähden. Nuori polvi ei ole edes nähnyt kunnon etsintä. Heille on järkytys katsoa jonkin OM-1:n tai MX:n tai muun vastaavan suureen ja kirkkaaseen etsimeen.
jiihaa2
Viestit: 909
Liittynyt: Marras 22, 2011 11 : 25

Viesti Kirjoittaja jiihaa2 »

Jovala kirjoitti:
jiihaa2 kirjoitti:Sitä en kuitenkaan myöskään kertakaikkiaan tajua että miksi pitkiä valotuksia ei voi säätää suoraan kameraan.
Jos yhtään ymmärrän ajatustasi:

Eiks pitkät valotukset ole rajattu kameroissa kuvalaadun takia: Kennon vuotovirrat alkaa vaikuttaa pikseleiden toimintaan.
Tämä on erityisesti ongelma tähtikuvauksessa, jossa fotoneja olisi tarvis odottaa melkosen kauan, että niitä saataisiin edes muutama.

Kun manuaalisesti ohjaa pitkän valotusajan, ja ottaa kuvan tulppa edessä (pitäisi tulla musta kuva) alkaa kennolla näkyä lopulta vaaleita alueita. Tällaista kuvaahan voi sitten käyttää kompensoimaan varsinaisen kuvan vuotovirtavirhettä.

Ainakin tähtikuvauksessa toi kamerasta löytyvä pitkän valotusajan valinta olisi hyvä.

Toisaalta tarviiko (järjestelmä-)kameroiden taipua kaikkeen mahdolliseen.
Niin, bulb moodithan löytyy jo, ja kamera osaa myös tuon mustan kuvan vähennyksen vaikka puolen tunnin valotukselle hoitaa itse. En vaan tajua että minkä takia sitä nappia painamaan on laitettava kaukolaukaisin tai otettava itse kellolla aikaa että yli 30s onnistuu, onhan se nyt ihan hullua. Kyllä sinne rullaan bulb moodin perään mahtuisi vaikka bulb timer moodi jossa saisi sekunnin tarkkuudella säätää valotuksen joillain +/- napeilla, vaikka samoilla joilla zoomataan kuvia katsellessa.
Naranek kirjoitti:
jiihaa2 kirjoitti: Useammille kamera on kuitenkin kädenjatkeen omainen laitos jota pitää pystyä käyttämään etsimeen tuijottaen. Canikonin tekeleiden suunnittelua ohjaa ehkä tämä seikka nykyään enemmän. Miksipä kuitenkin ei tekisi samalla hyvin myös noita maisemakuvauksessa kaivattuja juttuja.
Minusta näissä Canikoneissa on ollut jo kauan kaikki maisemakuvauksessa kaivatut jutut. En kaipaa käyttöliittymään mitään lisää, vain perinteistä helppokäyttöisyyttä, koska näitä ylimääräisiä härpättimiä ei nimenomaan siinä hommassa tarvitse yhtään mihinkään.

Valotuksen saa nykyisillä, jo dinosaurusten aikaan kehitetyillä menetelmillä kohdalleen maisemissa oikein mallikkaasti ja kätevästi, eikä siihen tarvita mitään portaattomia säätöjä.

Niin kauan kun koko ruutua koskee vain yksi ainoa aukko ja yksi ainoa valotusaika, ei aukkosäätöä ja aikasäätöä kummempaa tarvita, ja sekin voi olla aivan hyvin manuaalinen, ei se maisema siitä mihinkään karkaa. Puolikkailla aukkoarvoilla ja täysillä EV:n ajoilla pärjää vallan hyvin. Se on ihan se ja sama saako ne säädettyä täyden EV:n, puolikkaan vain kolmanneksen välein, ei näy kuvassa mitenkään.

Sitten kun joku keksii miten saa valotettua osan kuvasta eri ajalla ja aukolla, tarvitaan uusia käyttöliittymäkommervenkkejä.

Eli niillä samoilla isoisän isän aikaisilla kameran ergonomioilla kuvaa maisemia hienosti. Ei tarvita mitään teinix juttuja, eikä niistä mitään hyötyä olisikaan. No, jos ne aika ja aukko jon etu ja takarullassa, niin ei se haittaakaan, jos ei tuo mitään lisääkään, mutta jos joku idiootti keksii niille jonkin valikon tai "paina tätä nappia ja väännä tätä säädintä" tai töki "tuota kohtaa ruudussa" - ergonomian niin sitten mennään lujaa väärään.

Mekaanisesti voisi optimaalisessa maisemakamerassa olla samanlainen kääntyvä näyttö kuin D5xxx sarjassa. Muuta ei tarvita.
Hmm, nooh... riippuu miten kuvaa. Itselle tulee heti mieleen aika monta juttua mitä olisi mukava pystyä maisemakuvauksessa tekemään helpommin kuin nykyään:
- Oikea RAW histogrammi auttaisi heti paljon
- ND filtterin kanssa valottaminen. Nyt joutuu mittaamaan ilman filsua ja sitten laskemaan bulb ajan. Miksei voi suoraan valita että valotetaan sama kuin edellä mutta 9 aukkoa pidemmällä ajalla?
- Night mode Liveview pitkällä valotuksella, esim 2fps
- Fokus stackit (no ok tää on UI mielessä todella haastava suoraan kamerassa)
- Natiivi tuki mustalle ruudulle / sen kompensoinnille. Miksi tää pitää ottaa joka kerta jos kuvausparametrit tai lämpötila ei muutu? Tietty kameran pitäis osata ne pitkät valotukset itse jotta toimisi
- Helpompi automatiikka bracketoinnille sarjoihin, ainakin Nikonin osalta.

Itse kuvaisin makroja ja maisemia (siis jalustan kanssa) mieluiten langattoman etänäytön kanssa. Tahtoo vaan olla aika mahdoton ajatus vielä nykyään... Pitäis olla se sisäänrakennettu Wifi (jonka yli nää asiat onnistuu) ihan vakiona ja sitten maastokelpoinen tabletti jossa on vielä looginen ja helppokäyttöinen softa kaikkeen tähän. Kyseessä lienee päiväuni vielä aika pitkään edes toiminnallisuuden osalta, saatika sitten systeemin luotettavuuden ja vaikka tablettien pakkasenkeston.

Mutta - jos sellainen systeemi olisi olemassa ja oikeasti toimis niin itse kameraa voisi kyllä monesta kohtaa yksinkertaistaa.
Naranek kirjoitti:
OskuK kirjoitti:
jiihaa2 kirjoitti: Oikean valotuksen laskeminen tasan optimaalisesti on ehkä sen verran haastavaa, että siinä valossa jonkinlaisen porrastuksen ymmärtää.
Oikea valotus ei ole edes laskenallinen suure, koska se olisi poissa valinnasta: valotus on valinta. Se on yksi digiajan syöpiä harmaatasapainon "oikeellisuuden" lisäksi tämä valotuksen "oikeellisuus" -jännää sinänsä, ettei tarkennuksen ja syväterävyyden oikeellisuus ole vielä saanut ilmaa siittimiensä alle...
Se "oikea" valotus, johon kameran automaagi sen kuvan valottaa, on vain sellainen suure, tasapaino, jossa keskiharmaa valottuu oikein ja näyttää kuin se kuva olisi otettu keskipäivän valossa. Se ei siis kelpaa muuhun kuin lähtökohdaksi sille oikealle valotukselle jonka ko. tilanne ja sen tunnelma vaatii.
Teknisesti oikeana valotuksena voi pitää myös sellaista jossa kenno valotetaan ns täyteen sille herkkyydelle kun on valittu. Sitten voipi aina jälkikäteen säätää miltä kuvan haluaa näyttävän. Tää ei sovi niille jotka haluaa kuvansa suoraan kamerasta ;) Eli joo ootte mielestäni molemmat oikeassa, automatiikka säätää histogrammia,ja valotus on valinta, mutta sen voi tehdä myös jälkikäteen jos raakamateriaali on otettu sopivasti.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Naranek kirjoitti:
JKyytinen kirjoitti:Ja nimenomaan se antiikkinen OVF, joka ei ole pieni ja pimeä reikä täynnä vilkkuvaloja.
Ääni tälle täältä. Vaikka D800:n etsin pääseekin lähelle, on ero suuri muinaisiin etsimiin nähden. Nuori polvi ei ole edes nähnyt kunnon etsintä. Heille on järkytys katsoa jonkin OM-1:n tai MX:n tai muun vastaavan suureen ja kirkkaaseen etsimeen.
Parhaatkin nykyetsimet on optimoitu automaattitarkennukselle. Tästä ei oikein pääse millään ympäri, ei edes tähystyslasia vaihtamalla. Käsin tarkennellessa etsimen koon merkitys korostuu entisestään. Automaattitarkennuksen kanssa toimiessa Nikonin täyskennoisten etsimet ovat aivan ok.

Tosin taitaa olla niin, että evf on ylivoimainen käsin tarkennettaessa. Ne tarkennusavut joita siihen saa voittavat perinteiset tähystyslasit.
Matti_JH
Viestit: 12071
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Naranek kirjoitti:
Hel_NiS kirjoitti: Monesti kun olen esitellyt kuviani tai muuten vain kun luontokuvaaminen on tullut puheeksi olen saanut kuulla, että luontokuvaaminen on varmasti rentouttavaa. Saa istuskella ja napsia kuvia kaikessa rauhassa, kuunnella, tuoksutella ja
mietiskellä syntyjä syviä. Yhtä monesti olen joutunut kaatamaan nämä mielikuvat :)
Ideaalitilanteessa asia on juurikin näin, mutta usein kuvien takana on hikeä, kiirettä kilometrien rämpimistä, kastuneita vaatteita ja monenlaista kommellusta.
Eihän tämä mikään offtopic ole. Se kertoo siitä millaisia ominaisuuksia pitää kamerassa missäkin olosuhteissa olla.

Olen aika monen vuosikymmenen kuvauskokemuksella täysin eri mieltä kanssasi. Ero johtunee nimenomaan meistä, eli erilaisesta tavastamme kuvata. Ei tulisi mieleenkään juoksennella ja höslätä maisemia kuvattaessa, minusta sellainen on jotain ADHD juttuja jos ei edes tässä hommassa osaa rauhoittua näkemään ja odottamaan.

Joskus olen odottanut jopa huomista päivää, kun on luvattu puolipilvistä ja sitten kun se puolipilvinen tulee, olen odottanut että pilvet ja aurinko liikkuvat oikeaan kohtaan ja tietty kohta maisemasta valaistuu. Rämpiminen, märät vaatteet sun muut on täysin eri asia. Ne kuuluvat siihen että pääsee sinne paikalle missä aikoo kuvata, ihan normi meininkiä eikä se mitään kiirettä ole sekään.
Kukin tyylillään. Kuten sanoin, Ideaalitilanteessa saa vain olla ja ihmetellä, kuvailla ja rauhoittua. Mutta kuten kirjoitin, jos tilanne vaatii, silloin vaadin myös itseltäni.
Revontulien pilkahdus, joka kestää kymmenisen minuuttia, yöpilvet, joiden eteen on työntymässä alapilviä, sopivaan paikkaan leijaileva usva, sumuun piirtyvät auringon /kuun säteet, ylitse pyyhältävä vyörypilvi... Maisema tosiaan karkaa :)
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Naranek kirjoitti:
JKyytinen kirjoitti:Ja nimenomaan se antiikkinen OVF, joka ei ole pieni ja pimeä reikä täynnä vilkkuvaloja.
Ääni tälle täältä. Vaikka D800:n etsin pääseekin lähelle, on ero suuri muinaisiin etsimiin nähden. Nuori polvi ei ole edes nähnyt kunnon etsintä. Heille on järkytys katsoa jonkin OM-1:n tai MX:n tai muun vastaavan suureen ja kirkkaaseen etsimeen.
Allekirjoitan tuon, kun ensimmäisen kerran Yashica FX-3:n etsimeen vilkaisin, 70D:n etsin muuttui toivottomaksi. Aika nopasti edessä oli leikkotähyslasin hankinta, mutta pieni se vain on. Valtaosahan ikäisistäni käyttää etsimenä sitä 4" näyttöä, ja nekin harvat joilla on EOS tai Nikon, käyttävät taka-LCD:tä.
Näytöt ovat jo niin kehittyneitä, ettei enää monia kiinnosta se pikkuluukku. Olisiko aika tehdä etsimestä riittävän hyvä, että näyttöihin tottuneet halusivat käyttää sitä?
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
Naranek
Viestit: 684
Liittynyt: Heinä 20, 2013 15 : 50

Viesti Kirjoittaja Naranek »

jiihaa2 kirjoitti: Hmm, nooh... riippuu miten kuvaa. Itselle tulee heti mieleen aika monta juttua mitä olisi mukava pystyä maisemakuvauksessa tekemään helpommin kuin nykyään:
- Oikea RAW histogrammi auttaisi heti paljon
- ND filtterin kanssa valottaminen. Nyt joutuu mittaamaan ilman filsua ja sitten laskemaan bulb ajan. Miksei voi suoraan valita että valotetaan sama kuin edellä mutta 9 aukkoa pidemmällä ajalla?
- Night mode Liveview pitkällä valotuksella, esim 2fps
- Fokus stackit (no ok tää on UI mielessä todella haastava suoraan kamerassa)
- Natiivi tuki mustalle ruudulle / sen kompensoinnille. Miksi tää pitää ottaa joka kerta jos kuvausparametrit tai lämpötila ei muutu? Tietty kameran pitäis osata ne pitkät valotukset itse jotta toimisi
- Helpompi automatiikka bracketoinnille sarjoihin, ainakin Nikonin osalta.

Itse kuvaisin makroja ja maisemia (siis jalustan kanssa) mieluiten langattoman etänäytön kanssa. Tahtoo vaan olla aika mahdoton ajatus vielä nykyään... Pitäis olla se sisäänrakennettu Wifi (jonka yli nää asiat onnistuu) ihan vakiona ja sitten maastokelpoinen tabletti jossa on vielä looginen ja helppokäyttöinen softa kaikkeen tähän. Kyseessä lienee päiväuni vielä aika pitkään edes toiminnallisuuden osalta, saatika sitten systeemin luotettavuuden ja vaikka tablettien pakkasenkeston.

Mutta - jos sellainen systeemi olisi olemassa ja oikeasti toimis niin itse kameraa voisi kyllä monesta kohtaa yksinkertaistaa.
Kuulostaa että sinun ongelmasi liittyvät noihin erittäin pitkiin valotuksiin. Käytän ND-suotimia kyllä, mutta osaan sen verran laskea päässäni, eli tottunut siihen, etten ole koskaan osannut pitää sitä minään ongelmana että tietyn rajan jälkeen kamera ei enää anna aikoja. Enkä ole oikeastaan koskaan tarvinnut mitään elektronisia härpättimiä bulbin kanssa, koska se ei ole niin tarkkaa noilla aikamäärillä meneekö siinä sekunti enemmän vai vähemmän. Lankalaukaisinta ja peilin nostoa käytän joka tapauksessa, joten en ehkä edes jaksaisi räpeltää rungon asetusten kanssa vaan painaisin napin pohjaan ja katsoisin rannekellosta ajan kuten tähänkin saakka.

Focus stackejä en ole tehnyt koskaan, enkä varmaankaan tee, eli ei tarvetta apuihin siinäkään.

RAW live histogrammi, tai edes ei-live, saa äänen minultakin.

Minusta ainakin D800:ssa on bracketointi säädöt tehty helpoksi. Se on outoa että jokaisen kuvan kohdalla pitää erikseen painaa laukaisinta. Edellisessä kamerassani yksi painallus riitti jos oli laitettu jonkin sortin haarukointi päälle.

Koska kamat kulkevat selässä sinne missä kuvaan, en todellakaan halua enää yhtään laitetta lisää mukaan painoksi, enkä yhtään laitetta lisää jonka akuista pitää pitää huolta ja johon ei kenties saa vaihdettua akkua edellisen hiipuessa ja jossa on täysin erilainen akku ja laturi kuin niissä muissa.
Maffer
Viestit: 21621
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Unohdin mainita aikaisemmin että konseptiin kuuluu toki näyttö, eli liveview kääntyvästä takanäytöstä ja optionaalinen EVF-moduuli. Ilman näyttöä ei jaksa sentään puuhata.

jiihaa luetteli tuossa noita softa-ominaisuuksia mitkä on softapuolta sitten. Liveviewin "yömoodi" on jo vaikkapa Sonyn ammattilaisvideolaitteissa, slow shutter -nimellä. Kas kummaa ei kuitenkaan löydy A7:sta. Päivitysnopeus on tyyliin 2fps mutta se riittää. Tällöin liveview pystyisi jo näyttämään hämärän rajamaille asti 10 aukon suotimen kanssa kuvaa.

Nuo "vanhat" OVF-toteutukset eivät ole mitenkään kaksisia. 4x5" tai 8x10" tähyslasi on sen sijaan mukava käpistys. Tämän takia kääntyvän takanäytön kokokin on oltava suuri. 4x5" kokoluokka riittää ensimmäisessä mallissa.
Matti_JH
Viestit: 12071
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Eli joidenkin mielestä kehitystä tapahtuu, joidenkin mielestä sitä ei saisi tapahtua ja sitten eräiden mielestä kehitys kulkee väärään suuntaan tai liian hitaasti.

Kaikki ovat oikeassa.
Naranek
Viestit: 684
Liittynyt: Heinä 20, 2013 15 : 50

Viesti Kirjoittaja Naranek »

Hel_NiS kirjoitti: Revontulien pilkahdus, joka kestää kymmenisen minuuttia, yöpilvet, joiden eteen on työntymässä alapilviä, sopivaan paikkaan leijaileva usva, sumuun piirtyvät auringon /kuun säteet, ylitse pyyhältävä vyörypilvi... Maisema tosiaan karkaa :)
Noitahan siinä maisemakuvauksessa odotellaan. Jos ei ole kohdalla ja valmiina kun tilanne muodostuu (nähtävä ja tiedettävä etukäteen) niin siinä ei mikään ADHD enää auta, vaan myöhässä on. Ei noiden perässä voi juosta vasta sitten kun ne jo tapahtuu.

Tätä juuri yritän sanoa, maisemakuvaus on sen tietämistä että näissä oloissa voi esiintyä/esiintyy noita mainitsemiasi juttuja ja etukäteen niille paikoille menemistä joista haluaa ao. tilanteissa kuvan saada. Se vaatii kykyä nähdä etukäteen, paikkojen miettimistä, etukäteen siellä käymistä ja sitten vain odottamista, ja kun ja jos ao. tilanne syntyy, ei nimittäin se tilanne tule aina jota halusi, sitten sen kuvan ottamista, useammankin hieman erilaisen mutta etukäteen mietityn. Monesti homma menee kameran ulkoiluttamisen puolelle. Hauskaa sekin kun oikein suhtautuu.
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

jiihaa2 kirjoitti: Itse kuvaisin makroja ja maisemia (siis jalustan kanssa) mieluiten langattoman etänäytön kanssa. Tahtoo vaan olla aika mahdoton ajatus vielä nykyään... Pitäis olla se sisäänrakennettu Wifi (jonka yli nää asiat onnistuu) ihan vakiona ja sitten maastokelpoinen tabletti jossa on vielä looginen ja helppokäyttöinen softa kaikkeen tähän. Kyseessä lienee päiväuni vielä aika pitkään edes toiminnallisuuden osalta, saatika sitten systeemin luotettavuuden ja vaikka tablettien pakkasenkeston.

Mutta - jos sellainen systeemi olisi olemassa ja oikeasti toimis niin itse kameraa voisi kyllä monesta kohtaa yksinkertaistaa.

(Hmm, miksi lainaus ei toimi oikein? Edit: ongelma tuolin ja näppäimistön välissä. Korjattu.)

Ei tuosta nyt enää kovin kaukana olla. Voi jopa esittää perustellun argumentin, että tämä onnistuu jo nyt.

Esim. tässä EOS 6D:ssä on sisäänrakennettu WiFi, ja iOS sovellus kuvaamiseen. Kolmannen osapuolenkin sovelluksia löytyy, kuten QDSLRDashboard, sekä Nikonille että Canonille. iPadin maastokelpoisuus on tietenkin puutteellinen, mutta säänkestäviä koteloita on saatavilla. Pakkanen asettaa toki haasteensa, mutta kyllä tämä on jo toimivaa tekniikkaa, eikä enää vain päiväuni, vaikka käytettävyydessä onkin hiottavaa.
Viimeksi muokannut Kryptos, Huhti 08, 2015 13 : 47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sapere aude.
---
flickr
Naranek
Viestit: 684
Liittynyt: Heinä 20, 2013 15 : 50

Viesti Kirjoittaja Naranek »

Hel_NiS kirjoitti:Eli joidenkin mielestä kehitystä tapahtuu, joidenkin mielestä sitä ei saisi tapahtua ja sitten eräiden mielestä kehitys kulkee väärään suuntaan tai liian hitaasti.

Kaikki ovat oikeassa.
Ja joidenkin mielestä kaikki uusi on kehitystä parempaan suuntaan. Mikä ei tietystikään ole totta.
Matti_JH
Viestit: 12071
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Naranek kirjoitti:
Hel_NiS kirjoitti: Revontulien pilkahdus, joka kestää kymmenisen minuuttia, yöpilvet, joiden eteen on työntymässä alapilviä, sopivaan paikkaan leijaileva usva, sumuun piirtyvät auringon /kuun säteet, ylitse pyyhältävä vyörypilvi... Maisema tosiaan karkaa :)
Noitahan siinä maisemakuvauksessa odotellaan. Jos ei ole kohdalla ja valmiina kun tilanne muodostuu (nähtävä ja tiedettävä etukäteen) niin siinä ei mikään ADHD enää auta, vaan myöhässä on. Ei noiden perässä voi juosta vasta sitten kun ne jo tapahtuu.

Tätä juuri yritän sanoa, maisemakuvaus on sen tietämistä että näissä oloissa voi esiintyä/esiintyy noita mainitsemiasi juttuja ja etukäteen niille paikoille menemistä joista haluaa ao. tilanteissa kuvan saada. Se vaatii kykyä nähdä etukäteen, paikkojen miettimistä, etukäteen siellä käymistä ja sitten vain odottamista, ja kun ja jos ao. tilanne syntyy, ei nimittäin se tilanne tule aina jota halusi, sitten sen kuvan ottamista, useammankin hieman erilaisen mutta etukäteen mietityn. Monesti homma menee kameran ulkoiluttamisen puolelle. Hauskaa sekin kun oikein suhtautuu.
Nimenomaan. Monesti kun on ottanut ne suunnitellut kuvat suunnittelemalla tavalla, tulee ideoita, miten voisin hyödyntää tilannetta uudella tavalla. Tai kun menee kuvaamaan jotakin ja sitten sattuukin jotain odottamatonta...
Galleriastani löytyy lopputulos. Nytkin on jo tusina paikka-aika yhdistelmiä ensi kesää varten mietittynä ja mentaalikuvat otettuna. Voi vain odottaa mitä muuta siellä itse paikan päällä hoksaa tai tulee vastaan...

Mutta mikä tärkeintä, meistä molemmat ovat löytäneet omanlaisen tavan harrastaa ja pitää hauskaa. Ja tällöin molemmat tavat ovat oikein.
jiihaa2
Viestit: 909
Liittynyt: Marras 22, 2011 11 : 25

Viesti Kirjoittaja jiihaa2 »

Kryptos kirjoitti:
jiihaa2 kirjoitti: Itse kuvaisin makroja ja maisemia (siis jalustan kanssa) mieluiten langattoman etänäytön kanssa. Tahtoo vaan olla aika mahdoton ajatus vielä nykyään... Pitäis olla se sisäänrakennettu Wifi (jonka yli nää asiat onnistuu) ihan vakiona ja sitten maastokelpoinen tabletti jossa on vielä looginen ja helppokäyttöinen softa kaikkeen tähän. Kyseessä lienee päiväuni vielä aika pitkään edes toiminnallisuuden osalta, saatika sitten systeemin luotettavuuden ja vaikka tablettien pakkasenkeston.

Mutta - jos sellainen systeemi olisi olemassa ja oikeasti toimis niin itse kameraa voisi kyllä monesta kohtaa yksinkertaistaa.
(Hmm, miksi lainaus ei toimi oikein?)

Ei tuosta nyt enää kovin kaukana olla. Voi jopa esittää perustellun argumentin, että tämä onnistuu jo nyt.

Esim. tässä EOS 6D:ssä on sisäänrakennettu WiFi, ja iOS sovellus kuvaamiseen. Kolmannen osapuolenkin sovelluksia löytyy, kuten QDSLRDashboard, sekä Nikonille että Canonille. iPadin maastokelpoisuus on tietenkin puutteellinen, mutta säänkestäviä koteloita on saatavilla. Pakkanen asettaa toki haasteensa, mutta kyllä tämä on jo toimivaa tekniikkaa, eikä enää vain päiväuni, vaikka käytettävyydessä onkin hiottavaa.
[Se ="jiihaa2" pitää ottaa pois closing tagista :) ]

Juu suunta on oikea ja itsekin olen ottanut keittiön ikkunasta D7100:lla + wlan kikkareella kivoja kuvia pesivästä linnusta kauko-ohjatulla kameralla. Harmaasieppo oli väsännyt pesänsä pihakuuseen. Ja stacked makroja olen kuvannut D800 kanssa tabletilla piuhan yli. Mutta aika sähellystä oli tuo jälkimmäinen...

Canon on varmaan edellä näissä hommissa, mutta itse asiassa D7100:n pystyttäminen tuohon lintuhommaan oli tosi helppo ja nopea juttu. Nikonin aplari on kyllä niin dummy ja basic kun voi olla, sillä ei voi(nut?) kuin fokusoida ja ottaa kuvan, hitaasti. Kaukana ollaan vielä siitä että systeemi olisi näpsäkkä, työkalunomainen ja näihin erikoisempiinkin käyttötarkoituksiin taipuva luotettava ratkaisu. Mut parissa vuodessa ehkä. Ja toisaalta ehkä pari vuotta ei nyt ole näissä kuvioissa kuitenkaan niin kaukana?
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Bulb sentään. Pitkät valotusajat on Canonissa ainakin huomioitu kömpelösti.

Normaalissa M-moodissa aikaa saa rullattua sinne 30 sekuntiin saakka. Sen jälkeen... Vaihdetaan M:stä erilliseen Bulb-moodiin! Jossa tietysti fiksusti on eri asetukset kuin M-moodissa ja sekoilumahdollisuudet ovat loppumattomat.


Tilanne vaikka: Kuvataan lyhyehköillä 1-10s valotusajoilla jotakin hämärässä, sitten himmennetään lisää, laitetaan ND:tä tai tulee vähän hämärämpi ja ajat eivät enää riitäkään.
Bulbbia kehiin ja valotusta ja mitäs helvataa taas... Siellä olikin erilainen aukko tai herkkyys säädettynä ja taas vehdataan ja tilannekin on ohi..


Miksei vaan voisi olla 30s:n jälkeen seuraavana B?
Zone VI
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Osassa kameroitahan (C) on M-tilassa Bulbbi, mutta ainakin minulla 70D:ssä ISO pysyy samana M ja B kesken, joka on välillää ärsyttävääkin.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

JKyytinen kirjoitti:Osassa kameroitahan (C) on M-tilassa Bulbbi, mutta ainakin minulla 70D:ssä ISO pysyy samana M ja B kesken, joka on välillää ärsyttävääkin.
Kumma kun nykyisistä digikameroista on unohdettu kokonaan ennen yleinen T asetus. Ihan kaiken merkkisistä. Nikon Df:ssä se on, mutta ei kai missään muussa digissä.

Jos haluaa todella pitkän valotusajan, niin T on ehdottomasti kätevin tapa. Kannattaa vain laittaa hattu tms. objektiivin eteen siinä vaiheessa kun aloitaa/lopettaa valotuksen.

PS Ei silti, eihän e 30 sek rajoitus mikään iso ongelma ole. Lähinnä pikku hankaluus.
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

nomad kirjoitti:Kumma kun nykyisistä digikameroista on unohdettu kokonaan ennen yleinen T asetus. Ihan kaiken merkkisistä. Nikon Df:ssä se on, mutta ei kai missään muussa digissä.
X100s:n kiekossa lukee T, tosin se on 0,5s-30s. ajan valitsin.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
Vastaa Viestiin