Fujin salamat

Casio-digit, Fuji-digit (ei-järjestelmädigejä)
tsuaco
Viestit: 153
Liittynyt: Syys 03, 2012 10 : 57

Fujin salamat

Viesti Kirjoittaja tsuaco »

Olen miettinyt, että laittaisin X100s:n ja X-E1:n kaveriksi jonkin salamalaitteen etenkin niitä tilanteita varten kun tulee kuvailtua hämärässä sisätiloissa. Fujifilm-merkin alla näkyisi löytyvän useampaakin salamaa, mutta itselläni ei ole niistä juurikaan kokemuksia eikä salaman kanssa kuvailu muutenkaan ole vahvinta osaamisaluettani.

EF-X20 vaikuttaisi mielenkiintoiselta kamppeelta varsinkin kompaktin kokonsa vuoksi ja ilmeisesti sitä on mahdollista käyttää myös orjana. Siinä ei ilmeisesti kuitenkaan ole kääntyvää välähdyspäätä, joka ainakin minusta tuntuu vähän omituiselta..? Entä onko sitä mahdollista käyttää irrallaan kamerasta ilman kameran omaa salamaa?

Kokemuksia? Mielipiteitä?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Guzmo
Viestit: 2041
Liittynyt: Joulu 14, 2005 20 : 25
Paikkakunta: Narnia

Viesti Kirjoittaja Guzmo »

Jos haluat kuvata valolla luovemmin irti kamerasta niin saat edullisesti setin hankkimalla esim. halpiflässin tai käytettynä ostetun salaman ja radiolähetin/vastaanotin parin (yhteensä n. 100-150€).
madu-
Viestit: 238
Liittynyt: Helmi 06, 2013 16 : 39

Viesti Kirjoittaja madu- »

Fujin kameroiden kanssa voi käyttää myös muunmerkkisiä salamoita, tosin vain manuaalitilassa, TTL toimii käsittääkseni vain Fujin omilla (ja niihin taas ei ole Fujilla kaapelia vaan joutuu käyttämään Canonin TTL-kaapelia). Canonin 430EX II:ta olen ainakin itse käyttänyt X-Pro1:n kanssa.

Jos manuaalikäyttö ei haittaa niin noita liikkuu aika paljon noita Fujin salamoita halvemmalla ja varmasti jotain Nissiniä myös (kannattaa ensin googlaamalla varmistaa yhteensopivuus). Yonguojen kanssa kai oli jotain säätämistä, google tietää niistäkin enemmän.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Yleensä kaikki salamat ja kamerat toimivat ristiin - jos täysi manuaalisuus riittää.

Automaattisalama on silti varsin kiva ominaisuus. Voi siitä vaikka vähän maksaakin.
paspah
Viestit: 3
Liittynyt: Maalis 29, 2015 14 : 32

Viesti Kirjoittaja paspah »

Minulla on tuo X-T1-runko ja siinä tulee mukana se irtosalama, mutta eihän se ole oikein mistään kotoisin. Osaisiko joku kertoa, että kuinka huoleti vehkeeseen voi lyödä muita salamalaitteita. Esim. toimiiko Speedlite 430EX II:n kanssa ja mitä ongelmia siinä mahdollisesti on?
Gamma
Viestit: 1724
Liittynyt: Tammi 13, 2004 14 : 14
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gamma »

Ostin Nissin i40 salaman käytettäväksi x-e1 ja x-t1 kameroissa. Oli edullinen ja pienikokoinen. Siinä mielessä tämä on turha kommentti koska varsinaista käyttökokemusta minulla ei vielä ole.

Edit: tuli vastattua tuohon vanhaan.
Vastaa Viestiin