Epson vai Canon

Printterit, skannerit, online-tulostukset
kapama-7
Viestit: 4538
Liittynyt: Marras 12, 2004 19 : 48

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

Hannu KH kirjoitti: Mulla on Epson 4900 Pro, rullalle ruikkiva pigmenttiruisku. On aina virrat päällä, oon ottanut automaattipuhdistuksen pois käytöstä kun teki putsauksia yhtämittaa.
Aina ennen tulostamista tulostan testiliuskan, kun kuitenkin pitää ottaa rullasta 6 cm pätkä pois kun joku syöttörulla painaa paperiin jäljen yön yli ollessaan. Aika ahkeraan pitää tulostella että pysyy tulostuskunnossa, ei mikään harrastuspeli. Muutaman päivän taukojen jälkeen pitää tulostuspäätä putsailla että ei tuu raitaa.
On kuitenkin hyvä peli. Vaihtoehtona olis ainoastaan joku suurempi Epson. Canonia en huolisi.
Epson 7900:n ohjekirjassa käsketään kelata paperi takaisin rullalle aina ennen koneen sammuttamista. Kun imu poistuu, niin paperin syntyy tuo kuvaamasi taitos. Aina alkaessani uutena päivänä tulostuksen, teen ensin testiliuskan A4 kopiopaperille, ettei menisi turhaa rullasta 14 cm, joka on se minimi, jonka tulostaa. Vasta sitten rullan pää takaisin koneeseen sisälle.
Eiköhän tuo paperin kelaaminen ole 4900: ohjekirjassakin mainittu, vaan tosimiehethät eivät moisia lue.

Kapa[/quote]
Ongelma ohjekirjan lukemisessa on kehnonlainen englanninkielitaito. Senverran luetaan kun kohtuudella pystytään. Itse teen mieluummin testiliuskan (Check Pattern) 43 cm paperirullalle kuin A4 paperille. En oo laskenut kumpi on halvempi.[/quote]

Laskin pikaisesti (ja arvioiden) mikä kertomallani metodilla on ero. Mustettahan tuo testiuska ei vie oikeastaan mitään, puhdistus sitten eri asia.
7900:n rullan leveys on 61 cm. 15 metrin rulla korkealaatuista paperia maksaa n. 220 €. Metri maksaa siis noin 15 €, ja sillä vedostaa 7 liuskaa. Saman verran A4-arkkeja (kopiopaperi) maksaa noin 0,07€.
Vuositasolla tulee melkoinen säästö paperikuluissa. Samalla tavalla ne testiliuskan viivat näkyvät kopiopaperissakin.

Kapa
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

kapama-7 kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti: Mulla on Epson 4900 Pro, rullalle ruikkiva pigmenttiruisku. On aina virrat päällä, oon ottanut automaattipuhdistuksen pois käytöstä kun teki putsauksia yhtämittaa.
Aina ennen tulostamista tulostan testiliuskan, kun kuitenkin pitää ottaa rullasta 6 cm pätkä pois kun joku syöttörulla painaa paperiin jäljen yön yli ollessaan. Aika ahkeraan pitää tulostella että pysyy tulostuskunnossa, ei mikään harrastuspeli. Muutaman päivän taukojen jälkeen pitää tulostuspäätä putsailla että ei tuu raitaa.
On kuitenkin hyvä peli. Vaihtoehtona olis ainoastaan joku suurempi Epson. Canonia en huolisi.
Epson 7900:n ohjekirjassa käsketään kelata paperi takaisin rullalle aina ennen koneen sammuttamista. Kun imu poistuu, niin paperin syntyy tuo kuvaamasi taitos. Aina alkaessani uutena päivänä tulostuksen, teen ensin testiliuskan A4 kopiopaperille, ettei menisi turhaa rullasta 14 cm, joka on se minimi, jonka tulostaa. Vasta sitten rullan pää takaisin koneeseen sisälle.
Eiköhän tuo paperin kelaaminen ole 4900: ohjekirjassakin mainittu, vaan tosimiehethät eivät moisia lue.

Kapa
Ongelma ohjekirjan lukemisessa on kehnonlainen englanninkielitaito. Senverran luetaan kun kohtuudella pystytään. Itse teen mieluummin testiliuskan (Check Pattern) 43 cm paperirullalle kuin A4 paperille. En oo laskenut kumpi on halvempi.[/quote]

Laskin pikaisesti (ja arvioiden) mikä kertomallani metodilla on ero. Mustettahan tuo testiuska ei vie oikeastaan mitään, puhdistus sitten eri asia.
7900:n rullan leveys on 61 cm. 15 metrin rulla korkealaatuista paperia maksaa n. 220 €. Metri maksaa siis noin 15 €, ja sillä vedostaa 7 liuskaa. Saman verran A4-arkkeja (kopiopaperi) maksaa noin 0,07€.
Vuositasolla tulee melkoinen säästö paperikuluissa. Samalla tavalla ne testiliuskan viivat näkyvät kopiopaperissakin.

Kapa[/quote]

Mun käyttämä Cansonin 43 cm leveä 30 m pitkä paperirulla maksaa verollisena 89 € ja testiliskan pituus on 8 cm. Maksaahan se, mutta ei tarvi vekslailla ja kunnon paperista näkyy yksityiskohdat paremmin.
Nefertiti
Viestit: 325
Liittynyt: Huhti 18, 2012 11 : 45

Viesti Kirjoittaja Nefertiti »

Hannu KH kirjoitti:Mun tyttärelle ostettiin halpa Epson tulostin. Kerran sillä tulostettiin, oli sitten hetki tulostamatta ja sen jälkeen ei enää tulostettukaan, selvä peli, sen jälkeen ei toiminut.
Siinäpä se. Epsonin malli on vanha. Ainoastaan claria-tekniikalla muste ei kuivu. Epsonin Expression Photo XP-mallit kelpaavat. Muut voi unohtaa.
Nefertiti
Viestit: 325
Liittynyt: Huhti 18, 2012 11 : 45

Viesti Kirjoittaja Nefertiti »

OskuK kirjoitti:Kumpaas päädyttiin, Gaynoniin vai Lebsoniin?
Lebson.
mek
Viestit: 200
Liittynyt: Maalis 22, 2004 14 : 23
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mek »

Taidan hakea Canonin budjetiin sopivan mallin, tuossa linkki niihin norskien kokemuksiin Epsoneista: http://www.lydogbilde.no/test/epson-exp ... oto-xp-750

Edit, Canon Pixma MG6650 tulee 120:llä kotiovelle.
mek
Viestit: 200
Liittynyt: Maalis 22, 2004 14 : 23
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mek »

Ja nyt se Canon sitten hajosi. Edes alkuperäiset mustesäiliöt eivät ehtineet tyhjentyä, tulostettu alle 100 sivua. Älkää missään nimessä ostako kukaan näitä Canonin tulostimia. Virhekoodi 5011, kelkka liikkuu käsin melko kevyesti, mutta tulostin ei itse sitä saa näköjään liikkeelle.
Nöpö
Viestit: 867
Liittynyt: Tammi 07, 2005 18 : 41
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Nöpö »

mek kirjoitti: Älkää missään nimessä ostako kukaan näitä Canonin tulostimia.
No jaa. Mulla aikanaan Epsonin tulostimet jumahti säännöllisesti, musteet kuivui eikä auenneet edes kantopommilla. Eikä ne tulostuspäätkään tai mitkä lieneekään. Nyt on pöydällä jöllöttänyt reippaasti toistakymmentä vuotta Canonin Pixma 4200 eikä ole musteet kuivuneet tai muutenkaan ryppyillyt, vaikka välillä on parikin kuukautta tekemättä mitään. Yksi putsaustulostus ja taas toimii.
mek
Viestit: 200
Liittynyt: Maalis 22, 2004 14 : 23
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mek »

Pitkän kaivamisen jälkeen löytyi myös alkuperäinen lasku. JAS-tekniikka korjaa virhevastuuseen, vaikka takuuaika ehtikin mennä umpeen. Osa tilauksessa, eli loppu hyvin kuitenkin.
Vastaa Viestiin