Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Maffer kirjoitti:Ei se ole mikään umpipimeä alue vaan kuunvalossa oleva metsälampi. Tässä nyt näkyy miten Sonyn pakkaus toimii, koko ruudussa oli paljon tavaraa kirkkaassa osassa ja pakkaus painottaa sitten sitä sävyaluetta jättäen varjot oman onnensa nojaan.
Tässä on umpipimeä D800 kroppi:
Kiitos, että jaksat postata tänne esimerkkikuvia!
Edelleenkään ei tietysti selviä miten A7r RAW olisi selvinnyt tuosta kuvasta (oliko se 100% croppi?). Metsälampiotos oli kuitenkin erillainen - siinä oli paljon tasaista pintaa varjojen verhoamana. Tuossa rapatussa kiviseinäkuvassa on röpeliäistä pintaa. Minkälainen mahtoi olla A7r:n metsälampikuvan croppialue ilman varjojen pumppausta - siis miten pimeä?
Ei tuo ollut ees 100% kroppi näköjään, tässä alkuperäinen tilanne ennen tuota edellistä hirvitystä:
Mä otin sit lopulta kolme valotusta erikseen, yhden lammesta, yhden ruskapuista ja yhden männystä että sain tähtitaivaan seuraksi jotain tolkullista materiaalia.
Mulla on niska huono johtuen muutaman vuoden takaisesta auto-onnettomuudesta ja kääntyvä näyttö auttaa vähän enemmän kuin tarpeeksi. Nikonia ei kiinnosta tehdä asioita loppuun asti (D810).
Maffer kirjoitti:Mulla on niska huono johtuen muutaman vuoden takaisesta auto-onnettomuudesta ja kääntyvä näyttö auttaa vähän enemmän kuin tarpeeksi. Nikonia ei kiinnosta tehdä asioita loppuun asti (D810).
Mielenkiintoista olisi nähdä miten verrokki kuvat a7(?), tai a6000 vs. joku pakkaamattomalla RAW:lla varustettu esim. D-sarjan Nikon dx tai fx.
JA vielä, verrattuna a6000 vs. D610 joka kestää nostaa ISOa hieman yli aukon verran enemmän kuin a6000.
Mutta vaikka D610 ISO (oletettu 6400)olisi 1 aukon verran korkeampi niin kestääkö kuvaa jälki käsitellä vielä enemmän kuin aps-c(ISO 3200), Sorry nyt taas :-)
D610 kennon puolesta mielenkiintoinen, moni g-sarjan primessä myös.
Yökuvauksesta sen verran, että kun siellä ei voi noita ETTR-sääntöjä soveltaa niin iso ISO -sietokyky tulee heti tarpeelliseksi.
Tässä oman kokemuksen pohjalta jälkikäsittelyn rajapyykit tähtikuvauksessa:
-A7r 3200 (näkyy jo viherpuna/laikkua lievästi, kenno lämpenee)
-A7 6400 (viherpuna näkyy joskus haittaavasti, kenno lämpenee)
-D600 6400 (viherpunaa alkaa näkymään)
-D800 3200
-NEX7: 1600 - 3200 (viherpunaa näkyy selvästi 3200)
-D3s: 12800
-D4: 12800
-D3x: 3200
-Canon 6D: 10000
-Fuji X-E2 6400 (!ei oikeastaan lainkaan värikohinaa! Vähän kyseenalainen mitä ISO oikeasti on...)
Maffer kirjoitti:Viikonlopun setistä esimerkki pakatusta rawista:
Varjojen nosto mistä D800 olisi selvinnyt täydellisesti.
Olitkos RAWDigger-käyttäjä? Mielenkiintoisen näköisen värihärö tuossa, IMO näyttää eri jutulta kuin se RAW-pakkauksen "perus"-blokkiongelma. Tuli vain mieleen että näyttääkö RAWDiggerin pakkaus-visualizer jotain noista värikuraksi menevistä alueista?
En ole RAWdiggerin kanssa ollut muussa tekemisissä sen jälkeen kun annoin Alexille startrails-RAWin keväällä. Eikös se ole maksullinen? Voishan sitä kokeilla jos joku trial on saatavilla. Tämä on erilainen ilmiö kuin blokkipakkausartifakti, mutta tuo posterisaatio näkyi myös siinä aikaisemmassa kaivinkonekuvassa jokunen sivu takaperin, ei tosin noin räikeästi.
Maffer kirjoitti:En ole RAWdiggerin kanssa ollut muussa tekemisissä sen jälkeen kun annoin Alexille startrails-RAWin keväällä. Eikös se ole maksullinen? Voishan sitä kokeilla jos joku trial on saatavilla. Tämä on erilainen ilmiö kuin blokkipakkausartifakti, mutta tuo posterisaatio näkyi myös siinä aikaisemmassa kaivinkonekuvassa jokunen sivu takaperin, ei tosin noin räikeästi.
Trial pitäisi olla saatavilla. Olisi mielenkiintoista nähdä hyppääkö noi ongelma-alueet siin äjotenkin silmille. Oli tuossa itsekkin tarkoitus vähän kokeilla korkeita ISO-arvoja ja varjoja ja mitä toi Rawdiggerin visualizer noista sanoo, mutta eipä ole kalenterista aikaa löytynyt.
Teaoriassa noi RAWDiggerin kehittäjätkin voisivat olla kiinnostuneista noista kuvista/ongelmasta, ovat kuitenkin edelleen Sony-kuvaajia ymmärtääkseni molemmat.
Jaa se A7R on sitten tälläkin tavalla rikki. Itse en ole mitään epämääräistä huomannut, painavin lasi mitä on ollut kiinni on 70-400 LA-EA4 adapterin kanssa, painaako noi jonkun 1,7 kg yhteensä.
FE 16-35/4 OSS pitäs tippua postiluukusta parin viikon päästä, ao linmkin takana aika paljon testikuvia sisältävä testi
Ei ole minullakaan vielä hajonnut mitään A7(r) kameroista mitä on ollut käytössä. Tosin ei ole mitään syytä hajotakaan kun lasi on adapterissa joka on sitten jalustassa ja runko roikkuu oman kevyen painonsa verran adapterissa.
Mä vähän veikkaan että kun peruspertti käy jollain siwameisselillä uusimaan mounttia niin siitä tulee entistä paskempi lopputuloksena.
Maffer kirjoitti:Ei ole minullakaan vielä hajonnut mitään A7(r) kameroista mitä on ollut käytössä. Tosin ei ole mitään syytä hajotakaan kun lasi on adapterissa joka on sitten jalustassa ja runko roikkuu oman kevyen painonsa verran adapterissa.
Aika hankala on kunnon vääntöä saada tuohon kiinnitykseen ilman jalustaakin, kun hommaa kannattelee kuitenkin aina pääosin lasista. Onneksi olen niin pieni ja heikko ettei tulisi mieleenkään yrittää sohia tuollaisella mihinkään suuntaan pitäen tuollaisesta paketista kahdella kädellä rungosta kiinni.
Maffer kirjoitti:
Mä vähän veikkaan että kun peruspertti käy jollain siwameisselillä uusimaan mounttia niin siitä tulee entistä paskempi lopputuloksena.
2-3 päivää ensimmäisen "vahvemman vaihtomountin" toimituksesta kun joku jossain dpreview:in foorumilla itkee että pieleen meni ja fookink Sony ei suostu korjaamaan takuuseen.
Maffer kirjoitti:
Mä vähän veikkaan että kun peruspertti käy jollain siwameisselillä uusimaan mounttia niin siitä tulee entistä paskempi lopputuloksena.
Jos lottonumeroiden ennustaminen olis näin helppoa. Amazonin eka arvostelu "paremmasta" kokometallisesta mountista. Ei ihan home run niinkuin ameriikassa sanotaan
Ei ihan täysin putkeen ole muutenkaan ole mennyt tämän tuotteen launch. Tässä videossa esitellään löysää mounttia, jonka tämä Fotodioxin ihmetuote siis fiksaa
Lens Rentalsin Roger Cicala antaa pikkusen reality-checkiä aiheesta.
Roger Cicala@dpreview kirjoitti:
Re: Shame on Fotodiox!!
For loosening the screws in their demo camera before making that video. We've got dozens and dozens of A7s and I'd never seen flex like that. But if I loosened each mounting screw 1/2 turn, I got flex exactly like that.
Fotodioxin vastauksesta amazon-palautteeseen ilmenee, että he ovat kokeileet tuotettaan kokonaista yhdellä kameralla, joka ei nyt just sattumalta ole mestoilla, joten eivät voi testata valuvuotoa. Tekisi mieleni linkata naamapalmu-kuva tähän kohtaan, mutta eiköhän kaikki tiedä miltä sellainen näyttää.
En kyllä ymmärrä mitä se Amazonin inkkari oli ottanut, mutta itse en kyllä saa mitään wobblingia aikaiseksi a6000 + Zeiss Touit 32/1.8 -kombolla. Tuskin se nyt niin paljoa eroaa tuosta testaajan SEL55F18Z -lasista painoltaan ja pituudeltaan.
Muutenkin ollaan ratkaisemassa ongelmaa, jota ei ole.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi