Nikon D5200 kielipäivitys

Nikon-digit, Sony-digit (ei-järjestelmädigejä)
DC025
Viestit: 4
Liittynyt: Kesä 12, 2014 21 : 36

Nikon D5200 kielipäivitys

Viesti Kirjoittaja DC025 »

Tervehdys,

tyttäreni kamerassa on kielivalinnoissa vain englanti ja kiina. Onko kielivaihtoehtoja (suomi) mahdollista ladata lisää itse, vai onko se huollon hommia.

Päivitin juuri firmwaren C1.01 -> C1.02, mutta kielivalikkoihin se ei vaikuttanut.

Toinen firmware kamerassa on L 1.009. Mikä softa tämä on?

Kiitoksia etukäteen.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Nefertiti
Viestit: 325
Liittynyt: Huhti 18, 2012 11 : 45

Viesti Kirjoittaja Nefertiti »

Pikainen googlaus ongelmasta Nikon Hacker-sivuilta:

"it is hardware based and then you just can't install another language. I thought adding another language is just software.
......
This is not just a language. I compared mainboards of US and European models and they are different in fact: several different parts related to voltage regulator and so on. Even RoHS is mandatory in Europe, but not in US as I remember. Also do not forget PAL/NTSC: AV output of US model gives NTSC only and cam must can 30 frames/s, where european model can only 25 frames/s. Another point is customs rules that apply in different countrys. So cams are quite different and firmware should be too. "
....
Eli kysymys on ilmeisesti erilaisesta 'raudasta', joka on maariippuvainen.

Firmware L 1.009 on data-tiedosto lähinnä linsseistä. Senkin voi päivittää täältä:

http://nikonimglib.com/dcdata/#os-windows

Mielestäni tässä ei ole ongelmaa, sillä englanninkielinen valikko käsitteineen on parempi käyttää kuin typerät suomennokset, jotka vain seikoittavat asioita ja käsitteitä. Itse käytän englanninkielistä valikkoa, koska silloin edes ymmärrän jotain.
DC025
Viestit: 4
Liittynyt: Kesä 12, 2014 21 : 36

Viesti Kirjoittaja DC025 »

Kiitos vastauksesta.

Sain vastauksen myös JAS-tekniikalta. Kielipäivitys onnistyy hintaan 57€ + postikulut. Ilmeisesti se kuitenkin on softapäivitys.

Enempi minua kuitenkin korpee se että myyjäliike mainosti euroopan varastojaan ja tilauksen teinkin heidän euroopan sivuiltaan. Kamera kuitenkin tuli Hong Kongista...

En tiedä onko euroopan ja aasian versioissa rauta samanlainen.

Aikani reklamoituani tarjosivat ensin good willinä vaihtoa italiankieliseen kameraan ja nyt viimeeksi international language kameraan. Postikulut tulisivat minulle 30-50€, mihinkä en ole vielä suostunut.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

DC025 kirjoitti: Aikani reklamoituani tarjosivat ensin good willinä vaihtoa italiankieliseen kameraan ja nyt viimeeksi international language kameraan.
Mikäs se international language olisi? Jos ei englanti niin ehkäpä joku kiinan murteista? Tai espanja? Ai niin, esperanto tottakai ;-)
DC025 kirjoitti:Postikulut tulisivat minulle 30-50€, mihinkä en ole vielä suostunut.
Ikävä sanoa tähän näin jälkikäteen, mutta kyllähän kameratavara kannattaa yleensä ostaa Suomesta. Hinnanerot etenkin yleisimmissä ja usein tarjouksessa olevissa kameroissa ovat pieniä ja lisäksi on kysymyksiä huollosta, kameran jälleenmyyntiarvosta jne.

Minun neuvo on, että käytätte sitä kameraa englanninkielisillä valikoilla. Ei sillä suurtakaan merkitystä lopulta ole kunhan alkuhämmennyksen yli on päästy. Ja kuten jo todettu, suomenkieliset käännökset eri käsitteistä ovat toisinaan hieman hämääviä.
DC025
Viestit: 4
Liittynyt: Kesä 12, 2014 21 : 36

Viesti Kirjoittaja DC025 »

Nikonilta tuli vastaus noihin eroavaisuuksiin. Suomesta ostettaessa mukaan tulee Nikon-kurssi ja 3kpl putsaushuolto voucheria. Ei pitäisi olla muuta eroa.

Hintaeron pienuudesta sen verran että maksoin D5200 18-55 VR Kitistä 430€, ei postikuluja ja 2 vuoden takuu. En löytänyt tätä kittiä Suomesta alle 699€. Tuohon 430€ hintaan sisältyi kaikki (alv, tulli).

Itseasiassa ostin twin-kittinä johon kuului myös AF-S DX VR Zoom Nikkor 55-200mm f/4-5.6G IF-ED yhteishintaan 504€. Tämä ko linssi olisi maksanut erikseenkin vain 105€, ei postikuluja.

Minulle tuo hintaero oli riittävä riskinottoon. Ei tuo suomen kielen puuttuminen paha asia ole. Selvittelen vain nyt periaatteesta , kun kerran mainostivat tuota eurooppalaisuutta.
Vastaa Viestiin