Peilitöntä kameraa hommaamassa.

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

zipa kirjoitti:
OskuK kirjoitti:
zipa kirjoitti:
Niinkö joku mielestäsi on väittänyt?
Väitinkö että joku on niin väittänyt? Mistä niin päättelit?
Siitä viestistäsi niin päättelin, kun se oli muotoiltu toteamukseksi eikä kysymykseksi. Jos se oli kysymys, niin Digiexpossa oli nuo esillä, eli sinne kokeilemaan. Kukaan muu ei voi tietää miten jokin värkki sinun käteesi sopii.
Minäkö nyt olikin se joka kyseli mitä V1:n tilalle?

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Brunberg
Viestit: 675
Liittynyt: Touko 17, 2005 9 : 48

Viesti Kirjoittaja Brunberg »

Missä rungoissa löytyy sisäänrakennettu EVF? OM-D 1+5, Fujin X-E1+2 + X-PRO1, Sonyn NEX6+7 ja Nikon V1+2. Onko muita?
pasikan
Viestit: 803
Liittynyt: Elo 20, 2008 11 : 33

Viesti Kirjoittaja pasikan »

Ainakin samsungin kymppisarjalaisissa on etsin. Eli 10, 11 ja 20. Samsungin peilittömät ovat kyllä myös tosi laadukkaita. Mukavia käyttää, hyvä kenno ja edistyneitä ominaisuuksia joilla on hauska leikkiä. Ja toimivatkin vielä hyvin. Lisätään vielä että objektiivit ovat hyviä ja edullisia. Valikoima ei kylläkään ole kovin runsas.
pebe
Viestit: 94
Liittynyt: Elo 22, 2009 16 : 04

Viesti Kirjoittaja pebe »

Brunberg kirjoitti:Missä rungoissa löytyy sisäänrakennettu EVF? OM-D 1+5, Fujin X-E1+2 + X-PRO1, Sonyn NEX6+7 ja Nikon V1+2. Onko muita?
Panasonicilta löytyy myös GH2 ja 3, GX1 ja 7, G3 ja 5 ja 6.
Brunberg
Viestit: 675
Liittynyt: Touko 17, 2005 9 : 48

Viesti Kirjoittaja Brunberg »

Tuo GX7 on aika kivan oloinen kamera, ei oikeastaan mitään heikoja puolia näin nopeasti tarkasteltuna. Pystyyn nostettavasta EVF:stä plussaa kovasti.
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Noniin. Nyt sain X-E1:n hetkeksi käyttööni. Olen tässä kuvaillut kämpillä illan mittaan ja täytyy sanoa että kyllä toi kenno on aika mainio terävyyden osalta. Ei valittamisia :) Myös AF toimii kotosalla paremmin kuin mitä aiemmalla testiajolla.

Lisäksi toi 35/1.4 putki on todella hyvän oloinen lasi.

Se mikä on hyvin jännä on se, että otin tossa kaksi kuvaa peräjälkeen samoilla asetuksilla sekä tällä, että D700:lla testatakseni ISO6400 laatua.

Tulos on se, että mun piti laskea Lightroomissa D700:n valotusta suunnilleen 1.5 aukkoa, että kuvat on silmämääräisesti suht lähellä toisiaan valotuksen osalta :o

Tässä kuvat skaalattuna 12Mpix kokoisiksi, ei terävöitystä eikä muuta kohinanpoistoa kun Lightroomin defaultti.

D700: http://nikita.tnnet.fi/~djj07/testi-d700.jpg
X-E1: http://nikita.tnnet.fi/~djj07/testi-x-e1.jpg

Eli D700 kerää korkealla herkkyydellä reilusti yli aukon verran enemmän valoa. Mitä hittoa? Kyseessä ei nyt ole mikään erityisen tieteellinen testi, mutta minusta tuo ero on todella iso. Lisäksi tuo vanha sotaratsu on vähintään aukon edellä kohinoissa Fujiin nähden. (Se mikä D700:lla tapahtuu on kirkkaiden sävyjen ikävä leikkaantuminen kun laskin valotusta niin paljon.)
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Jospa Fujin 6400 onkin oikeasti 1600? ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Sahaaja
Viestit: 1497
Liittynyt: Loka 07, 2009 21 : 04

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

OskuK kirjoitti:Jospa Fujin 6400 onkin oikeasti 1600? ;-)
Näin se valitettavasti taitaa olla, vieläkin!
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

Käytönnön kuvissa tuo fujin huippuvalojen käyttäytyminen helpottaa kuvaamista aika paljon. Puhkipalaminen ei juurikaan haittaa.

Edit: Tuossa yksi sample mahdollisimman hankalasta tilanteesta, eli aika suoraan aurinkoa kohden ja palamisen rajassa on vielä puustoa.
Huonosta kontrastista ei kannata välittää, se on x100ässän mini optiikan ansiota.

http://farm6.staticflickr.com/5500/1064 ... 5ae7_b.jpg
määvaan
Viestit: 5569
Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

paaton kirjoitti:Käytönnön kuvissa tuo fujin huippuvalojen käyttäytyminen helpottaa kuvaamista aika paljon. Puhkipalaminen ei juurikaan haittaa.
Niin, ensin hyvin yleisesti otaksutaan että tuo Fujin kenno on paljon parempi kohinoissa kun NEX-7, mutta jospa se on sitä juuri sen vuoksi että Fujin ilmoittama ISO onkin vähintään aukon sen alle. No, focus-numerique.com:in sivustolta löytyvät tuonkin Fujin RAW-näytteet ja toivottavasti ne on otettu samoilla valotusajoilla ja aukoilla kuin muidenkin verrokkien, joten kyllä tuon kohinaeron sitten huomaa kun ensin histogrammien oikeat reunat säätää tasoihin. Itse en nyt noita voi tarkistaa tällä kännykällä.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
villho
Viestit: 283
Liittynyt: Huhti 25, 2006 15 : 57

Viesti Kirjoittaja villho »

Itse olen lukenut paristakin testistä tuosta, etteivät Fujien ISOt taida olla ihan standardien mukaisia. Tällä saadaan toki aikaiseksi se, että ISO6400 näyttää kohinoiden kannalta hyvältä, mutta jos herkkyys todellisuudessa vastaa muiden valmistajien ISO2500-3200, niin en minä Fuji-poikana sillä tiedolla henkseleitäni paukuttelisi.
moukkunen
Viestit: 105
Liittynyt: Heinä 10, 2006 11 : 39

Viesti Kirjoittaja moukkunen »

määvaan kirjoitti:
paaton kirjoitti:Käytönnön kuvissa tuo fujin huippuvalojen käyttäytyminen helpottaa kuvaamista aika paljon. Puhkipalaminen ei juurikaan haittaa.
Niin, ensin hyvin yleisesti otaksutaan että tuo Fujin kenno on paljon parempi kohinoissa kun NEX-7, mutta jospa se on sitä juuri sen vuoksi että Fujin ilmoittama ISO onkin vähintään aukon sen alle. No, focus-numerique.com:in sivustolta löytyvät tuonkin Fujin RAW-näytteet ja toivottavasti ne on otettu samoilla valotusajoilla ja aukoilla kuin muidenkin verrokkien, joten kyllä tuon kohinaeron sitten huomaa kun ensin histogrammien oikeat reunat säätää tasoihin. Itse en nyt noita voi tarkistaa tällä kännykällä.
Käytännössä Nex-7 oli mielestäni aikalailla saman tasoinen kun vanha X100:n on kohinan osalta.
X-E1 on taas ehkä noin puoli aukkoa parempi kuin X100:n.
Uudempi X100S on taas noin puoli aukkoa parempi kuin X-E1:n(eli ässä on noin aukon(voi olla vähän reilunkin) parempi kuin X100:n ja Nex-7).
X-E2 lienee samaa tasoa kuin X100S.
määvaan
Viestit: 5569
Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

moukkunen kirjoitti: Käytännössä Nex-7 oli mielestäni aikalailla saman tasoinen kun vanha X100:n on kohinan osalta.
X-E1 on taas ehkä noin puoli aukkoa parempi kuin X100:n.
Uudempi X100S on taas noin puoli aukkoa parempi kuin X-E1:n(eli ässä on noin aukon(voi olla vähän reilunkin) parempi kuin X100:n ja Nex-7).
X-E2 lienee samaa tasoa kuin X100S.
Eli otaksut että Fuji X100S on kohinoitten osalta selvästi parempi kuin 5D Mk II:n ja melkein/jotakuinkin 5D Mk III:n luokkaa? Tuota en minä ainakaan usko tältä istumalta. :-)
Viimeksi muokannut määvaan, Marras 04, 2013 10 : 59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

En kyllä ole ainakaan itse pitänyt minään kohinaihmeenä tuota fujia. Käytännössä sillä vaan tulee toimeen samoissa tilanteissa mitä seiskasatasellakin, niinkuin varmasti monella muullakin rungolla. Eli normaalissa himmeässä huonevalossa kuvaaminen onnistuu ihan ok. Siitä pimeämmässä salamaa on kuitenkin pakko käyttää kaverina. Lyhitä suljin aikoja ei fujin kanssa oikein voi edes tavoitella ison avulla, koska hämärässä af on kuitenkin täysin avuton.

Ensimmäinen kuvattu hämärässä hehkulamppu valaistuksessa, iso3200. Ja jälkimmäinen pitkällä valotus ajalla pimeässä. Tässä nämä peilittömät ovat kyllä kivoja, ei paljoa ylimääräisiä tärähdyksiä kuvissa näy pidemmilläkään ajoilla.

http://farm6.staticflickr.com/5503/1066 ... 40f7_b.jpg

http://japesone.kapsi.fi/gallery/Images ... SF1475.jpg
moukkunen
Viestit: 105
Liittynyt: Heinä 10, 2006 11 : 39

Viesti Kirjoittaja moukkunen »

määvaan kirjoitti:
moukkunen kirjoitti: Käytännössä Nex-7 oli mielestäni aikalailla saman tasoinen kun vanha X100:n on kohinan osalta.
X-E1 on taas ehkä noin puoli aukkoa parempi kuin X100:n.
Uudempi X100S on taas noin puoli aukkoa parempi kuin X-E1:n(eli ässä on noin aukon(voi olla vähän reilunkin) parempi kuin X100:n ja Nex-7).
X-E2 lienee samaa tasoa kuin X100S.
Eli otaksut että Fuji X100S on kohinoitten osalta selvästi parempi kuin 5D Mk II:n ja melkein/jotakuinkin 5D Mk III:n luokkaa? Tuota en minä ainakaan usko tältä istumalta. :-)
En minä mitään otaksu, kun en ole noilla kuvannut keskenään. :)

Sen sijaan Nex-7:lla ja X100:lla olen kuvannut rinnan.
Ja tällä hetkellä omistan X100:n, X100S:n ja X-E1:n.
määvaan
Viestit: 5569
Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

moukkunen kirjoitti:
määvaan kirjoitti:Eli otaksut että Fuji X100S on kohinoitten osalta selvästi parempi kuin 5D Mk II:n ja melkein/jotakuinkin 5D Mk III:n luokkaa? Tuota en minä ainakaan usko tältä istumalta. :-)
En minä mitään otaksu, kun en ole noilla kuvannut keskenään. :)

Sen sijaan Nex-7:lla ja X100:lla olen kuvannut rinnan.
Ja tällä hetkellä omistan X100:n, X100S:n ja X-E1:n.
Sitä vaan että NEX-7:aa kohinoitten osalta reilun aukon parempi onkin jo 5D Mk III. Sellaista kroppikameraa ei kyllä vielä ole tehtykään jos minulta kysytään. :-)

PS. Katsoin nyt tuolta focus-numerique.com sivustolta X100:n ja X100S:n korkeitten ISO:jen testikuvia, niin mitähän se tarkoittaa kun X100S:n kuvat näyttivät samoilla ISO-arvoilla karkeasti ottaen noin aukon tummemmilta kuin X100:n kuvat vaikka aukko ja valotusajat olivat varmaankin samat? :-)
Viimeksi muokannut määvaan, Marras 04, 2013 15 : 58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
Sahaaja
Viestit: 1497
Liittynyt: Loka 07, 2009 21 : 04

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

Voisiko joku X-e1 kameran omistaja tehdä kokeilun ISO 1600-6400 kesken, muuttuuko valotusaika tai valotus millään tapaa herkkyyden noston myötä.
Vai miten se nyt pitää testata.

http://goo.gl/LdmxLo
Ainakin X100:ssa ei pidä isot ISO:t kutiaan!

Ja tuolta tuo "measurements", linkitys aina yhtä vaikeata :-(
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Mulla on vielä tämän illan lainassa toi X-E1 joten voin ottaa sopivat testikuvat.

Tässä lisää:

http://www.dxomark.com/Reviews/Fujifilm ... -Explained

Näitä juttuja löytyy netistä melko paljon.
A_Renko
Viestit: 22
Liittynyt: Kesä 26, 2013 5 : 01
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja A_Renko »

Sahaaja kirjoitti:Voisiko joku X-e1 kameran omistaja tehdä kokeilun ISO 1600-6400 kesken, muuttuuko valotusaika tai valotus millään tapaa herkkyyden noston myötä.
Aukkoprioriteetilla napsin kolme kuvaa.

F2.8 ISO1600 = 1/50
F2.8 ISO3200 = 1/100
F2.8 ISO6400 = 1/200

Siis näinkö? Kyllähän se näin toimii ja sama valotus näkyy kameran ruudulla. Kohina tietysti kasvaa ISOn nostamisen myötä. Ja jollain toisella kameramerkillä valotusajat voi tietty olla erilaiset.

Täällä Fujin sensorin mittausta. Ketjun tämä kommentti valottaa, miksi se kohinakin nousee niin jyrkästi korkeimmilla ISOilla. Eli kenno paiskii duunia sinne jonnekin ISO1600:aan tai vähän yli asti, isommat ISOt boostataan digitaalisesti.

Täällä vielä Fujin ISO-mittailua.
villho
Viestit: 283
Liittynyt: Huhti 25, 2006 15 : 57

Viesti Kirjoittaja villho »

A_Renko kirjoitti:Ketjun tämä kommentti valottaa, miksi se kohinakin nousee niin jyrkästi korkeimmilla ISOilla. Eli kenno paiskii duunia sinne jonnekin ISO1600:aan tai vähän yli asti, isommat ISOt boostataan digitaalisesti.
Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta käsittääkseni kaikki natiivi-ison yläpuolella olevat ISO-arvot tarkoittavat "digitaalista boostausta".
Vastaa Viestiin