Sigma DP1x

Muut digikameramerkit, Panasonic, Pentax jne. (ei-järjestelmädigejä)
vemata
Viestit: 2
Liittynyt: Maalis 03, 2022 15 : 47

Sigma DP1x

Viesti Kirjoittaja vemata »

Minulla on ollut, lähinnä matkakäytössä, Sigma DP1 ja Sigma DP1x kamerat jo useamman vuoden ajan. Nyt ostin korvaajaksi Panasonicin Lumix GX880 -kameran. Kokonaisuutena monipuolinen ja kätevä matkakamera, jossa on myös laadukas videointimahdollisuus. Käyttömukavuus on selkeästi parempi kuin DP1:ssä.

Mutta, eihän nuo kuvat pärjää terävyydessä ja sävykkyydessä vanhoille Sigmoille, vaikka muuten ihan ok ovatkin. Pitääkö minun kantaa jatkossa aina 2 pokkaria mukanani? Vai löytyisikö Sigman kuvalaatuun kykenevää pokkaria, jossa olisi myös laadukas video-ominaisuus?

Järkkäriä en siis halua. Just myin D3:n pois. Olisin myynyt myös Sigmat pois, mutta onneksi saamani tarjoukset oli niin naurettavia, että päätin olla luopumatta niistä pilkkahintaan, niin voin myös jatkossakin nautiskella sävykkäistä, ”paidantaskukameralla” otetuista kuvista
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 21648
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Sigma DP1x

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No, itsellä oli Sigma Quattro SD eli "puoli-Foveon" mutta siihen verrattuna Fuji X100V kävelee sen yli ihan kaikessa jos kiinteä polttoväli ei haittaa. Sigman kenno on sen verran kökkö, että edes perus-ISOlla ei pärjää Fujille. 1:1 pikselitasolla Sigman perus-ISO on hyvässä valossa ehkä hiuksen hienosti terävämpi, mutta Fujin saa tasoihin terävöityksen säätämisellä RAW-konvertterissa tai Photoshopissa.
vemata
Viestit: 2
Liittynyt: Maalis 03, 2022 15 : 47

Re: Sigma DP1x

Viesti Kirjoittaja vemata »

Mikä tuosta Quattro SD:stä tekee ”puoli Foveonin”? Eikö tuo ole ihan normi Foveon-kennoinen kamera?

No, joka tapauksessa tuo olisi liian iso kokoinen minulle. Pitänee tyytyä siihen Lumixiin ja nykyisiin DP1 Sigmoihin.
Kävin katsomassa Sigman sivuja, niin ei taida olla Foveonia tulossa ihan heti markkinoille. Harmi, koska itse tykkään Foveonin värimaailmasta todella paljon.
Maffer
Viestit: 21648
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Sigma DP1x

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Sigman sivulla on tuosta:
https://www.sigma-global.com/en/cameras ... dp-series/
The new sensor structure features a ratio 1:1:4 for the number of red, green, and blue megapixels, respectively.
Tätä ennen suhde oli paperilla ~1:1:1. En käytännössä saavuttanut samantasoista kuvaa Quattrolla mistä vanhempaa Foveonia kehuttiin. Myin sitten pois kun en oikein vakuuttanut. Quattro-Sigmat on siis uudemmalla X3 Foveon -kennolla.
Vastaa Viestiin