Panasonic VXF1:n heikkous?

Muut digikameramerkit, Panasonic, Pentax jne. (ei-järjestelmädigejä)
VHH77
Viestit: 2
Liittynyt: Joulu 17, 2021 18 : 58

Panasonic VXF1:n heikkous?

Viesti Kirjoittaja VHH77 »

Hei ! Pyytäisin otsikossa mainitun kameran käyttäjiltä kommenttia omaan kokemukseeni.
Olen kuvannut pääasiassa kesäaikaan merellä ja käyttänyt lähes aina kameran automaattiasetuksia. Nyt ainestoa editoidessani olen ihmetellyt kameran väritallennuksen heikkoutta. Se on selvästi heikompi, kuin edellisessä, hintaluokaltaan selvästi edullisemmassa kamerassani (Panasonic HDC-SD800). Olen vahvasti sitä mieltä, että kamerassani on jokin vika/heikkous. Kävin Panasonicin tuen kanssa moninaisen viestien vaihdon, johon sisältyi lähettämäni näytteklipit ko. heikkoudesta. Petyin raskaasti heidän vastauksiinsa, joissa he eivät käytännössä vastanneet mitenkään kysymyksiini tai kirjoittivat jotakin, mikä ei mitenkään liittynyt lähettämiini viesteihin. Pelkistettynä he totesivat vaan, että kamera toimii niin kuin siltä voidaan olettaa ja että siinä ei ole mitään korjattavaa. Ja että jos vaadin takuukorjausta, minun pitää lähettää kamera kustannuksellani Puolaan tarkastettavaksi. En kuitenkaan voi uskoa, että Panasonic toisi uuden mallin, jossa ominaisuudet ovat vanhaa mallia heikommat. Tämänkaltaista ei voisi mitenkään päätellä myöskään Panasonicin ko. mallin esittelyaineistosta, joka antaa kuvan huippuluokan videokamerasta.

Nyt tuon pitkän pohjustuksen jälkeen kysymys: minkälaiset ovat teidän kokemuksenne ko. kamerasta? Olen tosi kiitollinen vastauksista !!
Purjehtija
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Arza22
Viestit: 375
Liittynyt: Maalis 12, 2009 23 : 38

Re: Panasonic VXF1:n heikkous?

Viesti Kirjoittaja Arza22 »

Noissa taitaa olla yleensä mahdollista valita erilaisia väriprofiileja/väriteemoja, joilla saa esim suuremman värikylläisyyden(saturation). Varmasti myös useimmissa videoeditointiohjelmissa voi säätää värikylläisyyttä jälkikäteen. Usein oletusasetuksilla kamerassa kuin kamerassa (poislukien kännykkäkamerat) värit on melko vaisut.

Esimerkki-screenshot videosta auttaisi havainnollistamaan ongelmaa.
VHH77
Viestit: 2
Liittynyt: Joulu 17, 2021 18 : 58

Re: Panasonic VXF1:n heikkous?

Viesti Kirjoittaja VHH77 »

Kiitos Arza kommenteista. Tuosta VXF1:stä en itse ole löytänyt oikeastaan mitään värikylläisyyteen liittyvää säätömahdollisuutta. Pyysin apua Panasonicin tueltakin, mutta sieltä vastauksessa en saanut apua; väittivät kamerassa olevan säätömahdollisuuksia, mutta eivät kertoneet pyynnöistäni huolimatta mistä niitä löytyy.
Se mikä tässä eniten ihmetyttää, että jos kamerani tallennus on sen normien mukainen, niin kuten aikaisemmassa viestissä totesin Panasonicin tuen väittävän, tuntuu uskomattomalta, että Panasonic laskisi tuotteittensa tärkeitä ominaisuuksia ??!! Siihen en oikein usko.
Totta on, että editointiohjelmalla pystyy melkein mihin tahansa myöskin värien hallinnassa, mutta se on varsin työläs keino korjata melkein jokainen kuvattu otos yksilöllisesti otoksen kuvausolosuhteiden mukaan. Kyllä kameran pitäisi pääosa tuosta tehdä. Näin sen koen, varsinkin kun edellisen kameran (Panasonic HDC-SD800) kanssa siihen ei ollut tarvetta kuin aivan jossakin poikkeuksellisissa olosuhteissa otetun pätkän osalla.
Olisin tähän viestiin liittänyt lyhyet klipit näytteeksi, mutta en löytänyt siihen liitosmahdollisuuksia. Kertoisko joku miten sen saa onnistumaan, niin koetan saada näytepätkät tulemaan (vai onko se mahdollista ??)
Vastaa Viestiin