Panasonic LX 100

Muut digikameramerkit, Panasonic, Pentax jne. (ei-järjestelmädigejä)
pkMac
Viestit: 68
Liittynyt: Syys 13, 2010 21 : 23

Re: Panasonic LX 100

Viesti Kirjoittaja pkMac »

LX 100 on täällä opettelussa. Heti alkuun kysymys; miten hallitsen kameran valikkovalintoja. Ilmeisesti riippuen kuvaustilasta ovat jotkut valikkojen valinnoista himmeinä. Eli nyt kaipaisin tietoa mitkä valikot ovat käytössä kussakin kuvaustilassa. Suppea kameran mukana tullut ohjekirja ei anna tähän vastausta.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Sakke_K
Viestit: 7551
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Re: Panasonic LX 100

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

pkMac kirjoitti:LX 100 on täällä opettelussa. Heti alkuun kysymys; miten hallitsen kameran valikkovalintoja. Ilmeisesti riippuen kuvaustilasta ovat jotkut valikkojen valinnoista himmeinä. Eli nyt kaipaisin tietoa mitkä valikot ovat käytössä kussakin kuvaustilassa. Suppea kameran mukana tullut ohjekirja ei anna tähän vastausta.
Esim. https://www.manualslib.com/manual/83551 ... Lx100.html" onclick="window.open(this.href);return false;
--------
Aves!
pkMac
Viestit: 68
Liittynyt: Syys 13, 2010 21 : 23

Re: Panasonic LX 100

Viesti Kirjoittaja pkMac »

Kiitos. Tästä manuaalista alkoi jo löytyä tarkempaa tietoa kameran käytöstä.
pkMac
Viestit: 68
Liittynyt: Syys 13, 2010 21 : 23

Re: Panasonic LX 100

Viesti Kirjoittaja pkMac »

Seuraava kysymys: LX100:n laukaisimen painaminen puoliväliin. Eli näyttö simuloi tulevan kuvan valotusta, kun laukaisijaa on painettu puoliväliin. Olen varmaan asettanut kameran säätöjä niin, ettei minulla laukaisija mene puoliväliin, vaan laukaisijaa painettaessa se ottaa kuvan saman tien. Mitähän säädön salaisuuksia tähän löytyy?
pkMac
Viestit: 68
Liittynyt: Syys 13, 2010 21 : 23

Re: Panasonic LX 100

Viesti Kirjoittaja pkMac »

pkMac kirjoitti:Seuraava kysymys: LX100:n laukaisimen painaminen puoliväliin. Eli näyttö simuloi tulevan kuvan valotusta, kun laukaisijaa on painettu puoliväliin. Olen varmaan asettanut kameran säätöjä niin, ettei minulla laukaisija mene puoliväliin, vaan laukaisijaa painettaessa se ottaa kuvan saman tien. Mitähän säädön salaisuuksia tähän löytyy?
Jatkan vielä tästä laukaisimen painamisesta puoliväliin. Siihen olin tottunut edellisessä Lumix LX-5 -kamerassani. Nyt tietysti hain samaa tuntumaa LX-100:sta. LX-100:sta löysin jo säädön minkä takia laukaisimen painaminen puoliväliin ei onnistunut. Custom Settings -kohdassa on valikko Half Press Release (2/9). Tämä pitää olla pois päältä, niin sitten laukaisimen puoliväliin painaminen onnistuu. Toistaiseksi pidän kamerassa englanninkielisen valikon; näin pystyn paremmin seuraamaan netistä tähän kameraan liittyvää tietoa, jota tuntuu olevan todella paljon. Lisäksi "Owner’s Manual for advanced features" on tietty englanninkielinen. Mutta mahtaako jostain löytyä suomenkielellä hyviä neuvoja kameran perussäätöjen tekemisestä?
apertority
Viestit: 53
Liittynyt: Loka 10, 2016 22 : 06

.

Viesti Kirjoittaja apertority »

.
Viimeksi muokannut apertority, Joulu 20, 2021 1 : 05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pkMac
Viestit: 68
Liittynyt: Syys 13, 2010 21 : 23

Re: Panasonic LX 100

Viesti Kirjoittaja pkMac »

apertority kirjoitti:https://dlc.panasonic-europe-service.co ... fault.aspx

Tuolta saattaisi löytyä.
Laita hakukenttään: DMCLX100EG
Hienoa, että Panasonic on vaivautunut kääntämään tämänkin ohjeen suomeksi. Tosin näiden kameramanuaalien, niin kuin muidenkin (esim. autojen ohjekirjojen) suomenkieli ei ole ihan parasta mahdollista, siis ymmärrettävyyden kannalta. Mutta tällä mennään nyt ja tämä on kuitenkin paljon parempi lähtökohta opiskella kameran käyttöä kuin englannin kielellä.
pkMac
Viestit: 68
Liittynyt: Syys 13, 2010 21 : 23

Re: Panasonic LX 100

Viesti Kirjoittaja pkMac »

Seuraavaksi aiheena: HAARUKOINTI

Kameran ohjekirjassa "Käyttöohje edistyneille toiminnoille" ohjeistetaan kuvaamisen haarukointia seuraavasti: Menupainikkeen valintapyörän alareunasta valitaan Kuvaustapa. Sieltä valitaan Haarukointi. Painamalla säätöpyörää Ylös, valitaan haarukoinnin kuvamäärät ja kuinka paljon valotusta lisätään tai vähennetään. Sitten painetaan OK, tarkennetaan kohteeseen ja kuvataan. Edelleen ohjekirjassa lukee: Jos painat ja pidät laukaisimen painettuna, tallennetaan sarjakuva. Minä pystyn kuitenkin ottamaan vain yhden kuvan / laukaisimen painallus. Luulin tämän johtuvan siitä, että normaalikuvauksessa minulla on käytössä Laukaisimen puoliväliin painaminen. Muutin tämän asetusta, mutta en vieläkään pystynyt Haarukoinnissa ottamaan sarjakuvaa. Haarukoinnissa sarjakuvan ottamisesta olisi hyötyä. Näin saataisiin esim. HDR-kuvaa tehtäessä kuvien rajaukset kaikissa esim. kolmessa kuvassa mahdollisiman lähelle toisiaan, siis käsivaralta kuvattaessa. Onko joku teistä LX100:n käyttäjistä askarrellut tämän ongelman kanssa ja löytänyt ongelmaan ratkaisua?
apertority
Viestit: 53
Liittynyt: Loka 10, 2016 22 : 06

.

Viesti Kirjoittaja apertority »

.
Viimeksi muokannut apertority, Joulu 20, 2021 1 : 04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
apertority
Viestit: 53
Liittynyt: Loka 10, 2016 22 : 06

.

Viesti Kirjoittaja apertority »

.
Viimeksi muokannut apertority, Joulu 20, 2021 1 : 04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pkMac
Viestit: 68
Liittynyt: Syys 13, 2010 21 : 23

Re: Panasonic LX 100

Viesti Kirjoittaja pkMac »

apertority kirjoitti:Kävin vielä kurkkaamassa LX100:n suomenkielistä ohjetta.
Haarukointi on käytettävissä vain tallennustiloissa P, A, S ja M.

Sivulla 146 on vielä erikseen selitetty:
a) Miten valitaan haarukointiin joko yksi- tai sarjakuvaus. [Yksikuvaus: pitääkö laukaista jokainen kuva erikseen vai Sarjakuvaus: ottaako kaikki kuvat yhdellä painalluksella].

b) Muut tilanteet, joissa haarukointi ei ole käytettävissä.
(Yksi kiusallisimmista ominaisuuksista näissä Lumixeissa on, että ilman varoitusta pystyy valitsemaan pälle toimintoja, jotka vuorostaan estävät jonkin toisen asetuksen käytön).

Kameran näytöllä pitäisi näkyä kun haarukointi on aktiivisena. Jos se ei näy, niin voi olla, että sinulla on valittuna jokin toiminto, joka estää haarukoinnin, vaikka olisitkon haarukoinnin aiemmin valinnut aktiiviseksi.
Jos haarukoinnin merkki näkyy näytöllä, niin sitten pitää vain saada muutettua tuo haarukoinnin sarjakuvaus päälle.

Tsemppiä vaan, kyllä ne sieltä löytyy jahka oppii ymmärtämään kameransuunnittelija logiikkaa :)
Kiitos taas. Jees. Kannattaa lukea ohjeen seuraavakin sivu! Todella nämä "käyttöliittymät" ovat monasti hyvinkin monimutkaisia ja ottaa varmasti pienen tovin ennen kuin tulen sinuksi kameran kaikkien mahdollisuuksien kanssa. Kamerasuunnittelija on ollut tyytyväinen, että on saannut ympättyä kaikki ominaisuudet ja säädöt valikkoihin, mutta käytännön kuvaaminen varmaan auttaisi oikomaan muutamia säätöpolkuja juheammiksi.

Mukavaa, että tämän kameran tiimoilta löytyy aktiivisuutta osallistua keskusteluun, vaikka sinulla "apertority" ei juuri tätä Lumix-mallia olekkaan. Tohdin kuitenkin kysyä; millä Lumix-mallilla sinä kuvaat. Minulla raskaampi kalusto käsitää Canon 7D-mallin (jo useamman vuoden vanha) ja siinä objektiiveja laajakulmasta aina 200 milliseen teleputkeen, 1.4 telejatkeella höystettynä. Lumix-kamerat ovat minulla niitä, jotka kulkevat aina mukana laukussa. Koskaanhan ei tiedä mitä kuvaustilanteita eteen sattuu ilmaantumaan.
apertority
Viestit: 53
Liittynyt: Loka 10, 2016 22 : 06

.

Viesti Kirjoittaja apertority »

.
Viimeksi muokannut apertority, Joulu 20, 2021 1 : 07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pkMac
Viestit: 68
Liittynyt: Syys 13, 2010 21 : 23

Re: Panasonic LX 100

Viesti Kirjoittaja pkMac »

Oletko ollut tyytyväinen RICOH GR II -kameran isoon kennoon? Täällä LX100:n kuvanlaatu tuntuu muutamien ensimmäisten kokeilujen perusteella hyvältä. Vielä en tosin ole päässyt kuvaamaan ihan tosissaan. Kunhan tästä kesän myötä luonto herää, niin sitten laitetaan Lumix kunolla töihin. Ja tuo 4K-vieokuvauskin kiinnostaa. Muutama vuosi sitten tuli ostettua kaverilta kunnon videojalusta; nyt silekkin on sitten käyttöä.
apertority
Viestit: 53
Liittynyt: Loka 10, 2016 22 : 06

.

Viesti Kirjoittaja apertority »

.
Viimeksi muokannut apertority, Joulu 20, 2021 1 : 07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: Panasonic LX 100

Viesti Kirjoittaja nomad »

apertority kirjoitti:Sanoisin, että GR:llä tulee hyvin samanlaista terävää kuvaa kuin GX80:llä kun siinä oli Panasonicin 20mm/F1.7 linssi. Jotenkin samanlainen fiilis.
Fiilis riippuu tietenkin myös siitä miten käsittelet kuvasi. Sekä jpg:n tapauksessa myös kameran asetuksista.

Olen kuvannut tämän luokan vehkeillä aika paljon sanoisin, että ainakin Nikon Coolpix A on selvästi edellä mitään m43 kameraa. m43 verrokkeina ovat Olympuksen E-P5 sekä E-M1 mk2. Alhaisilla herkkyyksillä Nikonissa on enemmän dynamiikkaa ja värien syvyyttä, ja uskoisin saman olevan Myös GR:ssä.

Pana LX100:n on pakko olla selkeästi jäljessä. Onhan siinä vanhahko m43 kenno jota vielä kropataan.
pkMac
Viestit: 68
Liittynyt: Syys 13, 2010 21 : 23

Re: Panasonic LX 100

Viesti Kirjoittaja pkMac »

LX100 mukaan pyöräilyyn. Harrastan maastopyöräilyä. Mukana aina kevyt reppu, jossa kamera on mukana. Mutta repusta sen esille ottaminen kestää liian kauan. Etsin sopivaa repun hinaan kiinnitettävää "koteloa", josta kameran saisi nopeammin esille. Löytyykö tähän sopivia ehdotuksia saman harrastuksen parissa liikkuvilta?
pexi85
Viestit: 1194
Liittynyt: Huhti 11, 2008 17 : 53
Paikkakunta: Oulu

Re: Panasonic LX 100

Viesti Kirjoittaja pexi85 »

Itse olen pokkaria katselemassa ja meinasin jo tämän LX-100 ostaa, mutta sitten törmäsin juttuihin että tässä olisi jonkinlaista pölyongelmaa. Tämä nyt ei kovin houkuttele jos kamera imee pölyä sisäänsä...
Onko kenelläkään foorumilaisella tällaista ongelmaa esiintynyt?
pkMac
Viestit: 68
Liittynyt: Syys 13, 2010 21 : 23

Re: Panasonic LX 100

Viesti Kirjoittaja pkMac »

pexi85 kirjoitti:Itse olen pokkaria katselemassa ja meinasin jo tämän LX-100 ostaa, mutta sitten törmäsin juttuihin että tässä olisi jonkinlaista pölyongelmaa. Tämä nyt ei kovin houkuttele jos kamera imee pölyä sisäänsä...
Onko kenelläkään foorumilaisella tällaista ongelmaa esiintynyt?
Kolmen viikon kokemus ei varmaankaan vielä paljasta pölyongelmaa. Mutta mistä se pöly menisi sisään? Olisiko Leican zoom-objektiivi niin huonoa tekoa, että päästää pölyhiukkasia kameran kennolle? Tätä ennen käytin Lumix LX3-kameraa useamman vuoden – eikä sen kanssa ole ollut mitään ongelmia.
pexi85
Viestit: 1194
Liittynyt: Huhti 11, 2008 17 : 53
Paikkakunta: Oulu

Re: Panasonic LX 100

Viesti Kirjoittaja pexi85 »

Ilmeisesti juuri objektiivin kautta ne sinne kulkeutuu. Sitä ei kukaan tiedä onko kyseessä rakennevika/huono yksilö vai vain huonoa tuuria.
Toki aina täytyy muistaa että ihmiset kohtelee kameroitaan eri tavoin :)
Googlettamalla lx100 dust on sensor löytyy enemmän juttua täatä.
juuhaa
Viestit: 55
Liittynyt: Kesä 10, 2003 12 : 16

Re: Panasonic LX 100

Viesti Kirjoittaja juuhaa »

Minulla on menossa toinen LX100, ensimmäinen kesti reilun 100 000 valokuvan ottamisen, toisella on otettu 44 000 valokuvaa.

Ensimmäisessä kamerassa linssin sisälle päässeen pölyn ongelma ilmestyi 60 000 kuvan ottamisen jälkeen, toisessa on tällä hetkellä jo yksi pölyhiukkanen kuvissa esillä. Kameraa en muuhun merkkiin/tyyppiin vaihtaisi, sen verran hyvin se istuu käteeni, mutta kieltämättä pölyongelma harmittaa.
Vastaa Viestiin