Vanha mies ja kännykkä

Puhelinkamerat ja muut mobiililaitteet.
JL Anttola
Viestit: 1232
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Vanha mies ja kännykkä

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Tää kännykkäjuttu on nyt täällä dc-netissä lähteny sellaseen lentoon, että piti miunkin... vaimoa käytin tänään kaupungissa, hamppilääkärissä pit käydä hänen. Pyys kyytimieheks, jos sattuu käsittely niin raju, että lähtee taju. Ja miulle jäi kolme varttia joutoaikaa, ni ajattelin ajella jossain keskustan liepeillä ja ottaa kännykällä muutamia kuvia!

Tää miun känny on huippumallia, vasta muutamia vuosia markkinoilla ollut Samsung Calaxy A53 5G. Makso reilu vuos sitten mustaperjantaina yli 200, nykysin tosin löytää tarjouksista alle kahteen sattaan. Siinä on monta kameraakin.

Ens ajelin satamaan, ja parkkipaikalta tein lyhyen - noin 100 metriä - kävelyn semmoseen paikkaan, missä sai rautatieaseman ja tuomiokirkon tornin linjaan:
Kuva

Kuvatessa ehti sormia palentaa, ja autolle kävellessä vastatuuleen - pakkasta ei ollu ko 12, mutta tuuli aika navakasti - oli harmittaminenkin lähellä.

Kun ehin autoon, ja sain kolmepyttysen konneen hyrräämään ja lämppärin puhkumaan haaleeta kapiiniin, helpotti. Ja kaiken kukkuraks tarjoutu tilaisuus kuvata lintu lajilleen luontevassa ympäristössä:
Kuva

Kuva

Ymmärsin olla avaamatta sivulasia, ja nyt ei enää palellu näppejä, eikä ees harmittanu! Sitte aloinkii tutustua syvällisemmin tuon luurin saloihin; ajattelin ettiä enemp telemoodia luurin kamerasta, ja näpsästä huiman lähikuvan variksen askareista. Just ko keksin, miten kuvaa saa zuumattua lähemmäks, varis lähti pois... no, seuraavalla kerralla sitten.

Seuraavaks ajelin Kenkäveron parkkipaikalle Pursialan kaupunginosaan. Otin kuvan, missä on Pursialan ydin - voimalaitos!
Kuva

Parkkipaikan nurkalta tallasin Kenkäveron rantaan, ja kuvasin lahukan toisella puolella olevan Graanin; se on vähän niiko Manhattan tai joku:
Kuva

Kenkävero on vanha pappila, nykynen kahvila-leipomo-rääsäkauppa, missä rouvashenkilöt etenkin viihtyvät. Ja jotkut miehetkin viihtyvät. Tai sitten itkevät ja viihtyvät! Kun olin iteksein, ei tarvinu mennä rääsäpuotiin, mutta pappilan päärakennuksesta otin kuvan:
Kuva

Älkää muuten miulta kysykö, mistä se nimi Kenkävero tulee; vasta 10 vuotta ollu mikkeliläinen, ei oo vielä selvinny! Mutta takasin autolle kävellessä - taas vastatuuleen - oli siinä ja siinä, ettei palellu oikeesti! Rannassa ko piti ottaa rukkaset pois, että sai näpelöityä kännyn auki sormenjälkitunnisteella, ja sitte kuvata, oli näpit aika kohmeessa. Ja sitte vielä putos rukkaset kainalosta, ja hitto ko siinä kohtaa oli just maa vajonnu niin alas, ettei niitä meinannu millää saaha sieltä poimituks paksuissa talvikamppeissa...

Vielä ajelin Naisvuorelle, kesäteatterin parkkipaikalle, ja otin kuvan vanhasta työväentalosta, nykysin tunnetaan nimellä Kulttuurikeskus Tempo:
Kuva

Sitteko siitä ajelin parkkiin Terveystalon oven eteen, kävel vaimo just ovesta ulos, eikä ollu ees pökränny.

Nyt kotona ko koneelta kattoo, ni hyvin nää kännykuvat ainakin itellein tunnelman palauttaa; käsiä paleli ja välillä oli lähellä ettei harmittanukkii!

Jaakko

PS. Kyllä Mikkeliin kannattaa ajella kuvailemaan kaikkina vuodenaikoina kauempaakin!
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
©pjm
Viestit: 6052
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Vanha mies ja kännykkä

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

JL Anttola kirjoitti: Tammi 19, 2024 17 : 54
Älkää muuten miulta kysykö, mistä se nimi Kenkävero tulee; vasta 10 vuotta ollu mikkeliläinen, ei oo vielä selvinny!
Netin kertomaa:

Nimen liittyminen Nuijasotaan selittyisi sillä, että kyseisessä kahakassa haluttiin vapautua raskaista veroista. Nimen on arveltu liittyvän myös lukkarin palkkaan. Papin oli annettava lukkarille vuosittain pari kenkiä ja villasukat palkaksi tuomiokapitulin kirjeitten kuljettamisesta.
Reliably
Viestit: 134
Liittynyt: Marras 14, 2008 12 : 11

Re: Vanha mies ja kännykkä

Viesti Kirjoittaja Reliably »

Mukava juttumies tämä Jaakko, kyllä näitä tarinoita kelpaa lueskella.

Hyvä kuva tuo eka, asema ja tuomiokirkko linjassa, suurentaa ei hirveästi voi (kännykkäkuva kun on), mutta semmoisenaan kun katselee, niin hyvä on.
Ja vanhasta pappilan kuvasta tarinoineen myös tykkäsin..
jperala
Viestit: 3481
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Vanha mies ja kännykkä

Viesti Kirjoittaja jperala »

En kyllä yhtään ihmettele tätä hypeä näiden kännyköiden kanssa, parasta mitä olen nähnyt aikoihin.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
temama
Viestit: 10048
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Vanha mies ja kännykkä

Viesti Kirjoittaja temama »

jperala kirjoitti: Tammi 19, 2024 19 : 16 En kyllä yhtään ihmettele tätä hypeä näiden kännyköiden kanssa, parasta mitä olen nähnyt aikoihin.
Sanoo HC Nikon D4 mies! hehehehe.

Vai oliko toi perjantai-huumoria?
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
temama
Viestit: 10048
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Vanha mies ja kännykkä

Viesti Kirjoittaja temama »

Mutta wanhamies Jaakko, kiitoksia hauskasti kirjoitetusta tekstistä, hymyssä suin luin!

Ja aatteles jos samppalinna A53 tekee näin käypästä fotoa, niin mites triplasti kalliimpi uudempi luuri??
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
jperala
Viestit: 3481
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Vanha mies ja kännykkä

Viesti Kirjoittaja jperala »

temama kirjoitti: Tammi 19, 2024 19 : 47
jperala kirjoitti: Tammi 19, 2024 19 : 16 En kyllä yhtään ihmettele tätä hypeä näiden kännyköiden kanssa, parasta mitä olen nähnyt aikoihin.
Sanoo HC Nikon D4 mies! hehehehe.

Vai oliko toi perjantai-huumoria?
Taisi olla :)
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
jopisalo
Viestit: 944
Liittynyt: Joulu 02, 2016 17 : 04

Re: Vanha mies ja kännykkä

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

Huomenta
Jaakolle kiitos kotiseutukattauksesta. Saisiko vielä lyhyen tiivistyksen kännykuvauksesta: jääkö pen jatkossa vitriiniin? Vai onko kameraksi tehty sittenkin mukavampi käyttää.
habannaama
Viestit: 5170
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Vanha mies ja kännykkä

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Mukavaa turinointia, jota varsin mielikseen lukee tässä aamusumpin kera.

Ja @pjm:lle hyvä, mielenkiintoinen lisäinfomaatio tarinaan.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
JL Anttola
Viestit: 1232
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Re: Vanha mies ja kännykkä

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

jopisalo kirjoitti: Tammi 20, 2024 8 : 02 Huomenta
Jaakolle kiitos kotiseutukattauksesta. Saisiko vielä lyhyen tiivistyksen kännykuvauksesta: jääkö pen jatkossa vitriiniin? Vai onko kameraksi tehty sittenkin mukavampi käyttää.
Kyllä Pen F on kuitenkin katukuvauksen päätykki. Ei muuten, mutta katu-uskottavuuden takia.

Jos feikkilinjalle lopullisesti lähtisin, niin tarvittaisiin äärimmäinen laite. Viimisen mallin kamera-puhelin yhistelmä, minkä päälle ois tehty Leican näköset feikkikuoret kuplamuovista, ja laukasinnapin alla ois kiinalainen kauko-ohjain kännykälle. Niin toteutettuna, että kun kuplasta päästää paineet, kuoret muuttuu puhelimen vartalon mukaseks suojakoteloks ja laite sujahtaa taskuun.

Ihan aikuisen oikeesti, kyllä hyytävässä talviviimassa tuon puhelimen ergonomia on, jos mahollista, vielä surkeempi ko minkä hyvänsä kameran. Ei sillä, kyllä miun sormia ois palellu eilisellä retkellä kamerankii kanssa, mutta ainakin OM-ykköstä kuitenkin pystyy jotkut metsästäjän hanskat käsissä melko kivuttomasti käsittelemään, puhelinta ei saa ees auki ko paljaskäsin.

Jos kuvia katsoo luurin ruudusta tai vaikka jostain tabletista, kuvanlaatu on vain kuvaajan hifistelyä, siinä kontekstissa tuon halpiskännykänkin kuva tuo näkyviin kaiken mitä tuollasissa kuvissa tarpeellista on. Jos on taipuvainen yksityiskohtien erilliseen tutkimiseen, sitten on valittava joku muu tallennin. Omaa kokemusta noista ei-halpis-luureista ei oo, mutta kyllä täällä palstoilla aika hienoja luurikuvia on ollu esillä. Mutta jos taas harrastus painottuu siihen kuvan metsästykseen, ja kokemukseen siinä itse kuvan ottamistilanteessa, eikä niinkään lopputulokseen, niin vielä kamera voiton vie; kännykkäkuvauksesta nyt vain puuttuu katu-uskottavuus! Tietysti, jos ois sellanen kolkytlukunen, paksusta puusta tehty kameran jalusta, mihin sen kännykän laittas kiinni ite 3-D tulostimella tehdyn liitäntälaitteen avulla, ja ois sellanen näkymättömyys-viitta, minkä alle menis ite kuvatessa, niin ehkä sitten ois kännykkäkuvaajakin katu-uskottava?

- pähkäili Jaakko esitettyä kysymystä taas tapojensa mukasesti eli ei-niinkään-lyhyesti -
jperala
Viestit: 3481
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Vanha mies ja kännykkä

Viesti Kirjoittaja jperala »

Tuohon ergonomia asiaan, 3€ saa kännyyn paremman ergonomian kun yhteenkään "SER" jätteeseen, mutta älä kerro tätä muille, itse kuulin tämän kaverilta joka on oletetusti ammattilainen kännykkäkuvaamisessa ja tietää mistä puhuu VARMASTI !

Voidaanko me lopettaa kännykän dissaamisen ? naputtelen juuri myynti-ilmoitusta D4 rungosta ja nikkor optiikasta.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
määvaan
Viestit: 5600
Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Re: Vanha mies ja kännykkä

Viesti Kirjoittaja määvaan »

JL Anttola kirjoitti: Tammi 20, 2024 10 : 20
jopisalo kirjoitti: Tammi 20, 2024 8 : 02 Huomenta
Jaakolle kiitos kotiseutukattauksesta. Saisiko vielä lyhyen tiivistyksen kännykuvauksesta: jääkö pen jatkossa vitriiniin? Vai onko kameraksi tehty sittenkin mukavampi käyttää.
Ihan aikuisen oikeesti, kyllä hyytävässä talviviimassa tuon puhelimen ergonomia on, jos mahollista, vielä surkeempi ko minkä hyvänsä kameran. Ei sillä, kyllä miun sormia ois palellu eilisellä retkellä kamerankii kanssa, mutta ainakin OM-ykköstä kuitenkin pystyy jotkut metsästäjän hanskat käsissä melko kivuttomasti käsittelemään, puhelinta ei saa ees auki ko paljaskäsin.
Minä jo hetken luulin että täällä kuvatataan vielä filmille, kun OM-1 mainitaan, kunnes tein nettihaun ja tuo mallinimi on kohdannut digi-inkarnaation. Olympus OM-1 olikin se ensimmäinen järkkäri joka oli hankinnoissa mielessäni kunnes sain hommattua Pentax ME:n itselleni käytettynä vuonna 1980. Sitä ennen oli turvauduttu isäukon Topcon IC-1 järkkäriin.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
JL Anttola
Viestit: 1232
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Re: Vanha mies ja kännykkä

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Vaikka tässä kuvattiin luurilla, niin kaapista löytyy 2 kappaletta OM-1, ja 2 kappaletta Pen F kameroita. Siis filmikameroita. Ja vielä Pen EE, sekä 90-luvun Olympus Mju II, ja muutama muukin Olympuksen filmipokkari. Digeistä OM-1, Pen F ja Pen E-PL 6. Merkkimiehiä ollaan, vaikka yks Canoninkin filmirunko löytyy... Tää filmi-innostus elpy vasta reilu vuos sitten, ja tään vuoden jonkinlainen tavote ois kuvata yks rulla jokaisella toimivalla filmikameralla, muutamassa noista on perushuolto vasta vaiheessa, ja joku on enempi varaosina.

Jaakko
Maffer
Viestit: 21661
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Vanha mies ja kännykkä

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Sonyn Xperia -sarjassa on ollut malleja joissa on fyysinen suljinpainike. Sillä voi kuvata ottamatta hanskoja pois. Toki Sonin kamera-appi on hieman kyseenalainen viritys vieläkin.
javal
Viestit: 1457
Liittynyt: Loka 20, 2003 21 : 12

Re: Vanha mies ja kännykkä

Viesti Kirjoittaja javal »

Mä olen asettanut iPhone 15 Pro kameran sivulla olevan toimintopainikeen toimimaan niin että se avaa kameran ja sen jälkeen toimii laukaisunäppäimenä. Vastaa toiminnoltaan täysin järkkärin laukaisunäppäintä silloin kun järkkäri on valmiustilassa. Painikkeen sijainti ei kylläkään omasta mielestäni ole kameraa ajatellen optimaalinen.

Niin, ja Apple Watch :lla saa myös laukaistua kameran kaksoisnapauttamalla sormia, toimii jopa hanskat kädessä. En ole kylläkään perinpohjaisesti testannut että toimiiko se myös silloin jos esim on talvitakin hihoissa tiukat resorit jotka painaa kelloa.
aikaarska
Viestit: 12043
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Vanha mies ja kännykkä

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

javal kirjoitti: Tammi 20, 2024 12 : 26 Mä olen asettanut iPhone 15 Pro kameran sivulla olevan toimintopainikeen toimimaan niin että se avaa kameran ja sen jälkeen toimii laukaisunäppäimenä. Vastaa toiminnoltaan täysin järkkärin laukaisunäppäintä
Näinkö on? Eli kun painaa "laukaisunappi" puoleenväliin, niin se tarkentaa ja kun painaa loppuun niin ottaa kuvan? Sonyn Xperia malleissa tosiaan toimii näin - kuten oikeissa kameroissa.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
habannaama
Viestit: 5170
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Vanha mies ja kännykkä

Viesti Kirjoittaja habannaama »

jperala kirjoitti: Tammi 20, 2024 10 : 48 Tuohon ergonomia asiaan, 3€ saa kännyyn paremman ergonomian kun yhteenkään "SER" jätteeseen...
Ilman sarvia ja hampaita, nyt oikeasti niitä malleja/linkkejä mistä niitä saa?

Eikä mihinkään Amazonin sivuille mistään kevytmuovikiinankrääsähimmelivirityksistä, eikä tyyliin "osta satasen 3D-tulostin".

Oli joskus Huaweissa sellainen luurin ympärille leuoille puristuva otekahva laukaisunapilla (pariliitos bluetoothilla), mutta senkin ongelma oli heppoinen natiseva muovilaatu, joka kaiken lisäksi puristusleuoiltaan sellainen, että hieman onneton integroituminen luuriin.
Eli vaikka tiukka, silti liukkaat muovileuat liukasta luuria vasten, niin...

Eli jos se otekahva sitten olisi riittävän laadukas, muodostuisiko "ongelmaksi" kokonaisuuden kasvaminen niihin mittoihin, ettei kyseessä olisikaan enää "näppärä taskuase", hmmm...
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
JL Anttola
Viestit: 1232
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Re: Vanha mies ja kännykkä

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Vielä palaan, vaikka ei pitäs selitellä... mutta kun taas tuntuu, ettei rivienvälit aukea kaikille.

Miun lapsuuden aikaan - oon syntyny 1950 - ei kaikissa perheissä ollu kameroita. Ja jos oli, niin useimmiten laatikkokamera, missä melko laajakulmanen objektiivi kiinteenä. Ja filmi oli kallista, eli kokemus ei kuvaamisessa justkaan karttunu. Omissa muistikuvissa on sekä kotona että kylissä sellasia kuvia, missä varsinainen kohde on jossain taka-alalla, melko olemattoman kokoisena, ja kuvan etualalla saatto olla usein jotain, mitä kuvaaja ei justkaan ollu huomannu, mutta mikä taas katsojalle löi ensimmäisenä silmään.

Tätä tunnelmaa lähin tällä sarjalla ihan tietoisesti hakemaan.

Esimerkiks ensimmäisessä kuvassa kuvaaja on sihdannut aseman sivukaton harjan ja tuomiokirkon tornin tarkasti linjaan, ja ottanu hienon kaupunkikuvan. Ja katsoja näkee harvakseltaan täytetyn parkkipaikan lumikinosten keskellä, ja epämääräsen kaupunkikuvan tai silhuetin jossain kaukana.

Tämän idean toteutukseen miusta kännykkä sopi niiko suutarin näppi sian hernkilökohtaseen tietokonneeseen...

Jaakko
Viimeksi muokannut JL Anttola, Tammi 20, 2024 14 : 43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jperala
Viestit: 3481
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Vanha mies ja kännykkä

Viesti Kirjoittaja jperala »

habannaama kirjoitti: Tammi 20, 2024 12 : 35
jperala kirjoitti: Tammi 20, 2024 10 : 48 Tuohon ergonomia asiaan, 3€ saa kännyyn paremman ergonomian kun yhteenkään "SER" jätteeseen...
Ilman sarvia ja hampaita, nyt oikeasti niitä malleja/linkkejä mistä niitä saa?

Eikä mihinkään Amazonin sivuille mistään kevytmuovikiinankrääsähimmelivirityksistä, eikä tyyliin "osta satasen 3D-tulostin".

Oli joskus Huaweissa sellainen luurin ympärille leuoille puristuva otekahva laukaisunapilla (pariliitos bluetoothilla), mutta senkin ongelma oli heppoinen natiseva muovilaatu, joka kaiken lisäksi puristusleuoiltaan sellainen, että hieman onneton integroituminen luuriin.
Eli vaikka tiukka, silti liukkaat muovileuat liukasta luuria vasten, niin...

Eli jos se otekahva sitten olisi riittävän laadukas, muodostuisiko "ongelmaksi" kokonaisuuden kasvaminen niihin mittoihin, ettei kyseessä olisikaan enää "näppärä taskuase", hmmm...
Ei hampaita :) en jaksa uskoa että noita on edes olemassa, vähän sama kun pyytäisi kuvaa yksisarvisesta. Kuten aikasemmin sanonut, ei ole mitään kännyköitä vastaan, en vain halua kuvata sellaisella ainakaan kovin paljoa.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
javal
Viestit: 1457
Liittynyt: Loka 20, 2003 21 : 12

Re: Vanha mies ja kännykkä

Viesti Kirjoittaja javal »

aikaarska kirjoitti: Tammi 20, 2024 12 : 29
javal kirjoitti: Tammi 20, 2024 12 : 26 Mä olen asettanut iPhone 15 Pro kameran sivulla olevan toimintopainikeen toimimaan niin että se avaa kameran ja sen jälkeen toimii laukaisunäppäimenä. Vastaa toiminnoltaan täysin järkkärin laukaisunäppäintä
Näinkö on? Eli kun painaa "laukaisunappi" puoleenväliin, niin se tarkentaa ja kun painaa loppuun niin ottaa kuvan? Sonyn Xperia malleissa tosiaan toimii näin - kuten oikeissa kameroissa.
Hyvä kysymys. iPhonen omassa kamerassa on jatkuva tarkennus oletuksena, joten se vastaa tilannetta jossa järkkärissä on päällä vastaava toiminto. Mutta tuo puoleenvälin painallustoiminto toisaan puuttuu.

Kävin pikku lenkillä, ja testasin hieman tuota Apple Watchin kameralaukaisinta sormia napauttamalla. Talvivermeet päällä, kädessä laskettelurukkaset ja niiden alla lisäksi vielä ohuemmat kangaskäsineet. Kyllä, kuvia voi ottaa paksut rukkaset käsissä, jos vaan saa kännykän pois taskusta rukkaset kädessä. Kamera auki "Hei Siri, avaa kamera" komennolla, ja itse kuvan voi ottaa napauttamalla nopeasti kaksi kertaa yhteen kellokäden peukaloa ja etusormea. En ole vielä tutustunut siihen onnistuisiko sormia napauttamalla myös zoomaus (eli kameroiden vaihto), oletusasetukset eivät sitä toimintoa suoraan tukeneet.
Vastaa Viestiin