Videokuvan vakauttaminen editointiohjelmalla

Kaikki videoon liittyvä (ei still-kuvausta). Uusi alue, 21.1.2020. Siirretty pari ketjua pohjaksi.
ikojo
Viestit: 72
Liittynyt: Loka 11, 2015 8 : 37

Videokuvan vakauttaminen editointiohjelmalla

Viesti Kirjoittaja ikojo »

Olen kokeillut käsivaralta järkkärillä kuvattujen videoleikkeiden vakauttamista editointiohjelmassa (DaVinci Resolve).
Mielestäni vakautus onnistuu varsin hyvin, jos tutinaa ei ole aivan älyttömästi ja kuvatessa jättää sopivasti croppivaraa.
Voisiko jopa unohtaa gimbaalit ja jalustat kotiin kuvausretkelle lähtiessä?
Millaisia kokemuksia teillä enemmän videoiden parissa touhuavilla on asiasta?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nsamppa
Viestit: 6435
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Videokuvan vakauttaminen editointiohjelmalla

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

No siis toihan riippuu aivan täysin siitä mitä sä teet ja mikä on sulle riittävän hyvä. Myös sillä minkälaista matkua on koneelle antaa, vaikuttaa pirusti siihen miten tärinänpoisto puree. Eli jos on läpiterävää, on paljon kontrastikkaita pisteitä mistä laskea tärinöitä. Sen sijaan jos on vaikka kasvot vain terävänä ja muut täyttä puuroa, on tuloksena todennäköisesti kasvojen mukana heiluvaa kuvaa.

Mä ite kuvaan valtaosan käsistä. Joku 30-40 cm kamera-ajo menee aika hyvin ku tekee liikkeen pelkillä jaloilla ja tukee kameran kroppaan. Sillein ei melkeinpä tarvii ees tärinöitä poistella. Pikkaisen raskaampi kamera jo itsessään vakauttaa semmoset pikku heiluttelut ihan fysiikan avulla. Gimbal taas kaivetaan jos halutaan tehdä pitkiä ajoja. Niissä joo tärinänpoisto jeesaa, mutta motion blurrin kautta se heiluminen näkyy ja se on muutenkin vähän halvan näköistä mun silmään ku vertaa gimbaliin.

Eli siis mun vastaus on, että vastausta ei oikein oo. Riippuu niin paljon mitä teet, millä teet, miten teet, mihin käyttöön matsku tulee, mikä on sulle riittävän hyvä jne.
ikojo
Viestit: 72
Liittynyt: Loka 11, 2015 8 : 37

Re: Videokuvan vakauttaminen editointiohjelmalla

Viesti Kirjoittaja ikojo »

Minun tarkoituksena on pääasiassa täydentää luontoon liittyviä stillkuvauksia lyhyillä videon pätkillä, jotka sitten editoin kuvaesityksiksi.
Kuvaan videot 4k-laadulla yleensä paikallani seisten. Kuvauskohteina esim. linnut, virtaavat vedet, kasvit ja maisemat. En harrasta kamera-ajoja enkä omista gimbaalia. Jalusta on silloin mukana, kun suunnitelmissa ovat panoroinnit. Painavahko kamera (nykyisin Nikon Z9) jo sinänsä tuo vakautta otoksiin
kuvankka
Viestit: 158
Liittynyt: Heinä 05, 2021 16 : 07
Paikkakunta: Finland

Re: Videokuvan vakauttaminen editointiohjelmalla

Viesti Kirjoittaja kuvankka »

Olen käyttänyt Magixin Video Deluxen proDAD Mercalli 2.0 -vakautusta. Usein se toimii melko hyvin mutta jos liikaa laittaa vakautusta niin se saattaa tehdä kuvaan väreilyä.
Jokainen digitaalisesti vakautettu klippi kannattaa huolellisesti tarkastaa ettei videon kuva-alan reunoille jää ohutta muutaman pikselin paksuista mustaa reunaa koska vakautus jonkin verran saattaa siirtää videota. Muutaman pikselin paksuinen musta reuna näyttää rumalta sitten etenkin vaaleissa mediasoittimissa kuten YouTubessa.
Vastaa Viestiin