Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Kaikki videoon liittyvä (ei still-kuvausta). Uusi alue, 21.1.2020. Siirretty pari ketjua pohjaksi.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja niffe »

Samaa mieltä. Kyllä tällaisen varmaan uskaltaa hankkia, koska se tekee ihan oikeaa RAW-matskua, jonka säätömahdollisuudet ovat hyvät, eikä kuva rommaa, vaikka kokeilisi kaikenlaisia säätöjä ja settejä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nsamppa
Viestit: 6435
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Fish80 kirjoitti:Kiitos paljon nsamppa. Hienoa lukea kerrankin myös Suomeksi kokemuksia ko. kamerasta. Itse mietin uskaltaisko tollasta kameraa ostaa toimistolle puhuvia päitä kuvaamaan. Näyttäisi tekevät ihon väristä erittäin hyvää. Myös tuo kovalevylle tallennus, valkotasapainon muuttaminen jne. vaikuttais huvältä. Välillä vaan editoitu matsku pitäis julkaista erittäin nopeesti. Osaatko sanoa, että vaatiiko toi braw aina ihan hirveetä säätämistä vai onnistuuko jotenkin LUTtien tms. avulla saada nopeesti käyttökelpoista matskua editissä ulos?
Eipä mitään. Samassa veneessähän me tekijät enemmän tai vähemmän. Käy tsekkaa Facebookin Blackmagic Pocket 4K / 6K Suomessa BMPCC4K / BMPCC6K ( vetävä nimi vai?) ryhmä. Se on aika rauhallinen, mut aina sieltä tulee hyviä vastauksia jos jotain kyselee.

Tässä on tämmönen pikainen sämppeli ihon väristä:

https://youtu.be/a65txGftkHY" onclick="window.open(this.href);return false;

Toi on kaikkein köpösintä 4K proressia muistaakseni. Tai toiseksi köpösintä. Valkotasapaino kohdilleen, valot jiiriin, valotus kuntoon ja se on melkeinpä siinä. Ihan pikkuinen kontrasti pumppaus eikä oikein muuta tarvii tehdä.

Brawiin on kamerassa valmiiksi jo LUTit ja ne saa muutamalla klikkauksella käyttöön postissa. Muutenkin ton kanssa on mun mielestä todella nopsa tehdä töitä. En mä kuvatessa jaksa säätää valkotasapainoja koska silloin on mun duunissa aika vauhti päällä. Jälkeenpäin kun sen tsekkaa yhteen kunnolla, niin sen saa helpolla kopioitua saman paikan muihinkin ottoihin. Paljon enemmän sitä joutuu tappelee A7III:n klippien kanssa. Se kun välillä arpoo valkotasapainon miten sattuu. Tolla otsikon kameralla on mukava kun se matsku on vain niin kermaa. Kyllä toki A7III:n materiaalilla toimeen tulee en mä sillä. Toi vaan bmpcc6k:n vastaava on vain pirun paljon parempaa. Mutta muutenkin noi on sinällään hyvä kombo kun ne on niin erilaiset.

Ja tuossa jo legendaksi muodostuneessa DSLM vs. DSLR - ketjussa kun sivuttiin mm. focus peakia, niin tossa linkkaamassani klipissä näkee sen toiminnan/toimimattomuuden aika hyvin. Iloisesti se tuhrasi fledan ja silmät ja jopa yritin vähän ottaa sitä tarkennusta eteenpäin varmuuden vuoksi, mutta siltikin taitaa tarkin alue olla korvissa. Ja siis focus peakin voimakkuus on pienimmällä. Ulkoiselta näytöltä kun sitä tarkkailin siitä vierestä, niin ilman focus peakia olis varmaan sen nähnyt jos olisi keskittynyt. Siinä vaan keskittyminen olisi mennyt vähän ehkä väärään paikkaan. Haastatteluja tehdessä yhden miehen tuotantoyhtiönä sitä saa keskittyä aika moneen juttuun samaan aikaan. Sitten taas toisaalta huomaako tuota kukaan muu kuin tekijä itse ja kamerarunggu tihrustaessaan?
Fish80
Viestit: 134
Liittynyt: Elo 20, 2013 14 : 17

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja Fish80 »

Kiitti esimerkkivideosta. Näyttää jotenkin cinemaattisemmalta ja vähemmän videomaisemmalta. Tosin sekin kai vähän makukysymys mistä katsojat tykkään. Menikö sulta kauan värikorjailuun sun muuhun vai käytitkö jotain LUTtia? Jouduitko käyttää terävöitystä tai kohinan poistoa?

Tarkennusta en ois ees huomannu ellet olisi maininnut. Toi auto-tarkennuksen puute tuossa kamerassa ehkä eniten mietityttää. Canonin järkkäri esim. tommosessa videossa pitää silmät melkein koko ajan tarkkana vaikka olisi iso aukko ja henkilö liikkuisi paljon syvyyssuunnassa. Iso aukko (taustan pehmennys) noissa välillä hyödyllinen kun noi toimistot niin rumia ja ahtaita. Toisaalta vaikka ois kuin hyvä auto-tarkennus niin silti siihen ei oo aina luottamista. Tarkentaa joskus epäluonnollisesti taustaan tai edessä heiluviin käsiin.

Tossa BMPCC:ssa ilmeisesti voi kuitenkin zoomata näyttöä ja katsoa, että silmät tarkkana? Miten ootko False coloria kokeillut? Siitä vois olla hyötyä kun henkilön pärstää valottaa.

Aiotko jatkossakin ottaa mielummin BMPCC 4K tollasiin videoihin vai auto-focuksella olevan järkkärin? :)
nsamppa
Viestit: 6435
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

En muistaakseni tuota joutunu paljon räpläämään. Joskus saa tapella ja joskus ei. Lähinnä huolella tekee valot, katsoo valkotasapainon kohdilleen ja siinäpä se. Vähän enemmän työtä kuvatessa tietää vähemmän työtä postissa. Ei kohinan poistoa eikä varsinkaan terävöitystä. Terävöitys on vihoviimeinen juttu mitä kannattaa lisätä jos haluaa kasvot näyttämään hyvältä. Sonyissa mulla ne on vedetty minimiin. Lisäksi mä haastiksissa käytän yhtä salaista asetta:

https://youtu.be/f8GCBZDAyc8" onclick="window.open(this.href);return false;

Tossa mulla on se 1/4 haastiksissa ja normilasilla. 1/8 menee laajiksella. On mulla vahvempiakin, mut ne menee jo efektin puolelle.

Siihen tarkenteluun helpottaa haastiksissa se kun vain sanoo että älä mielellään hirveän paljon liiku. Kyllähän sen taustan saa pasautettua kokonaan puuroksi, mut musta se ei ihan parhaalta näytä. Kyl mä tykkään että siellä vähän on tunnetta. Aika monet toimistot saa toimimaan mut välillä joutuu raapii kyl kunnolla hiuksia päästään. 50 millisen oon havainnu aika hyväksi kompromissiksi mulle.

Kyllä sitä ruutua saa zoomattua, mutta mulla kun se kamera vieressä niin ei sitä takatöllöä siitä näe. Ulkoista monitoria katselen. Takatöllöltä välillä tsiigaan ääniä. Noita kun tekee paljon ja nopeasti, niin on tehtävä ”riittävän hyvää” laatua. Jos välillä tarkennus aavistuksen menee korviin, niin kikkailee kuvituksilla tms. Vähän on hereillä ja kyllä sillä mf:llä hyvin pärjää aika monissa tilanteissa. Toki AF:lle on omat paikkansa missä se on lähes välttämätön. Tänään just tein keikan mihin valitsin Sonyn just automaattitoimintojen takia. False colorsilla teen aina valot. Se on aivan korvaamaton työkalu. Sillä saa lähes valmista suoraan kamerasta.

Kyllä mä ainakin nyt oon ajatellu aika pitkään mennä BMPCC6K + Sony A7III kombolla. Ne on niin erilaisia ja siksi hyvä parivaljakko. Mut keikasta toki riippuu kumman valitsee, valitseeko molemmat vai pitääkö miettiä jotain muuta. Noi on työkaluja. Jokainen työ vähän vaatii omat välineensä.
nsamppa
Viestit: 6435
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Tais lyödä Canonin R5:n laineet tähänkin. Jenkeissä tippu 6K:n hinta alle kahden tonnin. Siinä alkaa olee jo hyvä kamera hyvään hintaan.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja niffe »

nsamppa kirjoitti:Tais lyödä Canonin R5:n laineet tähänkin. Jenkeissä tippu 6K:n hinta alle kahden tonnin. Siinä alkaa olee jo hyvä kamera hyvään hintaan.
Joo, kova on pudotuspeli. Onko kukaan kokeillut sitä R5:sta? Sitten, kun sieltä tulee joku ihan raakile, niin kaikki ovat valmiiksi luopuneet katteistaan ja pelit seis, vaikka hälytys olisi ohi? :D
nsamppa
Viestit: 6435
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Kirjoittelen enemmän tuosta tonne taistelu peilittömien... - ketjuun. Kuuluu sinne ehkä enemmän.
askomiko
Viestit: 201
Liittynyt: Heinä 09, 2004 19 : 23
Paikkakunta: Joensuu

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja askomiko »

Ostin talvella 4k:n. Olen kuvaillut Canoneiden järkkärillä videota siitä asti kun ne kameraan ilmestyi, sitä ennen perus videokameroilla, tai vauhdikkammissa jutuissa toki edelleen. Nyt esikoinen syntyi ja halusin päivittää kaluston entisaikojen kaitafilmille pärjääväksi jotta sietää katsoa vielä vuosikymmenten päästäkin. (Mikä ihana tunnelma vanhan ajan kotifilmeissä olikaan ennenkun VHS pilasi kaiken.) Ja onhan tää aivan ufo laite! Resolveen rakastuminen kesti köppäisen Vegasin jälkeen noin puoli sekuntia, värituhrustelin netistä löytyvillä raw-pätkillä innoissani öiden ratoksi ennen kameran saapumista, ja kun ensimmäisen kerran avasin tammikuun hangilta auringonpaisteessa kuvatun oman pätkän kotipihalta näytölle niin :O

Ristiäisvideo veikin sitten jo 300 gigaa tilaa. :) Ääni Samsung T5:lle. Jalustakäytössä DeWaltin porakoneakku syöttää virtaa tuntikausia, ja uusia saa Prismasta.

Mopo karkaa käsistä. Haluttu juttu on saavutettu, eli ipanan kasvaminen tallentuu kivalla laadulla, ja mieli tekee kuvata lisää. Tarviaisi vaan aikaa ja ideoita... ja muita samanmielisiä. Kyllähän sitä bändille joku musavideokin pitää tehdä kun levykin on tulossa... Kamerakin ymmärtää sisään saapuvaa aikakoodia, ja aikakoodi on helppo liimata audion kanssa samaan tiedostoon. Eli vaikkapa musavideota tehdessä kuvauspaikan kajareista pauhaava musiikkitiedsto synkkaa samalla toisella piuhalla salaa kameran aikakoodin oikeaan kohtaa biisiä, ja avatessasi videoeditorin klipit napsahtaa automaattisesti oikeisiin kohtiin biisiä. Turhaa editointiränkkäämistä säästyy mukavasti ja lipsync on enää laulajan feikkaustaitojen puutteen verran pielessä.

Vai oiskohan pitänyt 6K tai 8K... :P Ehkä ei ennenkuin kiintolevyjen hinnat laskee neljäsosaan nykyisestä.
---
nsamppa
Viestit: 6435
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Kyl mulle olis riittänyt 4K ihan hyvin. Mulla vaan olis ollu hankinnassa metabonesin speedbooster ja silloin olisi hinta ollut aika pitkälti sama. Sitten kun vielä tuli hyvä tarjous 6K:sta, niin sen takia tuo 6K tuli taloon.

Sitten monitori juttuihin. Tuli tossa vähän otettua selvää monitoreista ja perhana löytykin hyvä monitori:

https://youtu.be/VOmhdVizgPw" onclick="window.open(this.href);return false;

9 minuutista eteenpäin otsikon kameran kanssa. Toi ei oo pelkkä monitori, vaan sillä voi myös säätää itse kameran asetuksiakin. Kirkas on ku peeveli myös. Liitäntää löytyy jos jonkinlaista. Ainoaa miinusta vois antaa ettei oo hdmi ulostuloa, jäähdytys pitää ääntä ja en oo ihan varma oliko 12V virransyöttöä. Muuten kyl melkeinpä täydelliseltä. Harmi vaan ettei saa Suomesta.
askomiko
Viestit: 201
Liittynyt: Heinä 09, 2004 19 : 23
Paikkakunta: Joensuu

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja askomiko »

Digitarvikkeella vilahti talvella demolaite 6K, oli jo ostoskorissani mutta jäi sitten, lieköhän sinulla nyt? :) Kahden tonnin tasarahaan oisi melkein pitänyt se 6K ottaa kun Canonin linssejä on kuitenkin jokunen valmiina. Vaikka valokuvauslinssit ei kyllä tarkennusmielessä videoon toimi mukavasti mutta kuitenkin. Ostin Commlite speedboosterin ef -> MFT. Aivan hirveä kuvanlaatu, heti palautukseen, en suosittele. Onko kokemusta onko Zhongyi lens turbo surkea? Metabones on paitsi kallis niin myös out of stock kaikkialla.
---
nsamppa
Viestit: 6435
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

askomiko kirjoitti:Digitarvikkeella vilahti talvella demolaite 6K, oli jo ostoskorissani mutta jäi sitten, lieköhän sinulla nyt? :) Kahden tonnin tasarahaan oisi melkein pitänyt se 6K ottaa kun Canonin linssejä on kuitenkin jokunen valmiina. Vaikka valokuvauslinssit ei kyllä tarkennusmielessä videoon toimi mukavasti mutta kuitenkin. Ostin Commlite speedboosterin ef -> MFT. Aivan hirveä kuvanlaatu, heti palautukseen, en suosittele. Onko kokemusta onko Zhongyi lens turbo surkea? Metabones on paitsi kallis niin myös out of stock kaikkialla.
Toivottavasti ei :) mä tosta höpöttelin Facebookin ryhmään ja yksärillä joku tarjosi aika tykin diilin. Ei ees pitänyt silloin hankkia kameraa, mutta tuli niin hyvä paketti suoraan nenän eteen ettei voinut olla tarttumatta. Eikä kyllä kaduta. Mulla ei noista speedboostereista oikein suuria kokemuksia ole. Siltikin väittäisin että osta Metabones, niin selviät yhdellä ostoksella. Muistaakseni just tovi sitten näin semmosen jossain Facebookin kamerakirppis ryhmässä.

E. On videokuvaajan kirpparilla. Siellä on myös smallrigin kilkettä myynnissä.
aikaarska
Viestit: 12040
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

askomiko kirjoitti: Ostin Commlite speedboosterin ef -> MFT. Aivan hirveä kuvanlaatu, heti palautukseen, en suosittele. Onko kokemusta onko Zhongyi lens turbo surkea? Metabones on paitsi kallis niin myös out of stock kaikkialla.
Mulla on jonkun verran kokemusta, Sonyn APS-C runkoon toimivasta metabones speedboosterista ja Zhongyi lens turbosta.
Koska tiesit lens turbosta, niin olet varmaan myös lukenut siitä netistä? Sehän on varsin hyvä "speedboosteri", optisesti. Ihan metabonesin tasoa. Metabonesin adapterissa saattaa olla rakenne hieman parempi, mutta ei ratkaisevasti minusta.

Mulla on myös yksi halpa speedbuusteri, varmaan just tuollainen commliten tapainen, mutta se ei tosiaan ole optisesti kummoinen.

Sanoisin, että yleisesti ottaen riippuu myös käytetystä objektiivista miten hyvin speedbuusterit toimii.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
nsamppa
Viestit: 6435
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Ties kuinka mones hierontakierros menossa rigin kanssa ja koko ajan alkaa menemään pienemmäksi säätäminen. Tänään oli eka kerta ku tuntu et on homma hyppysissä. Tuntui tutulta käsissä ja sormet löysi napeille. Yksi isoimmista oivalluksista on ollut siirtää follow focus vasemmalta oikealle. Niin saan kameraa roikotettua ja kontrolloitua pääosin vasemmalla kädellä. Se kun mun vahvempi käsi on. Samoin yksi isoja oivalluksia toimivuuden kannalta on ollut laittaa rigiin tarpeeksi lyhyet putket niin että akkuperä menee oikeastaan suoraan takatöllön päälaelle. Mulla akkuperä on sellainen että sen saa helposti tuupattua pois edestä. Lisäksi kun säädöt preset/formaatit jne. on saanut tehtyä, ei takatöllölle oo oikein käyttöä. Monitorista ne tiedot kuitenkin näkee ja napeilla saa säädettyä. Tänään vielä unohtui keikalta A7III kokonaan ja alkuun vähän hirvitti, mut ku homma lähti vetämään niin loksahti vaan kohdilleen. Kyl tää on mahtava kamera. Ja nythän se paras ilo vasta onkin kun leikkauspöydällä on vain P6K:n matskua.
nsamppa
Viestit: 6435
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Täs on aika hyvä video otsikon kameran dual iso:sta:

https://youtu.be/g8hHFt3ChZ8" onclick="window.open(this.href);return false;
Fish80
Viestit: 134
Liittynyt: Elo 20, 2013 14 : 17

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja Fish80 »

nsamppa[quote="nsamppa"][/quote]

Kamera, smallrig härpäkettä ja akkuja nyt tilattuna. nsampalle ois muutamia kysymyksiä (saa muutkin vastata :).

- Mitä käytät valotuksen mittaukseen? Tuossa ei ilmeisesti ole sitä hybrideistä tuttua +- valotusmittaria. Käytätkö false coloria, histogrammia vai zebraa? Jos napautat kameran custom napista false colorin päälle niin näkyykö se heti myös ulkoisella näytöllä?

- Onko jo kokemusta, että mitkä false colorin arvot (värit) tai zebra-arvo on jo sellasta missä valkonen palaa puhki?

- Onko niin, että jos ISO arvoa voi oikeasti vaihtaa myöhemmin välillä 100-1000 ja sitten vaikka 1250-3000 ? Onkohan mitään eroa lopputuleman kanssa onko ISO oikein jo heti kamerasta.

- Kamerassa ei nähtävästi myöskään auto WB:tä. Toki voi muuttaa postissa, mutta mitä tapaa oot käyttäny sen määrittämisessä jo kuvatessa mahd oikein ? Aina ei oo mahis käyttää harmaakorttia tai ei löydy valkosta pintaa (esim. luonnossa).

- Suosittelisitko haastatteluihin tota black pro mist 1/8 vai 1/4 vahvuutta?

- Ootko törmänny tohon IR-saasteeseen ND-filttereillä kuvatessa?

Kiitti :)
nsamppa
Viestit: 6435
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Fish80 kirjoitti:
Kamera, smallrig härpäkettä ja akkuja nyt tilattuna. nsampalle ois muutamia kysymyksiä (saa muutkin vastata :).

- Mitä käytät valotuksen mittaukseen? Tuossa ei ilmeisesti ole sitä hybrideistä tuttua +- valotusmittaria. Käytätkö false coloria, histogrammia vai zebraa? Jos napautat kameran custom napista false colorin päälle niin näkyykö se heti myös ulkoisella näytöllä?

- Onko jo kokemusta, että mitkä false colorin arvot (värit) tai zebra-arvo on jo sellasta missä valkonen palaa puhki?

- Onko niin, että jos ISO arvoa voi oikeasti vaihtaa myöhemmin välillä 100-1000 ja sitten vaikka 1250-3000 ? Onkohan mitään eroa lopputuleman kanssa onko ISO oikein jo heti kamerasta.

- Kamerassa ei nähtävästi myöskään auto WB:tä. Toki voi muuttaa postissa, mutta mitä tapaa oot käyttäny sen määrittämisessä jo kuvatessa mahd oikein ? Aina ei oo mahis käyttää harmaakorttia tai ei löydy valkosta pintaa (esim. luonnossa).

- Suosittelisitko haastatteluihin tota black pro mist 1/8 vai 1/4 vahvuutta?

- Ootko törmänny tohon IR-saasteeseen ND-filttereillä kuvatessa?

Kiitti :)
Mulla on useampiakin tapoja valotuksen mittaukseen ja niitä käytetään mitä milloinkin. Perstuntuma on varmaan yleisin. False colorsia käytän ulkoisen näytön kautta (sen omaa false colorsia) kun perustan haastiksia. Siinä kun pitää vähän tarkempi olla että kohde saa sen pienen roiskauksen enemmän valoa. Muistaakseni kameran oma false colors näyttää ne raakamatskun päälle ja mä en oikein tajua sitä. Ulkoiselle näytölle kun laittaa LUTit niin saa jo paljon paremman kuvan. Toisaalta mulla monitorissa on waveformit ja sitä tsiigaan myös. Zebraa pidän myös päällä ja sehän on hyvä mittari. Joskus antaa kärytä ja useimmiten ei. Ja onhan siinä omalla tavallaan automaatti. Napista saa sen valitsemaan aukon. Joskus kiireessä mä teen niin että ruuvaan ISOn joko 400 tai 3200 ja annan kameran päättää mikä aukko. False colorsit saa ihan ite päättää miten näkyvät.

100% ne palaa puhki ja oliko se punainen false colorsissa. Keltaiseen kannattanee mennä. Mut toisaalta toi antaa tilaa pöydällä niin perhanasti niin en mä run’n’gun tilanteessa jaksa niin hirveästi ressata tosta. Sen matsku on vain aivan toista mitä tulee järkkäreistä.

Jos kuvaat brawia, niin kaksi aluetta siinä on käytössä. Just noi mainitsemasi joskin meneekö se nyt 6400:aan tai jotain semmosta. En oo semmosia vielä tarvinnu.

Haastiksissa värikorttia vilautan. Mut se on sinällään helppoa ku mulla on 5600 lamppu ja sillä mennään. Ja vaikka taustalla olisikin jotain keltaista/sinistä väriä, niitä pystyy aika hyvin leipomaan vaikka kuvaisikij proressia. Brawia kuvatessa mä pidän aina vaan 5600. Jossain vaiheessa kuvaa jonku valkoisen pinnan muistiin ja jälkeenpäin vaihtelee. Yllättävän toimivaa.

Mulla on 1/4 ja se toimii mun mielestä hyvin. Ei vielä oikein töki silmille mutta mukavasti hyväilee :) 1/8 on laajiksessa. Siinä ne tuntuu purevan vähän kovempaa.

Oon törmännyt mut silloin en osannu etsiä sitä. Tässä vähän ihmettelin värejä:

https://vimeo.com/413091378" onclick="window.open(this.href);return false;

En saanu vaan niitä värejä oikein toimimaan eikä valitettavasti ollu aikaa jäädä hieromaan niitä.
Oon kyl katsonu paljon juttuja siitä. Kyllä mä sen noteeraan ja kun ostan seuraavan nd:n tohon settiin, ni se kyl tulee olemaa irnd.
AleksiVi
Viestit: 4
Liittynyt: Kesä 18, 2020 11 : 28

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja AleksiVi »

Itse pähkäillyt nyt pidemään, että vaihtaako nykyisen kameran tohon BMPCC 4K:hon vai johonkin nykyaikaiseen hybridiin (FujiFilm X-T4, Sony A73, Canon R). Auttakaas vähän!? :) Hybridillä kuvannut jo monta vuotta ja onhan se helppoa kun pieni koko, etsin, auto focus ja vakaaja ja hyvä akku, pienemmän tiedostokoot ja säänkesto. Mutta juuri tuosta syystä kuumottaisi tuo BMPCC 4K kun sillä saattaisi joutua kuvaamaan vähän enempi harkiten. Olisi myös kiva astua vähän ulos mukavuusalueelta noista hybrideistä. Valokuvia tulee otettua myös aika vähän.

Jos teillä olisi mahdollisuus näillä taustoilla hankkia vain yksi kamera videokuvaukseen niin olisiko se BMPCC 4K/6K vai tollanen hybridi millä pääsis kaikessa helpommalla?
askomiko
Viestit: 201
Liittynyt: Heinä 09, 2004 19 : 23
Paikkakunta: Joensuu

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja askomiko »

Eipä näilläkään sen kummemmin tarvitse harkita, muistikortti on uudelleenkäytettävä luonnonvara. :)

Vaihdoin itse nyt 4K:sta 6K:hon että saan kaapeista Canon-linssikaluston hyötykäyttöön, ei välttämättä kovinkaan fiksu veto. Mopo karkasi. Mutta kiintolevytila on halpaa ja saahan tällä kuvattua vaikka 1080 Proresiä jos pientä tiedostoa tarvitsee. Kunhan 4K:n saa viiteensataan niin ostan takaisin laajempien linssimahdollisuuksien leikkikaluksi. Muljutusta kestävästä kodekista en enää voi luopua, se on rakkautta ensisilmäyksellä.

Akunkesto on huono vitsi, käytännössä pakko budjetoida joku järeämpi systeemi mukaan.
---
nsamppa
Viestit: 6435
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

AleksiVi:lle. Toi valinta riippuu aivan täysin siitä mitä kuvaat. Blackmagicin puolella ei oo oikein muu ku kuvanlaatu. Toisaalta se on aika tärkeä osa ja se on kyl todella isosti kallellaan bmpcc:n puoleen. Kyl mulla on alkanut A7III:n kanssa fiilis etten haluais kuvata sillä. Lisäksi toi bmpcc vaatii rigaamista. Cage, follari, näyttö, akkuperä jne. Melkein 2x saat laittaa hinnan eteen että saat siitä hyvän ja käytettävän ammattikäyttöön. Multa vois irrota jotain rigi rojua jos sille tielle lähdet. Mut siis jos meinaat kuvata ristiin rastiin sitä sun tätä omaksi iloksi, valitse hybridi. Jos oot tosissasi videokuvauksen kanssa ja meinaat kehittyä siinä, valitse bmpcc. Siinä mun mielipide. Ja siis se vaan mielipide. Yksi muiden joukossa.

Askomikolle. Aika pitkälti samat aatokset mulla. Alkanut hiipiä semmone ajatus että hommaisi toisen bmpcc:n tohon rinnalle jahka hinta tulee alas. Tohon ku kerran pääset makuun, niin ei paljoa muut enää lämmitä. Tota matskua voi oikeasti repiä miten vaan ja se antaa tilaa jos menee joskus vähän poskelleen. A7III sen sijaan on semmonen että se joko onnistuu tai ei. Paljoa sitä ei säädellä.

Akun kesto tuli huomattua ku ekaa kertaa pläräilin ton kanssa. Puoli tuntia pelkästään menu räpläilyä ilman mitään kuvausta ja kaput. Ei sitä ilman lisä virtaa voi käyttää. Onneksi noita akkuratkaisuja on vaikka mitä. Blackmagicin oma akkukahva, esim smallrigin np-f akkuperä tai sit ihan järeä v mount akkuperä. Siitä vaan valitsemaan oman maun mukaan.
AleksiVi
Viestit: 4
Liittynyt: Kesä 18, 2020 11 : 28

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja AleksiVi »

Nyt on muutama viikko BMPCC 4K kamerasta kokemusta takana. On kyllä magea kamera hienolla kuvalla. Ja käyttöliittymä, napit jne. erittäin hyvät. Jos jostain pitää valittaa niin seuraavia juttuja mitkä kaikki ei liity edes suoraan ko. kameraan. Saa kommentoida jos jollain niihin ehdotuksia:

- Näillä aurinkoisilla keleillä vahvan variable ND filtterin kanssa tulee värivirheiden lisäksi mukaan IR-saastetta. Ratkaisin tuon nyt siten, että ostin kaksi normaalia ND-suodinta missä mukana IR-filtteröinti. Värivirheet ja IR-saaste ja muutkin variable ND:n tuomat ongelmat poissa. Mutta vaikea noiden kanssa koko ajan pitää 180-asteen suljinta.

- Kuvaan tuon kanssa aika paljon jalustalla ja silloin linssivalikoima tosi laaja. Mutta edelleen etsinnässä enempi run and go tilanteisiin sopiva mahdollisimman valovoimainen vakaajallinen zoomi. Kokeilin Panasonic 12-35 f2.8, mutta nyt mietinnässä Canon 17-55 f2.8 IS Metabones Speedboosterilla niin saisi paremman manuaalisen tarkennuksen, lisää valovoimaa ja kapeampaa syväterävyyttä. Onko muita vielä mielessä?

- Kameran 3,5mm mikkiliitin mulla yllättävän huono vaikka käyttäisi Roden Videomic Pro mikkiä. Mulla mikki +20db asetuksella ja kamerassa äänet 85, mutta silti tulee aika hiljaa. Oiskohan jo jotain kompakteja mini XLR mikkejä myynnissä. XLR-liitännän kautta kuulema saisi paljon paremmat äänet.

- Toi BRAW kodekki on kyllä monessa mielessä tosi huippu. Vie tietyillä asetuksilla vähempi tilaa kuin Prores. Voi muuttaa valkotasapainon, ISON jne. jälkeenpäin. Mulla haasteet tullu uutena käyttäjänä Resolven kanssa:
1. exportattu video näyttää Chromella, Safarilla erilaiselta (huonommalta) kuin Resolven timelinella editoidessa. Tätä ongelmaa ei ollu Final Cut Prolla
2. kamera kun ei tee kohinanpoistoa ollenkaan niin se vie Resolvessa yllättävän paljon aikaa. Oon ainakin joutunu poistelee kohinaa jos ISO sillä 1250 - 6400 alueella
Vastaa Viestiin