Dpreview: Tee-Se-Itse PC tietokone!

Kaikenlaiset DIY-projektit, rakentelut jne. ***Uusi*** 12.1.2008
Vastaa Viestiin
aikaarska
Viestit: 12024
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Dpreview: Tee-Se-Itse PC tietokone!

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

...Kun ottaa huomioon dpreview sivuston laajuuden ja suosion, niin ovat ottaneet melko haasteellisen DIY projektin julkaistavakseen: Rakenne itse PC valokuvaus ja video työskentelyyn!

Building a Photo and Video Editing PC

Se on kuusi osainen sarja, ja tässä on ensimmäinen osa:

Part 1: CPU and Motherboard

https://www.dpreview.com/articles/52137 ... otherboard

Itse olen rakentanut 10 vuoden aikana varmaan 5 eri PC konetta, viimeisin pari vuotta vanha (jota käytän edelleen). Tietokoneen kasaaminen ei ole siis liian vaikeaa, mutta siinä voi olla omia haasteita, riippuen kasaajan tietotaidosta ja käytännön näppäryydestä.
Toivottavasti dpreviewn artikkelisarja kuitenkin osoittautuu hyväksi ja ainakin innostaa porukkaa tutustumaan tietokoneen sisuskaluihin paremmin.
Koronan takia voi muuten olla haasteellista löytää kaikkia komponentteja - ainakin sopuhintaan....

Jos joku foorumilaisista innostuu dpreviewn artikkelisarjan takia kasaamaan itselleen upouutta tietokonetta, niin olisi kiva jos tähän ketjuun kirjoittaisi vähän kokemuksia hommasta. ehkä jopa pienimuotoista PC-rakentamispäiväkirjaa... Se saattaisi palvella muita innostuneita :-)

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Tervo
Viestit: 497
Liittynyt: Helmi 11, 2003 8 : 46
Paikkakunta: Joroinen

Re: Dpreview: Tee-Se-Itse PC tietokone!

Viesti Kirjoittaja Tervo »

Vähän myöhässä tuli tällainen artikkelisarja, tosin onhan toi juutuubikin täynnänsä opasvideoita. Itse rakentelin jiki 20 vuotta sitten kaksi, ensimmäisen itselle (on vieläkin käyttökunnossa, tosin ei ole tainnut kevään jälkeen olla käynnissä) ja toisen pojalle (toi lienee hävinnyt aikojen saatossa). Ja nyt kuukausi sitten kolmannen. Eläköityneelle ATK-ammattilaiselle noissa mitään kummallista ollut, eikä sellaista millä päiväkirjan saisi aikaiseksi. Edelliset kasaantui helposti iltapuhteena, tämän uuden kanssa meni ajallisesti pari päivää (eläkeläisellä kun on muita kiireitä). Kasatessa (ja osia valitessa) vaan huomasi miten kehitys on kehittynyt joiltain osin (nestejäähdytys, modulaarinen virtalähde, SSD-paikat suoraan emolevyllä, lasinen sivu kotelossa ja sen mukanaantuoma vaatimus johdotuksen siisteyteen ja ledivalaistukset joita ripoteltu sinne sun tänne). Ainoa moka joka tuli tehtyä, oli se että wanhan liiton miehenä ostin CD-aseman, joka ei loppujen lopuksi sopinut koteloon (kotelossa periaatteessa oli valmius mutta nestejäähdytin oli sen verran pitkä, että söi tilan tuolta asemalta). Toisaalta, eipä tuolle enää nykypäivänä ole tarvetta, softat kun myydään ja imuroidaan suoraan netistä. Windows 10 (pitkästä aikaa, ei tuota ole ollut kuin työkoneissa) asentui pienen pähkäilyn jälkeen luomalla Linuxissa buuttaava USB -tikku ja siihen tuo Winkkarin installointirutiini, joka imuroi käyttiksen Mikkisoftan sivuilta. Lisenssi taas sieltä mistä sen halvimmalla sai (15 egee).
Hintaahan tuolle paketille tuli liki pari tonnia, ja lisänä näytön uusiminen 32 tuumaseen kaarevaan pelinäyttöön. Aika paljon arvokkaampi kuin nuo edelliset, jotka nekään eivät sieltä vaatimattomammasta päästä olleet. Levytila on edellisistä halventunut, sen sijaan näytönohjain kallistunut oleellisesti ja saatavuus komponenttipulan ja Bitcoin-louhinnan ansiosta onnetonta. Ensimmäiset käynnistykset ja käytöt tehtiin tuolla I7-prosessorin sisäänrakennetulla grafiikkasuorittimella, joka ei kyllä pelikäyttöön taipunut.
Nyt kone pyörittää sujuvasti kaiken mahdollisen, pääasiallinen tarve oli saada lentokonesimulaattorit (Xplane 11 ja DCS) pelaamaan.
Fifty-forty
habannaama
Viestit: 5170
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Dpreview: Tee-Se-Itse PC tietokone!

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Itsellä frendiltä edullisesti ostettu sikahalpa muutaman vuoden vanha kohtuu hyvä pc winukka kympillä.
Tuli kesällä päivitettyä siihen näytönohjain ja vielä lisää muistia ja koettanut koneen rajoja niin, että 32" päänäytöllä auki työstettävä kuva Capture Onella, 27" kakkosnäytöllä Photoshop auki samaisella kuvalla, josta auki muutama layeri ja hyvin jaksaa tehdä kaikenlaisia kikkailuja.

Mutta... Nyt kun jo saatavilla uusi Windows 11, niin kiinnosti tuo, mutta kas, vaikka koneessa tehoa piisaisi, se ei ole se este vaan se, että mun pc:n Intel i7 kohtuu kyvykäs prossu ei ole tarpeeksi uutta arkkitehtuuria, eli ensin pitäisi vaihtaa se, luonnollisesti samalla menisi vaihtoon emolevy ja koska emolevy, myöskin muistikammat ja kas, eikä siinä vielä kaikki, myöskin uudehko näytönohjain.

Mielenkiinnosta katsoin mitä kustantaisi hyvä setti Jimm`s sivuilta, setti jossa olisi pelkät emolevy, näytönohjain, prossu ja 16 gigaa muistia ja vastaisi tehoiltaan jotakuinkin nykyistä kokoonpanoani ja kas, hintaa tuli noille osille tuollaiset rapsakat 700 € kun kyseessä tarjouspaketti.

Siis pelkästään sen takia, että saisi winukka 11:sta koneelle, eli ei kiitos, kympillä mennään...

Elio jos innostutte kasaamaan itse, niin varmistakaa ettette haali mitään jämäosia versus liian vanha arkkitehtuuri ja mitä tulee itse koneen kasaamiseen, jos osaa ajaa polkupyörällä, onnistuu myös pc:n kasaus, sen verran yksinkertaista hommaa, noita tullut joskus useampikin kasattua.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Tervo
Viestit: 497
Liittynyt: Helmi 11, 2003 8 : 46
Paikkakunta: Joroinen

Re: Dpreview: Tee-Se-Itse PC tietokone!

Viesti Kirjoittaja Tervo »

Njoo, noita "jämäosiakin" tietysti myynnissä, vanhin I7 mitä Win11 tukee on I7-7800X, 7700-sarjaa näkyy olevan myynnissä ainakin noissa vanhoissa DIY- puljuissa (CruzBroker yms.) hintaa liki 400, kun taas toi mikä itselle tuli I7-11700K, ei ole kuin jonkun kympin kalliimpi. Winkkarin toki saa asennettua kikkailemalla ei-tuettuunkin koneeseen, maailmalla ei vaan tiedetty, mitä tapahtuu päivitysten jälkeen. Ja kaikkihan ei winkkaria halua, itsellekin toi tuli vain tuon DCS:n takia, Xplane pyörii myös Linuxissa.

Niin, ja toisaalta voi olla toivottavaakin, että kone ei ole yhteensopiva, välttyy noilta pakkopäivityksiltä ;-)
Fifty-forty
Maffer
Viestit: 21632
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Dpreview: Tee-Se-Itse PC tietokone!

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kannattaa malttaa jos koneessa Ryzen, tällä hetkellä AMD-prossujen suorituskyky ei uudella Windowsilla ole kovin kaksinen. Korjausta luvassa AMD:lta, MS:n oma fiksi vain hidasti noita entisestään.

Päivitykset asentuu toistaiseksi täysin oikein myös vanhoihin romuihin mitä ei ole virallisesti tuettu. Uusin Rufus tarjoaa työkalut boottavan imagen tekemiseen modifioituna niin että vanhoillakin koneilla lähtee tulille.

Rufus-ohjeet täällä vaikkapa:
https://youtu.be/e4JMpOWPLKs

Tuossa yllä siis ohje miten asennetaan kympin puuceelle Win11.
habannaama
Viestit: 5170
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Dpreview: Tee-Se-Itse PC tietokone!

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Mitens jos tuon asentaa kympille, onko nyt kuitenkin niin, että esmes tietoturvan suhteen tulee ongelmia versus päivitykset?

Toisaalta mulla majailee koneella maksullinen Avast, joka kyllä pitää huolen tuosta puolesta, varsinkin kun en luuraa millään "sellaisilla" sivustoilla...
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
hkoskenv
Viestit: 4415
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Dpreview: Tee-Se-Itse PC tietokone!

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

habannaama kirjoitti: Loka 18, 2021 13 : 19 Elio jos innostutte kasaamaan itse, niin varmistakaa ettette haali mitään jämäosia versus liian vanha arkkitehtuuri ja mitä tulee itse koneen kasaamiseen, jos osaa ajaa polkupyörällä, onnistuu myös pc:n kasaus, sen verran yksinkertaista hommaa, noita tullut joskus useampikin kasattua.
Ei välttämättä. Tietokoneen kasaus vaatii tiettyä huolellisuutta, jota kaikilla ei ole. Joillakin vain ruuvipussit leviävät emolevylle, ruuvimeisseli lipeää, jäähdytystahna unohtuu ja runnovat liittimet väärin päin. Ei se ole tyhmyydestä kiinni (tuollainen tyyppi voi olla maailmanluokan teoreettinen fyysikko) vaan huolellisuudesta ja pikkutarkkuudesta.

Eikä tietokoneen kokoamisessa tee pahaa tuntea perusasiat ESD-ongelmista ja niiden välttämisestä. Voi sen koneen kasata tuurilla täydellisen tietämättömyyden tuomalla itsevarmuudella, mutta moni kaatuileva tai muuten epämääräisesti temppuileva kone on rikottu sähköpurkauksella kokoamisvaiheessa. Kokoaja kiroaa vaan kuinka surkea hänen käyttöjärjestelmänsä onkaan, kun kaatuilee koko ajan, tietämättä että oikea syypää ongelmiin löytyy omien korvien välistä.
Hannu
hkoskenv
Viestit: 4415
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Dpreview: Tee-Se-Itse PC tietokone!

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

aikaarska kirjoitti: Loka 18, 2021 10 : 52 Jos joku foorumilaisista innostuu dpreviewn artikkelisarjan takia kasaamaan itselleen upouutta tietokonetta, niin olisi kiva jos tähän ketjuun kirjoittaisi vähän kokemuksia hommasta. ehkä jopa pienimuotoista PC-rakentamispäiväkirjaa... Se saattaisi palvella muita innostuneita :-)
Eipä siitä oikein päiväkirjaa saa. Komponenttien valitseminen on oma sirkus, varsinkin kun tekee koneita harvoin ja pitää aina perehtyä puhtaalta pöydältä sen aikaisten komponenttien ominaisuuksiin. Mutta se on 90 % tunnehommia joka tapauksessa ja jokaisella omanlainen prosessi. Sitten kun rojut on vihdoin käsissä kokoaminen on tunnin homma laadukkaaseen koteloon ja parin tunnin homma halpaan koteloon (jonka juosten kusten roiskittuja kiinnityskohtia tai liittimien aukkoja pitää muokata vastaamaan todellisuutta). Jälkimmäiseen kannattaa säästää vähän kirosanakiintiötä.

Voisin tehdä, mutta nyt ei saa komponetteja oikein mistään järjellisillä hinnoilla ja toimitusajoilla. Toivottavasti tämä wanha sotaratsu pelaa pula-aikojen yli.
Hannu
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Dpreview: Tee-Se-Itse PC tietokone!

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

hkoskenv kirjoitti: Loka 19, 2021 8 : 13 tuurilla täydellisen tietämättömyyden tuomalla itsevarmuudella
En ole ikinä ollut mottoihmisiä, mut nyt löyty just mulle sopiva.

"Tuurilla täydellisen tietämättömyyden tuomalla itsevarmuudella - valokuvausta vuodesta x"

Tarviitko millasen hinnan vai onko tolla vapaa kaupallinen käyttö? Laitan ton omille sivuille ja käyntikorttiin.

Mie olen kyl tässä habannaaman linjalla eli ei toi juuri pesukoneen käyttämistä kummempaa ole - tiedän silti usseemman ihmisen, jotka ei saa omia pyykkejään puhtaaksi ja unohtavat nenäliinoja/värillisiä sukkia jatkuvasti sekaan. Toki mä purinkin kakruna kaiken - ja 17% myös kasasin, joista 0,01 % toimi kokoamisen jälkeen.
habannaama
Viestit: 5170
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Dpreview: Tee-Se-Itse PC tietokone!

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Kävin tänään kämpässä kun n. 30-v työssä käyvä nainen soitti, ettei hän saa hellaa pois päältä, oli kuulemma rikki.

Kiireen vilkkaa pelipaikalle, katsoin ekana jotta jestas, onpa komea hella, uusinta uutta ja toden totta, yksi levyistä punahehkuinen.

Katsoin namiskariviä, joka täysin pinnan tasolla, painoin kyseisen "levyn" käyttökytkintä, joka pehmeästi ponnahti ulos kolostaan, paljastaen koko kytkimen, katsoin että oli kutosella ja väänsin nollille ja painoin kytkimen piiloon takaisin koloonsa.

Kysyin naiselta, miten olet saanut tuon päälle kun sitä ei pääse edes säätämään kun se on alas painettuna, johon hän närkästyneenä että en kai niin tyhmä ole, ettenkö tajua että se pitää painaa sieltä ulos kun sen laittaa päälle.
Sanoin että meinaatko että tämä jotenkin automaattisesti menee nolliin, kun sen vaan painaa takaisin sisään, sammuttamatta sitä ensin?

Eipä tuo vastannut siihen mitään, toivotin hyvää päivän jatkoa ja lähdin ihmiskuntaan uskoni menettäneenä (taas) ovesta ulos.

Eli joo, toisille se piitahnan laittaminen voi oikeasti olla elämää suurempi juttu, en minäkään osaisi kuurakettia lentää... 🙄
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Maffer
Viestit: 21632
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Dpreview: Tee-Se-Itse PC tietokone!

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Winkkari 11:n rautavaatimukset on niin teennäisiä että nyt kävi jo näin:
https://www.notebookcheck.net/Windows-1 ... 808.0.html

MS unohti lisätä Pentium 4:n vuodelta 2006 kieltolistalle ja kappas vaan.
habannaama
Viestit: 5170
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Dpreview: Tee-Se-Itse PC tietokone!

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Maffer kirjoitti: Loka 19, 2021 16 : 55 Winkkari 11:n rautavaatimukset on niin teennäisiä että nyt kävi jo näin:
https://www.notebookcheck.net/Windows-1 ... 808.0.html

MS unohti lisätä Pentium 4:n vuodelta 2006 kieltolistalle ja kappas vaan.
Voi morjenttes ja lol, siis tuo toimeis, mutta mun lusu Intel i7-4790 3.60 GHz on esteenä, tasan ei käy nallekarkit =)
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Maffer
Viestit: 21632
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Dpreview: Tee-Se-Itse PC tietokone!

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No ota nykysestä asennuksesta image ja sit win11 Rufuksella vaikka kokeiluun. Jos menee metsiin niin lykkäät vanhan takaisin.
habannaama
Viestit: 5170
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Dpreview: Tee-Se-Itse PC tietokone!

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Näin ajattelin kokeilla, jahka saan aikaiseksi alkaa säätämään...
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
mvert
Viestit: 1610
Liittynyt: Loka 29, 2016 11 : 13

Re: Dpreview: Tee-Se-Itse PC tietokone!

Viesti Kirjoittaja mvert »

Jos koneen tarkoitus on kuvan ja videon käsittely, itse kallistuisin nyt Applen juuri julkaistuihin M1 Max prosessorilla julkaistuihin läppäreihin. Nuo tulevat olemaan kuvan- ja videonkäsittelyssä luultavasti jopa nopeampia, kuin 16 core x86 koneet vajaan tonnin näytönohjaimella varustettuna.

Jää vaan rakentelun ilo pois, jos tuollaisen hommaisi ja tuollainen itse rakennettu teho-PC toimii talven tullessa hyvänä lisälämmittimenä (pelaamalla jotain tehosyöppöä peliä) :)
Tervo
Viestit: 497
Liittynyt: Helmi 11, 2003 8 : 46
Paikkakunta: Joroinen

Re: Dpreview: Tee-Se-Itse PC tietokone!

Viesti Kirjoittaja Tervo »

habannaama kirjoitti: Loka 19, 2021 16 : 49 Sanoin että meinaatko että tämä jotenkin automaattisesti menee nolliin, kun sen vaan painaa takaisin sisään, sammuttamatta sitä ensin?
Onpa mielenkiintoinen uusinta uutta -liesi. Meillä uusittiin vanha liesi induktioon kevättalvella, tuossa myös sisäänpainuvat namiskuukkelit, mutta ei ne jää sisäänpainetuiksi, ennen kuin on käännetty nollille ;-)
Fifty-forty
hkoskenv
Viestit: 4415
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Dpreview: Tee-Se-Itse PC tietokone!

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

ttuplai kirjoitti: Loka 19, 2021 16 : 21
"Tuurilla täydellisen tietämättömyyden tuomalla itsevarmuudella - valokuvausta vuodesta x"

Tarviitko millasen hinnan vai onko tolla vapaa kaupallinen käyttö? Laitan ton omille sivuille ja käyntikorttiin.
Tuo tuuri on minun lisäys. Täydellisen tietämättömyyden tuoma itsevarmuus on yleisempi sanonta. Sen kun teet mitä huvittaa. Minä olen taipuvainen ajattelemaan, että kaiken maailman immateriaalioikeudet ovat kehitystä ja hyvinvointia hidastavaa välistä vetäjien rahastusta.
Toki mä purinkin kakruna kaiken - ja 17% myös kasasin, joista 0,01 % toimi kokoamisen jälkeen.
Minä sain melkein kaiken toimimaan minkä purin (varmaan melkein kaiken muun kuin telkkarin, jonka suurjännitteestä minua oli onnistuneesti peloteltu). Mutta isä aina kiukutteli kokoonpanovaiheessa yli jääneistä tarpeettomista romuista. Ruuveja, prikkoja ja sen sellaisia insinöörien bling blingejä.
Hannu
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Dpreview: Tee-Se-Itse PC tietokone!

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

hkoskenv kirjoitti: Loka 19, 2021 20 : 02 Minä olen taipuvainen ajattelemaan, että kaiken maailman immateriaalioikeudet ovat kehitystä ja hyvinvointia hidastavaa välistä vetäjien rahastusta.


Tuosta en vois paljon enempi olla samaa mieltä.
hkoskenv kirjoitti: Loka 19, 2021 20 : 02
Minä sain melkein kaiken toimimaan minkä purin (varmaan melkein kaiken muun kuin telkkarin, jonka suurjännitteestä minua oli onnistuneesti peloteltu). Mutta isä aina kiukutteli kokoonpanovaiheessa yli jääneistä tarpeettomista romuista. Ruuveja, prikkoja ja sen sellaisia insinöörien bling blingejä.
Onnistunut koskaan telkkarilla säheltämään, mut niistä kyl kovin varoteltiin. Kukaan ei varoittanut salamista - kokeilin miten toi studiosalama toimii defibrillaattorina ja purin varauksen itteni läpi. Siinä oii pieni suunnitteluvirhe eli jos johto oli irti (ei laukee vikavirta) niin konkan pysty purkamaan ittensä läpi, kun osu vahingossa välähdyspäähän - en ollut ennen lentäny perseelleni sähköiskusta. Enkä ollu edes sitä aukomassa tai korjaamassa. Tein tilanteesta swot-analyysin ja lahjotin sen kilpailevaan studioon.
habannaama
Viestit: 5170
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Dpreview: Tee-Se-Itse PC tietokone!

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Tervo kirjoitti: Loka 19, 2021 18 : 55
habannaama kirjoitti: Loka 19, 2021 16 : 49 Sanoin että meinaatko että tämä jotenkin automaattisesti menee nolliin, kun sen vaan painaa takaisin sisään, sammuttamatta sitä ensin?
Onpa mielenkiintoinen uusinta uutta -liesi. Meillä uusittiin vanha liesi induktioon kevättalvella, tuossa myös sisäänpainuvat namiskuukkelit, mutta ei ne jää sisäänpainetuiksi, ennen kuin on käännetty nollille ;-)
Todellakin, jäin jälkikäteen tuota miettimään ja skennaariota, jossa jollekin iäkkäämmelle, jo hieman muistiongelmaiselle henkilölle asennetaan tuollainen, helposti saattaa tulla ongelmia tuollaisen johdosta...
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Vastaa Viestiin