IR-kamera

Kaikenlaiset DIY-projektit, rakentelut jne. ***Uusi*** 12.1.2008
mattimi
Viestit: 857
Liittynyt: Elo 27, 2003 16 : 14
Paikkakunta: Hämeenlinna

IR-kamera

Viesti Kirjoittaja mattimi »

Minulla on toimiva canonin 350d. Himoittaisi tehdä siitä itse IR-kamera. Netistä löytyy hyvät ja seikkaperäiset ohjeet, mutta homma näyttää kuitenkin arveluttavalta, kun niissä heilutaan puukon kanssa piuhoja irroittelemassa. Onko kellään omakohtaista kokemusta onnistuneesta muuntamisesta?

Kyselin hommaa liikeestäkin, se ei ilmeisesti mahdottomia maksaisi, mutta liike ei suvainnut vastata.

Mikko
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Snagge
Viestit: 340
Liittynyt: Elo 21, 2009 18 : 46

Re: IR-kamera

Viesti Kirjoittaja Snagge »

Suosittelen kokeilemaan itse. Ei tuolla 350D:llä ole oikeastaan mitään kaupallista arvoa, joten sen muuntamisesta maksamisessa en näe mitään järkeä. Työ jossain liikkeessä maksaa varmasti enemmän kuin useampi 350D/400D/450D treenikappale käytettynä.

Tein itse tuon muunnoksen muutama vuosi sitten 450D:lle ja oli kyllä melko helppo prosessi ohjeita seuraamalla. Tärkeintä on tarpeeksi hyvät tarkkuusruuvarit, terävä mattoveitsi, hyvä valaistus ja tarpeeksi iso pöytä. Merkitse myös irrotetut ruuvit ja osat jotenkin, jotta löytävät takaisin oikeille paikoilleen.
jopisalo
Viestit: 943
Liittynyt: Joulu 02, 2016 17 : 04

Re: IR-kamera

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

tervehdys.
Sitten purkaessa joka vaiheesta valokuva, mieluummin 10 enemmän kuin yksi liian vähän.
mattimi
Viestit: 857
Liittynyt: Elo 27, 2003 16 : 14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: IR-kamera

Viesti Kirjoittaja mattimi »

Kiitos Snaggelle kannustuksesta. Millainen suodin sen infrapunasuotimen tilalle kannattaa laittaa?
KurkkuGo
Viestit: 25
Liittynyt: Maalis 02, 2010 10 : 09
Paikkakunta: Oulu

Re: IR-kamera

Viesti Kirjoittaja KurkkuGo »

Itsekin muutama vuosi sitten modasin Sony A300:n. Vaihdoin kennon päällä olevan suotimen tilalle kirkkaan lasin, jolloin putken nokalla onnistuu käyttää eri aallonpituuksille sopivia suotimia. http://www.teknofokus.fi/Foto/infra.htm" onclick="window.open(this.href);return false; tuolta esim. saa tilattua oikeaan kokoon leikattuja laseja.
Purkamisessa ja varsinkin siinä vaiheessa kun irroitat alkuperäisen filtterin kennon päältä ja laitat uuden tilalle kannattaa pitää huolta että pölyä ei pääse kennolle tai lasiin. Kameraa kannattaa säilyttää vaikka pussissa jos kaikkea ei tee kerralla. Ja tosiaan ruuvit kannattaa pitää hyvässä järjestyksessä ja joka johdosta jonka irroitat ota kuva ensin :)
- Sony RX100 VII -
Vastaa Viestiin