jalusta

Kaikenlaiset DIY-projektit, rakentelut jne. ***Uusi*** 12.1.2008
jopisalo
Viestit: 943
Liittynyt: Joulu 02, 2016 17 : 04

jalusta

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

tervehdys:
Laitanpa tänne eka yrityksen linkittää foorumille kuvia. Kyseessä on omatekoinen jalusta ensisijaisesti tähtien katseluun mutta olen sillä tipujakin kuvannut. Kiikku on kiinni halkaisijaltaan 30mm tapissa, samanlaisen tapin olen tehnyt kaikkiin jalustoihini. Niihin voi sitten vaihdella video, kino, pallo-päitä ristiin.
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;
toivon palautetta näkyykö kuvat?
Ja jos jalusta kiinnostaa, voin kertoa lisää tekotapaa, yksityiskohtia.
Olin saanut yv viestin mutta vastaan noin yleisesti tässä:
"hartiakappale on liimattu kahdesta 18mm vaneripalasta, samoin liimatusta paketista on tehty levityssäädön keskikpl. Porakoneen reikäsahalla keskireikä, sorvilla viimeistely. Yläosan sakarat olen tehnyt jyrsinkoneen jakolaitteella, mutta voi ne tehdä vannesahalla/kuviosahalla. Pyöristykset ja jalkojen muotoilut olen tehnyt käsijyrsimellä.
Jalkojen kiinnitys yläpäästä: 7,5 mm porareikä läpi, siinä akselina Ikean ruostumattomasta putkesta tehdystä pannunalusesta ryövätyt pätkät. Putki on sisältä noin 5.8mm, sinne menee 6mm ruostumaton kierretanko kun vähän näyttää viilaa kierteitten päälle, sillä saadaan Kiristys. Nupit joiden sisällä kierre ovat kaupallista valmistetta.
Keskiputki nousee 30-40 sm riippuen jalkojen levityksestä. Putki on 50mm alumiinista sähkökaapeli suojaputkea. Valinta oli huono, putki ei ole pyöreää, siitä tuli vähän hankaluuksia. Keskiputken kiristysruuvit ovat messingistä sorvatuissa muhveissa joissa on päällä isompi kierre, niitäkin on kaupallisesti - rampamuhvi-nimeä täälläpäin käytetään, voi olla joku virallisempikin nimi. Jalkojen korkeussäätö ja -kiristys selvinnee kuvista.
Kiikussa on tasokäännössä kaksi kuulalaakeria ja kitkan säätö isoa hammaspyörää vasten. Pystykäännössä on muovipalat laakereina: toisella puolella nupilla peruskitka ja toisellapuolella vivulla lukitus.
Joillain kansalais/työväenopistoilla on kerhotoimintaa peruskoulujen veistotiloissa , siellä tuommoisen tekeminen käy näppärästi.
Mulla on jotain kuvia vanhemmastakin, täysin erityyppisestä jalustasta, täytyy jossain kohtaa tehdä siitä joku juttu, sen olen ajat sitten myynyt.
Voin minä tämänkin myydä.
Jos kysyjälle sopii niin jatketaan tässä jos vielä haluat tarkemmin jotain kohtaa avattavan?
Viimeksi muokannut jopisalo, Joulu 15, 2017 21 : 51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
JL Anttola

Re: jalusta

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Kuvat näkkyy komiasti! Ja komiaa on askartelunkin jälki, hattua nostan!
JL
Simasuu
Viestit: 54
Liittynyt: Touko 08, 2010 11 : 50

Re: jalusta

Viesti Kirjoittaja Simasuu »

On komia jalusta, on, kyllä tuolla kelpaa kuvailla!
aikaarska
Viestit: 12040
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: jalusta

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

on kyllä! Ehdottomasti pätevän näköinen jalusta. Nostan hattua tälläiselle tee-se-itse touhulle!

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
nsamppa
Viestit: 6435
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: jalusta

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

VAU!
Vastaa Viestiin