Objektiivien purkaminen ja mahdollisesti kokoaminen

Kaikenlaiset DIY-projektit, rakentelut jne. ***Uusi*** 12.1.2008
itu
Viestit: 1250
Liittynyt: Elo 05, 2008 0 : 51

Viesti Kirjoittaja itu »

Sigman huokea laajis (17-35 / 2.8-4) loppasi himmentämisen ja pitihän se avata. Bajonetti irti, sähköiset kontaktit irti bajonetista ja muovisuoja pois: näkyville tuli piirikortti, josta lähtee aika monta fleksiä. Yksi noista flekseistä oli poikki, joten soitto Fokaan. Ensimmäinen vastaus oli että eivät myy varaosia mutta toinen vastaus olikin kymmenen €.

Duunissa on vähän paremmat kolvit ja mikroskooppi. Siis hommiin ja fleksi vaihtoon. Vähän vaati taiteilua ahtaihkoissa väleissä mutta taas toimii.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
geedee
Viestit: 38
Liittynyt: Maalis 02, 2003 19 : 57
Paikkakunta: Seinäjoki

Tamron 18 - 270 zoom jumittaa, korjaanko itse!?

Viesti Kirjoittaja geedee »

Lueskelin ketjun juttuja vuosien takaa. Minun Tamron 18 - 270 alkoi zoomatessa tökkiä vähän ennen 35 mm:n kohtaa - kamera ylösalaisin kääntämällä saattaa mennä paikan yli. Muuten kaikki toimii ok. Epäilen, ettei tuota kannata Jas'ille lähetellä! Onko joku tuollaista purkanut/korjannut itse - se lähinnä tuli mieleen, että yritän ainakin!
carrier
Viestit: 307
Liittynyt: Marras 23, 2012 14 : 24

Viesti Kirjoittaja carrier »

En ole ko. mallia kokeillut purkaa, mutta purkaminen on helpompaa kuin kasaaminen. Voimaa ei kannata käyttää, jostain piilosta löytyy yleensä se ruuvi. Elektroniikkaan pääsee käsiksi takakautta, optiikkaan etukautta mutta osa ilmeisesti purkautuu pelkästään takakautta. Onnea korjaukseen ja kannattaa painaa tarkkaan mieleen mitä tekee.
jmagic
Viestit: 261
Liittynyt: Maalis 21, 2007 17 : 43
Viesti:

Re: Tamron 18 - 270 zoom jumittaa, korjaanko itse!?

Viesti Kirjoittaja jmagic »

Olen yhden 18-200 Tamronin korjannut. Siinä oli talvipakkasilla onnistunut zoomin rajoitin menemään vinksalleen ja härveli toimi vain 50-200 zoomina. Ei ollut vaikeata purkaa/koota ja itse rajoitinkin oli vain lipsahtanut pois urastaan.
tippiwatti
Viestit: 90
Liittynyt: Huhti 17, 2016 12 : 08

Viesti Kirjoittaja tippiwatti »

Olen miettinyt pari päivää samoja purkuhommia ja sitä ettei se kumminkaan mitään avaruustiedettä voi olla.

Saisin lähetyskuluineen 30e hintaan Sigman 70-300mm AF-D zoomin missä kaikki muu toimii oikein hyvin,mut myyjän mukaan ja parin mallikuvan perusteella vastavalossa tulee sumeita kuvia.
Siellä on joku linssi huurussa (?) ja jollakin aukolla/tarkennusalueella pelittää,toisella tulee sumeita kuvia.

Ne mallikuvat on semmosessa paikassa,et ne ovat javascriptin takana,eli niitä ei pysty tallentamaan omalle koneelle ja katsomaan josko sieltä löytyisi valotustiedot jne. mistä näkisi toimivuuden/ei toimivuuden kuvausasetukset.

Voihan siitä tulla roskiskamaa,jos sieltä menee kohdistukset pieleen,mutta tekisi mieli kokeilla.
Muropaketin sivuilla oli sen verran neuvoja,et mihinkään ruuviin mikä on sinetöity ei kannata koskea ja toisena neuvona,että sieltä löytyvät epäkeskoruuvit pitää merkata.

Pitääkö paikkansa?

Youtubesta varmaankin löytyy howto-videoita pilvinpimein,mutta silti on varmempaa kysyä täältä,että mitä EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA kannata tehdä sitä purkaessa/kasatessa.
[/b]
Viimeksi muokannut tippiwatti, Touko 11, 2016 19 : 54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-kivaa,kun "filmi" ei maksa mitään-
tippiwatti
Viestit: 90
Liittynyt: Huhti 17, 2016 12 : 08

Viesti Kirjoittaja tippiwatti »

Etulinssin takana näkyy olevan sienikasvusto (mikä ei vaikuta kuviin) ,mutta se kai on kaikkein helpoin ottaa pois ja puhdistaa?
-kivaa,kun "filmi" ei maksa mitään-
itu
Viestit: 1250
Liittynyt: Elo 05, 2008 0 : 51

Viesti Kirjoittaja itu »

STP:tä saakin edelleen (vaikka moponetistä, 60-8084). Öljyn lisäaine, sinisessä pullossa, 450 ml. Tuossa koossa hyvin riittoisaa. Kannattaa käyttää mutta hyvin vähän. Pelkkä ohuen ohut öljykalvo riittää.
chevy55
Viestit: 42
Liittynyt: Loka 07, 2004 9 : 05
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja chevy55 »

Minulla on Canonin EF 70-200 F4L, jonka zoomirengas on saanut pienen kolhun/lommon ja on kierrettäessä hieman jäykkä telepään ääriasennossa.

Mieleni tekisi avata tuo ja oikaista lommo, jolloin käyttö olisi sujuvampaa.
Koetain etsiskellä maailmalta, olisiko joku purkanut tuota linssiä malliksi, mutten ole vielä löytänyt tarinaa tai videoita aiheesta.
Tapiol2003
Viestit: 2202
Liittynyt: Syys 28, 2003 16 : 03

Viesti Kirjoittaja Tapiol2003 »

Tuurillla löytynee Lensrentalin laajalta sivustolta tuohonkin apua. Muuten kyllä niiden (purkaa/kokoa)-artikkeleiden perusteella en itse koskisi nykyaikaiseen zoomiin. No, en ainakaan kalliimpaan sellaiseen.

https://www.lensrentals.com/blog/2016/0 ... omparison/
Less Is More
chevy55
Viestit: 42
Liittynyt: Loka 07, 2004 9 : 05
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja chevy55 »

Zoomirenkaaseen asti pääsy näyttäisi olevan aika suoraviivainen toimenpide. Bajonetti ja tiivisteet ja muoviholkit pois, takakuori pois. Sitten pääseekin jo zoomirenkaan kohdalle. Siihen suunnittelin jo työkalua, jolla lommon voi oikaista nätisti suoraksi tai ainakin suoremmaksi irrottamatta zoomirengasta lainkaan.

Saa nähdä, miten homma sujuu. Olen ennenkin tehnyt korjauksia ja modauksia objektiiveihin ja tuo ei näyttäisi olevan vaikeimmasta päästä operaatioita.
tippiwatti
Viestit: 90
Liittynyt: Huhti 17, 2016 12 : 08

Re: Objektiivien purkaminen ja mahdollisesti kokoaminen

Viesti Kirjoittaja tippiwatti »

Olen ottanut Nikon 55-200 millisestä sen etulinssin pois ja vielä seuraavankin.

Syystä,että ne objektiivit "vuotavat" pölyä sinne sisälle.
Asialla ei ollut mitään todellista merkitystä ja ne kirkkaassa valossa peilaten näkyneet hiukkaset eivät varmasti näy missään kuvissa millään aukolla.

No minun luonteellani etulinssin takana oleva alkoi tietysti häiritsemään ja ajattelin,et saa kai sen auki.
Auton koneremonttia tehneenä tuli onneksi jo automaattisesti ajatus,et ei ole kovinkaan viisasta avata sitä ilman merkkejä.
Eli jos siellä jossakin Nikonin kiinan tehtaalla on kohdistettu jotain todella tarkkaan optisesti,niin asiaa on myöhäistä katua sörkkimisen jälkeen.

Kaikki meni ihan Watun hienosti siihen asti kun sain sen etulinssin takaisin paikalleen....

Totesin sitte,että olisi kannattanut miettiä ja suunnitella asia HYVIN tarkkaan etukäteen.
Etulinssi oli kyllä pölystä puhdas,mutta siellä seuraavan linssiryhmän päällä oli hiukkasia mitä siellä ei sitä ennen ollut.
Eikun uudestaan auki ja siinä kohtaa alkoi jo vähän "hirvittämään" koko homma.

Tottakai siinä kävi niin,et onnistuin saamaan sinne "jäljet" puhdistamisesta ja sen seurauksena oli sitten pakko ottaa se linssiryhmä pois sieltä.
Ja onnistuin vielä jättämään irroituksen/puhdistamisen jälkeenkin sen linssiryhmän väärälle puolelle pari hitua.
En siis sentään sinne syvemmälle objektiiviin,vaan nimenomaan siihen irroitettuun linssiryhmään mistä isopropanolin jälkiä ei pystynyt puhdistamaan ilman irroitusta.

Niitä omia virheitä ei edes näe ennen kuin sitten vasta kun kaikki purettu on kasassa.
Purin sen ym. osan objektiivista kolmeen kertaan ja opin vasta sitten tekemään sen virheettä.

Sanoinkohan asian nyt tarpeeksi epäselvästi : )

Lopputulos oli kumminkin se,et sain sen etulinssin ja sen alla olevan linssiryhmän täysin puhtaana takaisin paikalleen ja merkkien mukaisesti.
Onnistuin minä asiassa ja opinkin jotakin.
Sen,että asia ei ole avaruustiedettä,mutta myös sen,että "turhan takia" ei (prkl) kannata mennä koskemaan/availemaan mitään.

Ja jos menee tekemään niin,ni viisainta on tehdä asia metanolilla ja täysin nukkaamattomilla välineillä pölyttömässä tilassa.
Isopropanolilla onnistuu,mutta sitä joutuu opettelemaan aika monta kertaa...

Todensin asian lopuksi samoilta paikoilta/asetuksilla otetuilla kuvilla ja kaikki oli/on OK
-kivaa,kun "filmi" ei maksa mitään-
tippiwatti
Viestit: 90
Liittynyt: Huhti 17, 2016 12 : 08

Re: Objektiivien purkaminen ja mahdollisesti kokoaminen

Viesti Kirjoittaja tippiwatti »

Nii,kyllä minä puhdistan edelleenkin isopropanolilla objektiivien etu/takalinssien pinnat ja kennonkin.
Saahan sillä läikkiä/valumia ja "sateenkaarta" aikaiseksi,mutta aikansa kun korjailee omia jälkiään,niin sillä oppii tekemään puhdastakin jälkeä.
Ja kerralla.

Mut jos joskus joutuisin jostain hyvästä syystä avaamaan objektiivin,niin en kyllä koskisi enää niihin pintoihin muuta kuin täysin puhtaalla metanolilla mistä ei jää mitään jälkiä.
-kivaa,kun "filmi" ei maksa mitään-
Vastaa Viestiin